Ga naar inhoud

Tom

Aanbevolen berichten

Via de site http://disasterandemergencysurvival.com/archives/candidates-for-the-ideal-bug-out-truck

 

kwam ik op het idee om dit in nederlandse omstandigheden om te zetten.

 

Als je geen bedrijfsmatige mogelijkheid hebt om een trailer (oplegger) met trekker (truck) paraat te houden kun je een trailer 2e hands kopen vanaf een 5000 euro. deze zal dan op eigen terrein gestald moeten worden.

Als je deze mogelijkheid hebt kun je deze inrichten als mobiele BOL

 

De trekker koop je 2e hands vanaf een 9000 euro, echter als particulier een dure grap om deze paraat te houden

Op de site http://www.trucks.nl zijn er genoeg te koop, zowel trekkers als bussen.

Maar omdat een trailer altijd door een andere trekker getrokken mee genomen kan worden verdient dit de voorkeur.

 

Uiteraard rijbewijs C en D eventueel met E nodig, Maar is niet zo moeilijk. Kost wel wat.

 

Je kunt ook de trailer als mobiele BOL klaarzetten eventueel in een loods of eigen grond en dan een trekker met chauffeur huren als de trailer op transport gaat, als je dan in een SHTF scenario tenminste nog een truck kunt huren. Misschien van te voren afspraken maken.

 

Zoals bekend mag je geen zeecontainer zomaar op je perceel zetten, maar een trailer dus met wielen eronder kan men niet verbieden.

 

Voor nederlandse mogelijkheden mag de BE trailer niet vergeten worden. Ze kunnen ook met een trekker voor rijbewijs B met E bestuurd worden

Er zijn vrij grote trailers mogelijk en je hebt niet de zware trailers met de hogere kosten die hierboven beschreven worden

De trekker kun je dan ook later aanschaffen en met rijbewijs BE besturen.

 

De bedoeling van de omgebouwde trailers is dus om niet op te vallen, dus geen enorme camper over de weg of op eigen terrein en je kunt deze rustig toerusten en ombouwen.

 

Maar dit is slechts brainstormen, misschien is er wel iets wat ik over het hoofd zie, dus kom maar met de juiste mogelijkheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot

Voor mij een dure grap @Tom .

Moeilijk mee weg te komen WTSHTF.

Makkelijk te stelen in de rest van de tijd (dat gebeurt nogal vaak), zolang er wielen onder zitten.

 

Vind je dit niet mooier?

 

https://www.google.nl/search?q=tiny+house+on+wheels&rlz=1C5CHFA_enNL503NL503&aq=f&um=1&ie=UTF-8&hl=nl&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=-T94Ua9A6cXRBfn0gNgC&biw=1152&bih=600&sei=-z94Uf_BN8Ob1AWj8YHYBg

 

En dan gewoon op een camping? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij een dure grap @Tom.

Moeilijk mee weg te komen WTSHTF.

Makkelijk te stelen in de rest van de tijd (dat gebeurt nogal vaak), zolang er wielen onder zitten.

 

Vind je dit niet mooier?

 

https://www.google.nl/search?q=tiny+house+on+wheels&rlz=1C5CHFA_enNL503NL503&aq=f&um=1&ie=UTF-8&hl=nl&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=-T94Ua9A6cXRBfn0gNgC&biw=1152&bih=600&sei=-z94Uf_BN8Ob1AWj8YHYBg

 

En dan gewoon op een camping? :)

 

Erg mooie exemplaren bij, maar ik heb met een trailer de mogelijkheid om op pad te gaan en als ik met mijn huisje op wielen vast zit op een camping is het voordeel van de Bug out trailer weg. En ben geen camping mens dus alleen als het nodig is ga ik op pad met mijn mobiele BOL;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Erg mooie exemplaren bij, maar ik heb met een trailer de mogelijkheid om op pad te gaan en als ik met mijn huisje op wielen vast zit op een camping is het voordeel van de Bug out trailer weg. En ben geen camping mens dus alleen als het nodig is ga ik op pad met mijn mobiele BOL;)

 

Okee.

Ben zeer benieuwd naar je BOT, als hij klaar is.

Gewoon op een eigen stuk land?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Je kunt ook de trailer als mobiele BOL klaarzetten eventueel in een loods of eigen grond en dan een trekker met chauffeur huren als de trailer op transport gaat, als je dan in een SHTF scenario tenminste nog een truck kunt huren. Misschien van te voren afspraken maken.

 

 

 

.

 

WAHAHAHAHAHAHAHA tenzij je familie bent of deel van de groep maar anders gaat deze jongen niet rijden (en velen met mij)

 

je hebt zoiezo een draaicirkel van een trein, tenzij je een stuuras hebt.

en een stuuras GAAT kapot onder hoge belasting, ik heb er al meerdere kapot gehad, vervangen kost in de garage al een dag of 3 a 4

en als je stuurkrans kapot is kan je NIET meer rijden want dan gaat je oplegger van links naar rechts

en banden kosten al snel 1000+ euro dus de kosten gaan vaak erg hoog oplopen

al het andere onderhoud kost ZWAAR geld

en niet te vergeten t gebruik, als je geluk hebt met een NIEUWE vrachtwagen haal je 1 op 4

en met oude zooi is 1 op 1 ook geen uitzondering

en hoogte is ook een beperking, mag jij raden hoevaak ik voor een viaduct heb gestaan waar ik niet onder door kan

o en voor de EMP preppers onder ons, enig idee hoeveel electra dr in zit?

gas, remmen, koppeling alles gaat via de electra dat is al sinds halverwege de jaren 80 zo

iets van voor die tijd is wel te restaureren maar dat kost heel veel geld, dus dan weet je ook gelijk waarom er altijd van die mannen van 70 in de truckstar staan met hun "jeugdliefde"

kopen is 1 ding, weer netjes rijdend krijgen is een heel ander zangboek

Link naar reactie
Delen op andere sites

WAHAHAHAHAHAHAHA tenzij je familie bent of deel van de groep maar anders gaat deze jongen niet rijden (en velen met mij)

 

je hebt zoiezo een draaicirkel van een trein, tenzij je een stuuras hebt.

en een stuuras GAAT kapot onder hoge belasting, ik heb er al meerdere kapot gehad, vervangen kost in de garage al een dag of 3 a 4

en als je stuurkrans kapot is kan je NIET meer rijden want dan gaat je oplegger van links naar rechts

en banden kosten al snel 1000+ euro dus de kosten gaan vaak erg hoog oplopen

al het andere onderhoud kost ZWAAR geld

en niet te vergeten t gebruik, als je geluk hebt met een NIEUWE vrachtwagen haal je 1 op 4

en met oude zooi is 1 op 1 ook geen uitzondering

en hoogte is ook een beperking, mag jij raden hoevaak ik voor een viaduct heb gestaan waar ik niet onder door kan

o en voor de EMP preppers onder ons, enig idee hoeveel electra dr in zit?

gas, remmen, koppeling alles gaat via de electra dat is al sinds halverwege de jaren 80 zo

iets van voor die tijd is wel te restaureren maar dat kost heel veel geld, dus dan weet je ook gelijk waarom er altijd van die mannen van 70 in de truckstar staan met hun "jeugdliefde"

kopen is 1 ding, weer netjes rijdend krijgen is een heel ander zangboek

 

We moeten denken in mogelijkheden en niet teveel in belemmeringen he. Het is een discussie/brainstorm sessie ;).

 

Grootste Pro's:

- Mobiel

- Goede OPSEC

- Kan dienen als BOL

- Er kan nu al aan gewerkt worden voor SHTF

 

Alleen mis ik nog de 2 grootste Con's die @12gauge hierboven niet heeft genoemd:

 

- Peak oil: Een algemeen bekende reden waarom sommigen van ons preppen. Als de olie op is geldt dat ook voor de brandstof, zou je hem dan niet beter gelijk ombouwen voor alternatieve brandstof?

- Hyperinflatie: Als de prijzen de pan uit rijzen hoe denk jij dan nog brandstof te kunnen betalen? En als het je al lukt dan rij je rond met een grote target op je rug want er valt wat te halen..

 

Je kunt natuurlijk brandstof opslaan wat een extra aanslag op je portemonnee is maar je moet ook rekening houden dan met brandgevaarlijkheid, milieu-wetgeving, houdbaarheid etc..

 

Voor een SHTF op grote schaal zou ik niet direct gaan voor deze (te dure) oplossing. Echter voor lokale rampen zou deze trailer best uitkomst kunnen bieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We moeten denken in mogelijkheden en niet teveel in belemmeringen he. Het is een discussie/brainstorm sessie ;).

 

Grootste Pro's:

- Mobiel

- Goede OPSEC

- Kan dienen als BOL

- Er kan nu al aan gewerkt worden voor SHTF

 

Alleen mis ik nog de 2 grootste Con's die @12gauge hierboven niet heeft genoemd:

 

- Peak oil: Een algemeen bekende reden waarom sommigen van ons preppen. Als de olie op is geldt dat ook voor de brandstof, zou je hem dan niet beter gelijk ombouwen voor alternatieve brandstof?

- Hyperinflatie: Als de prijzen de pan uit rijzen hoe denk jij dan nog brandstof te kunnen betalen? En als het je al lukt dan rij je rond met een grote target op je rug want er valt wat te halen..

 

Je kunt natuurlijk brandstof opslaan wat een extra aanslag op je portemonnee is maar je moet ook rekening houden dan met brandgevaarlijkheid, milieu-wetgeving, houdbaarheid etc..

 

Voor een SHTF op grote schaal zou ik niet direct gaan voor deze (te dure) oplossing. Echter voor lokale rampen zou deze trailer best uitkomst kunnen bieden.

 

kosten van onderhoud en het brandstof verbruik staan er toch echt in ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
We moeten denken in mogelijkheden en niet teveel in belemmeringen he. Het is een discussie/brainstorm sessie ;).

 

Grootste Pro's:

- Mobiel

- Goede OPSEC

- Kan dienen als BOL

- Er kan nu al aan gewerkt worden voor SHTF

 

Alleen mis ik nog de 2 grootste Con's die @12gauge hierboven niet heeft genoemd:

 

- Peak oil: Een algemeen bekende reden waarom sommigen van ons preppen. Als de olie op is geldt dat ook voor de brandstof, zou je hem dan niet beter gelijk ombouwen voor alternatieve brandstof?

- Hyperinflatie: Als de prijzen de pan uit rijzen hoe denk jij dan nog brandstof te kunnen betalen? En als het je al lukt dan rij je rond met een grote target op je rug want er valt wat te halen..

 

Je kunt natuurlijk brandstof opslaan wat een extra aanslag op je portemonnee is maar je moet ook rekening houden dan met brandgevaarlijkheid, milieu-wetgeving, houdbaarheid etc..

 

Voor een SHTF op grote schaal zou ik niet direct gaan voor deze (te dure) oplossing. Echter voor lokale rampen zou deze trailer best uitkomst kunnen bieden.

@12gauge maakt daar toch een ter zake kundig, nuttig lijstje, inclusief enorme brandstofkosten, Fox.

Problemen zijn er om te worden opgelost, dus mogen in een brainstorm vermeld worden, want we kunnen onze ogen niet sluiten voor de werkelijkheid.

 

Voor mij blijft ook de vraag: waar laat je zo'n ding, beveiligd en wel?

En de punten van grootte en draaicirkel? We waren er al een beetje over uit, dat een BOV liever wendbaar is toch? Met zo'n ding rijdt je ook echt niet door een weiland.

Vermoed ik gewoon, maar dat zal @12gauge wel bevestigen.

 

Als BOL op een mooie lokatie, zonder wielen, of met explosieven in de banden als je er mee gaat rijden (schakelbaar, ja :)), dat zou kunnen,

Link naar reactie
Delen op andere sites

BOT is in het leven geroepen door @Heksenboot en ik vind het wel goed gevonden . Een probleempje dat je misschien over het hoofd heb gezien . Als je zo een 2dehands tankwagen trailer koopt hoe ga je die dan proper krijgen ? Geen probleem als er voorbeeld melk met vervoerd is maar als er een of andere chemisch product heeft in gezeten word dat een flinke poets beurt . @Tom . Maar eerlijk gezegd ik zou ook te vinden zijn voor zo iets .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

BOT is in het leven geroepen door @Heksenboot en ik vind het wel goed gevonden . Een probleempje dat je misschien over het hoofd heb gezien . Als je zo een 2dehands tankwagen trailer koopt hoe ga je die dan proper krijgen ? Geen probleem als er voorbeeld melk met vervoerd is maar als er een of andere chemisch product heeft in gezeten word dat een flinke poets beurt . @Tom . Maar eerlijk gezegd ik zou ook te vinden zijn voor zo iets .

 

Geert

 

ALS je zoiets wilt doen, zoek er 1 waar campina/melkunie of wat dan ook op staat, tankers mogen OF voor etenswaren (mens/dier) gebruikt worden OF voor niet etenswaren

let maar op als je een tanker ziet rijden, er staat vaak op FOODSTUFF ONLY

zitten er oranje platen op dan is het een ADR (gevaarlijke stoffen) tanker

Link naar reactie
Delen op andere sites

@12gauge maakt daar toch een ter zake kundig, nuttig lijstje, inclusief enorme brandstofkosten, Fox.

Problemen zijn er om te worden opgelost, dus mogen in een brainstorm vermeld worden, want we kunnen onze ogen niet sluiten voor de werkelijkheid.

 

Voor mij blijft ook de vraag: waar laat je zo'n ding, beveiligd en wel?

En de punten van grootte en draaicirkel? We waren er al een beetje over uit, dat een BOV liever wendbaar is toch? Met zo'n ding rijdt je ook echt niet door een weiland.

Vermoed ik gewoon, maar dat zal @12gauge wel bevestigen.

 

Als BOL op een mooie lokatie, zonder wielen, of met explosieven in de banden als je er mee gaat rijden (schakelbaar, ja :)), dat zou kunnen,

 

dat ligt al aan de aandrijving

een 2x4 of 2x6 gaat niet best off the road

heb je een 4x6 of 6x6 of 8x8 of 8x10 (aangedreven wielen x totale wielen) die doen het prima maar off the road rijd je zo 2 op 1 (2 liter per gereden kilometer)

 

draaicirkel;

 

4

Voorbeeld 2: keren in één manoeuvre

Soms moet een vrachtauto draaien voordat het laden of lossen kan beginnen. De

vrachtauto met aanhangwagen (type B) heeft hierbij de meeste ruimte nodig; een

minimale breedte van 27 meter en een minimale lengte van 34 meter. De andere twee

type voertuigen kunnen binnen deze afmetingen goed in één keer draaien. De vrachtauto

heeft een minimale breedte nodig van 22 meter (lengte 24,50 meter) en de trekker

oplegger redt het met een minimale lengte van 32,50 meter (breedte 19,75 meter).

 

bron; http://tln.nl/media/5_infra_en_planning/minirotondes/infoblad_manoeuvreren_vrachtautos_feb2012.pdf

 

dit zijn wel draaicirkels die ERG krap zijn, doe je dit zwaar beladen kost het je banden en in extreme gevallen breek je domweg je assen er onder uit

Link naar reactie
Delen op andere sites

ALS je zoiets wilt doen, zoek er 1 waar campina/melkunie of wat dan ook op staat, tankers mogen OF voor etenswaren (mens/dier) gebruikt worden OF voor niet etenswaren

let maar op als je een tanker ziet rijden, er staat vaak op FOODSTUFF ONLY

zitten er oranje platen op dan is het een ADR (gevaarlijke stoffen) tanker

 

Ja de trailers voor foodstuff only zijn over het algemeen in rvs gemaakt en dat zal nog een pak duurder uitkomen dan een in staal .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
geen idee ik koop ze niet zo vaak ;)

 

Hehe, :D

 

Thanx voor de technische info. Ik vind een klein aanhangertje al moeilijk. Laatst een door z'n as laten gaan. Gewoon met compost en een hobbelweggetje. Wel een oud aanhangertje, maar niet rot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot , @12gauge , het was zeker een kundig en nuttige lijst wil alleen voorkomen dat het direct een afkraaktopic wordt. Er zijn wel scenario's waarbij een dergelijke BOV of mobiele BOL een goede investering KAN zijn namelijk.

 

Maar net als met alle ideeen komt er altijd weer financiering bij kijken..

 

is geen afkraken van mijn kant, ik wou alleen mijn ervaring er over delen ;)

ik kan me voorstellen dat niet iedereen zon ding wel eens van binnen heeft gezien ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Effe zitten zoeken en de grote trailers zijn inderdaad wel dure jongens in onderhoud, daar heeft @12gauge wel gelijk in en dan nog de trekkers ervoor. Nu mag ik zelf wel alle motorvoertuigen besturen maar als je op de weg zit met je combinatie is het wel prettig dat je met je mede pasagiers kunt rouleren met rijden. Of bij ziekte dat dus niet 1 persoon mag rijden als die dan ziek wordt mag er niemand anders rijden.

 

Nu hebben we in nederland de mooie regeling van B-E trailers dus geen hoge kosten en plichten zoals bij de vrachtwagen trailers.

 

Dus een aparte trailer heeft de voorkeur omdat deze dan gewoon thuis op eigen erf of loods klaar gezet kan worden zonder APK verplichting e.d.

 

De trekkers zijn dan vaak grote bestel-auto's die hervoor zijn omgebouwd.

Zie hier enkele foto's

 

 

 

Echter tijdens mijn zoektocht zie ik een mooie oplossing van een B-E trailer eventueel al geschikt als camper uitvoering.

De beste keus is denk ik dan de Fifth wheel trailer, dus voor rijbewijs B-E

 

http://www.fifthwheeleurope.eu/article/welkom.html

 

En als trekker kun je (nu komt het) een mooie 4x4 jeep uitzoeken, zodat je op BOL lokatie ook nog een prachtig vervoermiddel hebt

zie hier de lijst van trekker mogelijkheden.

 

Het kost wel wat maar een huisje of sta-wagen kost ook al gauw een 50.000 euro en dan moet je er eerst nog naar toe rijden en de plek ligt vast. dus je kunt niet ergens anders heen.

 

weet niet wat het kost, maar zal eens de prijs uitzoeken en dan in overweging nemen. Voor een stawagen of camper zijn bedragen van 50.000 euro niet schokkend en vaak wordt er voor een camper meer uitgegeven. dus mijn voorkeur is dus een Fifth Wheel trailer met een mooie 4x4 ervoor

 

en dan de uitvoering voor mobiele werkplaats met living, zodat er niet een camper uitstraling is maar wel degelijk een leef gedeelte en eventueel variabele ruimte voor diverse toepassingen of het meenemen van motoren of iets dergelijks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Gast gebruikersnaam
Gast gebruikersnaam
BOT is in het leven geroepen door @Heksenboot en ik vind het wel goed gevonden . Een probleempje dat je misschien over het hoofd heb gezien . Als je zo een 2dehands tankwagen trailer koopt hoe ga je die dan proper krijgen ? Geen probleem als er voorbeeld melk met vervoerd is maar als er een of andere chemisch product heeft in gezeten word dat een flinke poets beurt . @Tom . Maar eerlijk gezegd ik zou ook te vinden zijn voor zo iets .

 

Geert

 

als er levensmiddelen in hebben gezeten is de tank ook van RVS, scheelt weer roest bikken en verven ;)

 

Denk er wel aan dat zo'ń rond ding moeilijk te isoleren is (in ieder geval met behoud van max ruimte en niet alles maar recht aftimmeren en een kleine leefruimte overhoden), want zonder isolatie is het er binnenin al snel of te warm of te koud

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
dit zijn wel draaicirkels die ERG krap zijn, doe je dit zwaar beladen kost het je banden en in extreme gevallen breek je domweg je assen er onder uit

 

Dan ga je uit van een max beladen trailer van 30 Ton, een BOT zal waarschijnlijk veel lichter zijn en je zou wellicht kunnen volstaan met een enkelasser ipv de omschreven 3-assers. Als stukgoedoplegger zijn enkelassers er wel, als tanker heb ik ze zelf nog niet eerder gezien.

 

Wat ook zou kunnen is een enkelas oplegger aanpassen (ombouwen naar twistlocks) zodat er zeecontainers op geplaatst kunnen worden en dan een zee-tankcontainer aanpassen die je dan (vooraf de SHTF) op je enkelasser oplegger plaatst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...