Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bestellen via internet, wat vragen.


Aanbevolen berichten

Beste mede-preppers,

 

Een vraag over het bestellen via internet. Ik zat net te kijken op de site van hettykat en andere sites.

 

Vraag 1. moet je je registreren voordat je kunt bestellen? Of is het een kwestie van in het mandje en adres doorgeven?

 

vraag 2. ben bekend met ideal maar niet met paypal on overige betalingswijze. Wat is wijsheid?

 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en ik kom niet uit een grot. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Je kan heel vaak en meestal altijd gewoon spullen in het mandje gooien, en dan het afleveradres invullen en laten thuisbezorgen,

zonder dat je ooit nog een bestelling doet. Bij sommigen moet je een email adres opgeven of telefoonnummer.

 

Mijn advies tegen ongevraagd bellen en reclame, maak een gmail email account aan speciaal voor dit soort zaken.

De hoeveelheid reclame troep die ze nogal eens sturen en wat ze met je email kunnen doen is best onsmakelijk.

 

Met betrekking tot je mobiel, als je een 06-nummer geeft, kan je opeens reclame krijgen op je mobiel in je browser of

andere manieren. Als ze je telefoonnummer hebben kunnen ze een hoop.

 

Elke zichzelf respecterende webwinkel heeft altijd ideal. Ik gebruik geen paypal, om redenen die even te lang

duren om hier neer te pennen, maar ik vertrouw het niet. Hebben ze geen Ideal, dan moet je je afvragen of ze

wel zo betrouwbaar zijn. Vaak is het dan een goedkopere winkel met de uiteraard mindere klantenservice.

 

Ook kan je reviews over de website bekijken voordat je een aankoop doet om te zien of ze betrouwbaar zijn.

Zoek dan op google bv op zoekterm "review mijnwinkeltje" waar mijnwinkeltje natuurlijk vervangen wordt door

de naam van de webwinkel. Dat is iets wat ik altijd doe. Als je de site wat louche vindt,zou ik toch onder

rembours bestellen, dan betaal je iets meer, maar je hebt zekerheid.

Bedenk maar zo, als het pakket nooit aankomt en je hebt al betaald, de verhalen van mensen die hun geld

nooit terugkrijgen, of er maanden op staan te wachten zijn legio.

Je kan ook bij de website 1 keer onder rembours bestellen en als het goed gaat voortaan direkt betalen met

ideal.

Betrouwbaarheid is vaak ook af te leiden door hoe de bezorging in elkaar zit.

Zorg dus dat ze altijd bezorgen met Tracking code. Dan krijg je een mailtje wanneer ze langskomen met

het pakket. Vooral voor prepper gerelateerde zaken als goud, semi legale zaken zorg je dat je beter thuis

bent ivm pakketje bij buren afgeleverd.

 

Al met al een beetje onderzoek doen naar de website, je kan snel slechte reviews vinden over een site,

maar voor mij geen Ideal, geen bestelling. Over Paypal zijn een aantal dingen te zeggen, maar dat je

erg veel info moet verschaffen voor een accountje vind ik qua info te ver gaan.

 

Ideal is goed, betrouwbaar, maar gestort is gestort, en als het geen betrouwbare winkel is dan kan je je geld kwijt zijn.

Zorg dus ook dat ze onderdeel zijn van een keurmerk van betrouwbare webwinkel.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de meeste sites moet je registreren, bij sommige kun je een "eenmalige aankoop" doen dus zonder een wachtwoord aan te maken, dat is eigenlijk het enige verschil want je adres etc moeten ze natuurlijk toch wel van je hebben. Een wachtwoord heeft soms als voordeel dat je de zending kunt volgen, soms betekent het dat je bij een volgende bestelling daar niet opnieuw al je gegevens hoeft in te voeren, soms biedt het ook helemaal niets.

En die gegevens bewaren ze natuurlijk toch, of je nou "registreert" of niet.

 

Hoe dat werkt bij Hettykat etc is een kwestie van proberen...

 

Paypal werkt volgens mij altijd met creditcard. Heb je die niet, dan valt zowat alles af behalve Ideal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah ik zie dat er tijdens mijn getiep ook al een andere reactie kwam..

Ik gebruik voor elke webshop een ander emailadres en krijg eigenlijk nooit spam maar als die zou komen dan zie ik dus meteen welke webshop erachter zit.

Gebeld word ik nooit maar als ik zelf het nut niet inzie van het geven van een vereist telefoonnummer dan maak ik daar zomaar een typfoutje in (als 0000000000 geweigerd wordt).

Bij paypal kun je ook zonder registratie met creditcard betalen.

Keurmerken stellen 0,0 voor.

En sorry maar eerst onder rembours, dan vertrouw je ze en doe je een grote bestelling met vooruitbetaling.. een beetje oplichtersite voorziet dat en levert dus netjes je kleine pakje onder rembours en gaat er vervolgens met je grote geld vandoor en doet dan alsof z'n neus bloedt.

Het is altijd een gok. Maar ik postorder heeel veel en doorgaans gaat het gewoon goed. Ook in een winkel van een keten kan je pech hebben, ik kocht een peperdure tv bij bcc waar wat mis mee bleek te zijn, man breek me de bek niet open wat die vervolgens allemaal voor ongein geprobeerd hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah ik zie dat er tijdens mijn getiep ook al een andere reactie kwam..

Ik gebruik voor elke webshop een ander emailadres en krijg eigenlijk nooit spam maar als die zou komen dan zie ik dus meteen welke webshop erachter zit.

Gebeld word ik nooit maar als ik zelf het nut niet inzie van het geven van een vereist telefoonnummer dan maak ik daar zomaar een typfoutje in (als 0000000000 geweigerd wordt).

Bij paypal kun je ook zonder registratie met creditcard betalen.

Keurmerken stellen 0,0 voor.

En sorry maar eerst onder rembours, dan vertrouw je ze en doe je een grote bestelling met vooruitbetaling.. een beetje oplichtersite voorziet dat en levert dus netjes je kleine pakje onder rembours en gaat er vervolgens met je grote geld vandoor en doet dan alsof z'n neus bloedt.

Het is altijd een gok. Maar ik postorder heeel veel en doorgaans gaat het gewoon goed. Ook in een winkel van een keten kan je pech hebben, ik kocht een peperdure tv bij bcc waar wat mis mee bleek te zijn, man breek me de bek niet open wat die vervolgens allemaal voor ongein geprobeerd hebben.

 

Precies dat laatste wat je aanhaalt stoor mij aan kopen via internet. Koop ik een firesteel en daar zou ik ontevreden over zijn. Jammer maar oké.

Maar ik wil ook een katadyn pocket pro gaan kopen en ja dat is een ander verhaal. Ook al komt ie aan. Als er iets mee is, geeft dat veel gedoe.

Juist omdat ik veel werk wil ik dat soort zaken niet aan mijn hoofd hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hi @Jacob, ik heb vorig jaar meer dan 200 aankopen via paypal gedaan, en de afgelopen 5 jaar totaal meer dan 1.300 x online besteld. Electronica uit Hong Kong, hiking gear uit USA, wapens uit Duitsland, behang uit Griekenland, hekwerk uit Polen, glas in lood uit Tjechie, murano lamp uit Italie en honderden artikelen uit Nederland.

Slechts 1x bleek het een nepwinkel te zijn bij de bestelling van motorhandschoenen maar met wat speurwerk kon ik de eigenaar vinden en heb het geld teruggehad. Let wel op ervaringen van anderen, en een keer op de url van de webshop zoeken kan nooit kwaad.

Qua betalen: als paypal tot de opties behoort betaal ik via paypal. Ik heb een AMEX, Mastercard en Visa gekoppeld aan het paypal account. Je kunt volgens mij ook werken met een koppeling naar je rekeningnummer maar daar heb ik geen ervaring mee.

Bi offlinej winkels heb je tegenwoordig ook niet altijd de garantie en service die je mag verwachten. Als ze al niet over de kop zijn een half jaar later..

 

Wat wel vervelend is dat bij bestellingen vanuit het buitenland (zeker vanuit China en USA) steeds vaker de pakketten worden opengemaakt door de douane, met een paar plakkers worden dichtgeplakt en er een dikke factuur voor invoerrechten meekomt.

 

Als je weinig ervaring hebt met online winkelen koop dan bij een webshop die ook fysieke winkels heeft. Daar kun je altijd op terugvallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een katadyn zou ik bij Liff.nl kopen. Die is daar het goedkoopst. Scheelt bijna 100 euro met Bever.

En, heel belangrijk, als je liff mailt krijg je binnen 24 uur antwoord. Zelfs bol.com is niet zo snel. Als ik het niet vertrouw bel ik de webshop gewoon. Bij herhaalt bellen waarop, overdag, een antwoord apparaat komt bestel ik daar niet. Zo heb ik onlangs Het Brugwachtershuisje gebeld voor een envirofit rocket stove. De eerste keer kreeg ik een antwoordapparaat maar de tweede keer een persoon. Prima levering verder.

Paypal is betrouwbaar, is te koppelen aan visa èn je eigen bankrekening. Maar als de webshop met creditcard werkt is dat net zo handig net als Ideal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hangt er ook altijd van af wat je middelen zijn, zo had ik een creditcard, die heb ik opgezegd,

ik bestel ook niet veel via internet, probeer altijd een fysieke winkel te vinden. Als ik dan bestel

kan ik altijd naar de winkel terug. Feit blijft wel dat als ze een fysieke winkel hebben het beste is

daar heen te gaan en in de winkel je bestelling te doen, dat is nooit misgegaan bij mij.

Mijn wantrouwen zit hem in meer in het feit of je wel krijgt wat je bestelt. Had ooit eens een

grote bulk bestelling gedaan van weckpotjes, bleken niet degenen te zijn die ik besteld had.

Geluk was dat ik in 1e instantie de verkeerde bestelde, en de juiste kreeg die ik had moeten

bestellen :o. Dus mijn fout en hun fout was goed= zoiets als -1 maal -1 is +1. Mekte dit pas

bij de 2e bestelling, toen kwamen de goede binnen, die dus weer fout waren, maar kon ze toch wel

gebruiken. En nu het rotte, toen ik een melding hiervan maakte, kreeg ik een waar onderzoeksbureau

die de klacht afhandelde. Na invulling van de klachtenform, kreeg ik na een paar dagen een mail

met een link. Wat stond er in de link??

Of ik even de klacht wilde annuleren, want ze hadden het netjes afgehandeld..

WAT?? Dus met andere woorden, ze halen je over om van de klacht af te zien als plaatsing

van review op hun site, omdat ze dus liever niet zien dat er klachten staan.

Leuke is dat zo een formulier zo ingericht is dat je weinig anders meer kon dan akkoord

knop indrukken en verder niks. Lijkt op Microsoft vensters.. "Uw pc is gecrasht, wilt u opnieuw

opstarten en daarbij al uw data kwijtraken?" 2 buttons "Ja" en "Annuleren" Als je op Annuleren drukt start ie toch opnieuw op. :p

 

Tja daar moet je niet mee aankomen bij mij zeg..

Dus tja, zelfs reviews blijven een vage zaak of deze wel zijn zoals ze horen.

 

Al met al, het is een kwestie van geluk en proberen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hangt er ook altijd van af wat je middelen zijn, zo had ik een creditcard, die heb ik opgezegd,

ik bestel ook niet veel via internet, probeer altijd een fysieke winkel te vinden. Als ik dan bestel

kan ik altijd naar de winkel terug. Feit blijft wel dat als ze een fysieke winkel hebben het beste is

daar heen te gaan en in de winkel je bestelling te doen, dat is nooit misgegaan bij mij.

 

Mijn wantrouwen zit hem in meer in het feit of je wel krijgt wat je bestelt. Had ooit eens een

grote bulk bestelling gedaan van weckpotjes, bleken niet degenen te zijn die ik besteld had.

Geluk was dat ik in 1e instantie de verkeerde bestelde, en de juiste kreeg die ik had moeten

bestellen :o. Dus mijn fout en hun fout was goed= zoiets als -1 maal -1 is +1. Merkte dit pas

bij de 2e bestelling, toen kwamen de goede binnen, die dus weer fout waren, maar kon ze toch wel

gebruiken.

 

En nu het rotte, toen ik een melding hiervan maakte, kreeg ik een waar onderzoeksbureau

die de klacht afhandelde. Na invulling van de klachtenform, kreeg ik na een paar dagen een mail

met een link. Wat stond er in de link??

 

Of ik even de klacht wilde annuleren, want ze hadden het netjes afgehandeld..

 

WAT?? Dus met andere woorden, ze halen je over om van de klacht af te zien als plaatsing

van review op hun site, omdat ze dus liever niet zien dat er klachten staan.

Leuke is dat zo een formulier zo ingericht is dat je weinig anders meer kon dan akkoord

knop indrukken en verder niks. Lijkt op Microsoft vensters.. "Uw pc is gecrasht, wilt u opnieuw

opstarten en daarbij al uw data kwijtraken?"

2 buttons "Ja" en "Annuleren" Als je op Annuleren drukt start ie toch opnieuw op. :p

 

Tja daar moet je niet mee aankomen bij mij zeg..

Dus tja, zelfs reviews blijven een vage zaak of deze wel zijn zoals ze horen.

 

Al met al, het is een kwestie van geluk en proberen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@f150 Ik heb PayPal met koppeling naar bankrekening. Werkt prima. Ik kan nu zelfs met Ideal geld overschrijven naar PayPal. Ik heb geen creditcard. Veel te hoge rente..

Ik bestel ook heel veel online. China, USA, Duitsland en ook vrijwel nooit problemen gehad. Met Nederlandse online winkels ook nooit problemen gehad.

 

Als iets te mooi is om waar te zijn, met aankopen, dan is het vaak ook zo.

Ik bestel liever via Ebay met PayPal, dan via een vage verkoper op marktplaats...

ik heb even op de site gekeken, en lijkt me prima winkel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@f150

 

Goed advies. Wat me wel opvalt de laatste 10 jaar is dat veel online zaken in NL gemiddeld een slechtere service hebben dan buitenlandse webshops. Hoe vaak ik in NL al niet heb meegemaakt dat zaken niet op voorraad zijn (maar wel in de webshop "op voorraad").......... hopeloos!!

Ik heb zaken uit de USA, Duitsland, UK, HK, Singapore etc soms sneller in huis dan een bestelling van een webshop in NL. Één keer na 4 dagen gevraagd wanneer m'n pakketje verzonden zou worden (NL), toen de reactie gekregen dat item niet op voorraad was. Zou pas een week later besteld worden. (GRRRR) Na een week gevraagd of het gelukt was het artikel te bestellen. Was gelukt, maar artikel was 15euro duurder geworden en de levertijd zou 1 week langer worden. Ik heb toen meteen m'n order gecancelled......Hierna nog 2 weken bezig geweest om m'n geld (via Paypal terug te krijgen). Heb toen contact opgenomen met Paypal en na 3 dagen m'n geld alsnog terug....... Ze hebben nog een hoop te leren in NL mbt webshops........:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
Ah ik zie dat er tijdens mijn getiep ook al een andere reactie kwam..

Ik gebruik voor elke webshop een ander emailadres en krijg eigenlijk nooit spam maar als die zou komen dan zie ik dus meteen welke webshop erachter zit.

Gebeld word ik nooit maar als ik zelf het nut niet inzie van het geven van een vereist telefoonnummer dan maak ik daar zomaar een typfoutje in (als 0000000000 geweigerd wordt).

Bij paypal kun je ook zonder registratie met creditcard betalen.

Keurmerken stellen 0,0 voor.

En sorry maar eerst onder rembours, dan vertrouw je ze en doe je een grote bestelling met vooruitbetaling.. een beetje oplichtersite voorziet dat en levert dus netjes je kleine pakje onder rembours en gaat er vervolgens met je grote geld vandoor en doet dan alsof z'n neus bloedt.

Het is altijd een gok. Maar ik postorder heeel veel en doorgaans gaat het gewoon goed. Ook in een winkel van een keten kan je pech hebben, ik kocht een peperdure tv bij bcc waar wat mis mee bleek te zijn, man breek me de bek niet open wat die vervolgens allemaal voor ongein geprobeerd hebben.

 

@acob We hebben zelf ook enkele webshops en de vraag voor een mailadres en telefoonnummer is om jouw als klant te kunnen bereiken indien nodig. Wij gebruiken het mailadres om de bevestiging na aankoop heen te sturen en vervolgens om je te berichten dat het pakket verzonden is + je track en trace code. Het telefoonnummer is de backup hulplijn. Je zult verschieten hoeveel fouten men maakt in de adresgegevens waar het pakket heen gestuurd moet worden. Als je dan geen bestaand mail adres of telefoonnummer hebt weet de verzender niet waarheen het nu te sturen. Zo komt het regelmatig voor dat de bij het adres horende postcode in de verste verte niet lijkt op wat het zou moeten zijn. Na een telefoontje blijkt dan bv dat men net is verhuisd en per abuis de oude PC heeft opgegeven.

 

Betalen met IDeal ga je direct naar de site van je eigen bank en maak je het bedrag over via jouw bank. De webshop heeft hier geen enkele link/binding/invloed op, dus net zo safe als dat je thuis doet internetbankieren.

 

Vertrouw je het toch niet, gebruik de mogelijkheid tot zelf overmaken, dan gaat zeker alles buiten de webshop om. Een correcte webshop zalm deze mogelijkheid ook bieden.

 

Tip: zoek naar contactgegevens in de webshop. Als ik geen adres/telefoonnummer/KvKnummers kan vinden waaruit zou moeten blijken dat ik toch echt met een bedrijf van doen heb dan verlaat ik de webshop.

 

En als je de webshop niet vertrouwt, volg je gevoel en vertrek want jij moet er een goed gevoel bij hebben als je je € overmaakt aan een voor jouw onbekende partij.

 

die kattenwinkel heeft ons 2x alles correct geleverd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vraag waarvoor een nieuw topic m.i. Overbodig is.

 

Kopen in de VS scheelt zoveel. Opeen BK11 scheelt het de helft.

Heb alleen geen creditcards. Zijn deze nodig om in de states te kopen?

 

Meestal wel, al is Paypal ook soms een optie.

 

Waar je wel problemen me kunt krijgen is de douane. Zij maken soms je pakket open, en dan krijg je bij je pakketje nog een mooie rekening van soms wel 60€ of meer douanekosten...

Ik zou eerst kijken of het met de douanekosten nog altijd (veel) goedkoper uit komt, anders zou ik het niet doen :)

 

Edit: Douanekosten is normaal gezien pas vanaf een bestelling boven de €150.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Edit: Douanekosten is normaal gezien pas vanaf een bestelling boven de €150.

 

Hoeft niet. Wij hebben eens wat besteld bij Cesar Millan. Was onder de 100 euro. Toch kwam er een douane rekening bij van 25 euro te betalen aan de postbode.

 

Maar we hebben ook wel eens voor 300 euro verstuurd naar Zwitserland en de ontvanger had helemaal geen kosten. Puur geluk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeft niet. Wij hebben eens wat besteld bij Cesar Millan. Was onder de 100 euro. Toch kwam er een douane rekening bij van 25 euro te betalen aan de postbode.

 

Maar we hebben ook wel eens voor 300 euro verstuurd naar Zwitserland en de ontvanger had helemaal geen kosten. Puur geluk.

 

Ja Zwitserland is inderdaad een uitzondering op de regel. In Europa kan je geen douanekosten bij krijgen, Zwitserland dan weer wel.

Het is inderdaad zoals je zegt, puur geluk hebben, of ongeluk ;)

 

Raar trouwens dat je dat ook had bij een bestelling van onder de 100 euro.. En enorm kut ook. Gelukkig was het maar €25, ik ken mensen bij wie het opliep tot in de honderden euro's (maar dat waren dan ook grotere bedragen waar ze voor bestelden :))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook in een winkel van een keten kan je pech hebben, ik kocht een peperdure tv bij bcc waar wat mis mee bleek te zijn, man breek me de bek niet open wat die vervolgens allemaal voor ongein geprobeerd hebben.

Precies dat laatste wat je aanhaalt stoor mij aan kopen via internet.

 

Maar dat was dus juist in een echte winkel. Ik bedoel maar, het hoeft echt niet via internet te zijn om ont-zet-tend lastig te zijn.

Daartegenover staan ook weer prima ervaringen met webshops die zeggen okee stuur maar terug, wij betalen je porto, sturen we je gelijk een andere toe.

En echte shops die niet moeilijk doen. En webshops die moeilijk doen.

Er is m.i. eigenlijk geen verschil tussen online en op straat.

Behalve dan dat je bij een klantvriendelijke shop op straat je geruilde exemplaar direct meekrijgt, en er bij een webshop minstens een dag tussen zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar je wel problemen me kunt krijgen is de douane. Zij maken soms je pakket open, en dan krijg je bij je pakketje nog een mooie rekening van soms wel 60€ of meer douanekosten...

Ik zou eerst kijken of het met de douanekosten nog altijd (veel) goedkoper uit komt, anders zou ik het niet doen :)

 

Edit: Douanekosten is normaal gezien pas vanaf een bestelling boven de €150.

 

Nee, 22 euro is de limiet! Vanaf 22 euro (incl verzenden) komt er een rekening bij van 21% over het hele bedrag + 14 euro inklaringskosten. Zie site douane.

 

Ja je kunt mazzel hebben dat je pakje ongezien erdoor glipt. Maar 22 euro is de regel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, 22 euro is de limiet! Vanaf 22 euro (incl verzenden) komt er een rekening bij van 21% over het hele bedrag + 14 euro inklaringskosten. Zie site douane.

 

Ja je kunt mazzel hebben dat je pakje ongezien erdoor glipt. Maar 22 euro is de regel.

 

Wow! Hmm, ik heb nog nooit iemand geweten die bij zo een laag bedrag last kreeg met de douane.. Maar beter voorkomen dan genezen natuurlijk ;)

Als dat de officiële regel is, dan kan je er beter rekening mee houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het helaas al een paar keer meegemaakt :( Misschien letten ze er ook strenger op tegenwoordig.

Minder dan de helft slipt erdoor bij mij, en voor pakjes met een waarde van minder dan dat willen ze het zo heel soms ook wel eens proberen, dan krijg je een brief thuis dat ze "de waarde niet kunnen bepalen" en moet je een brief terugsturen met de waarde van het pakket. Geeft gauw een week vertraging ook al was het echt onder de €22

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het helaas al een paar keer meegemaakt :( Misschien letten ze er ook strenger op tegenwoordig.

Minder dan de helft slipt erdoor bij mij, en voor pakjes met een waarde van minder dan dat willen ze het zo heel soms ook wel eens proberen, dan krijg je een brief thuis dat ze "de waarde niet kunnen bepalen" en moet je een brief terugsturen met de waarde van het pakket. Geeft gauw een week vertraging ook al was het echt onder de €22

 

Amai, zo belachelijk seg ! Kan het zijn dat de Nederlandse douane strenger is? Want ik heb zo'n gevallen echt nog nooit meegemaakt (of gehoord van anderen) :eek:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...