Ga naar inhoud
GENEGEERD

Little house on the prairie


Gast IsaBo

Aanbevolen berichten

De serie "little house on the prairie" speelt zich af rond 1870 in een arme familie. Hierdoor zie je hoe arme mensen in die tijd bijv. eten maakten of afwasten. Zo ook met brood bakken.

In één aflevering bakt iemand brood in een aan één zijde open blik. Zie foto's

 

oven-blik.jpg.e15479f08e830fb9d4f9f0e241e0224a.jpg

 

oven-van-blik.jpg.38da5fcb58f974525aa903429ea140db.jpg

 

Nu zal bij het maken van de serie zo'n 40 jaar geleden wel geprobeerd zijn echt gebruikte methoden te laten zien maar toch vraag ik me af of deze manier van brood bakken wel echt kan. Iemand enige ervaring?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@dixy

:) Voor mij is deze serie nr. 2 van de feel good series op tv.

@Alice Misschien onbekendheid? Ik kan me nog herinneren dat mijn moeder de lakens in een grote pan op het gasfornuis kookte en daarna de natte was in de badkamer door een mangel haalde. Maar wie kent deze methode nu nog? Ik heb ook geen open haard maar als ik aan zo'n groot blik kon komen ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Grote blikken vind je bij Chinese, Turkse, Italiaanse restaurants. Van de (olijf)olie.

Een kampvuur is vergelijkbaar met een open haard. Stapel wat stammetjes aan de achterkant. Om te drogen en voor de warmte-reflectie.

@IsaBo @Alice

 

Waarschijnlijk gaat het wel lukken.

Gaan we even proberen toch, Alice?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad @Geer en @Bandoeng. Iets andere methoden, maar zo voor het vuur moet ook kunnen, door stralingswarmte. Ik zou het blik nog wel wat isoleren, evt.

 

Hee @Alice en @Geert, @Piroska heeft nog een leuke uitvinding: brood zonder kneden:

 

http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/search/label/brood%20zonder%20kneden

 

Geert is met een T achter aan . Het eene probleem dat we hebben in de vrij natuur is we kunnen het niet laten rusten op kamer temperatuur . Daarom rijde ik het brood op de BBQ .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Ik heb je T weer ingeschonken @Geert, die moest ik nog even zetten..... :p

 

Hmmm, dan zou je dus een soort hooikist moeten hebben, met een hete steen erbij ofzo. Experimenteren hoe warm het wordt binnen, met diverse maten stenen.

Of misschien is het 's zomers overdag warm genoeg?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Voor een brood te bakken heb je 180 graden warmte nodig met een hooikist lukt dat niet volgens mij .

 

Geert

 

Meer hete stenen erbij? Moet lukken Geert. Ik heb nog een mooie dikke, compleet piepschuimen doos. Dat zal ik eens testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Voor het rijzen van 't deeg zou zon hooikist wel kunnen werken en 's zomers is het gelukkig vaak wel warm genoeg. Volgens mij is dat wat @Heksenboot bedoelde.

 

Dat bedoel ik, inderdaad. :)

Thanx Ray, op mijn beurt snapte ik @Geert weer niet.

Handig zo'n tolk. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Hoe was dat geen Nederlanders ? Om te rijzen moet het lukken in een hooikist maar om te bakken niet .

 

Geert

 

Sja, hoe zal ik het zeggen?

Dat ik ook wel eens verstrooid ben. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brood bakken in een open blik gaat prima in een open haard als je een constante temperatuur kan verkrijgen.

Onze voorouders en dus ook de pioniers in de US hadden die kennis.

Op een kampvuur heb je meerdere factoren die het gebruik van een open blik moeilijker maken daarom gebruikte ze daar cast iron potten voor.

Ik ben niet zeker, zouden die reeds gist gebruikt hebben?

 

Groetjes Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...