Ga naar inhoud
GENEGEERD

Communicatie tijdens SHTF


Rambi

Aanbevolen berichten

Ik weet niet of dit al ergens aan bod gekomen is, maar waar ik in elk geval nog niks over gelezen heb in mijn verkenningen rondom preppen is communicatie in tijden van nood.

Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat er een netwerk van 'core people' is waar ik graag mee in contact wil als er een noodsituatie is, maar als er geen stroom is is er ook geen mobiele telefonie mogelijk, ook geen internet waarschijnlijk.

Zijn daar backupsystemen voor?

Ik kan me ook iets voorstellen bij het herintroduceren van een heel oud systeem: het doorgeven van berichten via een keten van mensen door het land heen, een soort estafette distributiesysteem. (Ja, of postduiven ;) ... of postdrones ;)

Of moet je met een club "nodes" afspreken een op noodstroom functionerende 27MC bakkies te gebruiken ofzo ... of een nood-internet dat ergens in stand blijft. (Neeee geen internet ;-)) vre-se-lijk, waarom kom ik dat nergens tegen in de 3-rule? 3 seconds without internet ;-))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

In Nederland zijn er zendamateurs actief die een handje meehelpen in geval er sprake is van crises. Kijk maar eens op http://www.dares.nl.

 

Daarnaast kun je natuurlijk ook zelf HF apparatuur in huis halen om te communiceren. Denk aan de vrije 27mc 'bakkies', PMR446 of LPD. Voordeel van die apparaten is dat je er zonder vergunning mee mag werken, echter is het bereik wel wat beperkt door het beperkte vermogen.

 

Voor het serieuze werk zul je amateur moeten worden om legaal te werken met betere apparatuur, met hoger vermogen en op meer banden. Zo moeilijk is dat niet, en is zeker een aanradar als 'skill' om te leren als prepper (basis electronicaleer, plus wat over radio/antenne-techniek en wetgeving). Dan zul je ook zien dat dat soort apparatuur niet is voorbehouden aan spraakcommunicatie, maar dat er ook datacom mogelijk is, dit zijn de zogenaamde 'digitale modus'. Om grote afstanden te halen zul je wel een efficiënt protocol moeten gebruiken, daardoor is de bandbreedte beperkt. En doordat die beperkt is kan het niet zomaar dienen als alternatief voor tcp/ip (internet). Denk hierbij aan kleine berichten over en weer in een soort chatvenster, zie hier voor een voorbeeld van PSK31:

Probleem is echter wel dat je hiervoor vrijwel altijd een computer nodig hebt, en dat is natuurlijk niet handig als de stroom er niet is of schaars is.

 

Maar goed, dat is slechts één van de vele mogelijkheden. Iets dichterbij zie je vaak op de amateurbanden (waar het gepraat is) dat je in veel regio's zogenaamde repeaters hebt. Die staan meestal opgesteld op een hoogpunt en zodra er een binnenkomend bericht is, zenden die het opnieuw uit maar die hebben als voordeel dat ze vaak met een hoger vermogen zijn ingesteld plus door de betreffende (vaak rondstraal) antenne gesitueerd op een hoog gebouw een veel groter bereik halen dan jij met je portofoon in de straat. Ook is het een makkelijke manier om met mede-amateurs in contact te raken, ook als ze verder weg zijn.

 

Ook hier heb je weer in sommige gevallen afhankelijkheid; is de repeater wel voorzien van noodstroom bijvoorbeeld? Ook zijn er tegenwoordig nieuwe ontwikkelingen, die repeaters kan koppelen aan het internet om er zo voor te zorgen dat jou bericht niet lokaal in de buurt wordt uitgezonden, maar een repeater aan de andere kant van het land (of de wereld). Internet moet dan wel 'up' zijn, anders werkt dat niet.

 

Je kunt natuurlijk ook wel tcp/ip gebaseerde netwerken opzetten door middel van een wifi netwerk. Dat zag je nog wel eens jaren terug toen breedbanding internet niet overal even goed te krijgen was, of mensen die gewoon voor de lol zo'n netwerk wilde bouwen. Nadeel van die hoge frequenties is wel dat je veel demping hebt door gebouwen, en omdat je slechts met lage vermogens mag zenden je dus eigenlijk altijd 'line of sight' nodig hebt voor betrouwbare verbindingen. Als je dus al een mede-prepper kunt vinden die zo'n netwerk met je wilt bouwen dan moet die persoon ook nog eens niet te ver van je vandaan wonen. En dat ondermijnt natuurlijk weer het SHTF principe, want als jij een probleem hebt dan heeft iemand een stukje verderop in dezelfde stad waarschijnlijk precies hetzelfde probleem. Plus het kost een hoop stroom die mogelijk ook niet voorradig is.

 

Ik zou communicatie dus opbouwen uit (mobiele) apparaten die weinig stroom verbruiken en als het even kan zijn te voeden met normale batterijen zodat je ook niet afhankelijk bent van het 230v-net voor opladers e.d. Denk aan een P2000 semafoon, draagbare radiootjes, een goede all-round scanner (Uniden UBC3500XLT). Als je zelf ook de behoefte hebt om te zenden (zonder licentie) een portofoon op AA/AAA batterijen, of met licentie een (korte golf) mobiel station (Yaesu FT-817) of een 2m/70cm porto (Wouxun) beide geschikt voor het gebruik met AA batterijen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit bericht verplaatst naar het juiste forum onderdeel "Communicatie".

 

Uit jouw bericht begrijp ik dat je nog niet goed bent ingelezen op dit forum. En dat geeft ook helemaal niets, want er staat zoveel informatie dat je soms door de digitale bits, de echte bytes niet meer ziet ;)

 

Alle onderwerpen die je aansnijd zijn al ruimschoots besproken, en worden regelmatig testverbindingen gelegd via 27Mc tussen verschillende collega preppers.

Kijk ook eens op de Wiki bij het onderdeel Communicatie. en mocht je daar niet vinden wat je zoekt, sta je 'na aanmelding en goedkeuring' vrij om hier jouw kennis hieraan toe te voegen!

 

Groetjes,

 

C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow, dat is een leuk dingetje. Bedankt voor de link.

 

Ik zoek nog een leuke zender/ontvanger en dit lijkt me een goede kandidaat. (Ben sinds kort F-licentie houder)

 

Is absoluut een leuk ding. Heb er zelf geen, maar er wel regelmatig mee mogen spelen. Dit apparaat is eigenlijk de 'standaard' wanneer je het hebt over mobiele kortegolf zendontvangers, je kunt er echt alle kanten mee op. Er zijn ook heel veel accessoires bij te krijgen, al dan niet van andere fabrikanten. Denk aan auto-tuners voor je antenne, externe batterypacks, tassen om zo'n ding op je rug te dragen (wat leuk is, want je kunt er ook een antenne aan de voorkant in prikken, zodat die uit je backpack kan steken), en natuurlijk de nodige modules om hem aan je PC te hangen voor het werken in digi modus.

 

Eerlijk is eerlijk, goedkoop is ie niet, maar in verhouding tot de grotere basisstations zo gek nog niet. En in mobiel gebruik heeft ie natuurlijk een beperkt vermogen, maar leuk voor QRP is het zeker, bijvoorbeeld op de fiets:

haha.
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rambi misschien heb je hier wat aan leuk document van ongeveer 16 pagina's hamradio preppers

hamster

Ik weet niet of dit al ergens aan bod gekomen is, maar waar ik in elk geval nog niks over gelezen heb in mijn verkenningen rondom preppen is communicatie in tijden van nood.

Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat er een netwerk van 'core people' is waar ik graag mee in contact wil als er een noodsituatie is, maar als er geen stroom is is er ook geen mobiele telefonie mogelijk, ook geen internet waarschijnlijk.

Zijn daar backupsystemen voor?

Ik kan me ook iets voorstellen bij het herintroduceren van een heel oud systeem: het doorgeven van berichten via een keten van mensen door het land heen, een soort estafette distributiesysteem. (Ja, of postduiven ;) ... of postdrones ;)

Of moet je met een club "nodes" afspreken een op noodstroom functionerende 27MC bakkies te gebruiken ofzo ... of een nood-internet dat ergens in stand blijft. (Neeee geen internet ;-)) vre-se-lijk, waarom kom ik dat nergens tegen in de 3-rule? 3 seconds without internet ;-))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, maar nu heb ik al een wenslijst met 3 verschillende apparaten: Handheld, Mobile, Stationary

Als dat zo door gaat.... ;-(

 

Als HAM echt een hobby is maakt het niet uit toch? Aan mijn hobby spendeer ik ook dan een 'normaal' mens.

 

Als het alleen voor SHTF is zou ik persoonlijk wel keuzes maken, en dus niet alles proberen te kopen. Ook al heb je maar één zendontvanger, dan heb je er waarschijnlijk nog altijd meer dan de mensen in je directe omgeving. Ik denk persoonlijk dat je in geval SHTF meer hebt aan een dual-band porto op AA dan aan een korte golf bak. Maar dat is puur een gevoelsmatige kwestie De redenatie: mensen met batterijgevoede apparaten zullen langer in de lucht kunnen blijven (bij stroomuitval), en dan kom je al snel uit bij portofoons (en dus dual-banders). Daarmee schat ik de kans groot in dat er op 2m/70cm meer activiteit zal zijn, of de repeaters in de buurt nu actief zijn of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...