Ga naar inhoud
GENEGEERD

Jerrycan


Kans

Aanbevolen berichten

Wilde dit onder het flessenwater draadje plaatsen, maar een nieuw topic leek me beter.

Ik sla aardig wat water op in jerrycans.

De beste zijn natuurlijk jerrycans die uit het leger komen voor drinkwater.

Die zijn echter zwaar, lomp en duur.

Ik koop dus algemeen kunstof jerrycans het liefste zou ik er hebben zonder kraantje maar heb die niet gevonden.

 

De kleine van 15/20 lliter dacht ik zijn niet de beste, de kraanjes lekken vaak, dit moet je dus controleren voordat je de cans wegzet.

Dan zit er vaak een braam van de kunstof mal op het kraantje, draai hem eruit en met een fijn nat gemaakt schuurpapiertje fijne korrel even weg schuren.

Ik koop nu alleen nog de 35 liter versie bij de kampeermarkt.

De kranen zijn goed kosten wel 30 euri.

 

Natuurlijk omspoelen, en eventueel wat chloor toevoegen.

Als je de dop erop hebt gedraaid dan even het kraantje open draaien todat er bijna niks meer uitloopt je hebt dan de druk binnen de jerrycan gelijk gemaakt aan buiten de can. Nu zijn er bijna geen krachten meer op de jerrycan en dus is kans op lekken klein.

 

Ik heb online waterzakken van enkele honderden liters tot meer dan een kuub gezien datbis nog in overweging.

Dit zijn semi permanente opslag methodes en even verversen is wel wat meer werk, vol verplaatsen:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Hou er rekening mee dat mogelijke gezinsleden ook zo'n 30kg/ltr can moeten kunnen dragen/schenken. Daarom is het misschien handiger om 10ltr cans te gebruiken...

 

inderdaad die lijken me ook vrij zwaar worden.

 

er zijn een soort hevelpompjes met een blaasbalgje, waarmee uit staande positie vanuit een vat

in een pot of fles of can kan worden overgehevelt.

http://www.vrijbuiter.nl/kampeerartikelen/camping-verwarming/hevelpomp/

je kunt daar ook water mee hevelen uiteraard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou er rekening mee dat mogelijke gezinsleden ook zo'n 30kg/ltr can moeten kunnen dragen/schenken. Daarom is het misschien handiger om 10ltr cans te gebruiken...

 

Je kunt ze plat leggen en er een kraantje op plaatsen (zit er trouwens niet standaard op). En voor dat dragen hebben we kerels en/of een auto en/of een kruiwagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou er rekening mee dat mogelijke gezinsleden ook zo'n 30kg/ltr can moeten kunnen dragen/schenken. Daarom is het misschien handiger om 10ltr cans te gebruiken...

 

Ik ben ook met kleine cans begonnen.

Je hebt zo'n 2-3 liter per dag nodig, maal aantal personen maal aantal dagen dat je voorraad wilt hebben.

Toen was voor mij de kleine cans exit.

Heb nu dus 35 liter cans met kraantje.

Zijn ook door de vrouw te dragen.

Als ik mijn gewenste voorraad ga benaderen zal het nog een hele taak zijn om te verversen.

Ga de volgende verversingsronde dus wat chloor toevoegen om minder vaak te hoeven verversen.

Heb ook een groot deel bronwater voorverpakt, geen omkijken aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine vaten of flessen voor drinkwater.

Heb in de tuin een aantal van die duizend liter containers staan ( je kan die tweedehands kopen voor een 40 tot 60 euro). Best zoeken naar versies met kunstof palet, en verzinkt kader. De houten palet rot na een paar jaar buiten, en zakt door. Ik pomp die vol met water vanuit mijn regenwaterput na de vorst, en laat ze af voor de vorst. Wordt voor vanalles gebruikt in de tuin, gieten, handen wassen als ze weer eens vol met slijk hangen :) groenten afspoelen, zodat het meeste zand er al af is enz.

Staan wel op een vaste plaats, 1000 liter is ongeveer 1000 kg, dus vol verplaatsen kan je vergeten. Tenzij je een serieuze heftruck hebt natuurlijk.

Heb ook nog een vat van 200 liter waarop ik een kraantje heb geplaats, en dat staat binnen (van die blauwe kunstof : is goed, sterk, wordt niet bros onder invloed van uv). Wordt ook gevuld met regenwater, en op het moment vnml gebruikt om mijn kamerplanten mee te gieten. Maar zou ook gebruikt kunnen worden om het toilet mee te spoelen als er niets meer uit de kraan komt :p.

En natuurlijk een aantal emmers en gieters voor te transporteren. Uitkijken voor kunstof die niet bros wordt in de zon. Of anders gegalvaniseerde, aluminium of zelfs inox kopen, is duurder natuurlijk, maar bij correct gebruik gaan die wel een leven en zelfs langer mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 1 jaar later...

Nu heb ik op een 2dehands markt een heel aparte waterkraan gekocht . Die past op de stalen militaire jerrycans . Ik heb diverse stalen jerrycans van 20 / 10en 5 liter ik heb zelfs een heel kleintje . Ik heb ze bijna allemaal 2dehands gekocht ook een paar gekregen . Velen zijn afgeschuurd en her spoten in het leger groen .

Nu zie ik soms andere kleuren dan het leger groen . Ik heb al gele gezien rode en blauwe .

Wat ik mij nu afvraag zou het interessant zijn de jerrycans een ander kleur te geven naar inhoud .

Vb. Blauw voor water ? Of bestaan er vaste Internationale kleuren voor die jerrycans ?

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb kunstof jerry's van 20L. Hier en daar bij dumpshops online besteld voor gemiddeld zo'n 14, 15 euro/stuk. Ik heb er nu 10 en da's genoeg, ik woon alleen en ze nemen wel wat ruimte in.

 

Expres een aantal zwarte ook, dan kan ik die in de zomer in de zon zetten voor warm water om me mee te wassen. Scheelt weer brandstof.

 

20140728_183650.jpg.62e8c83a4181c9c786adab1df094a291.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja. Maar vraag me niet waar ik ze vandaan heb. Is alweer een paar jaar terug en ik weet alleen nog maar dat het een dumpshop was op internet. Ben ergens in de tussentijd een keertje wat bookmarks kwijtgeraakt dus ik kan 't niet even voor je opzoeken. Ze hebben een handig klein dopje om mee te gieten maar als ze vol zijn is dat onhandig vanwege het gewicht dus toen ik eens een hevelpompje nodig had voor m'n zibro kacheltje heb ik er 2 gekocht. Eentje extra om water uit de jerrycan in een fles te laten lopen.

 

20140728_185705.jpg.37cb81b3d5271ba91969583201d17e30.jpg

 

Excuus, vergeten de foto te flippen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Ik sla ook water op in 25 liter jerrycans, zijn 2e hands jerrycans die slechts één keer eerder gebruikt zijn voor gedemineraliseerd water. Mijn schoonvader verkoopt ze voor 3 euro p.s. Zwaar kunststof en geen kraantje, foodgrade kwaliteit. Ik heb er inmiddels een flink aantal van hem overgenomen, ze zijn echt ideaal voor drinkwater. Mochten er mensen geïnteresseerd zijn, hierbij de link naar marktplaats.http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/overige-doe-het-zelf-en-verbouw/m872091014-jerrycan-jerrycans-25-liter-zeer-goede-kwaliteit.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Groeten en hele fijne kerstdagen! Jeroen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...