Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Onderwerp: De patiŽnt

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Apr 2012

De patiŽnt

Inhakend op het draadje van [MENTION=261]Kans[/MENTION], Waarom is er nog geen pleuris uitgebroken?
    Kans heeft het over de gevolgen van de kredietcrisis zoals die in 2007 in Amerika losbarstte. Banken die van de ondergang moesten worden gered, grote bedrijven die kapitaal injecties nodig hadden, hele landen die failliet dreigde te gaan en miljarden steun nodig hadden. Het heeft geleidt tot waar we nu staan.

De crisis suddert al zo’n 6 jaar op een matig pitje door, en langzamerhand begint het ook in Nederland serieus te worden. Was het eerst nog van horen zeggen over mensen die hun baan kwijtraakten, nu zien we het om ons heen gebeuren. Hier wordt bezuinigd, daar wordt gesneden, die contracten worden niet verlengd, daar gaan plannen de ijskast in.
    Ondertussen doet de politiek waar ze goed in is: zich druk maken over randverschijnselen en proberen de moed er in te houden. De crisis ligt voor het grootste deel aan ons zelf: we houden de hand op de knip en geven geen geld uit. Dat is slecht voor de economie.

Voor de politiek is deze crisis als alle andere crisissen, en toen deden we het zo, dus dan doen we dat nu weer. Toch geloof ik niet dat men in Den Haag niet ziet waar het naar toegaat. Misschien zijn ze wel gek, maar dom zijn ze niet.

Het probleem waar we mee kampen is het begrotingstekort en de daardoor almaar groeiende staatsschuld. We mogen die staatsschuld niet doorgeven aan onze kinderen, er moet iets aan gebeuren. We MOETEN bezuinigen en snijden in de overheidsuitgaven.
    (Dat ze daar al mee hadden moeten beginnen toen we nog in een hoogconjunctuur zaten, daar hoor ze je niet over. Dat de kosten in het algemeen alleen maar zijn gestegen doordat ze alles wat los en vast zat hebben geprivatiseerd, daar hoor je ze ook niet over.)

De Nederlandse staatsschuld bedraagt nu op € 427 miljard. In BelgiŽ staat ze op € 365 miljard. Dat is in Nederland in 2010 66% van het BNP en in BelgiŽ 100% van BNP volgens het IMF.

Het is een nobel streven de staatsschuld terug te brengen, maar we moeten eerst het begrotingstekort nog zien te tackelen. Het gaat er nu om het begrotingstekort op 3% te krijgen en dat is al behoorlijk moeilijk en pijnlijk… Maar als we het begrotingstekort op 3 of 2,8% krijgen, zijn we er dan?

Nee, want dan geven we nog steeds 3% meer uit, als dat er binnenkomt. Dat betekent dat de staatsschuld nog steeds toeneemt, maar een ietsepietsie minder snel. Met andere woorden, pas als we het begrotingstekort op 0% hebben, of eigenlijk als we een begrotingsoverschot hebben, kunnen we beginnen met het aflossen van de staatsschuld.

Nu las ik onlangs op Presseurop een kort berichtje over de derivaten bom in Europa. God ja, de rommelhypotheken, de derivaten, die zijn er ook nog! Volgens Les Echos bedraagt die bom € 1 biljoen en zal de Europese belastingbetaler er nog jŠren de zure vruchten van plukken. € 55,6 miljard daarvan vindt onderdak bij de Deutsche Bank.

Maar dat is allemaal niks vergeleken bij Amerika. Het totale bedrag aan derivaten dat als tijdbommen rondzwerft bij de verschillende banken over de hele wereld, zal ergens liggen tussen de 600 en 1500 biljoen dollar. Zo…daar wordt je wel even stil van. Dat is wel zo’n enorm belachelijk bedrag, dat je je daar geen voorstelling van kunt maken.

Het aandeel van de Amerikaanse banken wordt geschat op $ 212 biljoen, verdeeld over de 25 grootste banken van de VS. Daar kunnen we ons wel een voorstelling van maken via deze graphic. Let vooral op de begeleidende teksten.

Hoe en wanneer komen die derivaten aan het licht? Dat weet natuurlijk niemand, maar ik vermoed dat het al gebeurt, dat er in stilte continu banken worden bijgespijkerd, hetgeen niet in het nieuws komt, bang als men is voor verontwaardiging en een bankrun.
    Zou men dat biljoen aan derivaten gelijkelijk over de 27 eurolanden verdelen, dan kan ieder land € 37 miljard bij zijn staatsschuld optellen. Dan staat de Nederlandse staatsschuld dus direct op € 464 miljard and still growning.

Dus wat zijn dat nu voor plannen om volgend jaar weer € 6 miljard te bezuinigen? Stel dat onze economie dat zou kunnen dragen, en we bouwen daarmee het begrotingstekort af en kunnen vervolgens de staatsschuld aflossen. Vanaf nu, elk jaar € 6 miljard opzij.
    Vergeten we even de derivatenbom en gaan we uit van een statische staatsschuld van € 427 miljard, dan kost het ons 72 jaar dat af te lossen. Dus waar gaat het nu eigenlijk over? Hoezo onze kinderen niet met de lasten opzadelen?

Nee, dit gaat dus niet lukken. Wij kunnen een dergelijke schuld (op deze manier) niet aflossen of oplossen. Maar dat moet men in Den Haag toch ook wel begrijpen? Dus waarom dan € 6 miljard uit onze noodlijdende economie trekken, terwijl het niets uitricht en de economie nog verder zal verzwakken, waardoor het BNP daalt en het begrotingstekort nog verder zal toenemen. Zijn zij nu zo dom of ben ik nu zo slim?

Nee, ik ben niet slim. Ik heb de ballen verstand van economie en er zullen tal van fouten in mijn redenatie zitten. Maar ik zie wel, dat dit niet goed gaat.
    Onze economie is een patiŽnt, een ernstig zieke patiŽnt. Onze regering wil ons laten geloven dat de patiŽnt weliswaar ernstig ziek is, maar stabiel. Ze verwachten dat het volgend jaar, of nee, dat het in 2015 voorzichtig beter zal gaan...

Maar een ieder die goed kijkt, zal zien dat de lijkstijfheid al begint in te treden en merkt dat het verdacht begint te stinken…
    Dus, hoe lang duurt het nog voordat de massa er achter komt dat de patiŽnt al lang overleden is?
    Hoe lang duurt het nog voor de pleuris echt uitbreekt?

Om nog maar eens met Kans te spreken:
    Prep ze

Charlie

Toevoeging: Die 6 miljard euro is slechts de extra bezuiniging, bovenop de al geplande 14 miljard. Die had ik alweer verdrongen.
    Laatst gewijzigd door Charlie; 20-06-13 om 16:42.
    We could have saved ourselves.
    But we didn't.
    Amazin'.... what state of mind were we in?

Pete Postlethwaite, The age of stupid.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Super analyse.

Het klinkt hard maar we, Nederland, Europa, Amerika, China, Japan enz zijn domweg te vergelijken met een simpel huishouden dat decenia lang te veel geld heeft uitgegeven.
    Zolang iets of iemand zo dom is dat huishouden geld te lenen, in dit geval dus iets complexer omdat de overheid schulden maakt, of de banken geld bijdrukken enz. gaat dat goed.

Maar er komt een moment dat de geldverstrekker vraagt "he hoe ga je dat eigenlijk terug betalen?"
    In ons geval zijn wij het dus die ons afvragen " he hoe gaan we dat terug betalen, wat is dat papiertje waar een bedrag en een € op staat waard?"

En dan is het onomkeerbaar, dan moet er afbetaald worden, afgezien worden, bezuinigd, honger geleden worden en erger.
    Ik praat over het over het goede scenario, bij een slechter scenario moet je denken aan shtf, oorlog en dat soort zaken.

Dus inderdaad:
    Prep ze,
    K a n s
    Kennis zonder wijsheid is (zelf)vernietiging.

Het is helaas gevaarlijk om gelijk te hebben, als de meerderheid het fout heeft.

Het gaat niet zozeer om te zien wat nog niemand heeft gezien.
    Maar om te bedenken wat nog niemand heeft bedacht over datgene dat iedereen kan zien !

Elementary prepper
    Ingeschreven
    Jun 2013
    Charlie, je bent een held.
    Jij bent zonder meer niet dom, heldere uitleg en redenatie.
    Het is dat ik die infographic al een keertje gezien heb, maar hij blijft geweldig en verbluffend!

Laten we hopen dat onze zieke patiŽnt "snel" beter wordt!

- Vasatus
    "Een goede voorbereiding is het halve werk!"

"Beter een toilet achter de hand, dan schijten op een natte krant!"

Moderator
    Ingeschreven
    Feb 2012
    Mooi gesproken [MENTION=76]Charlie[/MENTION]! Ja, de FNV waarschuwt het kabinet ook dat ze moeten investeren en niet alleen bezuinigen. Volgens mij kan deze crisis helemaal niet worden opgelost. Deze crisis zal naar een climax gaan met veel vuurwerk. Hierna komt een nieuw begin.

FNV: kabinet speelt met vuur
    http://www.telegraaf.nl/binnenland/2...et_vuur__.html

We blijven geloven in het ongelooflijke
    http://biflatie.nl/artikelen/eurocri...ongelooflijke/

Hoe Durven Ze. Vijf afleveringen over de economische crisis

Deel 1: Elke week bankencrisis
    http://www.youtube.com/watch?v=kSLxTttHzC4

Deel 2: Besparen tot in de kist
    http://www.youtube.com/watch?v=YdqGHgvNMWc

Deel 3: Het fiscale pretpark
    http://www.youtube.com/watch?v=a1lVu3Bu_1M

Deel 4: Bratwurst, Lederhosen und Minijobs
    http://www.youtube.com/watch?v=6oI5qxrsrbM

Deel 5: Welk Europa willen we?
    http://www.youtube.com/watch?v=InrDVMNUFqU

http://preppers.nl/forum/threads/486...de-Euro/page31
    Laatst gewijzigd door Cyberbeer; 19-06-13 om 22:28.
    - Prepare yourself - The End is Coming -

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Apr 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vasatus Bekijk Berichten
    Charlie, je bent een held.
    Jij bent zonder meer niet dom, heldere uitleg en redenatie.
    Het is dat ik die infographic al een keertje gezien heb, maar hij blijft geweldig en verbluffend!

Laten we hopen dat onze zieke patiŽnt "snel" beter wordt!

- Vasatus
    Nee-nee-nee Vasatus, geen held en geen hoop. We moeten een nieuwe patiŽnt zoeken en een echte held.

Dank je [MENTION=12]Cyberbeer[/MENTION]. Nee, volgens mij ook niet. En ik ga die youtube filmpjes eens op het gemak bekijken.
    But we didn't.

In overleg met hogere entiteiten
    Ingeschreven
    Apr 2012
    Potverpiellepap [MENTION=76]Charlie[/MENTION] daar worrik stil van.
    keyserpreppersuze@gmail.com

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Apr 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Keyser Suze Bekijk Berichten
    Potverpiellepap [MENTION=76]Charlie[/MENTION] daar worrik stil van.
    Ach kerel, da moe je nie doen. Das de bedoeling nie.

Kom, drinke we er nog ťťn.... jij nog nog een trekkie? Oh nee, jij had asma (lul)
    But we didn't.

In overleg met hogere entiteiten
    Ingeschreven
    Apr 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Charlie Bekijk Berichten
    Ach kerel, da moe je nie doen. Das de bedoeling nie.

Kom, drinke we er nog ťťn.... jij nog nog een trekkie? Oh nee, jij had asma (lul)
    Wat mij betreft mag jouw tekst zů op preppers punt nl home page [MENTION=3]Dr.Prepper[/MENTION]

SC astma lul !
    keyserpreppersuze@gmail.com

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Apr 2013
    eigenlijk is er na het zien van die filmpjes maar eťn woord; GODSGEKLAAGD.
    We all grab a chicken and run down the road

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Feb 2013
    [MENTION=76]Charlie[/MENTION] Een mooie optelsom van logische en vrij opvraagbare redenaties.
    "Maar zo moeten wij het als burger niet zien," zal Den Haag wel zeggen. Zo moeten we het misschien niet zien, maar zo is het wel.
    Er kan niet genoeg worden gewezen, op de diensten door de bijen bewezen

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten