Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Uitrusting] Ik ga op (vlieg)reis en neem mee op vakantie?


Davena

Aanbevolen berichten

Mijn bericht gaat eigenlijk over vakantie EN preppen, dus daarom niet in de andere post toegevoegd 'vakantie of preppen'.

 

Wij gaan op vakantie, voor het eerst sinds tijden weer met het vliegtuig. Beetje dubbel, blijf gevoelsmatig het liefste thuis ivm gevoel dat er toch e.e.a. staat te gebeuren, maar manlief en kids staan er niet zo in. Kan ook moeilijk zeggen dat we nu beter maar niet op vakantie kunnen gaan, stel dat....

 

Maar daarom wil ik nu o.a. wel voor het eerst mijn lifestraw ook meenemen. Gaan ze dan je tas controleren als je die in je handbagage doet? (Zien ze die in de scan en controleren ze dat dan?)

 

Wie neemt bijv. zijn gehele BOB tas mee (waarschijnlijk lastig vanwege formaat en/of gewicht) of alleen de GHB als handbagage? Multitool mag niet in de handbagage omdat er een scherp voorwerp in zit. Flesje Hadex is qua aantal ml. toegestaan, maar is een chemische stof, mag daarom niet mee in de handbagage.

 

Iemand ervaring hier mee? Of tips?

 

Vakantie TIPs:

1) Ik verspreid altijd een deel van de kleding van ons allemaal over een aantal koffers, wanneer er dan een of twee niet aankomen, dan heb je altijd nog wat in de andere.

2) Ook maak ik altijd kopieen van onze ID's/paspoorten, heb recente foto's mee van de kids en die bewaar ik in een aparte heuptas of tasje om mijn nek.

3) Medicijnen op recept nooit in je koffer doen, maar altijd in je handbagage (incl. medicijnenpaspoort van de apotheek om problemen te voorkomen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Wat is er gevaarlijk aan een lifestraw?

Gewoon om je nek hangen.

 

Controleren doen ze `alles` maar of het verboden is is een andere zaak.

Hij is idd niet gevaarlijk, maar zit er niet op te wachten dat ze gelijk mijn tas binnenste buiten halen als ik dat ding erin heb en ze zich afvragen wat het is op de scan. Zodoende vroeg ik me af of iemand hier al ervaring mee heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb al wel een paar x een zipo in men broekzak mee op de vlieger kunnen nemen. ook al vinden ze hem zippo word meestal als luxe aansteker bekeken en daarom moet je die niet afgeven. condoom in je handbagage kan je water me dragen en filteren dankzij uv van de zon.

reken even uit welk uur je land zo kan je beslissen of je gaat slapen of niet op de vlucht zodat je geen last heb van jetlag.

 

mvg mt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou er ook rekening mee dat je bepaalde aantal kilo's en afmetingen mag meenemen als handbagage (mocht je je BOB mee in de handbagage nemen):

 

Maximale afmetingen (cm) Maximaal gewicht (kg)

KLM 55 x 25 x 35 12 (incl. accesoires zoals paraplu, jas, laptop, aktetas, etc.)

Ryanair 55 x 40 x 20 10

Easyjet 55 x 40 x 20 Redelijkheidsprincipe (denk aan 7)

Transavia.com 55 x 35 x 25 5

Arkefly 55 x 35 x 30 7

Martinair 40 x 25 x 50 10

 

Ik zou zelf een soort van EDC meenemen, waarmee je het meeste mee kunt doen.

En dan alle vloeistoffen boven 100 ml eruit halen en geen scherpe voorwerpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het er vandaag nog over met een opdrachtgever.

Enkele jaren geleden heb ik zoveel gevlogen en gezworven over de aardbol dat ik het vliegen beu ben.

Ik hoef niet meer weg en ik wil niet meer weg.

Thuis heb ik het prima voor elkaar en als we even willen nokken dan doen we het in de buurt en vaak nuttig.

 

Er zit een heus survivalweekend aan te komen met gezin en broer en zus.

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je zo bang bent voor je lifestraw, als je m nog in de originele verpakking hebt zitten kunnen ze zien wat het is

voor de koffers zou ik niet zo bang zijn, daar kun je gewoon messen etc in doen zonder problemen (mits ze legaal zijn in het land van aankomst)

ik heb er nog nooit problemen mee gehad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar hing er aan mijn handbagage een 3 tal paracordvlechten, een paar sandalen, in de zijpockets aan elke kant een lege doorschijnende drinkbus met daarin 2 kunststof sporken, een rolletje paracord, 2 nooddekens en een microfiberhanddoek verdeeld.

 

In de rugzak: kledij voor 1 dag, 2 onderbroeken. 2 paar sokken, poncho, EHBO setje( zonder schaar, zonder pincet, zonder steriel mesje) 3 ziplog-zakken en een rolletje pedaalemmer-zakjes, 2 grote zwarte vuilzakken, een 5 tal koffiefilters, een rvs tas van 33cl en enkele proteïne-repen.

In m'n handbagage zat ook m'n fototoestel en mp3speler + alle laders in een luchtdichte Tupperwaredoos.

 

Bij de scanner had ik mijn lanyard (met m'n sleutels, een led lenser P3 en een firesteel) aan de buitenkant van m'n rugzak gehangen. deze werd wel opgemerkt door de douane, maar na een gesprekje over basic survival en een kleine demo van die firesteel was het ok, ik moest hen wel overtuigen dat zo'n firesteel niet brandbaar was en heb deze dan een 5 seconden in een vlam van een aansteker gehouden. :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

...Multitool mag niet in de handbagage omdat er een scherp voorwerp in zit....

 

In mijn handbagage zitten documenten, waardevolle spullen, eventueel medicijnen en kleding voor 1 á 2 dagen. Dit voorkomt een hoop ongemak mocht je koffer later aankomen of erger.

 

Ik neem altijd een klein PSK tasje mee op reis. Een zeer herkenbaar probleem is het snijgerei. Het is op een lijnvlucht verboden een aantal essentiële survival/prep spullen te dragen. Wat klein spul als een kompas, Big aansteker, touw, veldfles, EHBO setje (ZONDER schaar ed), isolatiedeken en lifestraw is geen probleem als handbagage. Maar vergeet snij gereedschap maar direct. Stop het in je checked luggage. Met een kanttekening:o

 

Dit is de regulering die de dienst uit maakt:

http://www.tsa.gov/traveler-information/prohibited-items#4

 

Knives - except for plastic or round bladed butter knives Carry-on? NO Checked? OK

 

In de letterlijke zin van de regel mag een mes met ronde punt zoals een My first Opinel of My First Victorinox dus wel. Tevens zijn er Amerikaanse multitool fabrikanten zoal Leatherman en SOG die ‘’travel safe’’ tools maken. Het is echter de vraag of het luchthaven personeel d’r ook zo over denkt of het liever in eigen zak steekt.

 

Op de luchthaven van Zürich heb ik een keer een mooie discussie met de dame van de Victoninox boetiek. Op veel internationale luchthavens kan je namelijk achter de paspoortcontrole Victoninox goederen en zakmessen kopen (?). Erg dubbelzinnig. Wat blijkt….op de luchthaven gekochte zakmessen mochten het vliegtuig in als handbagage mits het in de originele (dicht gesealde) verkapping zit met aankoopbewijs ed. De uitzondering is wel dat het niet toegestaan is bij een reis met overstappen of bepaalde bestemmingen zoals Kopenhagen, Londen en de US meen ik. (Dit was z’n 2 jaar geleden dus er kan al veel veranderd zijn)

Koop dus je mes dus op het vliegveld! ;)

 

 

Owja kopieën van ID en foto’s zijn heel handig om bij je te dragen, zeker met kinderen. Ook kan je de hele zooi documenten inscannen en op je hotmail/gmail account opslaan. Zo zijn ze zelfs nog beschikbaar als je al je bagage kwijt bent.

 

Een flesje handwas alcohol is nooit een probleem geweest. Neem wel een transparant flesje. In de ziplock zak met alle andere vloeistoffen en lipbalsem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de US zijn kleine messen (met een lemmetlengte tot 6 cm.) inmiddels weer toegestaan op de lijnvluchten. Het is te hopen dat Europa deze regels gaat volgen, zodat je een survivalkitje mee kunt nemen in je handbagage.

Bij de bagage die in het laadruim gaat kijk ik wel naar de wetgeving van het land waarheen ik reis, maar er gaat altijd wel een mes mee en vaak zelfs meerdere. Nooit problemen mee gehad. Mijn handbagage bestaat wel voor een groot deel uit zaken die ook in mijn BOB zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik draag in mijn portemonnee altijd een creditcard formaat mes/zaag/vanalles tooltje. Die dingen kosten 2 euro voor 2 stuks oid dus mochten ze een keertje afgepakt worden dat vind ik dat niet erg. Ik ben het de eerste paar keer serieus vergeten, omdat ze er nooit moeilijk over deden laat ik hem nu expres zitten.

 

Misschien is het op de scanner moeilijk te herkennen, vooral omdat het in een portemonnee zit waar ook weer muntjes ed. in zitten, of ze zien het gewoon niet als een gevaarlijk iets...

Ik ben echter nog nooit naar de US gevlogen.

 

Nog een tip: neem een paar lege waterflessen mee en vul ze na het checkpoint. Je droogt gemakkelijk uit tijdens een vlucht en het is irritant om elke uur om drie glaasjes water per persoon te moeten vragen. Helpt ook nog eens tegen jetlag.

 

Overigens is in je checked bagage messen e.d. over het algemeen toegestaan. Daarbij is het controleren van 1000den stuks checked bagage per dag vanuit de kelder van schiphol met elke paar sec. de volgende koffer een erg saaie baan. Zou mij toch heel weinig verbazen als ze de helft van de tijd liggen te slapen en de andere helft van de tijd niet goed opletten.

 

Achter in de meeste vliegtuigen zie je een bordje met iets over brand bestrijding, meestal is het iets van een brandweer helm ofzo, in dat kastje vind je een enorme hakbijl (groot genoeg iig om een gat mee in de wand van het vliegtuig te slaan). Maar jij mag je schilmesje niet mee. Allemaal schijn-veiligheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn handbagage zitten documenten, waardevolle spullen, eventueel medicijnen en kleding voor 1 á 2 dagen. Dit voorkomt een hoop ongemak mocht je koffer later aankomen of erger.

 

Ik neem altijd een klein PSK tasje mee op reis. Een zeer herkenbaar probleem is het snijgerei. Het is op een lijnvlucht verboden een aantal essentiële survival/prep spullen te dragen. Wat klein spul als een kompas, Big aansteker, touw, veldfles, EHBO setje (ZONDER schaar ed), isolatiedeken en lifestraw is geen probleem als handbagage. Maar vergeet snij gereedschap maar direct. Stop het in je checked luggage. Met een kanttekening:o

 

Dit is de regulering die de dienst uit maakt:

http://www.tsa.gov/traveler-information/prohibited-items#4

 

Knives - except for plastic or round bladed butter knives Carry-on? NO Checked? OK

 

In de letterlijke zin van de regel mag een mes met ronde punt zoals een My first Opinel of My First Victorinox dus wel. Tevens zijn er Amerikaanse multitool fabrikanten zoal Leatherman en SOG die ‘’travel safe’’ tools maken. Het is echter de vraag of het luchthaven personeel d’r ook zo over denkt of het liever in eigen zak steekt.

 

Op de luchthaven van Zürich heb ik een keer een mooie discussie met de dame van de Victoninox boetiek. Op veel internationale luchthavens kan je namelijk achter de paspoortcontrole Victoninox goederen en zakmessen kopen (?). Erg dubbelzinnig. Wat blijkt….op de luchthaven gekochte zakmessen mochten het vliegtuig in als handbagage mits het in de originele (dicht gesealde) verkapping zit met aankoopbewijs ed. De uitzondering is wel dat het niet toegestaan is bij een reis met overstappen of bepaalde bestemmingen zoals Kopenhagen, Londen en de US meen ik. (Dit was z’n 2 jaar geleden dus er kan al veel veranderd zijn)

Koop dus je mes dus op het vliegveld! ;)

 

 

Owja kopieën van ID en foto’s zijn heel handig om bij je te dragen, zeker met kinderen. Ook kan je de hele zooi documenten inscannen en op je hotmail/gmail account opslaan. Zo zijn ze zelfs nog beschikbaar als je al je bagage kwijt bent.

 

Een flesje handwas alcohol is nooit een probleem geweest. Neem wel een transparant flesje. In de ziplock zak met alle andere vloeistoffen en lipbalsem.

 

Denk je dat het veilig is om kopieen van id bewijzen op je hotmail te zetten?????

Ik weet het niet, ik heb er al eens over nagedacht en het niet gedaan.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Een vriendin van mij gaat over een tijdje drie maanden naar Nepal toe voor vrijwilligerswerk en wat reizen. Dit vrijwilligerswerk is overigens in een ziekenhuis. Ik wil haar graag wat 'bruikbare' dingen meegeven. Ik heb gelezen dat het water daar bijvoorbeeld niet te vertrouwen is. Ik zit dus aan dingen zoals een waterfilter etc. Ook is er niet op elk uur van de dag genoeg stroom aanwezig.

 

Graag had ik jullie tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Een vriendin van mij gaat over een tijdje drie maanden naar Nepal toe voor vrijwilligerswerk en wat reizen. Ik wil haar graag wat 'bruikbare' dingen meegeven. Ik heb gelezen dat het water daar bijvoorbeeld niet te vertrouwen is. Ik zit dus aan dingen zoals een waterfilter etc. Ook is er niet op elk uur van de dag genoeg stroom aanwezig.

 

Graag had ik jullie tips!

 

Uitgebreide BOB is van veel gemakken voorzien. Het hoeft niet helemaal in rugtasvorm, dus je kan wat extra meenemen.

Hygiëne erg belangrijk.

Ontsmetting.

 

Wat voor vrijwilligerswerk? Dan kan daar specifiek op worden gereageerd.

 

Methodes om water te filteren en dat aan mensen te leren.

 

http://www.off-grid.net/2008/05/29/diy-water-filter-purifier/

 

http://www.kinginghana.nl/projecten.php?id=9

 

http://www.cambodia-dutch.org/projecten/takeo/waterfilterproject/

 

http://akvopedia.org/wiki/Ceramic_pot_filter

 

 

Kennis/kunde van Rocket Stove.

 

http://www.aprovecho.org/lab/index.php

 

http://www.cato-projects.org/ArLivre/NL/RocketStove2.htm

 

Simpele waterpompen, bouwplannen, onderdelen.

 

http://sci-toys.com/scitoys/scitoys/aero/vacuum/

 

 

Succes. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Bedankt voor de reacties alvast! Ze gaat in een ziekenhuis werken.

@vheeswijk, wat is een sterk desinfecterend middel, dat je makkelijk mee kan nemen in een vliegtuig? Geconcentreerd en goedkoop?

 

Ledlampjes

Firesteel van de Action

goedkope zonnecel batterij-laders met oplaadbare batterijen

plastic handschoenen van de Action dunne en dikke

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MapleLeaf

Allereerst bent u dan niet wat aan de late kant ?? Want zoiets bereid je toch goed voor ?? je wilt toch weten wat je te wachten staat zodat je je eigen kan voorbereiden /indekken tegen bepaaalde zaken

 

Ondanks dat ze in een ziekenhuis gaat werken toch maar een paar nieuwe schone injectienaalden erbij doen

ORS plus weten hoe je het zelf kan maken

ORAL REHYDRATION FLUID FORMULA ,

· 1/4 teaspoon Salt (common table salt - sodium chloride)

· 1/4 teaspoon Salt Substitute or “Lite Salt” (potassium chloride)

· 1/4 teaspoon Baking Soda

· 2 ½ tablespoons Sugar

· Combine these ingredients and dissolve them in 1000 ml (1 liter) of sterile water.

nog wat aanvulling erop

http://rehydrate.org/solutions/homemade.htm#recipe

 

goed verzorgde ehbo doos , weten welke ziekten daar zijn en hun symptomen

etc

gr wafels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@MapleLeaf

Allereerst bent u dan niet wat aan de late kant ?? Want zoiets bereid je toch goed voor ?? je wilt toch weten wat je te wachten staat zodat je je eigen kan voorbereiden /indekken tegen bepaaalde zaken

 

Ondanks dat ze in een ziekenhuis gaat werken toch maar een paar nieuwe schone injectienaalden erbij doen

ORS plus weten hoe je het zelf kan maken

ORAL REHYDRATION FLUID FORMULA ,

· 1/4 teaspoon Salt (common table salt - sodium chloride)

· 1/4 teaspoon Salt Substitute or “Lite Salt” (potassium chloride)

· 1/4 teaspoon Baking Soda

· 2 ½ tablespoons Sugar

· Combine these ingredients and dissolve them in 1000 ml (1 liter) of sterile water.

nog wat aanvulling erop

http://rehydrate.org/solutions/homemade.htm#recipe

 

goed verzorgde ehbo doos , weten welke ziekten daar zijn en hun symptomen

etc

gr wafels

 

Is dat het goede recept, @Keyser Suze?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...