Ga naar inhoud
GENEGEERD

Opinel maar geen RVS


Jacob

Aanbevolen berichten

Beste mede-preppers,

 

Vroeger had ik een Opinel en mij is altijd bij gebleven hoe scherp deze waren.

 

Ik wil er weer eentje terug maar geen RVS omdat de " gewone" beter met een firesteel gaan en scherper te maken zijn.

 

Ik vraag mij echter af of er nog gewone ijzeren zijn?

 

Je hebt nu immers koolstofstaal of RVS.

 

is koolstofstaal, de ouderwetse ijzeren van vroeger en herken ik deze in de winkel?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Beste mede-preppers,

 

Vroeger had ik een Opinel en mij is altijd bij gebleven hoe scherp deze waren.

 

Ik wil er weer eentje terug maar geen RVS omdat de " gewone" beter met een firesteel gaan en scherper te maken zijn.

 

Ik vraag mij echter af of er nog gewone ijzeren zijn?

 

Je hebt nu immers koolstofstaal of RVS.

 

is koolstofstaal, de ouderwetse ijzeren van vroeger en herken ik deze in de winkel?

 

Alvast bedankt.

 

Ik heb geen verstand van messen (ik neem aan dat het over messen gaat), echter heb ik wel iets tegen onjuiste benamingen.

Je hebt ijzer (Ferriet) en staal (ferriet met een beetje koolstof)

Maar er bestaat niet zoiets als koolstofstaal, dit is een pleonasme.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik heb geen verstand van messen (ik neem aan dat het over messen gaat), echter heb ik wel iets tegen onjuiste benamingen.

Je hebt ijzer (Ferriet) en staal (ferriet met een beetje koolstof)

Maar er bestaat niet zoiets als koolstofstaal, dit is een pleonasme.

 

Ja, maar in de messenwereld is het een Engelse term: Carbonsteel vs inox. Koolstofstaal is dus een ook een anglicanisme.

 

http://zknives.com/knives/articles/knifesteelfaq.shtml

 

Afijn, je hebt staal en staal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen verstand van messen (ik neem aan dat het over messen gaat), echter heb ik wel iets tegen onjuiste benamingen.

Je hebt ijzer (Ferriet) en staal (ferriet met een beetje koolstof)

Maar er bestaat niet zoiets als koolstofstaal, dit is een pleonasme.

 

Lerares Nederlands? M'n ex is dat ook. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ze heeft wel gelijk. Staal is ijzer + koolstof.. Maar om nu nog pleonasme's te behandelen.. pfffttt.. Morgen weer hoor. ;

 

Lekker toch pleonasmen, echt iets om blij en verheugd van te worden. 40 jaar geleden die shit. Mag ik nu lekker aan mijn laars lappen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker toch pleonasmen, echt iets om blij en verheugd van te worden. 40 jaar geleden die shit. Mag ik nu lekker aan mijn laars lappen. :)

 

Tja, zoiets heb ik ook, maar toch, mensen die het over 'enigste' hebben, snappen iets niet... Voornamelijk is het belangrijk elkaar te begrijpen, in schrift of gesproken taal, dat is al lastig genoeg soms. Maar een beetje nederlands correct, heb ik geen bezwaar tegen, noch tegen hier en daar een leermomentje. Damn, @Nonkel Jones was hier goed in........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Tja, zoiets heb ik ook, maar toch, mensen die het over 'enigste' hebben, snappen iets niet... Voornamelijk is het belangrijk elkaar te begrijpen, in schrift of gesproken taal, dat is al lastig genoeg soms. Maar een beetje nederlands correct, heb ik geen bezwaar tegen, noch tegen hier en daar een leermomentje. Damn, @Nonkel_Jones was hier goed in........

 

Middelbare school. 1e klas. Daar moet je wezen met dat soort wijsheden. In de klas of ervoor.

Koolstofstaal is de juiste term.

 

:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je je druk gaat maken over taalgebruik op het internet dan stopt de frustratie nooit :)

Maar voor een duit in het zakje: het is sowieso, niet zowiezo of zoiezo of welke varianten er ook nog meer zijn.

Taal is om te communiceren, zolang dat lukt dan is het goed genoeg. Niet iedereen heeft dezelfde achtergrond, ervaring of opleiding.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Als je je druk gaat maken over taalgebruik op het internet dan stopt de frustratie nooit :)

Maar voor een duit in het zakje: het is sowieso, niet zowiezo of zoiezo of welke varianten er ook nog meer zijn.

Taal is om te communiceren, zolang dat lukt dan is het goed genoeg. Niet iedereen heeft dezelfde achtergrond, ervaring of opleiding.

 

Hehe, even voor de duidelijkheid, @Raycoupe en ik lopen maar grapjes met elkaar te maken, dat doen we wel vaker, omdat we elkaar goed kennen.

Als mensen met opgeheven vingertjes foei tegen me gaan roepen, vind ik het best. Als iemand tot in de puntjes correct wil zijn, vind ik het best. Als iemand taal- en stijlfouten maak, vind ik het best.

 

Koolstofstaal is prima spul.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Haha, mijn reactie was meer gericht op @Sofie. Dat gepingpong ben ik wel gewend ondertussen zowel op andere fora als hier :)

 

Heb je al een stijve nek?

 

Andere fora, bestaan die dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De term koolstofstaal slaat meer op het soort staal, waarbij extra stoffen aan het staal zijn toegevoegd die een significant verschil maken aan de eigenschappen van het staal, bijvoorbeeld Chroom-Nikkel staal.

Waar ik me meer aan erger is de benaming van roestvrij staal, want dat heet roestvast staal.

 

Gelukkig zijn er miljoenen manier van staal maken, anders had ik nu geen werk meer :D

 

Dus gewoon gaan met de banaan (of mes).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...