Ga naar inhoud
GENEGEERD

Urban shtf oefenen


Gast ancestral-viking

Aanbevolen berichten

Gast ancestral-viking

ze zijn hier in Maastricht hele flatgebouwen aan het afbreken i.v.m de tunnel voor de A2.........ik ben daar sávonds het terein opgelopen met het idee in mijn hoofd om een urban SHTF oefening te houden.........er is een oorlog geweest/gaande en je huis in half gebomardeerd ik ben bezig geweest met het zoeken naar water ,onderdak creeren ,en vuur te maken tevens op de sloopplaats opzoek gegaan naar bruikbaar spul om te gebruiken bij deze oefening.

 

stukken glas,stukken spiegel,hout voor een vuur en ik heb zelfs een vuurboog gemaakt en heb een gloeiend kooltje weten te maken :)

 

stukken pvc pijp samen met een papieren pijltje met een naald erin maakt een redelijke blowgun voor het jagen op bijvoorbeeld duif , eend etc.

stroomdraad is ideaal bindmiddel om je verzamelde hout te biundelen .

 

in een oude garage onder dde flats een oude bankhamer gevonden een zware ,op de sloopsite heb ik een stuk betonijzer genomen en ben hierop gaan meppen en heb hier een mes en een speerpunt mee gemaakt.

 

 

s,morgens om half 6 hield ik de oefening voor gezien.ik moet zeggen dat het best wel een realistische indruk op me heeft gemaakt....

 

ik ben weereen ervaring rijker geworden :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot
Feit dat het niet mag maakt het extra realistisch;) hier nog wat inspiratie:

 

Damn irritant filmpje. Cameravoering, reclame-ding, "actie", niks voor mij, ik krijg er bijna koppijn van.

Sorry hoor, niks persoonlijks, maar ik ben verwend: Geen T.V. :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij liepen vroeger wel vaker over bouw en afbraakterreinen. Dat mocht toen al niet. Het is wel erg leuk, als je jong bent. Betonkogels zoeken (en afvuren natuurlijk). Pijltjes blazen etc. waren dingen waar we mee opgroeiden. Grote spijkers op de rails, even wachten op de trein, en daarna goed aanslijpen aan de muur..... :p Dat soort dingen waren heel normaal voor ons.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij liepen vroeger wel vaker over bouw en afbraakterreinen. Dat mocht toen al niet. Het is wel erg leuk, als je jong bent. Betonkogels zoeken (en afvuren natuurlijk). Pijltjes blazen etc. waren dingen waar we mee opgroeiden. Grote spijkers op de rails, even wachten op de trein, en daarna goed aanslijpen aan de muur..... :p Dat soort dingen waren heel normaal voor ons.

Inderdaad cool overal rondschooieren, bruikbare dingen zoeken en dergelijke. Maar: betonkogels waddisdat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad cool overal rondschooieren, bruikbare dingen zoeken en dergelijke. Maar: betonkogels waddisdat?

 

Dat is niet de officiële naam, maar zo noemden wij het. Dat zijn strips, met patronen, die een lading bevatten. Dat wordt in een schiethamer gebruikt. Daar worden bevestigingsmaterialen mee in beton, of andere materialen geschoten. De patronen zijn ook leuk, als je een mechanisme hebt om de lading te gebruiken in combinatie met iets wat je wilt afvuren. Single shot nagels afvuren bijvoorbeeld.

Voorbeeld van schiethamer met patronen: http://www.hilti.nl/fstore/holnl/techlib/docs/application_catalog/direct_fastening/dx460_ie_accessoires.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grote spijkers op de rails, even wachten op de trein, en daarna goed aanslijpen aan de muur..... Dat soort dingen waren heel normaal voor ons. [/quote @techie

grappig, dat weet ik ook nog wel. wij gebruiken dan het oudere hout van vlierbessenstruiken. Dat kon je uithollen en zo had je dan als t een beetje wilde passen een handvat voor je mes. Nu jij het zo schrijft, komen die dingen weer boven.:)

 

@ancestral viking gave onderneming, leerzaam ook, maar vraag me wel af hoe je dat betonijzer plat hebt gekregen, zonder de mensen in een kilometer omtrek te wekken, want dat moet echt met geweld gegaan zijn :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

@frank1964 Laat die dingen allemaal maar weer bovenkomen. Goed voor je skills. ;) Wat we soms als kids allemaal uitvraten.. :p In die tijd moesten we wel ons eigen plezier maken. We hadden geen high-tech pc's, ipads en smartphones. We bouwden hutten! We schoten. Met alles waar we mee konden schieten. Voornamelijk papier. Wat ook goed fikte.. net als het plukje hooi, en een vergrootglas. Zucht..

De tijd dat we buiten, en niet online leefden. Veelal in weer en wind. En plezier moest je maken. Dat zat niet in een doosje..

Link naar reactie
Delen op andere sites

idd, ik was ook van sochtends tot savonds buiten. vaak in het bos, en ook regelmatig de straten onveilig gemaakt. maar altijd actief dingen aan het testen, uitproberen enz.

ik had toen zon vrachtwagenbanden pomp aangesloten op een tuinslang, met expansievat ertussen, dan op een ijzeren pistoolgreep voor een tuinsproeier. die weer op een stalen pijp gedraaid.. knikker voorin.. en pompen maar totdat alles flink onder spanning stond, en de tuinslang 3 x zo dik, en dan die hendel inknijpen.. zon loden bal schoot door een deur heen met gemak. best gevaarlijk eigenlijk achteraf.. maarja ik leef nog (wonderwel)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

@ bartje nee ik ben het sloopterein opgelopen met als doel urban survival te trainen in half afgebroken gebouwen zonder stromend water en licht .....kijken wat je zonder luxe gear kan vinden/gebruiken zoals je zal aantreffen in een urban setting in oorlogstijd of een SHTF ......vuur met een vuurboog wapens en jacht spullen zoals een speerpunt /en mes gemaakt van betonijzer ,of van pvc buis en een spijker of naald kunnen jagen op bijvoorbeeld duif/eend/knaagdieren,water uit stukken leiding tappen of uit poeltjes op de grond etc etc.....geen licht van electrische stroom maar gewoon van je vuurtje etc geen verwarming en dus half aan de ellementen blootgesteld geloof me die wind is echt fris na een paar uur in de buitenlucht in de nacht echt koud dus vuur was mijn grote vriend die nacht........

 

ben benieuwd of er nog meer mensen zulke trainingen hebben gehouden en benieuwd naar hun bevindingen .....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knap dat je dat daar allemaal hebt kunnen doen en maken @ancestral-viking

Helaas moet ik me hier aansluiten bij het gros van de vorige antwoorden hier, alleen als kind struinende ik wel eens zo'n plaatsen af - al waren het dan eerder leegstaande boerderijen dan half afgebroken flats. Vanwege de reële gevaren die terreinen als deze horen test ik zelf liever mijn skills op veiligere plekken, als je iets maar vaak genoeg doet, dan zit het er uiteindelijk zo in dat ik denk/hoop dat me bepaalde dingen overal wel zouden moeten lukken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

@frank1964 ik heb het geluk dat de A2 er recht langs loopt en er dag en nacht vrachtverkeer voorbij raast dus dat meppen op een stuk ijzer hebben ze niet mee gekregen ,

was af en toe wel opletten met de beveiliging die 1 x het terein op kwam lopen maar dat was meer voor de bull dozers en kranen etc.....ik zat zelf helemaal aan de andere kant van het terein en zag hem van ver al aan komen rijden ...........iedereen zou op een of andere manier al een paar keer dit real life moeten oefenen ,het is leuk om allemaal survival tools te hebben maar als je niet weet hoe het aanvoelt om in half afgebroken huizen in de kou en windchill te zitten kan dat voor een hoop mensen schokkend overkomen , ik hed het na een paar uur 04:00 s,nachts best wel fris en dan had ik nog een vuurtje branden en goede kleding aan......mensen krijg je de kans om te oefenen doe dit dan zodat je ook mentaal weet waar je voor komt te staan en het kan best ontnuchterd werken ...zoals ik al zij het heeft een indruk op me achter gelaten ....:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben als kind eens bijna in een grote brug in Frankrijk te pletter gestort - liep (in m'n eentje, was even op onderzoek uit gegaan) met een te klein zaklampje in een "pilaar" van een brug (die zijn heel groot in de bergen) en ineens hoorde ik mijn voet een steentje wegtrappen, toen heel lang niks, en toen "poef". Toen verroerde ik me niet meer en ben uiteindelijk op handen en voeten weer naar de uitgang gekropen.

 

Met andere woorden: ik weet uit ervaring dat die avontuurlijkheid ook bloedlink kan zijn, en op bouwterreinen genoeg gevaar schuilt om jezelf flink in de nesten te werken.

Dan krijg je SHTF door je eigen toedoen, zeg maar :D

 

Wel een gave actie van je viking, vast wel echte adrenaline! En de psychologische voorbereiding die het oplevert zal zeker waardevol zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking
Ik ben als kind eens bijna in een grote brug in Frankrijk te pletter gestort - liep (in m'n eentje, was even op onderzoek uit gegaan) met een te klein zaklampje in een "pilaar" van een brug (die zijn heel groot in de bergen) en ineens hoorde ik mijn voet een steentje wegtrappen, toen heel lang niks, en toen "poef". Toen verroerde ik me niet meer en ben uiteindelijk op handen en voeten weer naar de uitgang gekropen.

 

Met andere woorden: ik weet uit ervaring dat die avontuurlijkheid ook bloedlink kan zijn, en op bouwterreinen genoeg gevaar schuilt om jezelf flink in de nesten te werken.

Dan krijg je SHTF door je eigen toedoen, zeg maar :D

 

Wel een gave actie van je viking, vast wel echte adrenaline! En de psychologische voorbereiding die het oplevert zal zeker waardevol zijn.

@Rambi als ik er achteraf over nadenk dat er maar 1 baksteen naar beneden hoef te vallen om een einde aan deze pret te maken .....maar goed was heel erg leerzaam en heel apart om in een half gesloopt huis met een kampvuurtje te zitten , als je er wat dieper over nadenkt geeft het een klein idee hoe mensen in een oorlogs gebied moeten wonen zonder gas licht en water ......zonder goede beschuting......met een koude wind ........ja kan het iedereen aanraden uiteraard wel gelet op de veiligheid .

 

groetjes A.V

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fascinerend is dat, hoe dichtbij groot gebrek aan comfort en basisvoorwaarden je eigenlijk woont in Nederland. We zijn allemaal zo vreselijk aangewezen op dat alles het doet en blijft doen, kan me voorstellen dat je ervaring je leert hoe kwetsbaar dat eigenlijk is EN hoeveel je eigenlijk al kan en weet. En hoe ongelukkig je wordt van kou, nacht, wind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking
Fascinerend is dat, hoe dichtbij groot gebrek aan comfort en basisvoorwaarden je eigenlijk woont in Nederland. We zijn allemaal zo vreselijk aangewezen op dat alles het doet en blijft doen, kan me voorstellen dat je ervaring je leert hoe kwetsbaar dat eigenlijk is EN hoeveel je eigenlijk al kan en weet. En hoe ongelukkig je wordt van kou, nacht, wind.

 

"Fascinerend was het vooral om te voelen wat een simpel vuurtje met een mens kan doen" het gaf me gelijk een gevoel van veiligheid en warmte terwijl ik zonder dat vuurtje koud kil en miserabel een gevoel van ontheemd wezen.....vuur is een echte moraal booster :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat dan niet aanleiding om vooral te oefenen zonder vuur?

Soms is er geen brandstof, of geeft het je locatie weg waardoor het niet kan.

Dus dat je jezelf psychologisch traint op daar een beetje tegen kunnen?

Ik zag van de week op Discovery die twee dudes die door de woestijn wandelden (zo'n vikingfiguur op blote voeten en een ex-militair) en die ene ging z'n eigen urine drinken om z'n moraal te boosten en die ander zei dat dat geen goed idee was omdat het je alleen maar meer uitdroogt. (Die leek trouwens ook een stuk kalmer dan die ander ;) ...

 

Ik kan me goed voorstellen dat je in moeilijke situaties juist gaat proberen moraalboosters te veroorzaken, terwijl je jezelf aan de andere kant misschien moraalboosteronafhankelijk zou moeten maken. Als je dáár in getraind bent, ben je baas. Of nee, eindbaas. Denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking
Is dat dan niet aanleiding om vooral te oefenen zonder vuur?

Soms is er geen brandstof, of geeft het je locatie weg waardoor het niet kan.

Dus dat je jezelf psychologisch traint op daar een beetje tegen kunnen?

Ik zag van de week op Discovery die twee dudes die door de woestijn wandelden (zo'n vikingfiguur op blote voeten en een ex-militair) en die ene ging z'n eigen urine drinken om z'n moraal te boosten en die ander zei dat dat geen goed idee was omdat het je alleen maar meer uitdroogt. (Die leek trouwens ook een stuk kalmer dan die ander ;) ...

 

Ik kan me goed voorstellen dat je in moeilijke situaties juist gaat proberen moraalboosters te veroorzaken, terwijl je jezelf aan de andere kant misschien moraalboosteronafhankelijk zou moeten maken. Als je dáár in getraind bent, ben je baas. Of nee, eindbaas. Denk ik.

 

je kan dit zeker wel tot op zekere hoogte trainen maar hoe je ook draait en keert je zult als warmbloedig zoogdier nooit helemaal zonder vuur kunnen,hypothermia/onderkoeling een groot risico in een shtf situatie ,maar ook om je eten te bereiden,water drinkbaar maken etc......

of je moet zo,n die-hard wezen die rauw vlees van roadkill naar binnen gaat werken ???

nee zolang de mens leeft zal hij warmte en vuur nodig hebben........helemaal in de wintertijd......

 

groetjes en keep on prepping :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Maar betonkogels waddisdat" dat zijn patronen die je in een betonspijker schieter doet om de spijker aftevuuren in het beton

 

Net als een spijkerpistool op lucht alleen werkt deze met patronen die een hele harde knal geven haha

 

Ook wel bekend als (gas)patronen voor alarmpistool. Die zijn vrijwel hetzelfde. Patronen zonder "kogel".

Het uitzetten van het gas bij de ontbranding schiet de spijker weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...