Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Sawyer point one squeeze waterfilter


Simurgh

Aanbevolen berichten

Sawyer point squeeze waterfilter:

SP129-Waterfilter-met-oprolbare-container-1L.jpg.ae2cac55b70eec0ea6cdb1f0d1d312ab.jpg

 

Intro:

 

Vorige week ben ik van onze mooie kust gaan lopen naar een verjaardag in plaats X. Een ruime 25 kilometer waarbij ik een halve liter water had om mee te starten en verder alleen de Sawyer waterfilter om mij te voorzien van water.

 

Verder had ik bedacht dat ik zou navigeren op het kompas alleen, dit was echter naarmate ik dichterbij mij einddoel kwam door de fietsroutes niet meer mogelijk, ik speelde gewoon vals, ik kpn niet anders die wit rode borden staan overal in Nederland!:rolleyes: Tevens had ik de test BOB op mijn rug, ik wil namelijk alles testen wat er in de BOB zit! En niet geheel onbelangrijk, ik had er zin in!

 

Look en feel:

 

Het geheel weegt 85 gram, het is licht en compact. Dit komt onder andere omdat het van plastic is. Ik vind plastic altijd een beetje dubbel, ik weet dat het nooit zal vergaan in mijn leven, maar het voelt gewoon soms goedkoop aan. Dus hoe is het bouwkwaliteit? Ik kan je vertellen dat ik met wat gooi en smijt werk toch durf te zeggen dat het goed zit met de kwaliteit. Persoonlijke noot: Dit had ik moeten testen voordat ik tijdens mijn wandeling afhankelijk was van het water wat de Sawyer waterfilter moest filteren. Nu was ik aan het gooien en dacht ik halverwege, wat als hij straks lekt... :cool:

 

Water filteren:

 

Het was warm! Veel drinken was dan ook een must en de halve liter leek wel verdampt zo snel was het op. Tijd voor de Sawyer!

 

De volgende sloot heb ik uitgekozen omdat ik normaal hier nooit zo uit zou drinken.

IMG-20130602-WA0020.jpg.8000b62e825689341e6f61db38831775.jpg

 

Bij het vullen van de oprolbare zak maakte ik mij zorgen om de water druk. Ik was namelijk bang dat deze de zak zou samenknijpen zou verhinderen dat het water in de zak zou gaan. Gelukkig viel dit mee, als je rustig de zak liet vullen was er niets aan de hand. Door heen en weer te bewegen zou het nog wel sneller gaan, maar wilde de rommel in de zak minimaliseren.

 

Vullen:

IMG-20130602-WA0030.jpg.1e72a8213ab8b5ffda86020e0bf821ab.jpg

 

Gevuld:

IMG-20130602-WA0032.jpg.69c6f5b6bfa7583bd92ccb8ce3526f40.jpg

 

De kwaliteit van het water:

 

Het vullen van de oprolbare zak voelde vies, het water was warm, het stonk naar een mix van rotte eieren en rotte vis en het een soort vliesje op het oppervlak.

 

 

Na het filteren wat het water helder, zacht en neutraal van smaak, nog wel warm echter...

IMG-20130602-WA0031.jpg.c6607741d76d281375ffde4460392380.jpg

 

Ik hab gedurende de dag 5 liter gefilterd water gedronken en 1 liter gebruikt om een globetrotter maaltijd klaar te maken, zie ook het filmpje.

 

Ik ben niet ziek geworden en me niet misselijk gevoeld geheel prima en gehydrateerd heb ik kunnen lopen.

 

Ik heb nog een klein filmpje gemaakt met mijn mobiel waar ik het water door de zwaartekracht in een zak met het gedroogde eten laat lekken. Ik heb het over een lekke zak, ik had namelijk geprobeerd om het gedroogde voedsel eerst te laten wellen in een plastic zak om zo de kooktijd te verkorten. Dit mislukte helaas, want die was dus lek! Het is maar een paar seconden film, maar het geeft een indruk van de filtersnelheid als je de zwaartekracht zijn werk laat doen. Je kunt er ook in knijpen om de snelheid te verhogen natuurlijk!

http://www.youtube.com/watch?v=UyR4RFSDADY&feature=youtu.be

 

De oprolbare zak:

 

Over lekken gesproken, in het verleden werden de Sawyer filters geleverd met oprolbare zakken van mindere kwaliteit heb ik kunnen lezen op het internet, om te kijken of dit nu wel goed geregeld is, heb ik de dop op de zak gedraaid en ben ik eens gaan gooien. Na een keer of 5 geloofde ik het wel en kneep ik eens in de zak om te kijken of het lekte of niet. Gelukkig geen lekkage. Waarom is dit nu belangrijk, niet omdat er een klein beetje water verloren gaat, maar omdat dat kleine beetje water je gefilterde water kan besmetten met allerlei beestjes, ook een druppel kun je ziek van worden, dus het is van belang dat dit niet gebeurt. Gelukkig hebben ze ook de oprolbare zak nu dus op orde.

 

Wat feitjes:

 

  • 0.1 micron absolute hollowfiber membranemembraam inline filter

  • Inclusief oprolbare container van 1L

  • Verwijderd (99.99999%) van alle bacteriën en protozoa zoals salmonella, cholera, e.coli, giardia en cryptosporidium

  • 85 gram licht/zwaar

  • 3 miljoen liter gegarandeerd (who's counting???)

 

Bottem line:

 

+Makkelijk in gebruik

+Ook te gebruiken om water voor onderweg mee te nemen in tegenstelling tot de Lifestraw

+Kan tegen een stootje (gooien en smijten)

+Altijd een water container bij je

+Mogelijk om met een PET-fles (cola/sinas/water fles) te gebruiken

 

-Koelt het water niet;)

-Plastic heeft een goedkope uitstraling, maar hij kan het misbruik wel degelijk aan.

-Geschreven door Jeroen van de prepshop;)

 

 

Disclaimer: De review is in alle eer en geweten geschreven, maar wel door de beheerder van de prepshop. Blijf kritisch en trek je eigen conclusies. :D Zie ook mijn identiteit crisis.

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Simurgh: Dank je voor de review, deze staat hoog op de verlanglijst!

 

Ben erg benieuwd naar de smaak van 't water. Het verbaasd me eningzins dat het zacht en neutraal smaakt, dergelijke sloten zijn mij namelijk bekend!

 

Let op, er zijn twee types, oud en en nieuw. De oude heeft productcode SP131 en komt met drie zakken. De nieuwe is de SP129 met een (verbeterde) 1 liter zak, deze verkoopt de prepshop.

 

Wat ik het grote voordeel aan de Squeeze vind is dat uiteindelijk alleen de bus met filtermateriaal belangrijk is. Slangen en zakken, dat is te improviseren, mochten deze stuk gaan.

 

Nog twee vragen aan @Simurgh:

1: Petflessen, kun je die zowel aan de schoon waterkant als de vuilwater kant vastschroeven? M.a.w. is de zak te vervangen door een petfles?

2: Heeft de prepshop extra zakken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
Sawyer point squeeze waterfilter:

Wat feitjes:

 

  • 0.1 micron absolute hollowfiber membranemembraam inline filter

  • Inclusief oprolbare container van 1L

  • Verwijderd (99.99999%) van alle bacteriën en protozoa zoals salmonella, cholera, e.coli, giardia en cryptosporidium

  • 85 gram licht/zwaar

  • 3 miljoen liter gegarandeerd (who's counting???)

 

Bottem line:

 

+Makkelijk in gebruik

+Ook te gebruiken om water voor onderweg mee te nemen in tegenstelling tot de Lifestraw

+Kan tegen een stootje (gooien en smijten)

+Altijd een water container bij je

+Mogelijk om met een PET-fles (cola/sinas/water fles) te gebruiken

 

-Koelt het water niet;)

-Plastic heeft een goedkope uitstraling, maar hij kan het misbruik wel degelijk aan.

 

en vanaf nu ook te koop in de prepshop ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Simurgh: Dank je voor de review, deze staat hoog op de verlanglijst!

 

Ben erg benieuwd naar de smaak van 't water. Het verbaasd me eningzins dat het zacht en neutraal smaakt, dergelijke sloten zijn mij namelijk bekend!

 

Let op, er zijn twee types, oud en en nieuw. De oude heeft productcode SP131 en komt met drie zakken. De nieuwe is de SP129 met een (verbeterde) 1 liter zak, deze verkoopt de prepshop.

 

Wat ik het grote voordeel aan de Squeeze vind is dat uiteindelijk alleen de bus met filtermateriaal belangrijk is. Slangen en zakken, dat is te improviseren, mochten deze stuk gaan.

 

Nog twee vragen aan @Simurgh:

1: Petflessen, kun je die zowel aan de schoon waterkant als de vuilwater kant vastschroeven? M.a.w. is de zak te vervangen door een petfles?

2: Heeft de prepshop extra zakken?

 

 

De vuil water kant.

u5edy6yt.jpg

 

De schoon waterkant is dezelfde als een pet fles. De dop van de sawyer zit hier op een cola fles.

5ahy3u3y.jpg

 

Dus de pet fles niet op beide kanten.

 

Voor vraag 2, zou je dat willen? dan doen we dat!

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Simurgh Mooie review! Nog wel een vraag: wat is de reden dat jullie voor deze Sawyer hebben gekozen in de prepshop en niet voor de Sawyer .02?

Dat is immers nog ff flink meer filtering. Kan me herinneren dat in alle discussies over virussen filteren etc onder andere @Rothbard een pleidooi voor de .02 hield.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Simurgh Mooie review! Nog wel een vraag: wat is de reden dat jullie voor deze Sawyer hebben gekozen in de prepshop en niet voor de Sawyer .02?

Dat is immers nog ff flink meer filtering. Kan me herinneren dat in alle discussies over virussen filteren etc onder andere @Rothbard een pleidooi voor de .02 hield.

@leidseprepper Die keus was vrij eenvoudig in onze beleving. De filtering is 0.1 micron ten opzichte van de al om gerenommeerde en vertrouwde katadyn die 0.2 micron kan filteren. Dus om te kiezen voor 0.02 micron van de point zero two vonden we de meerprijs niet waard. Want deze zou om en nabij de 230 euro moeten kosten. En is de point zero twa is met 567 gram ruim 6,5x zo zwaar als de point one squeeze wat voor de mobiliteit van een BOB ook hebben laten mee wegen.

 

Overigens kan deze wel besteld worden als mensen dit wensen.

@Raycoupe de pouches zouden dan 14.95 euro kosten per 3 van 1L Dit zijn dan de originele van sawyer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

super, ben ook van plan deze te bestellen (als de FFP3 mondmaskers binnenzijn).

Had deze review nog niet zien staan, maar deze bevestigd voor mij mijn gevoel om voor deze filter te gaan.

 

veel goedkoper dan de Katadyn, kleinere filtergrootheid, groter filtervermogen.

daar tegenover waarschijnlijk wel wat inleveren op robuustheid.. but you can't have it all.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na wat langer in gebruik te hebben gehad besloten de bijgeleverde zakken af te stoten.

 

Wordt nu vervangen door Platypus waterzakken.

 

Is de schroefdraad een match dan?

 

Dat zou ik heel graag willen weten eigenlijk, ik zag gisteren dat ze bij de HEMA ook waterzakken hebben voor 2.00 of zo de inhoud staat er niet bij, kan ook in de vriezer, wellicht moeite waard om eens uit te zoeken, ga zodra mijn sawyer binnen is even checken bij de hema of ik hem er op kan draaien, anders zal ik er waarschijnlijk ook een andere zak/fles bij gaan zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk je hebt hem ook, hoe lang al?

 

Iets langer dan een jaar nu.

 

Waarom? Is je zak lek, of heb je daar andere reden toe?

 

Zijn NOG niet lek. Maar ze zijn allesbehalve hufterproof. Ben het lekken liever voor.

 

@Bolo :Ik las op een hikingsite dat platypus bij gebruik met water een bijsmaak geeft. Klopt dat?

 

Geen idee nog, heb de Platypus niet binnen. (En na een kort onderzoek gaat de koop ook niet door. Zie onder)

 

Is de schroefdraad een match dan?

 

Dat zou ik heel graag willen weten eigenlijk, ik zag gisteren dat ze bij de HEMA ook waterzakken hebben voor 2.00 of zo de inhoud staat er niet bij, kan ook in de vriezer, wellicht moeite waard om eens uit te zoeken, ga zodra mijn sawyer binnen is even checken bij de hema of ik hem er op kan draaien, anders zal ik er waarschijnlijk ook een andere zak/fles bij gaan zoeken.

 

En hier ging het mis.

 

Naar aanleiding van de vraag van Toverlevingsdrang onderzoek ingezet naar de compatibiliteit tussen Platypus en Sawyer. De schroefdraden gaan samen maar leveren geen 100% waterdichtheid op! Einde oefening dus.

 

Nu op zoek naar passende alternatieven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iets langer dan een jaar nu.

 

 

 

Zijn NOG niet lek. Maar ze zijn allesbehalve hufterproof. Ben het lekken liever voor.

 

 

 

Geen idee nog, heb de Platypus niet binnen. (En na een kort onderzoek gaat de koop ook niet door. Zie onder)

 

 

 

En hier ging het mis.

 

Naar aanleiding van de vraag van Toverlevingsdrang onderzoek ingezet naar de compatibiliteit tussen Platypus en Sawyer. De schroefdraden gaan samen maar leveren geen 100% waterdichtheid op! Einde oefening dus.

 

Nu op zoek naar passende alternatieven.

 

Merci man, nu hoef ik dat iig zelf niet meer uit te zoeken, pakje is nog niet binnen overigens, jammer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

ik heb n vraagje over bovenstaand filter

als de tussenpozen van gebruik te ver uit elkaar ligt gaat die zak met restinhoud dan niet bederven en geld voor het filter hetzelfde niet.

 

hetzelfde heb je als je een spa flesje elke dag weer gebruikt gaat toch de plek waar je je lippen plaatst vies worden en niet lekker ruiken.

 

en is er ook een test om zeker te zijn dat het gefilterde water gezond is of gaat dat in goed vertrouwen.

is bovenstaand model geschikt voor een persoon of kan een heel gezin hiermee vooruit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb, na veel lezen, toch nog een vraag. Ik denk dat het, in een SHTF scenario, belangrijk is om naast virussen/bacteriën ook chemicaliën te kunnen filteren. Dan kom ik dus uit op een koolstof filter wat werkt als magneet voor zware metalen en chemicaliën. Echter is het nadeel dat de filters met koolstof beperkt te gebruiken zijn.

Ik zoek dus naar een oplossing voor gebruik van een simpel (goedkoop en vervangbaar) koolstof filter die ik (alleen indien dat noodzakelijk is) extra inzet naast een katadyn pocket of de sawyer. Nu is een lifestraw daarvoor al een goede backup maar niet ideaal voor het filteren voor maaltijden of grotere hoeveelheden bijvoorbeeld.

Ideeën welkom:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Simurgh Goede review, duidelijk en erg informatief!

 

Ik had toch ook nog een vraag, ik heb zelf van msr een keramisch filter wat je na x liter moet schoonpoetsen want het vervuilt. Nu lees ik dat dat je dit filter kan backflushen, heb je dit ook moeten doen zo ja na hoeveel liter en zo nee, hoeveel liter vloeistof had je gefiltreerd?

 

Wij hadden in Schotland snel last van het bruinige water wat direct neersloeg op je filter, hier een stukje over dat soort water van de MSR site:

How will tannins (tea-colored water) affect my filter or purifier?

MSR filters will remove some tannins from the water you are filtering. Like other contaminants, they will clog your filter over time, requiring you to clean the cartridge. Tannins will react with disinfectants and can make treated water taste unpleasant. If possible, look for a clear water source to prolong the life of your filter and improve the taste of purified water.

 

Heb je dit soort water ook getest? wij hadden op een gegeven moment tijdens een hike water nodig en na 2 beekjes met dit soort water, moesten we uiteindelijk beekje 3 toch echt gebruiken wat een hoop ellende opleverde ivm het snel verstoppen van het filter.

 

Wat betreft filterkeuze zou ik inderdaad ook de 0.1 nemen wat wij dan altijd doen is een druppeltje chloor toevoegen zodat eventuele virussen afgedood worden aangezien deze zeer gevoelig voor chloor zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...