Ga naar inhoud
GENEGEERD

Is er niemand die aan paarden denkt bij een SHTF voertuig?


Kaetje

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 98
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Paarden zijn absoluut interessant, ALS je de ruimte hebt om ze te houden en de middelen hebt om ze te verzorgen, ook in de winter! Ze kunnen overigens wel goed tegen de kou; hier in Zweden hebben heel veel mensen paarden en die staan gewoon in een onverwarmde stal, uiteraard wel met een winterdeken om. Ook hebben verschillende soorten paarden verschillende dingen waar ze goed in zijn. Een paard om op te rijden is geen werkpaard en je land ermee ploegen is dus ook geen goed idee; andersom hetzelfde. Ook hebben ze "onderhoud" nodig; tandarts, hoefsmid, dierenarts (ontwormen e.d.).

 

Dus ja, zeker interessant, maar het kost wel aardig wat geld en tijd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteindelijk zullen paarden weer ons vervoermiddel worden zoals vroeger. Tenzij we iets met zonneënergie doen dat we voortaan met zulke voertuigen ons uit de voeten doen.

 

Gestolen worden... Autodiefstal volop in deze tijd, zal vroeger ook wel vaak gebeurt zijn en zal in de toekomst net zo snel gebeuren. Menselijk eigenschapje dat we maar niet uitgeramd krijgen.

 

Qua onderhoud... Genoeg jonge meisjes die graag voor een paard willen zorgen. En de jonge jongens eveneens, die op hun manier indruk willen maken bij die meisjes.

 

Maar de context van de vraag, als de fossiele brandstoffen op zijn, zal het paard ons probleem oplossen. Alleen, vroeger waren er niet zoveel mensen op een kluitje gestapeld. Nu wel. Moet je nagaan, in Azië, al die taxies, brommertjes even omruilen naar paarden. Moeten speciale paarden aanwijzers komen lijkt me... Problematies...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor WW2 had men ook honde- en geitekarren en men gebruikt nog altijd ezels als lastdier en ook geiten worden nog steeds gebruikt als lastdier en trekdier . Wat @IsaBo zegt is ook waar met 17 miljoen mensen op een postzegel en weinig of geen eten zul je je paard in een fort moeten stallen en wat @Enki zegt klopt ook veel onderhoud en behoorlijk duur en zul je ook aardig wat paardenkennis moeten opdoen ook

(het is niet zo als met een auto waar je het contactslot van omdraait en hem naar de garage rijdt voor een onderhouds beurt)

Als je inderdaad ver van de bewoonde wereld woont zijn paarden zeker een must

gr wafels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht ook al aan paarden voor als de shtf.

Kreeg deze net binnen:

 

image.jpg.2bc8e938537c78f688f29ba125c3fcf6.jpg

 

Haha sorry voor deze flauwe reply maar ja ze lagen net op de deurmat.

Ik denk dat paarden zeer zeker goed van pas komen als de brandstof niet meer geleverd kan worden.

 

Greener @Kans: heb je deze bad boys al?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Paarden zijn door de hele geschiedenis heen erg belangrijk geweest voor de mens. Kijk naar de Mongolen, of hier in Europa, de Hunnen. Het succes van deze volken werd bepaald door het paard.

 

Wel waren paarden door de geschiedenis heen een dure hobby en niet voor iedereen haalbaar.

 

Voornaamste reden hiervoor is dat paarden veeleisend zijn op het gebied van voedsel. Een ezel of geit kan leven van grassen en onkruid, een paard heeft hoogwaardige bijvoeding nodig.

 

Kun je je een paard veroorloven, staan daar wel een groot voordeel tegenover, snelheid!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi !

 

Ik ga voor de mainstream munten, meestal :cool:

 

Maar deze kende ik nog niet..

Als de kostprijs maar niet al te hoog is dan zijn dit soort munten heel leuk.

Wordt het te duur dan moet ik het ofwel iets bijzonder of gewoon mooi vinden :rolleyes:

 

Grt

Kans

 

 

Ik dacht ook al aan paarden voor als de shtf.

 

Haha sorry voor deze flauwe reply maar ja ze lagen net op de deurmat.

Ik denk dat paarden zeer zeker goed van pas komen als de brandstof niet meer geleverd kan worden.

 

Greener @Kans: heb je deze bad boys al?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze waren rond de 34,- per stuk.

Eerste van een serie, mintage van 10.000...

Er zijn er nog een paar te krijgen in Duitsland.

Op EBay worden ze al verkocht voor bijna het dubbele.

Een muntje dat binnen een paar dagen zo'n stijging meemaakt ondanks de zakkende koers = leuke investering.

 

Greener

 

Mooi !

 

Ik ga voor de mainstream munten, meestal :cool:

 

Maar deze kende ik nog niet..

Als de kostprijs maar niet al te hoog is dan zijn dit soort munten heel leuk.

Wordt het te duur dan moet ik het ofwel iets bijzonder of gewoon mooi vinden :rolleyes:

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze waren rond de 34,- per stuk.

Eerste van een serie, mintage van 10.000...

Er zijn er nog een paar te krijgen in Duitsland.

Op EBay worden ze al verkocht voor bijna het dubbele.

Een muntje dat binnen een paar dagen zo'n stijging meemaakt ondanks de zakkende koers = leuke investering.

 

Greener

 

Hey die kende ik ook nog niet. Mooi muntje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ze snel gestolen en opgegeten worden in een shtf. Tenzij je erg achteraf woont.

 

MWAHAHAHAHAHAHAHAHA

 

ik kalmeer even maar dan nog HAHAHAHAHAHA

de meeste boeren met paarden hebben ook een jachtgeweer wil ik maar zeggen

 

hier staat wel een zootje paarden en een paardenkar klaar ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

MWAHAHAHAHAHAHAHAHA

 

ik kalmeer even maar dan nog HAHAHAHAHAHA

de meeste boeren met paarden hebben ook een jachtgeweer wil ik maar zeggen

 

[fijntjes mode] De meeste boeren hebben geen paarden meer maar een tractor. De meeste paarden leven op maneges en in privé stallen. Paardenmeisjes bieden weinig weerstand tegen een menigte hongerige mensen [fijntjes mode uit]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paarden zijn door de hele geschiedenis heen erg belangrijk geweest voor de mens. Kijk naar de Mongolen, of hier in Europa, de Hunnen. Het succes van deze volken werd bepaald door het paard.

 

Wel waren paarden door de geschiedenis heen een dure hobby en niet voor iedereen haalbaar.

 

Voornaamste reden hiervoor is dat paarden veeleisend zijn op het gebied van voedsel. Een ezel of geit kan leven van grassen en onkruid, een paard heeft hoogwaardige bijvoeding nodig.

 

Kun je je een paard veroorloven, staan daar wel een groot voordeel tegenover, snelheid!

 

een paard heeft alleen maar gras en water nodig in principe

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leerzaam topic.

 

Klopt in België ook . Maar ik weet nog in mijn jeugd dat de visboer een kar had waar een hond hielp duwen

 

Geert

 

Dan moet je al behoorlijk oud zijn. In België is de hondenkar al in sinds 1951 verboden, Nederland volgde in 1963.

 

een paard heeft alleen maar gras en water nodig in principe

 

Klopt, al ze de héle dag kunnen grazen. Zodra ze arbeid moeten verrichten of om een andere reden niet de hele dag gras kunnen eten hebben ze (duur) krachtvoer of graan nodig.

 

Uiteindelijk zullen paarden weer ons vervoermiddel worden zoals vroeger. Tenzij we iets met zonneënergie doen dat we voortaan met zulke voertuigen ons uit de voeten doen.

 

Net als vroeger? Het paard is altijd het vervoermiddel van de elite geweest. De gewone man kon het niet betalen.

Pas vanaf het eerste kwart van de 20e eeuw werd het paard op grotere schaal door boeren gebruikt, voorheen spanden keuterboeren hun vrouw voor de ploeg als het land moest worden bewerkt.

 

Maar de context van de vraag, als de fossiele brandstoffen op zijn, zal het paard ons probleem oplossen. Alleen, vroeger waren er niet zoveel mensen op een kluitje gestapeld. Nu wel. Moet je nagaan, in Azië, al die taxies, brommertjes even omruilen naar paarden. Moeten speciale paarden aanwijzers komen lijkt me... Problematies...

 

Speciale paarden aanwijzers, wat dat ook moge zijn, lijkt me het minst problematies.

Een paard is bij een SHTF alleen bruikbaar als wandelende bron van voedsel en zelfs dan niet ideaal omdat ze moeilijk te verstoppen zijn en je er niet even een stukje vanaf kunt snijden.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Net als vroeger? Het paard is altijd het vervoermiddel van de elite geweest. De gewone man kon het niet betalen.

Pas vanaf het eerste kwart van de 20e eeuw werd het paard op grotere schaal door boeren gebruikt, voorheen spanden keuterboeren hun vrouw voor de ploeg als het land moest worden bewerkt.

 

De gewone man, voornamelijk boeren, hadden ook paarden, maar meer in de trant van werkpaarden, om hun houten kar naar de markt te trekken om zo hun groente en/of fruit te verkopen en hier denk ik aan anno 1600/1700 en mischien wel eerder. Een paard was ook erg waardevol, pas op het laatste moment zouden ze het paard verkopen voor wat eten op tafel. Waarom hadden ze destijds dan niet gewoon dat beest geslacht? Hadden ze voor weken voedsel in huis... Nee, ze verkochten het paard.

 

Anders denk even aan de cowboy-tijd in Amerika, sommigen vind ik echt geen "elite" hoor.

 

 

Speciale paarden aanwijzers, wat dat ook moge zijn, lijkt me het minst problematies.

Een paard is bij een SHTF alleen bruikbaar als wandelende bron van voedsel en zelfs dan niet ideaal omdat ze moeilijk te verstoppen zijn en je er niet even een stukje vanaf kunt snijden.

 

Weet even het juiste woord er niet voor maar die heb je voor auto's ook, zo'n mannetje met een fluitje die midden op de weg staat... Hoe noem je zo'n kwal nou?

 

Nou, laten we dan cavia's nemen, die kun je bijna overal verstoppen en je hoeft er maar eentje te doden als je es honger hebt.

 

=====

 

In ieder geval ben ik het hier niet mee eens. Een paard zal wellicht als voedsel worden gebruikt uiteindelijk als ie op is, maar de waarde in een paard zul je groter betrachten omdat je daarmee grote afstanden mee kunt afleggen, ze kunnen zware karren trekken..................... Wacht es even... Hadden we het laatst met jou niet over huisdieren opeten gehad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ah, heb steeds de honden de kinderen laten treken, gek regel, honden zijn dol op werken. nog maar 2 week nederlands wetgeving.

 

Vroeger, voor de wet, werden honden massaal mishandeld en misbruikt als lastdier. Dat is de reden dat die wet er is gekomen.

 

Je hond zich een keertje lekker moe laten trekken met de kids in de bolderkar, niks mis mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De gewone man, voornamelijk boeren, hadden ook paarden, maar meer in de trant van werkpaarden, om hun houten kar naar de markt te trekken om zo hun groente en/of fruit te verkopen en hier denk ik aan anno 1600/1700 en mischien wel eerder. Een paard was ook erg waardevol, pas op het laatste moment zouden ze het paard verkopen voor wat eten op tafel. Waarom hadden ze destijds dan niet gewoon dat beest geslacht? Hadden ze voor weken voedsel in huis... Nee, ze verkochten het paard.

 

Waar haal jij die wijsheid van je eigenlijk vandaan? Of is het ik-dacht-kennis?

Pas na de invoering van het kunstmest, waarna zijn landbouwgrond een veelvoud aan opbrengst opleverde, kon een kleine- of middelgrote boer beschikken over een paard. Die invoering vond rond de Eerste Wereldoorlog plaats en heeft te maken met, vraag het @vheeswijk, de uitvinding van ik dacht ammoniaksynthese. Zo kostte een paard in de middeleeuwen het zesvoudige van een os en het twaalfvoudige van een koe (bron: http://www.keesn.nl/price/nl1_intro.htm ) , simpelweg te duur voor een eenvoudige boer. Ossen waren uitermate geschikt om te ploegen of karren te trekken, koeien werden echter ook gebruikt.

Alleen echt rijke stedelingen hadden de beschikking over een paard.

 

Anders denk even aan de cowboy-tijd in Amerika, sommigen vind ik echt geen "elite" hoor.

Doe jij deze je wijsheid bij westerns op?

 

 

 

Weet even het juiste woord er niet voor maar die heb je voor auto's ook, zo'n mannetje met een fluitje die midden op de weg staat... Hoe noem je zo'n kwal nou?

 

Bedoel je soms een verkeersregelaar of een politieman? Zijn dat kwallen?

 

Nou, laten we dan cavia's nemen, die kun je bijna overal verstoppen en je hoeft er maar eentje te doden als je es honger hebt.

Ook ergens waar het heel donker is.

 

 

In ieder geval ben ik het hier niet mee eens. Een paard zal wellicht als voedsel worden gebruikt uiteindelijk als ie op is, maar de waarde in een paard zul je groter betrachten omdat je daarmee grote afstanden mee kunt afleggen, ze kunnen zware karren trekken..................... Wacht es even... Hadden we het laatst met jou niet over huisdieren opeten gehad?

 

Je hebt werkelijk geen idee wat het kost om een paard dat bereden wordt of anderszins moet werken in leven te houden en kennelijk weet je ook niet het verschil tussen een rijpaard en een trekpaard. En nee: 'jullie' hebben het laatst met mij niet over het opeten van huisdieren gehad.

 

Weet je wat ik af en toe zo zonde aan dit forum vind? Slap ouwehoeren, meefantaseren en dat wat je denkt dat het misschien is als waarheid verkopen, lijkt voor sommigen het hogere doel; in plaats van elkaar door middel van het uitwisselen van expertise wijzer te maken. Geloof mij nou maar: na de SHTF zal het op de Veluwe en de Mokerhei heus niet gaan wemelen van ruiters. Een paard is een zeer inefficiënt vervoermiddel. Cowboys, die een paard nodig hebben om hun vak uit te oefenen, verwacht ik op voornoemde plekken al helemaal niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...