Ga naar inhoud
GENEGEERD

Boomstam bewerking tot bouwhout


dutch

Aanbevolen berichten

ik zou graag meer weten over het gebruik van handgereedschap voor het afvlakken van boomstammen tot bouw logs

ik heb ooit eens op tv gezien dat dit ook met de hand kan met een soort van trekmes ik kan dit helaas op internet nergens vinden ik heb ook bijlen gezien die hiervoor ontworpen zijn (vlakke en ronde bijlen )

heeft iemand hier ervaring met dit onderwerp

 

alvast bedankt dutch

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Inderdaad, diverse bijl vormen en gewichten, uiteraard een flinke zaag en je kunt een boom geschikt maken voor wat je maar wil. Ook keggen, wiggen en een flinke hamer zijn onontbeerlijk. Heb je eenmaal een ruwe vorm, dan kun je met haalmes, beitel, spook schaaf en gewone schaaf een vlak oppervlak verkrijgen. Ben je wel even zoet. Als je nog nooit gezien - gedaan hebt een boom splijten met wiggen en hamer, adviseer ik allereerst eens het net af te schuimen naar video's en teksten, plaatjes etc.

In de Middeleeuwen (en ook daarvoor) werd men steeds handiger met hout bewerking en bijvoorbeeld de Vikingen bouwden al zeewaardige boten ver voor die tijd. Ook daarover is veel te lezen. Als je een boom goed splijt, kun je optimaal gebruik maken van de draad in het hout en dat scheelt enorm in het verdere proces om bijvoorbeeld planken te maken. EEN GESPLETEN PLANK UIT EEN BOOM IS ALTIJD STERKER DAN EEN GEZAAGDE PLANK.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een stam splijten is vakwerk. Het kost veel oefening om de scheur te sturen. Dit wil het beste als het hout niet ouder is dan 2-3 maand en de belangrijkste factor is hoeveel zijtakken en noesten er in het hout zitten. Ideaal is een stam die op tijd opgesnoeid is. De fezels in de stam draaien vaak ook, dus splijt je de stam om een mooie rechte plank te maken, krijg je vaak een getordeerde plank. Als je het hout daarna met een haalmes afvlakt, kan je een glad en aangepast vlak maken. Het is fasinerend om te doen.

Wil je een stam meer bewerken tot balk zijn er verschillende mogelijkheden. Met een motorkettingzaag (waarbij de ketting geslepen is op 'schulp') is een hulpstuk om planken te zagen. Ook handig als een stam te zwaar is om ergens weg te halen (drassig of helling) en het in praktische delen (buiten brandhout) af te voeren. Wil je geen kettingzaag gebruiken, is een kantbijl ideaal. De stam wordt met schietlijnen uitgetekend (gewenste vlak wordt aangegeven) met een bijl wordt over de hele lengte kepen gehakt tot de aangegeven diepte, en met een kantbijl http://www.mehr-als-werkzeug.de/product/705968/Graensfors-Broad-Axe-No-1900-Single-Bevel-Right.htm hak je de tussenliggende stukken weg. Ik heb zelf in voormalig Duitsland zo een heel vakwerkhuis zien bouwen met alleen handgereedschap. Maar ja, een vakman laat het er al snel uitzien alsof het eenvoudig is.

Iemand spreken die ervaring heeft met het maken van een blokhut/huis in Nederland? Neem kontakt op met Lex Schra, die heeft het boomstamhuis gebouwd http://www.boomstamhuis.nl/ maar dit is dus ook met moderne gereedschappen, echter veel technieken zijn hetzelfde.

Ik heb geen idee of je al wat dingen geprobeerd hebt, ik ben benieuwd wat je ervaringen intussen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou graag meer weten over het gebruik van handgereedschap voor het afvlakken van boomstammen tot bouw logs

ik heb ooit eens op tv gezien dat dit ook met de hand kan met een soort van trekmes ik kan dit helaas op internet nergens vinden ik heb ook bijlen gezien die hiervoor ontworpen zijn (vlakke en ronde bijlen )

heeft iemand hier ervaring met dit onderwerp

 

alvast bedankt dutch

 

Zoals Houtvrouw al zei, daar bestaat idd een speciale bijl voor, namelijk de 'broad axe', ebay (vooral uit de VS) staat er vol mee, maar je zal ze hier ook wel kunnen vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Planken maken is altijd veel werk en vaak ook vakmansschap.

Een van de redenen dat een blokhut vaak gewoon van stammen gemaakt is.

Er moet natuurlijk wel voldoende hout van bruikbare dikte beschikbaar zijn...

Ik zou voor zo'n grote bomzaag opteren, heb hem nog nergens gezien, je weet wel zo'n zaag die je met twee man hanteerd en een boom tot planken kan verwerken.

 

Met een dag zagen met kettingzaag heb ik voldoende stammen voor een simpele blokhut.

In een weekje tijd maak ik daar dan het frame van.

Voor het dak zou ik riet gebruiken.

 

Maar heel eerlijk heb ik al die spullen alleen voor stookhout te maken.

Ik denk dat er aardig lang redelijk bouwmateriaal voor handen zal zijn, of nog simpeler woonruimte te betrekken zal zijn.

De shtf zal het aantal mensen aardig uitdunnen is mijn vermoeden.

 

Dus zolang je niet in de rimboe zit zijn er spullen in overvloed, en moet je dus denken aan de zaken die er nauwelijks zullen zijn.

Schoon water, hoe ga je voedsel verbouwen, heb je energie nodig en hoe ga je dat maken, enz.

 

Prep ze,

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...