Ga naar inhoud
GENEGEERD

Energie opslag


Kans

Aanbevolen berichten

Het is al vaker voorbij gekomen energie opslag.

 

Voor verwarming en koken kun je met hout ver komen en het is niet snel op, alhoewel in de steden dat een anderverhaal is denk aan wo2 enz.

 

Maar gas is mooi spul met als grote voordeel dat jet niet verouderd zoals diesel benzine enz..

En veel motoren kunnen ook best lopen op gas.

Voor een paar honderd euro of meer koop je een tweedehands tank van 1000 liter die je of bovengronds maar liever ondergronds stopt.

Dat dit een drempel is snap ik, dus je kunt aan campinggas flessen denken, zeker die kunstof dingen wegen geen drol meer.

Nadeel de fles is duur en de vulling ook.

Maar er zijn ook gasflessen met ongeveer 50kg gas erin, nog goed hanteerbaar door een stevige vent, en de kosten vallen dan ook best mee 25 euro borg voor de fles en iets minder dan 100 euro voor je gas.

 

Als je die af en toe een koopt dan bouw je al snel voor een jaar of meer koken brandstof op!

En reken maar dat dat goede handel is na tshtf.

 

In een schuurtje of kelder kunnen ze zonder problemen staan, de flessen staan bv in Belgie vaak gewoon buiten tegen de gevel !

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

ik was er eigenlijk aan aan het denken om een lpg tank en een grote benzine tank onder men tuin te begraven. ik heb sinds kort weer een auto en zag het wel zitten om wat benzine en lpg achter de hand te hebben. iemand een idee hoe waar en wanneer ik zo iets kan regelen ? natuurlijk een voor men rijbewijs want nu staat mijn Toyota land cruiser van 1984 mooi in de schuur ^^

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik was er eigenlijk aan aan het denken om een lpg tank en een grote benzine tank onder men tuin te begraven. ik heb sinds kort weer een auto en zag het wel zitten om wat benzine en lpg achter de hand te hebben. iemand een idee hoe waar en wanneer ik zo iets kan regelen ? natuurlijk een voor men rijbewijs want nu staat mijn Toyota land cruiser van 1984 mooi in de schuur ^^

 

dan hoop ik voor jou dat die landcruiser op benzine is..

lpg en diesel oldtimers gaan weer de volle pond aan belasting betalen.

 

Vanaf 1 juni 2011 (Besluit landbouw) of 1 januari 2015 (Activiteitenbesluit) moeten alle tanks zijn voorzien van een tankcertificaat en een installatiecertificaat.

Daarnaast wordt een 15-jaarlijkse keuring vereist op grond van de KC-111. Het hebben van een tankcertificaat alleen is niet voldoende, omdat het tankcertificaat bijvoorbeeld niet het inhoudmeetsysteem, de overvulbeveiliging, de antihevelvoorziening of de locatie van tank omvat.

 

Er zijn veel bedrijven die een dieselolietank met tankcertificaat kunnen leveren, maar slechts een beperkt aantal bedrijven zijn gecertificeerd voor het installeren van een dieselolietank en afleverinstallatie. De installatie van een nieuwe dieselolietank (of herkeuring van een al bestaande tank) mag alleen worden uitgevoerd door een erkend installatiebedrijf en moet gebeuren volgens de BRL-K 903. Bij het in gebruik nemen van de tank krijgt u van het installatiebedrijf een installatiecertificaat en een tankcertificaat.

 

Op basis van deze certificaten kan de gemeente beoordelen of de tank goed is geïnstalleerd en of de tank voldoet aan de kwaliteitseisen. U kunt van de tankleverancier eisen dat de tank voldoet aan de PGS 30. Wij raden u aan om dit in de leveringsvoorwaarden op te nemen.

bron (http://www.rheden.nl/Beleid_en_projecten/Natuur_Milieu_en_Water/Milieu/Informatie_bovengrondse_dieselolietanks)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja @Kans, dat is weer een bijzonder mooie suggestie dat je even aankaart. Gas verouderd niet.

 

Toevallig paar dagen geleden twee kleine busjes van 200gram gekocht, omdat ik zo'n handgasbrandertje had gekocht. Het kostte geen drol en dacht, mischien komt dat nog weleens goed van pas. Niet om vuur te maken hoor, je hebt vuur nodig om hem aan te maken dus... Snap nu zelfs nog niet wat ik ermee moet, maar je weet maar nooit. Ik hoef niet te lassen iig, maar elk object kun je wel voor iets anders gebruiken dan het eigenlijk voor bedoeld is. Neemt iig geen echte ruimte in beslag. Maar eigenlijk gebruik ik geen gas, voor niets dus dit was meer een gekke aankoop... haha (alleen ik kamp heel vaak zo in mijn hoofd van "dit kan nog weleens heel goed van pas komen" - mischien bevroren dingen snel ontdooien? verzin maar iets)

Link naar reactie
Delen op andere sites

hahaha ik denk dat iedereen op het forum hier last van heeft.. ik wel tenminste..

 

Hehehe, ja dat klopt ook wel weer, we zijn dan ook uit een bepaald soort hout gesneden... :p

 

Had ook 10 verschillende soorten messen gekocht en thuis getest... (de budget messen wel te verstaan natuurlijk) En daar bleken de resultaten qua prijsgehalte enorm te verschillen in kwaliteit. Ja logisch, denk je dan. Nee, de duurste waren bagger en de goedkoopste ook maar de middelmoot zijn echte kwaliteitsmessen; scherp, stevig, sterk en betrouwbaar. Mischien dat ik ook een reviewtje ervan ga maken, maar weet nog niet zeker, want als ik dat doe zet ik mezelf helemaal voor gek hahaha

Vooral omdat ik dan AL mijn messen wil laten zien, dus komt die vreselijke miskoop van dat "rambo-mes" ook weer aan bod! :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hehehe, ja dat klopt ook wel weer, we zijn dan ook uit een bepaald soort hout gesneden... :p

 

Had ook 10 verschillende soorten messen gekocht en thuis getest... (de budget messen wel te verstaan natuurlijk) En daar bleken de resultaten qua prijsgehalte enorm te verschillen in kwaliteit. Ja logisch, denk je dan. Nee, de duurste waren bagger en de goedkoopste ook maar de middelmoot zijn echte kwaliteitsmessen; scherp, stevig, sterk en betrouwbaar. Mischien dat ik ook een reviewtje ervan ga maken, maar weet nog niet zeker, want als ik dat doe zet ik mezelf helemaal voor gek hahaha

Vooral omdat ik dan AL mijn messen wil laten zien, dus komt die vreselijke miskoop van dat "rambo-mes" ook weer aan bod! :p

 

haha ach zelfs dat "rambo" mes kan gebruikt worden als het echt niet anders kan.. bijf om een latrine te graven :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

@nvd72 Mwah daar heb ik een kapbijl voor, uitermate handig om de wortels wat uit de weg te ruimen voordat je met je schupje aan de slag gaat. Hier in Nederland is de grond verwoekerd met wortels, echt zo irritant. (ik doe soms aan wild kamperen, heb geen zin om te kamperen waar anderen mensen ook zijn bij een paaltje, zoek echt zo'n plekje uit, goed beschut, donker zodat de boswachter me ook niet kan vinden)

 

Nou dat "rambo-mes" is ook weer niet superslecht hoor, word alleen heel snel bot en ligt er aan hoe je ermee omgaat. Zo heb ik er nog eentje, de S-300GR, die kun je meer erkennen als een rambo mes omdat ie gewoonweg te belachelijk groot is (net een machete), breken zal ie niet (vooral als je het heft vult met zand helemaal tot aan de nok toe - voegt extra stevigheid toe) alleen dat mes... Ik weet het niet, is wel scherp alleen zo ontzettend lomp dat je jezelf er alleen maar aan kunt bezeren dan dat je er echt iets mee kunt doen. Het heeft geen functie... Ik snap dat mes niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dan hoop ik voor jou dat die landcruiser op benzine is..

lpg en diesel oldtimers gaan weer de volle pond aan belasting betalen.

 

Vanaf 1 juni 2011 (Besluit landbouw) of 1 januari 2015 (Activiteitenbesluit) moeten alle tanks zijn voorzien van een tankcertificaat en een installatiecertificaat.

Daarnaast wordt een 15-jaarlijkse keuring vereist op grond van de KC-111. Het hebben van een tankcertificaat alleen is niet voldoende, omdat het tankcertificaat bijvoorbeeld niet het inhoudmeetsysteem, de overvulbeveiliging, de antihevelvoorziening of de locatie van tank omvat.

 

Er zijn veel bedrijven die een dieselolietank met tankcertificaat kunnen leveren, maar slechts een beperkt aantal bedrijven zijn gecertificeerd voor het installeren van een dieselolietank en afleverinstallatie. De installatie van een nieuwe dieselolietank (of herkeuring van een al bestaande tank) mag alleen worden uitgevoerd door een erkend installatiebedrijf en moet gebeuren volgens de BRL-K 903. Bij het in gebruik nemen van de tank krijgt u van het installatiebedrijf een installatiecertificaat en een tankcertificaat.

 

Op basis van deze certificaten kan de gemeente beoordelen of de tank goed is geïnstalleerd en of de tank voldoet aan de kwaliteitseisen. U kunt van de tankleverancier eisen dat de tank voldoet aan de PGS 30. Wij raden u aan om dit in de leveringsvoorwaarden op te nemen.

bron (http://www.rheden.nl/Beleid_en_projecten/Natuur_Milieu_en_Water/Milieu/Informatie_bovengrondse_dieselolietanks)

 

het is een benzine ja met lpg tank er onder. maar ik ben belg geen problemen dus met die oldtimer regeling van nl ^^ danku voor de info

mvg MD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Energie is een complex begrip. Voor ons betekent energie warmte, licht en beweging. Als je energie opslaat, moet je voor elke energie vraag een opslag en/of backup methode hebben.

 

Licht is de meest eenvoudige. Met een paar zonnepanelen en een 80A accu kun je een heel huis voorzien van (nood)verlichting, en een batterijladen voeden voor je zaklampen en telefoon/gps.

 

Warmte wordt al lastiger: dat wordt primair gebruikt om te koken, secundair voor omgevingstemperatuur. Om te koken: @Kans suggestie om dat gas op de slaan is verreweg de meest eenvoudige. Ik heb 5 lichtgewicht 11 kg gasflessen en een tiental kleine cartrigdes en verwacht dat ik daar 6-12 maanden op kan koken. Is verplaatsbaar, multi inzetbaar, bederft niet en waardevast.

Warmte om je huis te verwarmen kost meer. Volgens mij zijn daar al een aantal goede draadjes over met suggesties. Van pelletkachels tot warmtepompen, van stookolie tot haardkachels.

 

Gemotoriseerd vervoer is verreweg het meest complex. Zie de wet- en regelgeving waar @nvd72 ook al aan refereerde. Zorg dat je altijd genoeg hebt voor een flinke actieradius. Ik hanteer zelf 1000km, maar heb meestal voldoende voor 1.400 km zonder afhankelijkheid van pompstations.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is een benzine ja met lpg tank er onder. maar ik ben belg geen problemen dus met die oldtimer regeling van nl ^^ danku voor de info

mvg MD

 

ah ok op die fiets :p dan zal dat stukje info van mij ook niet van toepasing wezen, weet zo niet wat regels daar over in belgie zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ah ok op die fiets :p dan zal dat stukje info van mij ook niet van toepasing wezen, weet zo niet wat regels daar over in belgie zijn.

 

ja dacht ik ook al maar het punt dat het door een erkend en bevoegd bedrijf moet gebeuren zal hier ook wel zo zijn ^^

 

men cruiser komt wel van nl goedkoop op de kop kunnen tikken dankzij jullie nieuwe oldtimer regeling ^^

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vloeibare brandstof is wel zo eenvoudig.

Wellicht niet ideaal lang houdbaar maar met roulerend verbruik is 't te doen.

Nee, geen benzine of diesel maar petroleum en gebruikte plantaardige olie.

Dar kan ik vervoer, verlichting en verwarming/koken mee doen.

Droom niet van een volledig verwarmd huis maar van (kort) doorwarmen, zoals Dick Berts uitlegde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...