Ga naar inhoud
GENEGEERD

Long term preparation zinloos voor (urban) preppers?


BTF

Aanbevolen berichten

Laat ik de knuppel maar in het hoenderhok gooien, hoe zinvol is long term preparation nu eigenlijk voor de gemiddelde inwoner in Nederland? Ik hoor met enige regelmaat mensen die voorraden voor een jaar en langer aanleggen. Hoeveel zin heeft dat nou eigenlijk voor iemand die een stedelijke omgeving woont? Hoe zien die dit voor zich? Mensen die zich langer dan een jaar 'opsluiten' in hun appartement of rijtjeshuis?

 

Een noodvoorraad om 3-4 maanden probleemsloos door te komen, ok, maar welk scenario voorzien jullie waarin je als stadsbewoner echt iets hebt aan een jarenlange voorraad?

 

In mijn optiek is zoiets alleen zinvol als je ergens echt afgezonderd woont, maar wie woont zo in Nederland? Volgens mij is de enige doeltreffende manier van voor bereiden voor lange termijn, je los maken van het systeem en zelfvoorzienend gaan leven.

 

Hoe denken jullie hier over?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

ja tuurlijk is zelf voorzienend leven de beste optie, maar niet iedereen heeft het geld daarvoor..

een lange voorraad geeft je toch meer mogelijkheden dan een vooraad van 3/4 maanden en zolang je niets doet waardoor je opvalt dan kun je het nog redelijk uithouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja tuurlijk is zelf voorzienend leven de beste optie, maar niet iedereen heeft het geld daarvoor..

een lange voorraad geeft je toch meer mogelijkheden dan een vooraad van 3/4 maanden en zolang je niets doet waardoor je opvalt dan kun je het nog redelijk uithouden.

 

Ik zie dat dus niet voor me. Kan je eens een scenario beschrijven waarin dit volgens jou zo is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou bijf een emp.. er zijn mensen die hier voor preppen ik zelf niet maar bij een emp zal er een lange tijd geen bijvoorading plaats vinden.. dan vind het wel pretig, dat ik genoeg voedsel heb om een jaar door te komen..

 

Een voorraad van een paar maanden is dan handig ja. Maar als het eten voor de sheeple opraakt, en ze merken dat jij nog wel eten hebt, wordt je vanzelf een target lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een lange termijn prep heeft denk ik ook veel te maken met skills en netwerk. Je hebt een goeie voorsprong om de rest van de bevolking als je geen stress hebt om het eten en drinken voor de eerste maanden, maar daarna moet het absoluut ook ergens anders vandaan komen. Als je handige skills hebt als goed met je handen kunnen werken (ik helaas niet, als kantoormannetje) dan heb je een duurzame manier om weer wat op te bouwen. En het netwerk om je heen is ook niet onbelangrijk. Ik prijs mijzelf zeer gelukkig met de vrienden om mij heen, varierend van erg handig qua bouw en auto's, maar ook mensen met centen (ook meerdere auto's, huizen, etc) plus ook weer de mensen in hun directe netwerk, dat ik dit ook zie als een goed fundament voor de lange termijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jij precies weet wat er gaat gebeuren en hoe lang datgene gaat duren???, dan heb ik graag dat je het mij ook vertelt BTF.:o

 

niet iedereen heeft een keuze waar hij gaat wonen, je hebt je werk, je familie en de rest van je levensonderhoud(woning,supermarkten,winkels,vervoer) waar je allemaal rekening mee moet houden in het dagelijkse leven.

 

ik weet niet in wat voor vorm/duur/situaties een shtf zal voltrekken dus ik ga maar uit van langdurig.

3 of 4 maanden eten is leuk maar als het een langdurig verhaal gaat worden was je blij geweest met de extra,s

overleven in stedelijke omgeving is heel wel mogelijk, het hangt namelijk af van wat voor situatie

 

paar voorbeelden:

-als de cumbre vieja vulkaan uitbarst en een tsunami lanceert in de atlantische oceaan dan zou je blij zijn als je een een flatje woont inplaats van op je landbouwgrond in de uiterwaarden.

-als de economische situatie ploft en er geen vreten meer is moet iedereen die landbouwgrond heeft verplicht gaan verbouwen voor de overheid in een ''landsbelang meets werken voor eten project''.

-als de economische situatie ploft en er geen geld meer is moet iedereen die goud of zilver heeft verplicht dat afgeven aan de overheid ''landsbelang''

-als er een chemische ramp voltrekt ben je kansloos grond of geen grond

-als er een virus uitbreekt wat door mensen over word gebracht en niet door lucht zul je in je huis moeten blijven voor lange tijd.

-als er rellen uitbreken waarin een noodtoestand word afgekondigt en je moet binnen blijven via een avondklok kun je beter binnen blijven

-als er oorlog uitbreekt met weer een hongerwinter dan ben je blij dat je langer als 3 maanden te eten hebt.

etc etc etc

 

we weten helemaal niet wat er gebeurd, je kunt vertrouwen op je bol, maar je bol is net zo slecht of slechter te verdedigen dan een simpel huis.

je kunt er allemaal sausjes van prepperromantiek overheen gieten maar je wordt echt niet met rust gelaten in een shtf in je bol

je buurman zal er eerder vanuit gaan dat er op een platteland vreten is te halen dan bij jou.

daar moet je dus slim in zijn, en ervanuit gaan dat zodra de honger toeslaat mensen hun auto volpakken en ervandoor gaan.

de enige bol die mij logisch klinkt is een stuk grond in de middle of nowhere maar in ieder geval al niet in europa.

 

daarom heb ik mijn doel anders gestelt eerst ga ik het proberen uit te zingen en zodra het rustiger wordt en de paniek overgaat in vormen van berusting en mensen gaan massaal op zoek naar eten bij agrarische gedeeltes in nederland, dan ga ik ervantussen.(liefst via het water)

en dat ervantussen bestaat ook uit een longterm gedeelte van voedsel en gear waarmee ik ervandoor kan gaan.:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een lange termijn prep heeft denk ik ook veel te maken met skills en netwerk. Je hebt een goeie voorsprong om de rest van de bevolking als je geen stress hebt om het eten en drinken voor de eerste maanden, maar daarna moet het absoluut ook ergens anders vandaan komen.

 

Ja, zo zag ik het ook.

 

 

 

 

paar voorbeelden:

-als de economische situatie ploft en er geen vreten meer is moet iedereen die landbouwgrond heeft verplicht gaan verbouwen voor de overheid in een ''landsbelang meets werken voor eten project''.

-als de economische situatie ploft en er geen geld meer is moet iedereen die goud of zilver heeft verplicht dat afgeven aan de overheid ''landsbelang''

 

Kijk, daarvoor had ik dit topic geopend. Dat zijn de scenarios waar ik nog niet bij stilgestaan had. Ik ging uit van een totale anarchie post-SHTF, maar het kan inderdaad zo zijn dat het overheidsapparaat nog functioneert. Als de wet nog gehandhaafd wordt, hoef je je ook iets minder zorgen te maken over massale plunderingen, waardoor je dan inderdaad wat hebt aan grotere hoeveelheden houdbaar voedsel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is natuurlijk een domme opmerking, maar vindt je dat de overheid nu wel zijn werk doet dan??

 

het zijn jouw woorden:p

 

ook doet het niet ter zake voor dit topic, als de overheid hun werk goed deed dan hadden we geen preppers hoeven zijn.

als je aan die discussie begint moet je ander topic openen denk ik dan.:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Sandokan

ik denk dat iedereen, op zijn eigen beste manier het beste probeert wat hij kan (even uitgaande van dat iemand slim genoeg is om te zoen dat alles dit jaar ophoudt en er een wereldwijde catastrofe van ongekende omvang en proportie over ons heen zal donderen - en al begonnen is!)

iedereen die een beetje wat weet van wat er komt en van hoe dingen werken weert dat je overlevingskansen in de stad of grote plaatsen 0.0 is

je kunt niet overleven tenzij je toegang hebt tot voedsel die je zelf kan verbouwen of verzorgen via bv boeren in de buurt

is uitgesloten dat mensen in bv Den Haag, Rotterdam, Utrecht of Amsterdam een schijn van kans maken

 

ik probeer het beste te doen wat ik kan, ik ben op heel veel voorbereid, maar heb ook beperkingen in ruimte en financiele middelen

ik heb helaas geen grond of balkon om iets te verbouwen, wat ik dus dramatisch slecht vind

wat ik echter wel heb is ruime voorraad zaden, en een zeer goed voorbereide selectie survivalspullen, kennis en ervarimng,

daarmee kom ik ws verder dan veel andere preppers

je doet wat je kan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat iedereen, op zijn eigen beste manier het beste probeert wat hij kan (even uitgaande van dat iemand slim genoeg is om te zoen dat alles dit jaar ophoudt en er een wereldwijde catastrofe van ongekende omvang en proportie over ons heen zal donderen - en al begonnen is!)

iedereen die een beetje wat weet van wat er komt en van hoe dingen werken weert dat je overlevingskansen in de stad of grote plaatsen 0.0 is

je kunt niet overleven tenzij je toegang hebt tot voedsel die je zelf kan verbouwen of verzorgen via bv boeren in de buurt

is uitgesloten dat mensen in bv Den Haag, Rotterdam, Utrecht of Amsterdam een schijn van kans maken

 

ik probeer het beste te doen wat ik kan, ik ben op heel veel voorbereid, maar heb ook beperkingen in ruimte en financiele middelen

ik heb helaas geen grond of balkon om iets te verbouwen, wat ik dus dramatisch slecht vind

wat ik echter wel heb is ruime voorraad zaden, en een zeer goed voorbereide selectie survivalspullen, kennis en ervarimng,

daarmee kom ik ws verder dan veel andere preppers

je doet wat je kan...

 

kijk dit zijn zinnige teksten :) (serieus waar)

 

of je in grote stad kunt overleven hangt af van de situatie van de shtf.

als je je koest houdt en het goed fortificeert kun je het tijdje uithouden

daarna moet je alsnog weg

en dan is het handig om weg te gaan.

maar flinke voorraad spullen en opties is altijd goed.

eeuwenlang hebben pioniers en ontdekkingsreizigers het met veel minder moeten doen, en de mensheid heeft het al 6000 jaar overleeft dus en zal nog minstens 1000 jaar voortleven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk als je je zo goed mogelijk voorbereid dat je je kansen in welke woonsituatie verbeterd

en in realiteit welke scenario's zijn nu echt reeel ipv van een deels fantasie?

tegenwoordig is baanverlies een risico, van een uitkering kan je niet rondkomen

dan kan je van je preps nog een beetje "luxe" leven en van t geld wat je krijgt je woning blijven betalen

echte teotwaki is enigsinds een beetje fantasie naar mijn mening

overstromingen etc komen ook voor, stroom uitval gaat ook komen aangezien ons net verouderd aan het raken is

 

het gaat er niet om waar je zit, maar wat je doet, als iedereen maar 1% prept dan zal het overal minder hard aankomen

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit is een beetje het plan

half jaar eten (zit ik bijna aan) in blik etc

vriezer vol

dat is voor korte termijn denk als baanverlies etc

dat is op een uitkering nog langer te rekken aangezien je dan in principe nog voedsel kan kopen om alles te rekken

voor echte long term shtf (dat is dus teotwawki) is dit ook te gebruiken in een bepaalde volgorde

daarvoor zijn dingen zoals

ingeblikt brood

heel veel rijst en pasta

messen

heel veel aanstekers

berg hout (gebruik ik nu om lekker warm te zitten)

een kastje met een paar buksen

en heel veel pellets/co2/borstels etc

tuin gereedschap

voor long term is het heel anders preppen dan voor shtf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bingo! 12gauge.

Ik probeer zo veel mogelijk bij m'n preps ook mijn dagelijks leven te verbeteren. Zeker ook met oog op m'n pensioenering.

Of beter gezegd, ik geloof dat wanneer ik met pensioen wil gaan ik dit zelf zal moeten doen. Van de overheid verwacht ik helemaal niets.

 

and now we are getting somewhere:)

 

briljante discussie wordt dit inmiddels,:D

 

samenvattend tot dusver:

 

-inderdaad hangt het van welke shtf af(verschillende problemen vragen om verschillende preps/oplossingen)

-preppen voor alles is niet mogelijk(aangezien niet alles te voorzien valt)

-alle drama,s van shtf/wrol en de plunderaars,rovers die de wereld zullen bevolken(book of eli) is niet zo voor de hand liggend(eerder een korte wrol paar maanden ofzo)

-we moeten zelf voor ons pensioen en andere oudedagsvoorzieningen treffen (want met de overheid zal het zeer waarschijnlijk niet meer gaan lukken.)

-een veranderde moeilijker huishouding en samenleving is iets waar we allemaal wel van uit zullen moeten gaan(dan kan het altijd meevallen)

-de economie kan volledig crashen en dan moet je flink wat achter de hand hebben dus we blijven preppen(neem ik aan?)

 

benieuwd of jullie het eens zijn met de samenvatting tot zover.:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

denk dat sommige gewoon teveel mad max hebben gekeken

(en ja ik vind zulke films ook leuk hoor)

maar vaak zal dat de shtf niet zijn

 

dat zal het ook wel zijn denk ik.;)

allemaal gedachtes van, lekker cosy achter je betonnen muren/zandzakken

met je kruisboog op schoot een net gevangen visje schoonmaken,filereren,bakken en verorberen

na het eten flip je je notebook met solargorilla open en luistert een muziekje(let the body,s hit the floor''toepasselijk?'')

of je speelt een shoot em up game, ondertussen ben je volledig aware van je omgeving en bladiebla.

je legt nog eens een blok op het vuur en doet het kacheldeurtje dicht en draait de lichten uit, nachtkijker en kruisboog met extra pijlen liggen naast je bed inclusief je machette/katana

 

om met steven tyler nog maar eens te luisteren DREAM ON DREAM ON.:p

toepasselijk shtf nummer wel:

 

Song Dream on by aerosmith

 

Lyrics :

 

Everytime that I look in the mirror

All these lines on my face gettin clearer

The past is gone

It went by like dust to dawn

Isnt that the way

Everybodys got their dues in life to pay

 

I know what nobody knows

Where it comes and where it goes

I know its everybodys sin

You got to lose to know how to win

 

Half my life is in books written pages

Live and learn from fools and from sages

You know its true

All the things come back to you

 

Sing with me, sing for the years

Sing for the laughter, sing for the tears

Sing with me, if its just for today

Maybe tomorrow the good lord will take you away

(x2)

 

Dream on, dream on

Dream yourself a dream come true

Dream on, dream on

Dream until your dream come true

Dream on, dream on, dream on...

 

Sing with me, sing for the years

Sing for the laughter and sing for the tears

Sing with me, if its just for today

Maybe tomorrow the good lord will take you away

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens.

 

Preps die specifiek zijn (bv EMP) vind ik persoonlijk niet zinvol. Kost te veel geld en de kans dat het ooit gebeurt is zooo klein.

Een permacultuur tuin opbouwen of een zonnepaneel/collector op de je dak daar heb je altijd wat aan. Al zeker wanneer je minder of niet meer wilt werken.

Neemt niet weg dat ik ook wel preps tref die voor de hobby zijn (bv messen verzamelen, boogsport, HAM radio, houtbewerking) maar in een shtf wel degelijk nut kunnen hebben.

 

Daarbij prep ik ook voor de meer alledaagse shtf-etjes. Werkloos worden, overstroming, brand etc.

 

De maya's? ... te belachelijk voor woorden :)

 

klopt alleen ik sluit niet uit dat er een tijd zal komen waarin we toch de pleitvaart zullen nemen, zeker als het beest in brussel echt ontwaakt is, er wordt nu al zoveel macht aan gegeven

alleeen dat is geen shtf voor iedereen dat is alleen maar een shtf voor degene die geen zin hebben onder een juk te leven van een politiestaat.

de meeste sheeple zullen gewoon achter de machthebber aanlopen hoor, onderschat nooit de onverschilligheid, arrogantie en eigenwijsheid van je medemens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

persoonlijk denk ik dat er meer persoonlijke shtf's zullen zijn

(laten we op de knietjes hopen dat er geen burgeroorlog of iets komt)

veel mensen leven nog in de tijd dat iedereen iedere avond biefstuk had

die inflexibel zijn om iets anders te doen voor het werk dan 20 jaar terug

de tijd dat je 40 jaar bij dezelfde baas zit is gewoon over

maar ja dan moet je over willen schakelen en dat kunnen veel van de leeftijd 30+ niet

veel van mijn vrienden en kennissen (meeste onder de 30) hebben al meerdere bazen gehad en allerlei banen gehad

je moet doen wat je kan meestal valt het reuze mee als je het gewend bent

Link naar reactie
Delen op andere sites

iedereen die een beetje wat weet van wat er komt en van hoe dingen werken weert dat je overlevingskansen in de stad of grote plaatsen 0.0 is

 

Waar baseer je dit op? Je praat alsof je een ervaringsdeskundige bent, ben je dat?

 

In het boek 'surviving the economic collapse' van ferFAL zegt hij - als ervaringsdeskundige - het tegenovergestelde (alleen niet zo zwart wit als dat het 0,0 is, dat slaat natuurlijk helemaal nergens op.)

 

na het eten flip je je notebook met solargorilla open en luistert een muziekje(let the body,s hit the floor''toepasselijk?'')

 

Ook jij komt hier een beetje te betweterig over imho, al vind ik je Mad Max scene best aardig geschetst ;) Maar ik voel me aangesproken omdat ik een mooie solargorilla heb voor bij m'n laptoppie, want ik vind het reuze handig dat ik dan nog excelletjes kan maken, muziek kan luisteren, de kids er spelletjes op kunnen doen, etc. Als ik het me goed herinner riep jij ook al eens dat entertainment een niet te onderschatten element is als de SHTF ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar baseer je dit op? Je praat alsof je een ervaringsdeskundige bent, ben je dat?

 

In het boek 'surviving the economic collapse' van ferFAL zegt hij - als ervaringsdeskundige - het tegenovergestelde (alleen niet zo zwart wit als dat het 0,0 is, dat slaat natuurlijk helemaal nergens op.)

 

 

 

Ook jij komt hier een beetje te betweterig over imho, al vind ik je Mad Max scene best aardig geschetst ;) Maar ik voel me aangesproken omdat ik een mooie solargorilla heb voor bij m'n laptoppie, want ik vind het reuze handig dat ik dan nog excelletjes kan maken, muziek kan luisteren, de kids er spelletjes op kunnen doen, etc. Als ik het me goed herinner riep jij ook al eens dat entertainment een niet te onderschatten element is als de SHTF ...

 

je mist het punt, ik probeerde een beeld te schetsen van prepperromantiek.

ontspanning is goed, maar er zijn heel veel preppers die denken dat shtf een leuk uitje wordt, beetje zombies knallen en beetje vanuit je veilige bol de boel overzien.

ik zie dat niet gebeuren zelf.

in een shtf/wrol zul je harder moeten werken dan ooit.

ontspanning is leuk maar dat zul je echt van te voren goed moeten inplannen. tussen al het land bewerken, wachtlopen,zaaien, composteren,eten schoonmaken en koken,quality time met vrouw en kinderen etc etc in.

ook al heb je geen vrouw en kinderen denk ik niet dat een shtf zo rooskleurig zal verlopen als gedacht wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...