Ga naar inhoud
GENEGEERD

Drinkwater opslaan & waterfilters


Rico

Aanbevolen berichten

Goedendag preppers,

Ik heb deze week de eerste stappen gezet in het hele prepper gebeuren. Helaas vindt mijn familie het gek en zwaar overdreven maar ik ga stug en vastberaden door. Ik sta er dus momenteel (financieel)alleen voor om voorbereiding te treffen voor mijzelf, mijn 2 broers, moeder, stiefvader, 3 honden en een stuk of 20 vogels.

Voorraad voedsel opslaan gaat mij denk wel lukken, gewoon kwestie van goed lang houdbaar voedsel inslaan. Drinkwater opslaan en filteren is een andere verhaal, helemaal gezien het aantal monden wat van water voorzien moet worden.

 

Water:

Hoelang blijft gebruikte spa flessen gevuld met kraanwater goed?

Wat is de beste winkel om goedkoop veel en goed water in te slaan wat makkelijk op te slaan is?

Welke soorten wateropslagtanks zijn geschikt voor het opslaan van drinkwater en welke soorten niet?

Hoe lang blijft drinkwater in wateropslagtanks goed?

 

Waterfilters:

Welke waterfilters zijn het beste om veel water te filteren en de kans op ziektes enz het kleinst is?

Wat zijn betrouwbare websites/winkels om deze filters te bestellen/kopen? (zijn nogal prijzig dus wil 100% zekerheid)?

 

Met vriendelijke groet,

Rico

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 59
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • 2 weken later...
Drinkwater opslaan en filteren is een andere verhaal, helemaal gezien het aantal monden wat van water voorzien moet worden.

 

Het belangrijkste om eerst vast te stellen is voor welke periode je prept. Dat bepaald namelijk hoe groot je voorraad moet zijn en op welke manier je ermee om moet gaan. Prep je om een periode van 3 dagen, 3 weken, 3 maanden of 3 jaar te overbruggen? Groot verschil!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedendag preppers,

Ik heb deze week de eerste stappen gezet in het hele prepper gebeuren. Helaas vindt mijn familie het gek en zwaar overdreven maar ik ga stug en vastberaden door. Ik sta er dus momenteel (financieel)alleen voor om voorbereiding te treffen voor mijzelf, mijn 2 broers, moeder, stiefvader, 3 honden en een stuk of 20 vogels.

Voorraad voedsel opslaan gaat mij denk wel lukken, gewoon kwestie van goed lang houdbaar voedsel inslaan. Drinkwater opslaan en filteren is een andere verhaal, helemaal gezien het aantal monden wat van water voorzien moet worden.

 

Water:

Hoelang blijft gebruikte spa flessen gevuld met kraanwater goed?

Wat is de beste winkel om goedkoop veel en goed water in te slaan wat makkelijk op te slaan is?

Welke soorten wateropslagtanks zijn geschikt voor het opslaan van drinkwater en welke soorten niet?

Hoe lang blijft drinkwater in wateropslagtanks goed?

 

Waterfilters:

Welke waterfilters zijn het beste om veel water te filteren en de kans op ziektes enz het kleinst is?

Wat zijn betrouwbare websites/winkels om deze filters te bestellen/kopen? (zijn nogal prijzig dus wil 100% zekerheid)?

 

Met vriendelijke groet,

Rico

 

1: 1 Jaar

2: Lidl (10 jaar houdbaar)

3: Foodgrade plastic containers.

4: 1 jaar

5: Meerdere opties mogelijk. Sawyer filter wellicht.

6: Prepshop.nl :D

 

PS,

 

Welkom op dit forum! Zien we je nog in: http://preppers.nl/forum/forums/7-Voorstelronde

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Hallo allemaal,

 

Heb net me de zoekfunctie wat proberen te vinden. Helaas kwam er voor mij niet een duidelijk antwoord naar boven.

Ik sta op het punt om jerrycans te bestellen (4x25 ltr) en deze te vullen met water. Nu ben ik eigenlijk niet van plan om hier een beetje bleek bij te doen en verversen wil ik ook niet elk jaar.

De ruimte waar de cans worden opgeslagen is wel koel. Wel ben ik in het bezit van een Sawyer waterfilter en wil het water dat ik heb opgeslagen (b.v 8 jaar oud kraanwater) filteren met dit filter.

 

De vraag is... is dit verstandig ? Kan je met een waterfilter het water weer drinkbaar maken, ookal is het 8 jaar oud. ? Of moet ik gewoon elke 3 maanden de cans verversen ?

 

Sheldon

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is er mis met elk jaar verversen? Dan heb je ieg die jerrycans nog 1x per jaar in je handen dus mocht er wat mee misgaan dan heb je dat waarschijnlijk door voordat je het water echt nodig hebt. Als ik mag kiezen tussen 8 jaar oud water uit een jerrycan filteren of slootwater, dan kies ik voor de jerrycan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu zou ik wel een foto willen zien van jou jerrycans . Ik heb er al honderden in mijn handen gehad misschien wel duizend . En alle 25 liter jerrycans dat ik heb zijn niet geschikt om water langdurig op te slaan . Omdat die in doorzichtig of half doorzicht kunststof zijn gemaakt .

Je bent beter af met 20 liter jerrycans van defensie . Of die blauw met rode dop die je kopen kan in bijna elke doehetzelf zaak .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat word lastig Geert, een foto van mijn cans. Omdat ik deze namelijk nog moet bestellen.

Ik had deze op het oog: http://www.jerrycanshop.nl/jerrycans/water/kunststof-jerrycan-stapelbaar-25-liter-voor-levensmiddelen.html

Wellicht toch beter gaan voor http://www.jerrycanshop.nl/jerrycans/stapelbaar/10-liter-stapelbare-jerrycan-met-un-blauw.html ?

 

Daarnaast wil ik een 5 ltr can bestellen met tapkraantje. Deze kan ik dan gebruiken als ik het water nodig heb... deze vul ik aan met de grotere cans.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat word lastig Geert, een foto van mijn cans. Omdat ik deze namelijk nog moet bestellen.

Ik had deze op het oog: http://www.jerrycanshop.nl/jerrycans/water/kunststof-jerrycan-stapelbaar-25-liter-voor-levensmiddelen.html

Wellicht toch beter gaan voor http://www.jerrycanshop.nl/jerrycans/stapelbaar/10-liter-stapelbare-jerrycan-met-un-blauw.html ?

 

Daarnaast wil ik een 5 ltr can bestellen met tapkraantje. Deze kan ik dan gebruiken als ik het water nodig heb... deze vul ik aan met de grotere cans.

Kijk dat wil ik nu aantonen . De 25l jerrycan in jou link is half doorzichtig . Niet geschikt om water langdurig op te slaan . Die blauwe zijn stukken beter .

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jobs ik dacht dat deze methoden (verversen en of bleek) meer waren voor mensen zonder filter.

Ik dacht dat een filter 8 jaar oud kraanwater zonder bleek gewoon drinkbaar kon maken.

Ik zie bleek toevoegen als een middel om bacteriegroei te helpen voorkomen.

Bij gebruik van deze voorraad water zijn er, afhankelijk van de toestand van het water en je preps, diverse mogelijkheden. Niet altijd heb je een waterfilter nodig.

Zie de verslagen op deze site van jaren oud bronwater dat problemeloos gedronken wordt.

 

Er is al het e.e.a. geschreven over wateropslag en -zuivering, o.a. door @vheeswijk.

Lees vooral veel en gebruik hun kennis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sheldon Ik had laatst een schoongespoelde PET fles waar ik een maand of vier geleden water in had gedaan zonder bleek oid, en dat stonk ook al behoorlijk. Water wat op die manier 8 jaar ergens staat gaat onherroepelijk stinken, denk ik. Zou ik denk ik na het filteren nog niet willen drinken, gezien de stank die er dan waarschijnlijk vanaf komt. Ben een leek op dit gebied, maar toch. Just my two cents.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie bleek toevoegen als een middel om bacteriegroei te helpen voorkomen.

Bij gebruik van deze voorraad water zijn er, afhankelijk van de toestand van het water en je preps, diverse mogelijkheden. Niet altijd heb je een waterfilter nodig.

Zie de verslagen op deze site van jaren oud bronwater dat problemeloos gedronken wordt.

 

Er is al het e.e.a. geschreven over wateropslag en -zuivering, o.a. door @vheeswijk.

Lees vooral veel en gebruik hun kennis.

 

Je kunt al gewoon kraanwater (bv 1 L) lang en fris bewaren, zelfs zónder desinfectie met dunne bleek (3 druppels/L) door hieraan een mespuntje vast citroenzuur ter grootte van 2 erwten toe te voegen. Citroenzuur werkt op 2 manieren:

 

  • Het verlaagt de pH van het water. Dit vinden bacterieën niet fijn en hun groei wordt geremd.
  • Citroenzuur bindt calcium in hard water. Calcium speelt een rol in het metabolisme van bacterieën. De medisch onderlegde personen hier die met bloed werken weten dat calcium wordt gebonden door citroenzuur (het z.g. "gecitreerd bloed").

Citroenzuur geeft bovendien een frisse smaak aan het water.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@vanheeswijk, dat is misschien wel de meest 'prepper vriendelijke' manier van opslaan.

Er is weinig demotiverender dan tijdens een crisis situatie ook nog eens slof water te moeten drinken. Tuurlijk, als je niks anders hebt dan drink je het. Maar als het niet hoeft ^_^

 

Wateropslag staat nog op mijn verlanglijstje, maar mijn ouders zijn nog niet overtuigd.

"Als het fout gaat kopen we wel flessen Spa" Dus daar heb ik nog even werk aan.

De citroenzuur ga ik wel alvast even proberen in lege flessen.

 

Trouwens, is een vieze smaak niet weg te filteren met een koolstof filter? Camelbak heeft carbon filters in hun Eddy(?) flessen om het water beter te laten smaken. Dat moet ook op grotere schaal (en vooral goedkoper) kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...