Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Ervaring met Goalzero Guide 10 Plus Adventure kit


Aanbevolen berichten

De zoektocht naar energie.

 

Een tijdje geleden, laat zeggen 2 maanden, ben ik op zoek gegaan naar de mogelijkheid, om ook zonder elektrichteitsnet, gebruik te kunnen maken van diverse apparaten.

Toen ik aan het begin stond van de zoektocht, kon ik niet vermoeden wat ik allemaal tegen zou gaan komen en vooral niet, wat ik allemaal nog niet wist.

Gelukkig heb ik destijds de hulp van het forum gevraagd en daar zijn veel goede adviezen uitgekomen. Enerzijds waren dat directe oplossingen, anderzijds kritische vragen die maakten dat ik zaken nog eens moest heroverwegen of zelfs maar vergeten.

De belangrijkste vraag die er uiteindelijk overbleef was; waarvoor en in welke situatie wil je over stroom beschikken?

Als snel kwamen we tot de conclusie dat we stroom zouden willen hebben tijdens een BUGIN situatie, maar ook tijdens een BUGOUT.

Welke van de twee we als eerste zouden gaan realiseren, daar waren we nog niet zo goed uit.

Vanaf het forum kwam een terechte vraag; wat wil je nu werkelijk nog elektrisch hebben als SHTF?

 

Eigenlijk kwamen we niet veel verder als onze mobiele telefoons, batterijen voor de verlichting die we in het hele huis hebben hangen ( (LED), stroom voor een 27Mc bak en met een beetje geluk genoeg stroom om een kleine koelkast te hebben draaien.

 

Toen we die afweging eenmaal gemaakt hadden, kwamen we al snel tot de conclusie dat we niet bijster veel nodig hadden en dat we zeker geen systeem wilde waarmee we zelfs terug zouden kunnen leveren aan het lichtnet.

Nadat we besloten hadden dat het een systeem moest worden waarmee we onze telefoons en batterijen op konden laden, en lichte 12 Volt apparatuur konden laten draaien, begon de zoektocht pas echt. We wilden om te starten een systeem dat mobiel, lichtgewicht en BOB waardig zou zijn.

 

Tijdens deze zoektocht werd mij de aanbieding gedaan om geheel vrijblijvend kennis te maken met het merk GOALZERO, in de vorm van hun draagbare systeem, de Adventure kit.

Ik heb er nu bijna 2 weken mee mogen stoeien en wil de ervaringen hiermee opgedaan graag met jullie delen in een soort van review.

 

 

 

Mijn ervaringen met de Adventure kit van GOALZERO.

 

 

Toen ik het pakketje kreeg, werd ik verast door de afmetingen.

Het lijkt nog het meest op een A5 schrijfmapje, dat met een sterke klitteband sluiting afgesloten wordt. Het is van stevig Cordura materiaal, zwart en netjes afgewerkt.

In de verpakking bevinden zich het beschreven mapje, een batterij oplader voor AA , met bijgevoegde adapter, waardoor ook AAA opgeladen kan worden en 4 AA batterijen.

Op de batterijlader staat duidelijk schematisch weergegeven wat de mogelijkheden zijn kwa laadtijd van de Adventure kit en op welke wijze dat weergegeven wordt door de oplader. ( gekleurd led lampje)

Overigens heet het hele pakket Goalzero Guide 10 plus Adventure kit, maar je zult begrijpen dat ik dat niet steeds ga typen.

Tevens diverse bekabeling, waaronder ( mini) USB en een 12 Volt aansluitkabeltje.

 

DSC_0051.jpg.4612edd1502cf0333dcb3cc3deb36df6.jpg

 

 

 

 

Wat me direct opviel, waren de lusjes aan alle kanten van het mapje. In eerste instantie dacht ik; wel makkelijk, handig op te hangen, later ontdekte ik meer handige mogelijkheden, die ik verderop beschrijf.

De bijgevoegde gebruiksaanwijzing was eenvoudig, maar doelreikend, geen onzinnige poespas zeg maar, alleen moet je hem echt wel even lezen (daarover later meer).

 

DSC_0062.jpg.01bccc3f741ba372cb57367a54f0711d.jpg

 

De volgende dag meteen aan de slag gegaan met het spul. Natuurlijk is voor mij, de smartphone het eerste wat ik wilde proberen. Hierop staat veel waardevolle prepinfo, die bereikbaar moet blijven.

Met de telefoon via de USB aan het paneel, in de auto. Het werkt goed, het opladen begint eigenlijk direct. Maar na een kwartiertje rijden, was ik toch minder tevreden. Dit kwam doordat wanneer ik met de auto op plekken reed, waar geen zon was het opladen stopte en de telefoon dat liet horen en mijn schermpje aanging. Dat kost natuurlijk veel energie en dat schiet niet op. Mijn eerste conclusie was dus; er is wel constant licht, bij voorkeur zon nodig, om op te kunnen laden.

 

 

Thuisgekomen lekker in het zonnetje gehangen en het grote opladen kon beginnen.

Binnen 5 uur, had het paneel mijn telefoon opgeladen tot 70% . Dat is pittig, omdat de accu die erin zit, een enorme capaciteit heeft ( Sony experia Z ).

Grappig, voor de eerste keer mijn mobiel opgeladen zonder ervoor te hoeven betalen.!

 

Toen mijn telefoon vol was, besloot ik de volgende dag om de bijgevoegde batterijen, in de oplader te gaan laden. Dit ging snel, binnen 4 uur waren ze zo goed als vol.

 

Op mijn gemak ben ik de kleine gebruiksaanwijzing die erbij zit gaan lezen. Hij is volledig in het engels, hetgeen gelukkig geen probleem is. En ja hoor, daar stond iets dat ik eigenlijk zelf had kunnen bedenken, maar natuurlijk weer niet gedaan had.

Smartphones zijn vaak gevoelig voor een specifieke laadstroom. Omdat zonneenergie wisselt, afhankelijk van de hoeveelheid instraling, kunnen ze er soms problemen mee krijgen.

En hoe los je dat op?? Nou, heel simpel, gewoon de meegeleverde batterijoplader met de AA’s erin , ertussen zetten en het hele probleem is over.

Twee vliegen in 1 klap, batterijen worden opgeladen en de smartphone ook! De batterijen zijn een stabiliserende buffer zeg maar, het werkt feilloos.

Later in de week heb ik geprobeerd, om mijn smartphone op te laden, zonder het zonnepaneel, maar alleen via de batterypack. Gewoon s’nachts aangekoppeld en de volgende dag een bijna volle telefoon, met zonneenergie van de dag ervoor, hoe leuk wil je het hebben?!

 

 

BESCHRIJVING1.jpg.3081d97771959978afa255ec87d7a576.jpg BESCHRIJVING2.jpg.e62a35c4a9af33c1a809043631bccfc9.jpg

 

 

 

Na een week heb ik de volgende dingen geprobeerd. Rechtstreeks een 12V ventilator in de auto. Werkt wel, zeker wanneer het echt zonnig is, maar niet op vol vermogen.

Dompel heater 12V, om heet water te krijgen in de auto werkt niet, hij vraagt teveel stroom, dus het duurt heel lang. Ik vermoed dat een kopje water in de zon zetten sneller gaat.

Ik heb overigens ook niet zo heel veel met dat 12V gebeuren, omdat de capaciteit van 0,2A gewoon erg weinig is. M.i is het aparaat daar ook eigenlijk niet voor bedoeld en is het een leuke gadget, maar niet meer dan dat. Ik ga nog wel proberen om er een kleine 12V accu mee op te laden. Wanneer dit mogelijk is ( en waarom ook niet?) stijgt de Adventure kit voor mij direct in waarde op het 12V gebied, immers ook dan heb je weer gebufferde energie met meer Ampere tot je beschikking.

 

Ik heb inmiddels een hele voorraad opgeladen AA en AAA batterijen, waarop ik alle LED verlichting in huis heb draaien. Dit is zeer efficient, want 4 uur laden in de zon, betekend nu al ruim een week licht per lamp en ik verwacht eigenlijk nog wel een week. Eneco eat your heart out :p

Ook mijn mobiel heb ik niet meer anders opgeladen dan met de GOALZERO, maar nu natuurlijk wel met de batterypack ertussen. Wat mij betreft is het aparaat geslaagd m.b.t de BUGIN mogelijkheden.

 

 

 

Maar dan de BOB waardigheid van het geheel.

Om te beginnen is het echt sterk spul. Natuurlijk, je moet er niet op gaan staan, daar zijn zonnepanelen niet tegen bestand, maar de sterke verpakking er omheen maakt dat ze behoorlijk beschermd zijn. De afmetingen in opgevouwen toestand maken dat hij makkelijk weg te stoppen is en heel weinig ruimte inneemt.

De vormgeving en de neutrale kleur van het geheell maken het weinig opvallend, ook niet geheel onbelangrijk voor onze doeleinden.

Al heel snel had ik in de gaten, dat de ruim voorradige lusjes heel handig zijn, om het paneel aan mijn rugzak te binden, in alle door mij gewenste posities.

Het gevoel, door de natuur te lopen, met mijn rugzak op, ondertussen mijn batterijen en telefoon ladend, maakte bijna dat ik een lange neus wilde trekken naar de energie maatschappijen, maar in je eentje door het bos lopend voelt dat wat vreemd, dus maar gelaten.

 

GOALZERO heeft een heel handig en doordacht tasje gemaakt van gaasmateriaal aan de achterkant van het paneel. Hierin bevind zich de laadunit van het paneel zelf, maar je kunt hier met alle gemak je snoertjes en ook je smartphone kwijt. Je zit dus niet met kabeltjes die overal uit komen en weggestopt moeten worden.

 

DSC_0063.jpg.f3b075fc630c6dc2f1ff417bb36fe8a0.jpg

 

 

Het geheel wordt afgesloten met een stevig ritsje, waaraan 2 sluitingen, gemaakt van stevig rubber. Ik kan me voorstellen dat deze wanneer je koude of natte handen hebt, nog steeds makkelijk beet te pakken zijn.

Onderweg kortstondig regen gehad, maar ook dat was geen probleem, al kan ik me voorstellen dat het minder goed kan zijn voor de elektronica in het gaastasje, maar die ligt als het goed is, onder het paneel en blijft droog. Het paneel zelf is waterbestendig en was na een paar minuten in de zon, zo goed als droog Het tasje duurde langer, maar ook deze was na 2 uur totaal droog.

Na bijna 2 weken gebruiken van het pakket van GOALZERO, kan ik niet anders zeggen dan dat ik een goed product in handen heb, waarmee veel mensen hun voordeel kunnen doen.

Outdoor en Survival liefhebbers, mensen die beroepsmatig buiten werken, maar vooral ook wij preppers en zelfs de gewone kampeerder, hebben een handig en efficient aparaat tot hun beschikking.

 

 

Stroom besparen is leuk, maar dat is maar een kleine bijkomstigheid van de Adventure kit. Onafhankelijkheid en ten alle tijden stroom kunnen hebben is voor mij van grotere meerwaarde en daaraan voldoet het aparaat ruimschoots. Natuurlijk wil je altijd meer vermogen en dat het sneller gaat, maar wanneer je de afmetingen, gewicht en prijs van het geheel in afweging neemt, denk ik niet dat je een beter produkt kunt vinden dan deze van GOALZERO.

Het merk heeft ook andere back-up systemen in het assortiment, waarvan ik in de nabije toekomst zeker ook gebruik wil gaan maken. Mijn interesse gaat uit naar de YETI 1250. Wanneer ik deze aanschaf zou ik jullie op de hoogte houden en natuurlijk ook weer mijn bevindingen met jullie delen.

  • Leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@frank1964 bedankt voor je review.

Ik heb ook schik met een variant op op hetgeen jij hebt.

 

Als batterij buffer heb je accu-packjes van duracell (ca 30 euri), maar bij de ACTION heb je er een voor ca 15 euri. met usb en micro usb aansluiting.

Ik heb zo'n ding van de Action en ik moet zeggen. dat gaat prima met zowel opladen in de auto als op zonneenergie en vervolgens als lader gebruiken voor het mobieltje.

Helemaal top.

 

Ik heb tot vorige maand een gewone telefoon gehad. Alleen maar bellen en SMS-en zeg maar.

Telefoon ging dood en ben geheel tegen mijn principes toch maar voor een abonnement gegaan incl. internet en de hele klimbim erop en er aan en ben per maand net zoveel kwijt.

Effe een inhaalslag gemaakt en er gaat een wereld (van apps) voor me open.

Reden te meer om mijn mobieltje zo lang mogelijk up and running te houden.

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
Zat zelf al te kijken naar dezelfde set. Zat te twijfelen tussen de WakaWaka en deze. Na een paar dagen een WakaWaka op leen te hebben gehad kies ik toch voor deze.

 

review?? ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hi Frank,

Ik ben net nieuw op het forum, maar wilde je even laten weten dat ik naar aanleiding van jouw review over de drempel ben getrokken om deze lader te bestellen.

 

Wij hebben een balkon op het westen wat dus in houdt dat er vanaf 14:30 pas de eerste zonnestralen op komen. Hiervoor laad hij ook wel, maar hoe snel dat gaat durf ik niet te zeggen.

 

Hier is de eerste "gratis" lading ook een feit en dat was een iPhone :)

 

Ik las dat jij de batterijen in 4 uurtjes vol had, waren ze dan ook echt leeg of zo vanuit de verpakking?

 

 

 

 

[admin] @frank1964 toegevoegd zodat Frank een pingeltje krijgt. PS welkom Schatkist! [/admin]

 

Bedankt admin, ik bedacht het me ook (had het bij meedere al gezien maar je was me voor :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo @Schatkist, het waren batterijen vanuit de verpakking. Waarschijnlijk niet helemaal leeg. Maar mijn ervaring is dat ook lege batterijen in de volle zon, er ongeveer net zo lang over doen. De hoek van instraling is wel belangrijk. Leuk dat je hem ook aangeschaft hebt, denk niet dat je daar spijt van gaat krijgen. Overigens, een warm welkom hier :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt @frank1964, ik heb hem inderdaad nu op een verhoging gezet zodat hij daadwerkelijk in de volle zon hangt en even snel de multimeter er aan gehangen, toen gaf hij 0.83A aan op de Solar output. Niet slecht en mogelijk kan je nog iets winnen als je de panelen goed richt (maar dat ging niet met de multimeter en kabeltjes in mijn handen).

 

Vandaag kreeg ik daardoor de batterijen die er bij zaten opgeladen in 4 uur tijd (14:30-18:30) dus inderdaad dat klopt wel aardig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...