[ Advertentie ] Prepshop.nl - Alles voor urban survival, bushcraft en zelfredzaamheid.
Waterfilters, lang houdbaar voedsel, zaden, multitools, kleding, vuur, persoonlijke beschermingsmiddelen en nog veel meer!
Als je bij Prepshop.nl koopt, ondersteun je tevens ons forum. Dank voor je support!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19
    Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Apr 2013

Opinel maar geen RVS

Beste mede-preppers,

Vroeger had ik een Opinel en mij is altijd bij gebleven hoe scherp deze waren.

Ik wil er weer eentje terug maar geen RVS omdat de " gewone" beter met een firesteel gaan en scherper te maken zijn.

Ik vraag mij echter af of er nog gewone ijzeren zijn?

Je hebt nu immers koolstofstaal of RVS.

is koolstofstaal, de ouderwetse ijzeren van vroeger en herken ik deze in de winkel?

Alvast bedankt.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Op uitzonderingen na, zijn de meeste Opinels gewoon van carbonstaal. Klein beetje onderhoud vereist, maar perfect voor de firesteel.

http://www.egelhuus.nl/
    The zombie invasion took place long ago and they are now running the financial system.

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Nov 2012
    Hoi @Jacob, bij een Opinel staat altijd op het lemmet of het carbon (koolstof) of Inox (roestvrij) is. De Carbon versies zijn inderdaad de oude van vroeger en zoals @Raycoupe zegt perfect voor een firesteel.

1 members found this post helpful.

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Nov 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Bekijk Berichten
    Beste mede-preppers,

Vroeger had ik een Opinel en mij is altijd bij gebleven hoe scherp deze waren.

Ik wil er weer eentje terug maar geen RVS omdat de " gewone" beter met een firesteel gaan en scherper te maken zijn.

Ik vraag mij echter af of er nog gewone ijzeren zijn?

Je hebt nu immers koolstofstaal of RVS.

is koolstofstaal, de ouderwetse ijzeren van vroeger en herken ik deze in de winkel?

Alvast bedankt.
    Ik heb geen verstand van messen (ik neem aan dat het over messen gaat), echter heb ik wel iets tegen onjuiste benamingen.
    Je hebt ijzer (Ferriet) en staal (ferriet met een beetje koolstof)
    Maar er bestaat niet zoiets als koolstofstaal, dit is een pleonasme.

May the farce be with you..

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Nov 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sofie Bekijk Berichten
    Ik heb geen verstand van messen (ik neem aan dat het over messen gaat), echter heb ik wel iets tegen onjuiste benamingen.
    Ja, maar in de messenwereld is het een Engelse term: Carbonsteel vs inox. Koolstofstaal is dus een ook een anglicanisme.

http://zknives.com/knives/articles/knifesteelfaq.shtml

Afijn, je hebt staal en staal.

1 members found this post helpful.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sofie Bekijk Berichten
    Lerares Nederlands? M'n ex is dat ook.

The zombie invasion took place long ago and they are now running the financial system.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heksenboot Bekijk Berichten
    Ja, maar in de messenwereld is het een Engelse term: Carbonsteel vs inox. Koolstofstaal is dus een ook een anglicanisme.

http://zknives.com/knives/articles/knifesteelfaq.shtml

Afijn, je hebt staal en staal.
    Ze heeft wel gelijk. Staal is ijzer + koolstof.. Maar om nu nog pleonasme's te behandelen.. pfffttt.. Morgen weer hoor.

Laatst gewijzigd door Raycoupe; 07-06-13 om 00:14. Reden: smiley toegevoegd, voor emotionele, extra toevoeging aan deze post, teneinde tere zieltjes het nog steeds juist weten te inte

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Nov 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raycoupe Bekijk Berichten
    Ze heeft wel gelijk. Staal is ijzer + koolstof.. Maar om nu nog pleonasme's te behandelen.. pfffttt.. Morgen weer hoor. ;
    Lekker toch pleonasmen, echt iets om blij en verheugd van te worden. 40 jaar geleden die shit. Mag ik nu lekker aan mijn laars lappen.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heksenboot Bekijk Berichten
    Lekker toch pleonasmen, echt iets om blij en verheugd van te worden. 40 jaar geleden die shit. Mag ik nu lekker aan mijn laars lappen.
    Tja, zoiets heb ik ook, maar toch, mensen die het over 'enigste' hebben, snappen iets niet... Voornamelijk is het belangrijk elkaar te begrijpen, in schrift of gesproken taal, dat is al lastig genoeg soms. Maar een beetje nederlands correct, heb ik geen bezwaar tegen, noch tegen hier en daar een leermomentje. Damn, @Nonkel Jones was hier goed in........

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Nov 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raycoupe Bekijk Berichten
    Tja, zoiets heb ik ook, maar toch, mensen die het over 'enigste' hebben, snappen iets niet... Voornamelijk is het belangrijk elkaar te begrijpen, in schrift of gesproken taal, dat is al lastig genoeg soms. Maar een beetje nederlands correct, heb ik geen bezwaar tegen, noch tegen hier en daar een leermomentje. Damn, @Nonkel_Jones was hier goed in........
    Middelbare school. 1e klas. Daar moet je wezen met dat soort wijsheden. In de klas of ervoor.
    Koolstofstaal is de juiste term.

Vergelijkbare onderwerpen

1. Opinel mes kopen
    Door Fearce in forum Messen
    Reacties: 44
    Laatste Bericht: 15-09-13, 11:11
  2. Nu eens geen "would be preppers"maar echte!
    Door zwellever in forum Survival Algemeen
    Reacties: 1
    Laatste Bericht: 30-01-13, 14:27
  3. Geen complot maar een waarchuwing
    Door Cherokee in forum Complotten
    Reacties: 1
    Laatste Bericht: 27-01-13, 10:52
  4. Koken en jezelf warmhouden maar er is geen gas of elektrischiteit wat te doen
    Door dude007 in forum Vuur, verwarming en energie
    Reacties: 32
    Laatste Bericht: 29-10-12, 00:46

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten