Ga naar inhoud
GENEGEERD

Noodrantsoen voor 6 maanden


DQA

Aanbevolen berichten

Ik heb mij onlangs aangemeld, maar mij nog niet geïntroduceerd hier op het forum. Sinds 2004 houdt ik mij vooral bezig met het macro-economische klimaat en edelmetalen. Economen als Roubini voorspelden reeds voordat de crisis in 2008 aantrad, dat deze zou ontstaan. Voor mij is de vraag niet of, maar wanneer chaos zal uitbreken. De economie wordt namelijk niet grondig geherstructureerd, maar slechts met verbandjes in de vorm van geldverruiming wordt het bloeden tijdelijk gestopt. De fundamenten blijven onaangetast totdat het water uiteindelijk aan de mond staat. Het duurde voor mij een aantal jaar voordat ik edelmetalen begon aan te schaffen en vanwege beperkte beschermde ruimte, heb ik mij slechts verdiept in het inslaan van een noodrantsoen. Echter, ik ben van mening dat we aan de vooravond staan van de echte crisis. Momenteel zitten we nog in de 'economische herfst', maar de winter is op komst.

 

De crisissen in Argentinië en Rusland hebben aangetoond dat van de één op de andere dag de schappen in de supermarkt leeg kunnen zijn, het is daarom handig om in ieder geval een noodrantsoen in huis te hebben. Better sound than sorry. In tegenstelling tot sommigen, ben ik niet van plan om voedsel voor jaren in te slaan, vanwege ruimtegebrek en naar mijn inziens, zal de voedselproductie uiteindelijk weer op gang komen. Neem de tweede wereldoorlog als voorbeeld. Ja, voedsel was op de bon, maar het was er grotendeels wel.

 

Ik ben van plan om uitsluitend voedsel in te slaan dat ook daadwerkelijk te pruimen is - wat je normaliter ook (zou kunnen) eten en zoals aangegeven, vanwege het ruimtegebrek puur een combinatie van noodzakelijke voedselwaren.

 

Ik dacht aan het volgende:

Bruine rijst en pasta's

Tomatensausen

Aardappelpuree

Ingeblikt vlees

Ingeblikte vis (sardines, tonijn, zalm, makreel)

Ingeblikt/gedroogd fruit

Ingeblikte peulvruchten en groentes

Thee, Koffie

Pure chocolade

Zout, suiker + kruiden

Zonnebloemolie

Tandpasta

Shampoo

Ruilmiddelen

 

Ik zal vast wat vergeten zijn, maar dit is het zo'n beetje in hoofdlijnen.

 

Het gaat om een vijftal personen. Mijn vraag is of er ergens een soort van referentievoorbeelden bestaan omtrent de hoeveelheden die je nodig hebt voor een half jaar, x kilo pasta, x dozen thee etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

wat eet je normaal?

hoeveel rijst/pasta?

watvoor ingeblikt vlees lust je echt? (lekker vinden niet het binnen kunnen houden)

watvoor ingeblikte sausen lust je?

 

ik bedoel kan zo een lijstje oprammen wat ik lekker vind en heb staan

 

welk van het blikvoer vind je lekker?

dat is de vraag

van uit dat oogpunt moet je kijken, dingen die je niet of nauwelijks lust moet je even buiten beschouwing laten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is altijd handig om en gewone voorraad aan eten in huis te hebben zoals potjes groente en appelmoes. maar deze hebben een beperkte houdbaar heid.

 

Ik personelijk ben van plan om 2 voorraden te maken, de eerste is de normale dingen zoals potjes groente, sausjes, mixjes, thee, koffie enzv. deze heb ik nu al op een maandvoorraad staan. deze gebruik ik dagelijks en ik maak gebruik van het FiFo systeem (First in First out).

 

maar voor het geval van een shtf situatie heb ik voornamelijk gevriesdroogde maaltijden, hiervoor heb ik gekozen omdat ze bijna alles bevatten wat een mens nodig heeft (mineralen, vitamines, vetten, enzv) , ze zijn gemiddeld tot 25 jaar houdbaar, ze nemen minder ruimte in en ze zijn gewoon makkelijker en sneller te bereiden. tevens heb je ook minder afval ervan.

 

Tevens niet vergeten dat je water moet inslaan, hiervoor haal ik pakken water. 1.5 liter voor €0.27. deze zijn makkelijker weg te pakken en toch nog minstens 2 jaar houdbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

tussen de 50 en de 200 gram per ingredient per maaltijd.(afhankelijk van eetlust en leeftijd persoon)

dus bijvoorbeeld:

 

100 gram rijst (na wellen)

100 gram vlees

200 gram groente

 

200 gram aardappelpuree

100 gram groente

50 gram vlees

 

ik noem maar iets, maar de meeste mensen zitten wel vol na een avondmaaltijd van tegen de 500 gram.

kinderen natuurlijk een heel stuk sneller.

 

dus als je daarvan uitgaat bijvoorbeeld gemiddelt 400 gram per persoon per maaltijd dan kom je in jouw geval op 2000 gram voor de avondmaaltijd per dag(5 personen).

je past je inname aan natuurlijk aangezien je misschien wel een bug in hebt dan eet je stuk minder.

en zo ga je een beetje rekenen.

 

ik eet bijvoorbeeld 100 gram rijst per keer en een blikje met babipangang en een blikje ananas erbij bij elkaar is dat na uitlekgewicht zo,n 400 gram

dus ik hou er rekening mee dat ik voor zoveel keer rijst met babipangang en ananas wil eten dus ik voor zoveel keer op voorraad moet houden

ik heb potten met aardappels gekocht 600 gram na uitlekgewicht, ik kan daar 2 a 3 keer van eten per pot, dus ik pas mijn maaltijdschema daarop aan.

als ik dus 8 potten heb dan kan ik daarmee 24 maaltijden van aardappels voorzien.

als jij dat zou kopen dan kun je daar om en nabij 5 maaltijden voor 5 personen van aardappels voorzien.

 

als je gaat rekenen kun je daar huizenhoog tegenop gaan zien maar als je er eenmaal mee bezig bent is het echt wel leuk om te doen.

je gaat ook gerichter inkopen doen en aanbiedingen in de gaten houden, tijdje terug had appiehein 3e zak rijst gratis, tja alle beetjes helpen dan vind ik.

ook hadden ze laatst 3e gratis met robijnwasmiddel allemaal dure zaken natuurlijk en zeker als je dit voor 5 man moet gaan bestieren.

 

gelukkig heb je ons toch??:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

In tegenstelling tot sommigen, ben ik niet van plan om voedsel voor jaren in te slaan, vanwege ruimtegebrek en naar mijn inziens, zal de voedselproductie uiteindelijk weer op gang komen. Neem de tweede wereldoorlog als voorbeeld. Ja, voedsel was op de bon, maar het was er grotendeels wel.

[....]

Mijn vraag is of er ergens een soort van referentievoorbeelden bestaan omtrent de hoeveelheden die je nodig hebt voor een half jaar, x kilo pasta, x dozen thee etc.

 

Ik was er niet bij (WW2) maar het schijnt geen pretje geweest te zijn, zeker in de winter van 1944. Nu moet je ergens beginnen qua voorraad, maar laat je zeker niet stoppen doordat je denkt dat na 6 maanden alles koek-en-ei is. Zolang je niets hoeft weg te gooien, en eet wat je opslaat (roulatie systeem) kun je prima een grotere voorraad aanhouden zonder geld te verspillen.

 

Referentie voorbeelden kun je op internet vinden, zijn ook boeken over geschreven. Beste manier (mijns inziens) om te starten: koop elke keer dat je boodschappen doet wat extra producten van wat je toch al koopt (mits houdbaar natuurlijk), als je dat een paar weken doet begint je voorraadkast al te groeien. Zorgt dat je het FiFo systeem hanteert en je hoeft niets weg te gooien. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een maandje rijst en bonen ga ik toch echt even de bosjes in om één van die damherten waar het hier van barst tussen de ogen te raken.

 

Ik zorg voor de sjalotjes, port, tomatenpuree en spekjes om er een lekker stoofpotje van te maken. Een litertje of 300 moet er toch wel van te maken zijn toch ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal eens kijken hoe lang bouillon blokjes goed blijven. Een paar handen vol brandnetel zijn zo verzameld, zoek er iets uitachtigs bij.... (ik heb het onkruid van mijn schoonouders, een wilde uit/knoflook soort weer in mijn tuin uitgezet) ... en t smaakt vaak heel aardig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tevens niet vergeten dat je water moet inslaan, hiervoor haal ik pakken water. 1.5 liter voor €0.27. deze zijn makkelijker weg te pakken en toch nog minstens 2 jaar houdbaar.

 

Waar koop je dit. Ik heb toevallig van gekeken voor flessen/pakken water maar dat is allemaal minder dan een jaar houdbaar.:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...