Ga naar inhoud
GENEGEERD

Preppen als student met studentenbudget op studentenkamer


De_echte_frank

Aanbevolen berichten

Beste allemaal,

 

 

Als economie student en verder geinteresseerde in (fiat) geld, macro economisch politieke besluitvorming, edelmetalen en valuta kom ik telkens maar tot een bijna onweerlegbare constatering: hoe kan het in godsnaam dat alles nog steeds goed gaat? Het lijkt mij dan ook een normale stap om enige voorbereiding te treffen en in ieder geval je uiteindelijke kwetsbaarheid te verminderen. Echter, hoe doe je dit als student, op een studentenkamer (30m2) op een 'sociaal' acceptabele manier? Er komen bijvoorbeeld geregeld mensen over de vloer en de blikken voedsel hoeven plat gezegd bij voorkeur niet in het zicht te staan. Er dient bij onderstaande vragen ook vanuit worden gegaan dat niemand bereid is te helpen en niemand te vertrouwen (even een worst case scenario).

 

Ik zit dan ook met een aantal vragen over bij voorbeeld uitrusting en realiteit van de te nemen prep maatregelen:

- Kun je in een SHTF situatie wel uberhaupt jezelf vestigen in je kamer? Dit even ervan uitgaande dat er absoluut geen andere lokatie is.

- Water de rest komt later: Is het verstandiger om chloorpillen aan te schaffen of een filter (er is een sloot nabij)

- Voedsel: hoeveel blikken voedsel aan te schaffen? (let op, nog steeds vanuit de situatie dat je huis niet kan en wacht tot te storm overblaast).

- FFP3 masker: in het hypothetische geval dat er een supersars uitbreekt val je al snel op met je maskertje als je je kamer verlaat. Toch aanschaffen?

- Sanitaire voorzieningen & hygiene: gedeeld gebruik en er is geen stromend water meer. Hoe dit aan te pakken?

- Edelmetalen: er is een klein budget, wat is verstandig? Weet de waarde ervan maar je kamer verlaten om goederen te kopen terwijl de rest van de flat crepeert? Daar kan geen goed slot of kwaadwillendheid tegen op.

- Bescherming: lees veel over messen/bijlen etc. Is dit noodzakelijk?

- Hoeveel dagen moet je uittrekken (subjectieve vraag ik weet het)? een week voldoende, twee weken? Let wel, dit weer vanuit 30m2 gedeelde sanitaire voorzieningen geredeneerd.

 

Zo maar wat vragen waar ik mee zit. Misschien dat jullie er een visie over hebben?

 

 

groeten,

 

 

De 'echte' Frank

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik zit dan ook met een aantal vragen over bij voorbeeld uitrusting en realiteit van de te nemen prep maatregelen:

- Kun je in een SHTF situatie wel uberhaupt jezelf vestigen in je kamer? Dit even ervan uitgaande dat er absoluut geen andere lokatie is. >>> nee, regel z.s.m. een B.O.B. en leer o.a. te leven op planten

- Water de rest komt later: Is het verstandiger om chloorpillen aan te schaffen of een filter (er is een sloot nabij) >>> allebei, 1=geen

- Voedsel: hoeveel blikken voedsel aan te schaffen? (let op, nog steeds vanuit de situatie dat je huis niet kan en wacht tot te storm overblaast). >>> minimaal 2 maanden.. pasta is compacter, en 2 maanden spaghetti onder je bed past altijd

- FFP3 masker: in het hypothetische geval dat er een supersars uitbreekt val je al snel op met je maskertje als je je kamer verlaat. Toch aanschaffen? >>> beter mee verlegen als om verlegen

- Sanitaire voorzieningen & hygiene: gedeeld gebruik en er is geen stromend water meer. Hoe dit aan te pakken? >>> vochtige doekjes, zeep etc. genoeg over te vinden op t forum

- Edelmetalen: er is een klein budget, wat is verstandig? Weet de waarde ervan maar je kamer verlaten om goederen te kopen terwijl de rest van de flat crepeert? Daar kan geen goed slot of kwaadwillendheid tegen op. >>> lijkt me nutteloos in jouw geval, schaf sterke drank aan als ruilmiddel, altijd handig voor studentenfeestjes mij dunkt.

- Bescherming: lees veel over messen/bijlen etc. Is dit noodzakelijk? >>> beter mee verlegen...

- Hoeveel dagen moet je uittrekken (subjectieve vraag ik weet het)? een week voldoende, twee weken? Let wel, dit weer vanuit 30m2 gedeelde sanitaire voorzieningen geredeneerd. >>> 2 maanden... ligt eraan waarvoor je prept..

 

Zo maar wat vragen waar ik mee zit. Misschien dat jullie er een visie over hebben?

 

 

groeten,

 

 

De 'echte' Frank

 

even snel wat antwoorden, de rest te vinden met de zoekfunctie op deze site

 

succes met preppen mate

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo @De_echte_frank:

Welkom bij dit preppers forum.

Zoals je reeds wel zal weten kun je hier schat aan informatie vinden en uren doorbrengen en als je iets niet weet, is er altijd wel iemand die je op weg kan helpen.

Zo te lezen ben je al heel goed op weg.

Ikzelf ben een stuk wijzer geworden en voel me helemaal thuis op deze site. is wel verslavend:D maar daar ben je misschien ook al achter gekomen.

Met vriendelijke groet, Popeye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank, lees al een tijd de berichten hier en probeer nu om het wat meer concretere vormen te laten aannemen. Het is nu vooral proberen door de bomen het bos nog te zien.

 

Hoe pakken jullie het financieel aan? een x percentage van je besteedbaar budget? Of meer ongeacht wat dan ook eerst basis spullen aanschaffen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank, lees al een tijd de berichten hier en probeer nu om het wat meer concretere vormen te laten aannemen. Het is nu vooral proberen door de bomen het bos nog te zien.

 

Hoe pakken jullie het financieel aan? een x percentage van je besteedbaar budget? Of meer ongeacht wat dan ook eerst basis spullen aanschaffen?

 

In principe is de vraag al een antwoord ;P je gebruik altijd een x percentage van je besteedbaar budget.. en wat ik begrijp uit je vraag begin jij met de basis, dus dan heb je ook basisspullen nodig.

 

mag ik vragen waar jij je op voorbereid? dan kunnen we gerichter antwoorden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat mag uiteraard. Als economie student met interesse van alles daarom heen laat het zich denk ik makkelijk raden dat ik het zeer onaannemelijk vind dat het huidige financiele systeem nog lang kan bestaan. Zodra mensen beseffen dat fiatgeld geen waarde heeft, de FED een private bank is, de EU een fiasco is en de euro (eveneens fiat) wordt bijgedrukt en in bodemloze putten wordt gegoten kan in mijn optiek elk moment de vlam in de pan slaan. En probeer met waardeloos papier geld nog maar eens er van uit te gaan dat de supermarkten worden bevoorraad bijvoorbeeld.

 

Concreet; een ineenstorting van het financiele systeem. Dat water dan uit de kraan blijft stromen is aannemelijk maar als basisbehoefte durf ik daar niet vanuit te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat mag uiteraard. Als economie student met interesse van alles daarom heen laat het zich denk ik makkelijk raden dat ik het zeer onaannemelijk vind dat het huidige financiele systeem nog lang kan bestaan. Zodra mensen beseffen dat fiatgeld geen waarde heeft, de FED een private bank is, de EU een fiasco is en de euro (eveneens fiat) wordt bijgedrukt en in bodemloze putten wordt gegoten kan in mijn optiek elk moment de vlam in de pan slaan. En probeer met waardeloos papier geld nog maar eens er van uit te gaan dat de supermarkten worden bevoorraad bijvoorbeeld.

 

Concreet; een ineenstorting van het financiele systeem. Dat water dan uit de kraan blijft stromen is aannemelijk maar als basisbehoefte durf ik daar niet vanuit te gaan.

 

Dus jij stopt binnenkort met je studie? ;) haha.. ik ben zelf ook net een jaar bezig, maar ik moet voor mijn gevoel ook even een flinke sprint zetten om op aanvaardbaar niveau te komen qua preps, zelf investeer ik nu €100,- per maand aan spullen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik het zie, hopelijk kun je er wat mee.

 

- Kun je in een SHTF situatie wel uberhaupt jezelf vestigen in je kamer? Dit even ervan uitgaande dat er absoluut geen andere lokatie is.

Je geeft zelf al antwoord, er is geen andere locatie. Wees trouwens niet te bang om ook die locatie te verlaten, zitten de echt essentiele dingen in een tas, grijpklaar ?

 

- Water de rest komt later: Is het verstandiger om chloorpillen aan te schaffen of een filter (er is een sloot nabij)

ik ga uit van de regel van 3 en dan komt overexposure eerst, toegegeven, dat is niet snel op de kamer zelf, maar hoort wel in je tas, een nooddeken, shelter dus.

 

- Voedsel: hoeveel blikken voedsel aan te schaffen? (let op, nog steeds vanuit de situatie dat je huis niet kan en wacht tot te storm overblaast).

als je tevreden bent over je watervoorziening kun je dit op gaan sparen. ik heb voorraden in vol zicht, want da's normaal en ligt in de lijn der verwachtingen, mogen ze rustig jatten. En een paar verborgen voorraden. ook buitenshuis.

 

- FFP3 masker: in het hypothetische geval dat er een supersars uitbreekt val je al snel op met je maskertje als je je kamer verlaat. Toch aanschaffen?

heb ik ook, wat dacht je van een theedoekk ervoor binden ?

 

- Sanitaire voorzieningen & hygiene: gedeeld gebruik en er is geen stromend water meer. Hoe dit aan te pakken?

vuilniszakken/emmer/wateropvangmethodes er zijn meerdere mogelijkheden (heb je de serie, de Colony weleens gezien ? staat op youtube)

 

- Edelmetalen: er is een klein budget, wat is verstandig? Weet de waarde ervan maar je kamer verlaten om goederen te kopen terwijl de rest van de flat crepeert? Daar kan geen goed slot of kwaadwillendheid tegen op.

bij een klein budget goed prioriteren, wat moet ik echt hebben ? ik zou hier geen grote investeringen in doen.

 

- Bescherming: lees veel over messen/bijlen etc. Is dit noodzakelijk?

zolang je jezelf er niet aan prikt en een beetje weet wat je kan, ach. staat leuk aan de muur toch ? anders: NEE

kijk maar eens rond hoeveel dingen je al hebt om hard mee te meppen en te steken. keukenla ? staande lamp ? bezem ? als je op budget zit zijn grote wapens gewoon te duur.

 

- Hoeveel dagen moet je uittrekken (subjectieve vraag ik weet het)? een week voldoende, twee weken? Let wel, dit weer vanuit 30m2 gedeelde sanitaire voorzieningen geredeneerd.

als ik jou zo hoor zou ik proberen voor 3 weken gaan, maar dat is erg moeilijk inschatten zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank, lees al een tijd de berichten hier en probeer nu om het wat meer concretere vormen te laten aannemen. Het is nu vooral proberen door de bomen het bos nog te zien.

 

Hoe pakken jullie het financieel aan? een x percentage van je besteedbaar budget? Of meer ongeacht wat dan ook eerst basis spullen aanschaffen?

@De_echte_frank:

Preppen kan je zo duur maken als jezelf wilt.

Maar je kan al voor een klein bedrag heel veel bij de kringloop halen en voeding is tegenwoordig veel 2 halen = 1 betalen dus hamsteren!

Als je iedere keer boodschappen doet, neem dan wat extra mee dan merk je dat niet zo in je Portemonnee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mischien kan @Kungfufox hier wat over vertellen aangezien hij zelf een student is.. en neem aan dat er hier meerdere zijn :p

 

Tja wat ik persoonlijk zou aanbevelen aan @De_echte_frank is om gewoon een BOB of INCH-bag samen te stellen. Deze moet je zelfs in een studentenkamer wel kunnen verstoppen/uit het zicht kunnen bewaren. Inderdaad een katadynfilter+tabletten en een kleine lading pasta/rijst (neem bruine rijst is minder lang houdbaar maar voedzamer). Een pot pindakaas is ook makkelijke koolhydraten. Die studentenkamer daar kan je hoogstwaarschijnlijk sowieso niet verblijven tijdens een SHTF. Ik zou richting kennissen of het ouderlijk huis trekken en je daar op richten voor een Bug In.

 

In en rondom je BIL/BOL kan je dan grotere voorraden aanleggen en ik zou je daarbij adviseren om wat 'munitie' te verzamelen om je ouders mee om de oren te schieten. Hiermee bedoel ik genoeg feiten/argumenten om hetgeen waar jij je op voorbereidt aannemelijk te maken voor hen. Zodat ook zij overtuigd zullen zijn van jouw visie/doel en daarmee kunnen instemmen. Dat maakt je opgave een stuk makkelijker. Als je wat meer info wil kan je me altijd een PM sturen. Mij is het blijkbaar gelukt om mijn ouwe lui te overtuigen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@De_echte_frank Ga zoveel mogelijk recyclen, je kunt bijvoorbeeld ook de emmertjes gebruiken van de yoghurt om voorraad in te bewaren. Kringloopwinkels en rommelmarkten zijn ideale plekken om spullen te preppen. Ik heb bijvoorbeeld daar een olielampje, een mooi zakmes gevonden voor een mooie prijs, zelfs messtins en een tweedehands Esbitbrander.

 

Lees bijv. ook even de post over budgetpreppers: http://preppers.nl/forum/threads/909-Zijn-er-ook-budget-preppers-aanwezig?highlight=budgetpreppers Daar staan ook veel handige tips in.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
Fijn ook om te lezen dat meerderen zich realiseren dat er meerderen zijn die beseffen dat de huidige samenleving (om wat voor persoonlijk scenario) zo fragiel als wat is.

 

We have got a believer. HALLELUJA!

 

Welkom hier. De meeste van je vragen zijn hier al meermaals voorbij gekomen dus "zoek" hier maar eens wat rond.

 

Een goede slogan trouwens, eerst water, de rest komt later. Zonder water red je het korter dan zonder voedsel dus ja een waterfilter + als backup chloor (dunne bleek zie topic van vanheeshijk hierover) is een goede start.

 

Opslag van voedsel: begin eerst eens met de lozeruimte onder je bed te vullen. Desnoods pas je je bedombouw wat aan zodat je daar een mooie voorraadkast van kunt maken. Het voordeel van een studentenkot is dan weer dat de meubels er niet traditioneel en nieuw uit hoeven te zien dus laat je creativiteit erop los.

Niemand die je voorraad ziet en je slaapt veel rustiger op al dat voedsel ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...