Ga naar inhoud
GENEGEERD

Weten wat er in mijn BOB zit?


Alice

Aanbevolen berichten

Doordat wij onze eigen BOL hebben aangeschaft gaat het plannen nu beter en loop ik niet meer vast op problemen zoals: De afstand naar de BOL, het plaatsen van caches etc. Het begint dus allemaal weer flink te kriebelen. Ik heb het in het Preppers Dagboek al eens gepost maar hier is mijn meest recente update van mijn BOB en GHB's.

 

Kleine rugtas 25ltr:

 

Eten en drinken:

2,5 liter water

2 voedselpakketten

Pannetje

Beker

 

 

Medisch en hygiëne:

Kleine EHBO kit

Desinfecteer gel

Tampons (verschillende maten)

Rubber handschoenen

Reddingsdeken

 

Kleding:

1 T-shirt

2 paar sokken

Pet

Regen Poncho

 

Gereedschap:

Multi-tool

2 Knipmessen

Fire maker

Vuurmaak setje

Zaklantaarntje (Maglite)

Batterijen

Fluitje

Kompas

Multitool met: pen, zaklantaarn, mesje, blikopener.

Kleine verrekijker

 

 

Kleine rugtas II 30ltr:

 

2 + 0.5 liter water

2 voedselpakketten

T-shirt

Sokken

EHBO uitgebreid

 

 

 

Grote rugtas 60+10ltr:

 

Kleding:

2 Kledingsetjes met:

Camo broek, camo pet, T-shirt, 2 paar sokken, Thermos onderbroek, lederen handschoenen.

Traingsvest

Tyfec overall

Werkhandschoenen

 

Eten en drinken:

Geen

 

Slapen:

Slaapmatje

2-persoons tent

Slaapzak

 

Gereedschap:

Schepje

Kapmes

Tie-rips

Vast mes

Touw

Inklapbare takkenzaag

Naaisetje

Vuilniszakken

Simpele mobiele telefoon

 

Rugtas hond:

 

Extra halsband

Extra riem

Snuitje

Waterzakken

Heavy duty schoenen

Honden jas

 

Spullen die binnenkort binnen komen:

Tarp ipv 2 persoons tent

Waterzuivering tabletten

Breeklichten

EHBO kit

Opwindbare hoofdlamp

SAS survival quide

Disaster survival book

Food for free book

 

Spullen die ook binnenkort nog toegevoegd gaan worden:

 

Watjes met petroleum

Compact radio (Opwindbaar?)

Kaart van Nederland

Jodium tabletten

Laxeermiddel

Norit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 65
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Een BOL aanschaffen. Hoe moet ik me dat voorstellen?

 

*goedemiddag, bol.com, waarmee kan ik u van dienst zijn?*

 

Ja hallo, met ****, ik zou graag 1 BOL willen. Liefst zo compleet mogelijk.

 

*alles er op en er aan?*

 

Ja hoor!

 

*we hebben vandaag ook nog een aanbieding; 3m2 overdekte tuinaarde in potten, heeft u daar ook interesse in?*

 

Euh ....

 

...

 

enfin... ik ben dus razend benieuwd wat je bedoelt met 'eigen bol aangeschaft'...

 

camper?

locatie in buitenland?

sta-caravan etc...

 

:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb over de BOL ook een berichtje geplaatst in het Preppers Dagboek. Het is een chaletje in het bos, op een camping. Boven NAP. 1,5 uur met de auto en 24 uur lopen.

 

Ik kan de grote rugtas zeker dragen, hij weegt nu ongeveer 18 kilo. Ik ga ervan uit dat mijn partner de twee kleine rugtassen meeneemt en dat we het afwisselen omdat de grote rugtas beduidend zwaarder is dan de twee kleine. Er komen waterzuiveringstabletten aan en ik zal zelf nog allerlei attributen samenstellen om zelf een waterfilter te maken; Ik gooi het water eerst door een filter van: Stro, grind, zand, koolstof, theedoek. Dan koken, een zuiveringstablet erin, 2 uur wachten en drinken maar!

Met koken twijfel ik aan een simpel kookstelletje met camping gas of zo een benzine brander. En ik hoop dat ik tijdens mijn loop van 1 a 2 dagen mijn messen niet bot krijg.

Het is overduidelijk over compleet maar ik heb het dan ook nog nooit gebruikt. Ik ga ervan uit dat in de loop der jaren er veel spullen zullen verdwijnen die we niet gebruiken.

Het meest ideale zou zijn als we beide een 60 liter rugtas hebben die we beide voor 75% vullen. Op die manier hoeft de rugtas ook niet voor 1 persoon zo zwaar te zijn. En is het beter vol te houden.

Ik heb er nog niet mee gelopen. Maar daar gaan we dit jaar wel mee beginnen. Als ik hier thuis opeens met een 70 liter rugtas ga lopen staan de mensen me natuurlijk raar na te kijken, als ik er op de BOL locatie meteen mee begin weten ze niet beter. Ik loop thuis wel met een kleine rugtas. Ook ben ik van plan om de hele afstand naar de BOL te gaan lopen en op die manier ook de omgeving te verkennen, materiaal te testen, caches te plaatsen, geschikte slaapplaatsen proberen etc. etc.

 

Ik heb er zin in!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb over de BOL ook een berichtje geplaatst in het Preppers Dagboek. Het is een chaletje in het bos, op een camping. Boven NAP. 1,5 uur met de auto en 24 uur lopen.

 

Ik kan de grote rugtas zeker dragen, hij weegt nu ongeveer 18 kilo. Ik ga ervan uit dat mijn partner de twee kleine rugtassen meeneemt en dat we het afwisselen omdat de grote rugtas beduidend zwaarder is dan de twee kleine. Er komen waterzuiveringstabletten aan en ik zal zelf nog allerlei attributen samenstellen om zelf een waterfilter te maken; Ik gooi het water eerst door een filter van: Stro, grind, zand, koolstof, theedoek. Dan koken, een zuiveringstablet erin, 2 uur wachten en drinken maar!

Met koken twijfel ik aan een simpel kookstelletje met camping gas of zo een benzine brander. En ik hoop dat ik tijdens mijn loop van 1 a 2 dagen mijn messen niet bot krijg.

Het is overduidelijk over compleet maar ik heb het dan ook nog nooit gebruikt. Ik ga ervan uit dat in de loop der jaren er veel spullen zullen verdwijnen die we niet gebruiken.

Het meest ideale zou zijn als we beide een 60 liter rugtas hebben die we beide voor 75% vullen. Op die manier hoeft de rugtas ook niet voor 1 persoon zo zwaar te zijn. En is het beter vol te houden.

Ik heb er nog niet mee gelopen. Maar daar gaan we dit jaar wel mee beginnen. Als ik hier thuis opeens met een 70 liter rugtas ga lopen staan de mensen me natuurlijk raar na te kijken, als ik er op de BOL locatie meteen mee begin weten ze niet beter. Ik loop thuis wel met een kleine rugtas. Ook ben ik van plan om de hele afstand naar de BOL te gaan lopen en op die manier ook de omgeving te verkennen, materiaal te testen, caches te plaatsen, geschikte slaapplaatsen proberen etc. etc.

 

Ik heb er zin in!!

 

24 uur lopen...en dan wil je warme prak en koffie leuten onderweg? Neem Esbit blokjes mee. En wat zou je nou meer nodig hebben als water, zaklamp en ehbo en een mes? En hoe krijg je je mes bot in twee dagen? Hele hordes Zombies? Vijf geiten uitbenen?:confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel eerlijk; "eten drinken - geen" Ik zou overal wat eten wegstoppen, in elke rugzak.

Je sjouwt jezelf een bult aan materiaal maar je hebt haast nog geen droge cracker om in te verslikken??!! Terwijl ik wel 5 zakmessen, 1 machete, en klapzaag zie???

 

Voedsel/water/Kleding/flinke EHBO-kit. De rest ligt op je BOL of BIL of cache onderweg......

Oja, en zoals @JohnM zegt, ga er mee lopen, en kijk wat je wel niet nodig hebt onderweg. Kampeer er eens een paar dagen mee en kijk wat je gebruikt en niet nodig hebt dan.

 

Oja, je kan als brandertje een kleine MSR Whisperlite/XGK oid meenemen? Hoeft echt geen 1,5ltr brandstof mee, maar voor de dagen met wind/regen is zo'n brandertje een uitkomst en z'n gemak ik goud waard.

 

Leuke setup maar heeft nog wel wat aanpassingen nodig denk ik

 

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik heb over de BOL ook een berichtje geplaatst in het Preppers Dagboek. Het is een chaletje in het bos, op een camping. Boven NAP. 1,5 uur met de auto en 24 uur lopen.

 

 

Hee, de eerste echte Shelter Camping! Cool! :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ prepass.

Deze opstelling van mijn BOB heb ik gemaakt voordat ik een BOL had. Dus met het idee dat ik niet terug naar huis ga en ook geen plek heb om heen te gaan. Vandaar ook de 2/3 persoons tent. Daar liep ik dus op veel punten vast. Nu wij een BOL hebben veranderd er heel veel. Ik zal bijvoorbeeld veel spullen niet nodig hebben in de BOB omdat ik het straks allemaal op de BOL heb liggen.

Verder heb ik de tassen zo ingepakt dat ik eventueel de grote rugtas zou kunnen dumpen wanneer dat nodig is. De meest belangrijke spullen zitten in de kleine rugtassen, waaronder ook mijn zelf samengestelde voedselpakketten, 4 stuks, die bestaan uit:

Good Noodles

Portie zakje suiker

Thee zakje

Zakje Nestlé chocolademelk

125 gr studentenhaver

Wasa sandwich

Zakje zonnebloem olie

Blikje leverworst Unox

2 pakjes crackers/toastjes

Antaflu snoepjes 6 stuks

100gr rijst

2 bouillonblokjes

Muesli reep

4 stukken keukenpapier

Plastic mes en vork

Ruim 2100 calorieën per persoon. En dat 4 maal. Lijkt mij toch ruim voldoende voor een wandeling van 24 uur.

En zoals ik in mijn tweede bericht vertel gaan wij dit jaar pas voor het eerst 'oefenen' en ben ik ook van plan om het hele stuk te gaan lopen en dus mijn uitrusting te testen.

Stel: De shit hits the fan. Wij gaan lopen naar onze BOL die in het meest ideale geval 24 uur lopen is (|Ik wil het in de eerste instantie proberen de fiets te gebruiken voor zover dat mogelijk blijkt te zijn). In het minst ideale geval is het 40 uur lopen. Dan wil ik wel onderweg een lekker bakkie bosvruchten thee met suiker en een warme bak rijst met kipsmaak nuttigen. Vervolgens na deze wandeling van mi-ni-maal 24 uur komen wij op onze BOL locatie en blijkt ons huisje ingenomen door anderen. Dan heb ik de mogelijkheid om daar in het bos een onderkomen/slaapplaats te creëren op krachten te komen, slapen, eten en een plan van aanpak te verzinnen om die nieuwe bewoners mijn BOL uit te schoppen, jagen. Of juist te bevrienden.

Zo zit het dus in mijn hoofd en daarop is mijn uitrusting gebaseerd. Je kunt je wel afvragen: Wat gebruik ik als ik nu ga 'oefenen'. Hoe lang duurt het om daar te komen? etc. etc. Maar het lijkt mij belangrijk om ook enigzins te denken aan dingen die nu nooit zouden gebeuren. Dat het straks helemaal geen ideaal geval is en dat je misschien om wat voor reden dan ook he-le-maal je BOL niet kan bereiken, betrekken of daar langere tijd kan bivakkeren.

 

En wat betreft het feit dat onze BOL op een camping is, wat ik niet de perfecte BOL vind, moet ik ook nog maar eens kijken hoe dat gaat. En kan ik me niet goed een scenario schetsen hoe dat zal zijn tijdens een SHTF situatie. Wat ik nu het belangrijkste vind van onze BOL is dat als hier in Noord Holland nu de dijken doorbreken of dat hier om een andere reden de boel geëvacueerd moet worden, ik dan een plek heb om naartoe te gaan. En ik nu sowieso een plek heb om naartoe te gaan of om mijn partner heen te sturen als hij weer eens vervelend is. :p:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
En ik nu sowieso een plek heb om naartoe te gaan of om mijn partner heen te sturen als hij weer eens vervelend is. :p:D

 

Ik zou er lekker zelf heengaan. Chillen in de bossen.

 

Mijn BOB heet trouwens Alice. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ prepass.

Deze opstelling van mijn BOB heb ik gemaakt voordat ik een BOL had. Dus met het idee dat ik niet terug naar huis ga en ook geen plek heb om heen te gaan. Vandaar ook de 2/3 persoons tent. Daar liep ik dus op veel punten vast. Nu wij een BOL hebben veranderd er heel veel. Ik zal bijvoorbeeld veel spullen niet nodig hebben in de BOB omdat ik het straks allemaal op de BOL heb liggen.

Verder heb ik de tassen zo ingepakt dat ik eventueel de grote rugtas zou kunnen dumpen wanneer dat nodig is. De meest belangrijke spullen zitten in de kleine rugtassen, waaronder ook mijn zelf samengestelde voedselpakketten, 4 stuks, die bestaan uit:

Good Noodles

Portie zakje suiker

Thee zakje

Zakje Nestlé chocolademelk

125 gr studentenhaver

Wasa sandwich

Zakje zonnebloem olie

Blikje leverworst Unox

2 pakjes crackers/toastjes

Antaflu snoepjes 6 stuks

100gr rijst

2 bouillonblokjes

Muesli reep

4 stukken keukenpapier

Plastic mes en vork

Ruim 2100 calorieën per persoon. En dat 4 maal. Lijkt mij toch ruim voldoende voor een wandeling van 24 uur.

En zoals ik in mijn tweede bericht vertel gaan wij dit jaar pas voor het eerst 'oefenen' en ben ik ook van plan om het hele stuk te gaan lopen en dus mijn uitrusting te testen.

Stel: De shit hits the fan. Wij gaan lopen naar onze BOL die in het meest ideale geval 24 uur lopen is (|Ik wil het in de eerste instantie proberen de fiets te gebruiken voor zover dat mogelijk blijkt te zijn). In het minst ideale geval is het 40 uur lopen. Dan wil ik wel onderweg een lekker bakkie bosvruchten thee met suiker en een warme bak rijst met kipsmaak nuttigen. Vervolgens na deze wandeling van mi-ni-maal 24 uur komen wij op onze BOL locatie en blijkt ons huisje ingenomen door anderen. Dan heb ik de mogelijkheid om daar in het bos een onderkomen/slaapplaats te creëren op krachten te komen, slapen, eten en een plan van aanpak te verzinnen om die nieuwe bewoners mijn BOL uit te schoppen, jagen. Of juist te bevrienden.

Zo zit het dus in mijn hoofd en daarop is mijn uitrusting gebaseerd. Je kunt je wel afvragen: Wat gebruik ik als ik nu ga 'oefenen'. Hoe lang duurt het om daar te komen? etc. etc. Maar het lijkt mij belangrijk om ook enigzins te denken aan dingen die nu nooit zouden gebeuren. Dat het straks helemaal geen ideaal geval is en dat je misschien om wat voor reden dan ook he-le-maal je BOL niet kan bereiken, betrekken of daar langere tijd kan bivakkeren.

 

En wat betreft het feit dat onze BOL op een camping is, wat ik niet de perfecte BOL vind, moet ik ook nog maar eens kijken hoe dat gaat. En kan ik me niet goed een scenario schetsen hoe dat zal zijn tijdens een SHTF situatie. Wat ik nu het belangrijkste vind van onze BOL is dat als hier in Noord Holland nu de dijken doorbreken of dat hier om een andere reden de boel geëvacueerd moet worden, ik dan een plek heb om naartoe te gaan. En ik nu sowieso een plek heb om naartoe te gaan of om mijn partner heen te sturen als hij weer eens vervelend is. :p:D

 

WTF? Bevrienden met indringers? Geen goed plan lijkt me. Maar ok ieder zijn idee over dit soort zaken. Bedankt ook voor je uitgebreide uitleg. Persoonlijk vind ik dat je nog steeds weinig voedsel bij je hebt. 2100kcal is niet bijzonder veel hoor bij (zware) inspanning. Ik zou eerder 3000-4000kcal meenemen. En hoe ga je op krachten komen als je huis is ingenomen, terwijl je net 24u hebt gelopen en alles aan voedsel op hebt gegeten? (Je had maar voedsel bij voor 24u)

Wat denk je van het maken van een wandelstok met een scherpe punt erop? Kan je je belagers ook goed op afstand houden. Oja, stop niet ale voedsel in je rugzak(ken). Je broek/jas heeft ook zakken waar het eea in kan :D

 

Wacht niet met lopen/testen van je spullen....morgen is te laat......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Alice, mooie naam ;) en je hebt gelijk. IK ga wel weg! Mag hij met de hond mooi thuis blijven, is meteen meer een straf voor hem.

 

Inderdaad een mooie naam. Zeker sinds Lewis Carroll en Jefferson Airplane. ;)

 

A.L.I.C.E pack = All-Purpose Lightweight Individual Carrying Equipment:

 

https://www.google.nl/search?rlz=1C5CHFA_enNL503NL503&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.45512109,d.ZWU&biw=1152&bih=565&um=1&ie=UTF-8&hl=nl&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=yzx1UbL5Ccu2PcGigLAB&q=alice%20pack

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou zelf ook iets toevoegen waarmee je jezelf zichtbaarder kan maken omdat je nooit weet welke shtf situatie je gaat tegenkomen zou je wel eens heel zichtbaar willen zijn, een oranje/geel veiligheidshesje en een spiegeltje zouden dan van pas kunnen komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dutch. Toevallig heb ik net een spiegeltje gekocht! En nu lees ik jou post. Bedankt voor de tip. Ik heb ook een fluitje en een deur alarmpje om via geluid de aandacht te trekken. Ook had ik mijn mes kunnen gebruiken als reflectie middel om aandacht te trekken en een goede zaklamp. ;-)

@prepass. Het is dus de bedoeling dat ik in de buurt van mijn BOL caches plaats met voedsel erin. Voor precies het scenario wat ik omschrijf. Ik heb vele middelen om indringers op afstand te houden, bijv. de hond, alleen dat verkondig ik hier niet op het forum. Geloof me je wilt echt niet op heterdaad betrapt worden terwijl je aan het inbreken bent in mijn BOL.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie lijst Alice. Zorg ook voor goede (gore-tex) kleding en waterdicht schoeisel. Niets is zo vervelend en ook gevaarlijk als nat en onderkoeld raken. Poncho's zijn leuk voor een buitje op weg naar de bushalte, verder niet. Ik ga regelmatig hiken met mijn zes kinderen (soms 5-7 dagen in volstrekt lege gebieden in IJsland, dus inclusief voedsel en tenten). Mijn paklijst uit 2012 zonder voeding staat hier: http://bit.ly/paklijst2012 en daar komen we prima mee weg door weer en wind. Doe er je voordeel mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja de hond eet alleen vlees dus ik zal haar de inbrekers wel op laten ruimen. Verder zal ik daarvoor jaag en vang ervaring op moeten doen, ik heb dat nog niet goed uitgewerkt. Of in een SHTF terug op brokken, lijkt me voor de hond heel vervelend en brokken raken ook op.

En qua regenkleding heb je daar een goed punt f150. Ik heb wel droge kleding setjes. Maar daar doe ik ook niet eeuwig mee. Maar een poncho is ook multifunctioneel, die dingen zijn klein en wegen bijna niets. Ik neem ze mooi mee. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem met een poncho en wind is dat de poncho veel te los zit en alle kanten op waait. Ga trouwens maar eens klimmen met een poncho, verre van ideaal. Maarrrr....om gewoon te wandelen/hiken of nood oplossing kan het wel een doel hebben, zon'n poncho. Ik heb m'n reserve kleding een Ortlieb drysack zitten. Hierin zitten vaak ook nog lucifers/aansteker en wat goede tondel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom neem je geen kant en klaar eten? bv hartkeks, niet echt smaakvol, maar voor 1 dag lopen zou ik gewoon alleen maar chocola en hartkeks (of iets dergelijks) meenemen

en als ik t vragen mag, waarom een stel prutsmessen (als ik het goed zie) ipv 1 goed mes? een mora icm een leatherman multitool kost je ong 70 euro bij elkaar en die krijg je bij een beetje misbruik niet kapot binnen een jaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...