Ga naar inhoud
GENEGEERD

Veggie en vegan


carismo

Aanbevolen berichten

Ik ben al een tijdje veggie met een absoluut minimum aan zuivel. Mijn keuze om vlees en vis te schrappen uit mijn dieet is in eerste instantie mijn eigen keuze met verschillende motivaties:

Economisch (goedkoop en langer houdbaar), ecologisch (afdruk en verspilling drinkwater, slachtafval, bijvangst,...), ethisch (onnodig dierenleed) & gezondheid (veel minder last van m'n darmen, maag, spieren, lever, gewrichten)

 

Ik merk dat meer en meer mensen in m'n omgeving de klik aan het maken zijn om iets minder vlees en vis te eten... met vooral het budget als de voornaamste reden.... Er zijn nog altijd een paar hardcore zelfverklaarde carnivoren die menen dat je elke dag een stuk vlees nodig hebt om 'gezond' te blijven maar slikken daarbij wel alle mogelijke medicatie tegen te hoge bloeddruk, cholesterol, ontstekingen aan de ingewanden...

 

De meest terugkomende redenen dat ik hoor om vlees en vis te blijven eten zijn. Smaak, traditie(cultuur) en gezondheid (essentiële voedingstoffen). Maar als het echt zo gezond zou zijn op dagelijkse basis lijkt dagelijks medicijnen slikken me toch geen goede indicator. Voor de mensen die vis en visolie blijven consumeren voor omega 3 --> het alternatief zonder de pcb's, dioxines en zware metalen: koolzaad en lijnzaadolie (te verwerken in veganaise met een blokje groenten-bouillon en amandelmelk)

 

Buiten het gebruik van plantaardige toevoegingen (kruiden, olien, marinades) zijn er niet veel vlees en vissoorten dat je ongelimiteerd rauw, dus ongekookt, ongebakken, ongegrild, ongerookt en niet gekoeld kan bewaren en blijven consumeren. Hoe hoger je een dier uit de voedselketen opeet des te meer gifstoffen deze bevat (vooral in de vetten) en minder voedingswaarde heeft tegenover de plantaardige bron in die voedselketen... ook vormt opvoeding een schakel in het eetpatroon (vandaag een interessant stukje gelezen over bewustmaking van voeding http://newsweak.com/news/school-field-trip-tour-of-slaughterhouse-traumatizes-children#.UdK6Soxck8E.facebook )

 

Qua dierenleed doet het bijgeloof van sommige culturen dat bepaalde ledematen en organen bovennatuurlijke werking zou hebben er natuurlijk geen goed aan.. (haaienvinnen, neushoorn-hoorn, handen en voeten van beren, gorilla's en katachtigen.)

 

Er duiken af en toe grapjes op in de zin van ' Vegetariër is een oude indiaans woord voor slechte jager' terwijl bij het jagen vaak meer calorieën nodig zijn dan plantaardig voedsel te bekomen. Ook zijn slechts 1 op de 10 planten eetbaar als we survivalboeken mogen geloven tegenover 9 op de 10 dieren die wel eetbaar zijn (onder voorwaarden). Dus misschien is jager is sommige culturen wel beledigend in de zin van 'te dom om te onthouden welke planten men niet mag eten'... :) Een combinatie van beiden is dus wel een troef maar vergeet niet dat de evolutie van het jagen enorm is geëvolueerd sinds er vuurwapens aan toegevoegd werden.

 

Maar indien men in een noodsituatie verkeerd is het imo wel geoorloofd om te consumeren wat er voor handen is maar dan moet ook alles geconsumeerd worden om verspilling tegen te gaan. Waar ik ook begrijpt is dat men pesticiden gebruikt om gewassen te beschermen tegen sprinkhanenplagen of men sommige velden in brand steekt om deze te bestrijden, terwijl indien men deze zou vangen een extra bron van proteïnen zou bieden...

 

Maar genoeg gedachtekronkels.

 

Als budget prepper bestaat mijn voorraad voedingsmiddelen in blik dan ook uit groenten, vruchten, noten, kruiden, oliën en koolhydraten die veel water absorberen.

 

Graag jullie visie hierop en tips om verse vruchten en noten te bewaren zijn ook altijd welkom.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik eet zo weinig mogelijk melkproducten.

 

1) Ik heb darmklachten bij melk, yoghurt en sommige soorten van kaas.

2) Het ethisch aspect van voedsel dat oorspronkelijk niet voor ons bedoeld is

 

 

Ben niet aangesloten bij een groep (denk ik)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De moderne mens eet minder vlees omdat het mode is, vroeger aten ze minder vlees omdat het te duur was. Ik denk dat OF je wordt een beetje zwakjes als je vegetarisch bent, OF omdat je een beetje zwakjes bent wordt je vegetarisch?

 

Vaak zien die mensen er witjes en ongezond uit.

 

Waar gaan jullie op overleven na SHTF?

 

Wat is de reden geen vis/ vlees meer te eten? tegen natuurlijk toch? of snap ik iets niet goed? Ben altijd wel benieuwd naar iemands beweegredenen.

En respecteer ook als iemand kiest voor veganist en/ of vegetarisch eten, alleen snap ik niet waarom, zeker niet een probleem met biologisch vlees / vis

 

En ik ben ook benieuwd of je dan wel sprinkhanen en andere insecten mag eten? dat is de toekomst denk ik, sprinkhanen en honing eten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zorg dat je genoeg dierlijk vet zoals boter binnen krijgt en vet gras gevoerd kwaliteits vlees, voor vegetariers (en ook vleeeseters) is extra virgin kokosvet interessant en avocados, kwaliteit is helaas niet altijd goedkoop nee. Vermijd of beperk granen en suiker voor koolhydraten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De moderne mens eet minder vlees omdat het mode is, vroeger aten ze minder vlees omdat het te duur was. Ik denk dat OF je wordt een beetje zwakjes als je vegetarisch bent, OF omdat je een beetje zwakjes bent wordt je vegetarisch?

 

Vaak zien die mensen er witjes en ongezond uit.

 

Waar gaan jullie op overleven na SHTF?

 

Wat is de reden geen vis/ vlees meer te eten? tegen natuurlijk toch? of snap ik iets niet goed? Ben altijd wel benieuwd naar iemands beweegredenen.

En respecteer ook als iemand kiest voor veganist en/ of vegetarisch eten, alleen snap ik niet waarom, zeker niet een probleem met biologisch vlees / vis

 

En ik ben ook benieuwd of je dan wel sprinkhanen en andere insecten mag eten? dat is de toekomst denk ik, sprinkhanen en honing eten

 

Er zijn verschillende redenen om geen vlees en vis meer te eten, de mijne heb ik in het kort ff vermeld in de eerste post van dit topic.

 

Veganisme staat deels als respect hebben voor het leven en vooral bij soortgenoten en wezens die pijn en angst kunnen ervaren.

In het dieet van oosterse krijgskunstenaars bv de shaolin monniken zal je ook geen vlees en vis zien en deze mensen kan je toch niet ongezond en witjes bestempelen. Ook Ninjas waren vegan maar om een heel andere reden: om geen lichaamsgeuren te hebben die hun onopgemerktheid zou kunnen bedreigen. In het plantaardige dieet waren uien, look en bonen ook niet toegelaten. Ook verschillende atleten verkiezen ook een vegan dieet --> http://www.greatveganathletes.com/

 

Ik vind het ergens ook beetje raar dat een cliche van witjes en ongezond wordt aangekaart maar een bolle buik van dierlijke vetten niet vermeld wordt. Obesitas gerelateerde kwalen en verschillende soorten kanker worden eerder met (over)consumptie van dierlijke voeding geassocieerd. Ik kan geen enkele ziekte opnoemen of bedenken die enkel van kracht is voor vegetariërs of veganisten

 

Het probleem van biologisch vlees en vis blijft nog altijd de contra-productiviteit van het investeren van water en voeding -->75% en meer die ook voor menselijke consumptie geschikt is gaat naar veeteelt en meer dan de helft van die dierenvoeding moeten we importeren buiten Europa wat de kostprijs van andere levensmiddelen ook de hoogte injaagt. Er zijn gewassen die veel meer productiviteit en voedingswaarde maar een kleinere ecologische afdruk hebben hebben dan de kweek van vlees en vis. : Algen, zeewier, hennep, lupine, vele planten van de van de vlinderbloemenfamilie (bonen, erwten, kikkererwten, tuinbonen, pinda's, sojabonen(voor menselijke consumptie niet gmo),...), lisdodde,...

 

Ikzelf heb geen probleem met consumptie van insecten en zal deze opnemen in mijn dieet indien er niet genoeg plantaardige opties zijn.

Met honing daar heb ik een beetje een gemengd gevoel: voor smaak en geneeskundig gebruik kan af en toe geen kwaad maar het bevat tenslotte 79% aan suikers die in overmatig gebruik ook nadelen kunnen hebben mbt overgewicht en intolerantie. Het is en blijft eigenlijk bijenkots maar honing klinkt natuurlijk beter

 

Als we het hebben over natuurlijk en onnatuurlijk kunnen we ons het beste vergelijken met andere groepen qua stelsel, gebit, ingewanden,...

 

vergelijking-carni-herbi.jpg.554034e9439656f8d7430313281cc86a.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

er is genoeg goede reden om geen vlees te eten of bijproducten.

er is ook een groot beweging richting anders vlees eten, minder en beter kwaliteit.gras feed beef heeft heel andere smak en worden niet bijgevoer.

als je een keer na een industriel dieren fokkerij ga, zullen de meste mensen acute stoppen met vlees eten.

maar honing door een imker in de buurt of zelf wat kippen houden voor de eiren, dat heef geen negatief inloed op de natuur. als je een biologish moestuin will zonder mest te gebruiken voord het moeilijk .dieren hebben hun plaats op een boerderij ,je hoef ze niet te eten maar ze zijn nodig voor hun poep.

trouwens als je een keer rauwe melk vind van een bio boer, drink een glas ,de kans is groot dat je daar prima tegen kan.de problem van veel mensen met melk product is hoe de melk is gehomogeniseerd.

trouwens er is op deze site een recept voor seitan.enjoy the vegan lifestyle.wij eten vlees en vis, beide gemiddeld een keer per week.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn verschillende redenen om geen vlees en vis meer te eten, de mijne heb ik in het kort ff vermeld in de eerste post van dit topic.

 

Veganisme staat deels als respect hebben voor het leven en vooral bij soortgenoten en wezens die pijn en angst kunnen ervaren.

In het dieet van oosterse krijgskunstenaars bv de shaolin monniken zal je ook geen vlees en vis zien en deze mensen kan je toch niet ongezond en witjes bestempelen. Ook Ninjas waren vegan maar om een heel andere reden: om geen lichaamsgeuren te hebben die hun onopgemerktheid zou kunnen bedreigen. In het plantaardige dieet waren uien, look en bonen ook niet toegelaten. Ook verschillende atleten verkiezen ook een vegan dieet --> http://www.greatveganathletes.com/

 

Ik vind het ergens ook beetje raar dat een cliche van witjes en ongezond wordt aangekaart maar een bolle buik van dierlijke vetten niet vermeld wordt. Obesitas gerelateerde kwalen en verschillende soorten kanker worden eerder met (over)consumptie van dierlijke voeding geassocieerd. Ik kan geen enkele ziekte opnoemen of bedenken die enkel van kracht is voor vegetariërs of veganisten

 

Het probleem van biologisch vlees en vis blijft nog altijd de contra-productiviteit van het investeren van water en voeding -->75% en meer die ook voor menselijke consumptie geschikt is gaat naar veeteelt en meer dan de helft van die dierenvoeding moeten we importeren buiten Europa wat de kostprijs van andere levensmiddelen ook de hoogte injaagt. Er zijn gewassen die veel meer productiviteit en voedingswaarde maar een kleinere ecologische afdruk hebben hebben dan de kweek van vlees en vis. : Algen, zeewier, hennep, lupine, vele planten van de van de vlinderbloemenfamilie (bonen, erwten, kikkererwten, tuinbonen, pinda's, sojabonen(voor menselijke consumptie niet gmo),...), lisdodde,...

 

Ikzelf heb geen probleem met consumptie van insecten en zal deze opnemen in mijn diet indien er niet genoeg plantaardige opties zijn.

Met honing daar heb ik een beetje een gemengd gevoel: voor smaak en geneeskundig gebruik kan af en toe geen kwaad maar het bevat tenslotte 79% aan suikers die in overmatig gebruik ook nadelen kunnen hebben mbt overgewicht en intolerantie. Het is en blijft eigenlijk bijenkots maar honing klinkt natuurlijk beter

 

Als we het hebben over natuurlijk en onnatuurlijk kunnen we ons het beste vergelijken met andere groepen qua stelsel, gebit, ingewanden,...

 

vergelijking-carni-herbi.jpg.554034e9439656f8d7430313281cc86a.jpg

 

ok ieder zijn ding, er waren ook andere succesvolle krijgers zoals de spartanen, de gladiatoren, en de vikingen. die hielden wel van een bloedsoepje en veel vlees. Vooral fruit en vlees

Ze dronken vooral water bier en wijn. Maar die mediteerden ook niet 12 uur per dag.

 

Die sluipmoordernaars wogen ook maar 60 kg, om zo stil mogelijk te kunnen sluipen enz. Dan kan je beter geen vlees eten idd.

Cliche of niet, ik heb op de bosbouwschool gezeten, en daar had je ook altijd van die veggies, nou als je die bekeek die zagen er vaak wat ziekjes uit. ook bij die vegetarische restaurantjes kijk ik wel eens wat ze op het menu hebben.. als je de mensen daar ziet, lijken ze minder gezond dan mensen die alles eten.

 

je vergelijkt dieren gebitten met die van een mens? ik geloof niet in evolutie, en zie de mens als mens

 

 

Wel ben ik met je eens dat te veel hamburgers eten niet goed is, net als te veel friet , of gebakjes of koeken enz zo is ook teveel vlees eten niet gezond.

 

Het is wel een slimme gedachte van je om nu al te verdiepen in een alternatief voor vlees eten, dan heb je al een goede voorbereiding na SHTF als er wellicht minder vlees beschikbaar is!

Daarom zou het voor iedere prepper wel aan te raden zijn om te verdiepen in een alternatief dieet zonder vlees of vis.

 

Verder is het super dat je mensen probeert te overtuigen van het nut van veganistisch zijn.. blijft er meer vlees en vis over voor ons na de SHTF;)

 

 

Heb jij een vast voedingschema @carismo ? eet je exact de hoeveelheden die je nodig hebt? Kijk met een goed voedinschema kom je ver.

 

Interessant topic, ik ga overwegen wat vegetarische dagen in te bouwen. niet uit idealisme, wel uit praktisch nut voor preppen

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat mij wel altijd opvalt is dat de zelfverkozen ecologische veganisten het ecologischer vinden om een stukkie fruit van de andere kant van de wereld laten komen beter is dan hier een dier vest mesten

veel noten soorten kokos, avacados etc etc zijn niet bepaald inheemse soorten sterker nog de meeste soorten groeien hier niet eens op een veld

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het weleens geprobeerd, veganistisch te zijn. De reden hiervoor was omdat mijn vriend dat ook was, dus konden we samen aan tafel want hij kon zelfs de geur van vlees niet waarderen. Maar ik was daardoor inmens afgezwakt, werd vaak ziek e.d.

Af en toe een hamburger gehaald als ie er niet was, want tja, ik ben nu eenmaal een vleeseter. Doch zijn, champignons met wat lekkere kruiden en beetje geraspt boillioun ook een prima vleesvervanger. Uiteindelijk ging de relatie voorbij en ik voelde me in kracht weer helemaal terugkomen. Geen opmerkingen van anderen hoeven horen van "wat zie je er toch witjes uit!" of "voel je je wel lekker?"

 

Tijdje later kreeg ik een andere vriend, die was fruitist. En ik dacht "ik moet ook altijd van die aparte typetjes hebben he, heb ik weer" Maar goed, die wilde me overtuigen dat door alleen maar fruit te eten dat dat goed was en je zou er niet witjes door uitzien, beter zelfs: Gezond qua innerlijk en uiterlijk. Maar dat werd op een gegeven moment enorm saai. Ik miste gewoon dat lekkere vlees met een krokant laagje, de jus, hmm... Uiteindelijk vond hij een ander vriendje die wel overtuigd kon worden en kon ik weer lekker aan de gehaktballen, schnitzellapjes en kipfilets.

 

Maar in principe, moet je gewoon doen waar je zin in hebt en eten wat je lekker vind. Als je daar bepaalde gedachtengang eromheen hebt zitten, prima. Het voedsel moet toch op! Anders zijn die beesten om niets vermoord, wat is dan humaan? Humaan... Stom woord vind ik het. Als je de mens in zijn algemeenheid zet, zie ik het woordje "humaan" echt niet als een excuus voor de betere gang van zaken. De mens doet ook maar wat, wel zijn best, maar meer kan ie niet doen. Zolang er vlees te krijgen is, eet ik het. En als het niet anders gaat, hoop ik dat het niet langer duurt dan 10 jaar voordat ik weer vlees kan eten. Want in vlees zit dat ene bestanddeel wat een mens gewoon nodig heeft. B15 of B12? Iets in die trant en ik denk dat ie supplementen op een gegeven moment ook op zijn of niet meer worden bijgemaakt als SHTF er is. Na een jaar of 10 word je ernstig ziek omdat je dat stofje niet tot je hebt genomen al die tijd.

 

Kon soms veganisten, die extreme vorm van veganisten een beetje vergrappen: "dus je eet geen vlees? maar in je mond zit vol vlees: je wangen, je tong, het tandvlees en daar loop je de hele dag met dat vlees in je mond, lekker he"

 

En qua hamburgers... Ik verkies de vegetarische hamburger... Ik weet niet, maar ze zijn vele malen lekkerder. Nu doe ik dat niet meer, ik moet nu heel erg streng op mijn centjes letten en zo snel mogelijk een andere baan vinden anders ben ik genoodzaakt onkruid te gaan eten :p (stom grapje, ik weet het)

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

er is genoeg goede reden om geen vlees te eten of bijproducten.

er is ook een groot beweging richting anders vlees eten, minder en beter kwaliteit.gras feed beef heeft heel andere smak en worden niet bijgevoer.

als je een keer na een industriel dieren fokkerij ga, zullen de meste mensen acute stoppen met vlees eten.

maar honing door een imker in de buurt of zelf wat kippen houden voor de eiren, dat heef geen negatief inloed op de natuur. als je een biologish moestuin will zonder mest te gebruiken voord het moeilijk .dieren hebben hun plaats op een boerderij ,je hoef ze niet te eten maar ze zijn nodig voor hun poep.

trouwens als je een keer rauwe melk vind van een bio boer, drink een glas ,de kans is groot dat je daar prima tegen kan.de problem van veel mensen met melk product is hoe de melk is gehomogeniseerd.

trouwens er is op deze site een recept voor seitan.enjoy the vegan lifestyle.wij eten vlees en vis, beide gemiddeld een keer per week.

 

De planten die ik eerder aangaf hebben praktisch geen meststof nodig.

 

Over die melk: als je de vraag stelt voor wie is de melk van de koe bestemd, dan is het antwoord voor het kalf en voor niemand anders. De voedingstoffen dat in die melk zitten zijn om een dier meer dan 100kg te doen bijkomen in minder dan 2 jaar tijd. Vaak worden kalveren vlak na de geboorte weggetrokken van de moeder en worden in afzondering gestoken. Onderzoek heeft al aangetoond dat het loeien tijdens het melken een roep is naar haar kind...

Een ander onderzoek heeft een link gevonden tussen landen waar het meeste zuivel word geconsumeerd en een verband tussen de meeste gevallen van osteoporose. dierlijke eiwitten en calcium zouden juist onze botten zwakker maken...

 

Een ander ethisch vraagpuntje; waarom zijn we selectief in het eten van dieren? Katten en honden worden in het Oosten gegeten en daar staan westerlingen walgelijk tegenover terwijl vele huiskonijntjes uiteindelijk de pot in gaan, maar ratten, muizen, hamsters, cavia's, fretjes,... daar trekt men dan weer de neus van op.

Als men teruggaat naar de bron zal men komen tot de opvoeding, het is ons aangeleerd al generaties lang... een mooi voorbeeld Een kind van 3 jaar: zet daar een levend konijntje bij en een appel, ik ben er zeker van dat een 3-jarige dat konijn niet de nek gaat doorbijten en het beginnen op te eten om erna met de appel te spelen.. dus we hebben het instinct niet om te doden. Zet een 3 jaar oude carnivoor in dezelfde situatie en je krijgt een omgekeerde situatie, een omnivoor vreet ze waarschijnlijk allebei op.

 

De 4 redenen dat ik aangaf: ecologisch, economisch, ethisch en medisch lopen dikwijls samen maar durven ook tegenstrijdig zijn vooral het economische aspect durft af en toe wel eens dwarsliggen maar dat komt ook omdat de vlees en visindustrie ongesubsidieerd is om te kunnen blijven bestaan. Met het gevolg dat iedere belastingbetaler eigenlijk 3 tot 4 dubbel betaald voor de 'verse' producten

 

Seitan is lekker maar zit ook vol met gluten dus voor mij dan weer ook niet om meerdere keren per week te eten ;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

wat mij wel altijd opvalt is dat de zelfverkozen ecologische veganisten het ecologischer vinden om een stukkie fruit van de andere kant van de wereld laten komen beter is dan hier een dier vest mesten

veel noten soorten kokos, avacados etc etc zijn niet bepaald inheemse soorten sterker nog de meeste soorten groeien hier niet eens op een veld

 

Dat is ook met het voedsel voor deze dieren met uitzondering dat we niet genoeg grond hebben voedsel voor onze dieren te telen.

 

Ik probeer mijn producten zo veel mogelijk van lokale makelij te kopen en als dat niet lukt toch zeker uit Europa of aangrenzend eraan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok ieder zijn ding, er waren ook andere succesvolle krijgers zoals de spartanen, de gladiatoren, en de vikingen. die hielden wel van een bloedsoepje en veel vlees. Vooral fruit en vlees

Ze dronken vooral water bier en wijn. Maar die mediteerden ook niet 12 uur per dag.

 

Die sluipmoordernaars wogen ook maar 60 kg, om zo stil mogelijk te kunnen sluipen enz. Dan kan je beter geen vlees eten idd.

Cliche of niet, ik heb op de bosbouwschool gezeten, en daar had je ook altijd van die veggies, nou als je die bekeek die zagen er vaak wat ziekjes uit. ook bij die vegetarische restaurantjes kijk ik wel eens wat ze op het menu hebben.. als je de mensen daar ziet, lijken ze minder gezond dan mensen die alles eten.

 

je vergelijkt dieren gebitten met die van een mens? ik geloof niet in evolutie, en zie de mens als mens

 

 

Wel ben ik met je eens dat te veel hamburgers eten niet goed is, net als te veel friet , of gebakjes of koeken enz zo is ook teveel vlees eten niet gezond.

 

Het is wel een slimme gedachte van je om nu al te verdiepen in een alternatief voor vlees eten, dan heb je al een goede voorbereiding na SHTF als er wellicht minder vlees beschikbaar is!

Daarom zou het voor iedere prepper wel aan te raden zijn om te verdiepen in een alternatief dieet zonder vlees of vis.

 

Verder is het super dat je mensen probeert te overtuigen van het nut van veganistisch zijn.. blijft er meer vlees en vis over voor ons na de SHTF;)

 

 

Heb jij een vast voedingschema @carismo ? eet je exact de hoeveelheden die je nodig hebt? Kijk met een goed voedinschema kom je ver.

 

Interessant topic, ik ga overwegen wat vegetarische dagen in te bouwen. niet uit idealisme, wel uit praktisch nut voor preppen

 

 

Vele van deze groepen hadden door hun 'beroep' al niet al te lange levensverwachtingen en waren 'levengenieters' al is toch al gesteld dat 55 jaar het gemiddelde is dat verschillende klachten mbt tot overmatig dierlijke consumptie de levenskwaliteit toch aanzienlijk achteruit gaat.

 

Er is in de States een link gelegd tussen de medische wereld, de zorgsector en de mega veeteelt, allen hebben ze aandelen bij elkaar. maar mensen geloven nog steeds wat ze willen geloven en dat is hun goed recht, ik ben al 2 jaar veggie en heb tot op heden nog geen verkoudheid gehad, geen griep dus geen antibiotica, ontstekingsremmers moeten nemen en ik heb mijn dosis pijnstillers kunnen halveren voor mijn chronische pijnen.

Er zijn principiële veganisten zijn die op het gevaarlijk af slechts een 1000kcal en zelfs minder per dag eten maar dat is slechts een minderheid.

 

De vergelijking heb ik gegeven omdat veel mensen beweren dat de mens een omnivoor is, sommige zelfs carnivoor. De vergelijkingstabel zet alle gelijkenissen ff naast elkaar om te bepalen tot welke groep we het meeste behoren. De mens heeft 1 enorm voorbeeld en dat is dat het enorme opslagcapaciteit heeft voor info en handelingen en in staat is om snel oplossingen te vinden voor problemen (sommige toch :-) ), maar het op lichamelijk vlak op elk niveau (buiten enkele uitzonderingen) in vergelijking met de andere soorten moet afleggen oa op kracht, snelheid, gehoor, zicht, uithouding en instinct.

 

Voor mij als budgetprepping is veggie qua voedsel ideaal. Voor 50 euro heb ik een maand eten in blikvoer dat eigenlijk langer houdbaar is tegenover varianten met vlees in verwerkt. Gebaseerd op een 1600-2000kcal per dag, om tijdens een SHFT mobiel te blijven en ik heb nog een vetreserve dus ik kan makkelijk rantsoeneren en er 2 maand op overleven)

 

Ik heb geen strak voedingsschema omdat ik na die tijd m'n lichaam vrij goed ken en ga ook regelmatig op controle bij een dokter.

Neem wel vegan omega 3 supplementen op basis van algen, lijnzaadolie en koolzaadolie (zonder gelatine of visolie)

 

 

Elke reden om een paar dagen per week of per maand minder vlees te eten is goed.;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vele van deze groepen hadden door hun 'beroep' al niet al te lange levensverwachtingen en waren 'levengenieters' al is toch al gesteld dat 55 jaar het gemiddelde is dat verschillende klachten mbt tot overmatig dierlijke consumptie de levenskwaliteit toch aanzienlijk achteruit gaat.

 

Er is in de States een link gelegd tussen de medische wereld, de zorgsector en de mega veeteelt, allen hebben ze aandelen bij elkaar. maar mensen geloven nog steeds wat ze willen geloven en dat is hun goed recht, ik ben al 2 jaar veggie en heb tot op heden nog geen verkoudheid gehad, geen griep dus geen antibiotica, ontstekingsremmers moeten nemen en ik heb mijn dosis pijnstillers kunnen halveren voor mijn chronische pijnen.

Er zijn principiële veganisten zijn die op het gevaarlijk af slechts een 1000kcal en zelfs minder per dag eten maar dat is slechts een minderheid.

 

De vergelijking heb ik gegeven omdat veel mensen beweren dat de mens een omnivoor is, sommige zelfs carnivoor. De vergelijkingstabel zet alle gelijkenissen ff naast elkaar om te bepalen tot welke groep we het meeste behoren. De mens heeft 1 enorm voorbeeld en dat is dat het enorme opslagcapaciteit heeft voor info en handelingen en in staat is om snel oplossingen te vinden voor problemen (sommige toch :-) ), maar het op lichamelijk vlak op elk niveau (buiten enkele uitzonderingen) in vergelijking met de andere soorten moet afleggen oa op kracht, snelheid, gehoor, zicht, uithouding en instinct.

 

Voor mij als budgetprepping is veggie qua voedsel ideaal. Voor 50 euro heb ik een maand eten in blikvoer dat eigenlijk langer houdbaar is tegenover varianten met vlees in verwerkt. Gebaseerd op een 1600-2000kcal per dag, om tijdens een SHFT mobiel te blijven en ik heb nog een vetreserve dus ik kan makkelijk rantsoeneren en er 2 maand op overleven)

 

Ik heb geen strak voedingsschema omdat ik na die tijd m'n lichaam vrij goed ken en ga ook regelmatig op controle bij een dokter.

Neem wel vegan omega 3 supplementen op basis van algen, lijnzaadolie en koolzaadolie (zonder gelatine of visolie)

 

 

Elke reden om een paar dagen per week of per maand minder vlees te eten is goed.;)

@carismo, dank je wel voor je goed onderbouwde mening. Geeft zeker stof tot denken, en handelen.

 

de mens is blijkbaar in staat zowel zonder vlees te eten zoals vegetariers en veganisten dat doen.

 

en de mens is blijkbaar in staat op enkel vlees en vis te leven, zoals de eskimo,s en de inuit en de masai krijgers.

 

Dat maakt ons niet tot herbivoor, of carnivoor,

 

maar omnivoor.

 

Ik vind het ook sympathiek dat je tegen ieder vorm van leed bent. zowel voor dieren als voor mensen. Wie weet in de nieuwe hemel en in de nieuwe aarde zal er geen leed meer zijn.

 

Zuivel neem ik bijna niet, ik lust geen rauwe kaas, dat is eigenlijk bedorven melk.

ik drink ook nooit melk. Wel maak ik van melk en kefir kefir yoghurt/drank. dat drink ik 3 x pw dat schijnt ook erg gezond te zijn.

 

oja, heb jij ook problemen met eieren? ik bedoel, die kip plopt ze er toch uit dagelijks?

 

Carismo, kan jij eens beschrijven wat je eet op een dag? heb jij een voedingsschema?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@carismo, dank je wel voor je goed onderbouwde mening. Geeft zeker stof tot denken, en handelen.

 

de mens is blijkbaar in staat zowel zonder vlees te eten zoals vegetariers en veganisten dat doen.

 

en de mens is blijkbaar in staat op enkel vlees en vis te leven, zoals de eskimo,s en de inuit en de masai krijgers.

 

Dat maakt ons niet tot herbivoor, of carnivoor,

 

maar omnivoor.

 

Ik vind het ook sympathiek dat je tegen ieder vorm van leed bent. zowel voor dieren als voor mensen. Wie weet in de nieuwe hemel en in de nieuwe aarde zal er geen leed meer zijn.

 

Zuivel neem ik bijna niet, ik lust geen rauwe kaas, dat is eigenlijk bedorven melk.

ik drink ook nooit melk. Wel maak ik van melk en kefir kefir yoghurt/drank. dat drink ik 3 x pw dat schijnt ook erg gezond te zijn.

 

oja, heb jij ook problemen met eieren? ik bedoel, die kip plopt ze er toch uit dagelijks?

 

Carismo, kan jij eens beschrijven wat je eet op een dag? heb jij een voedingsschema?

 

 

 

 

Voor mij is de grootste reden van de omschakeling m'n gezondheid, ik heb tot voor 2 jaar een levensgenieter geweest op het gebied van voeding tot ik te veel lichamelijk kwalen kreeg. Ik eet af en toe nog wel eens een eitje maar in verhouding zelden tegenover vroeger. Te veel eieren is niet goed voor de cholesterol en als je qua hormonen gaat kijken zijn eieren de maandstonden van een kip. Een eitje van een kip uit de vrije loop en dan bedoel ik meer dan 4m² per kip daar heb ik niets op tegen maar eieren van kippen uit een legbatterij ben ik tegen want die praktijken zijn gewoon degoutant.

 

Over omnivoor daar ben ik het niet mee eens, daarom dat ik ook die tabel heb gepost. we hebben niet de lichamelijke eigenschappen en het instinct om langdurig rauw vlees en vis te eten. We gebruiken verwarming om het vlees veilig te maken en om een andere structuur te geven en we gebruiken vaak plantaardige hulpmiddeltjes om het smaak te geven. dus als je kijkt naar de essentie van wat een omnivoor is kan ik je daar niet bijtreden. De mens is eigenlijk meer een fructivoor, wat ook meer de oorsprong is, voor hij een scavanger werd en later een hunter-gatherer...

 

Ik eet waar ik zin in heb: gewoon een andere vorm van eiwitten bij de groenten en aardappelen of pasta of rijst of couscous. Soms gewoon zelfgemaakte tapenade van groenten, kruiden en een beetje olie (hummus, auberginecreme, bonenpasta, tofumousse,...) op stokbrood, pitabroodje of durumwrap. Mijn alternatieven voor melk zijn soyamelk, amandelmelk, hazelnotenmelk, kokosmelk en rijstmelk. De voeding in blik die ik altijd in huis heb: bonen en nierboontjes, erwten, wortelen, champignons, kikkererwten, rode biet, olijven, ...) ik maak m'n eigen falafel en groenteburgers. Eigen mayonaise (zonder eieren),ook ketchup is vegan en met een beetje kruiden, suiker en azijn kan je tal van sausjes maken.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Afdruk op de aarde, heb ik een hoop over gelezen.

Gigantische lappen grond die ze rijp maken voor de sojateelt.

95% van de soja is genetisch gemanipuleerd.

 

Respect voor ieder z'n denkwijze maar ik blijf gewoon eten wat ik altijd eet, alles.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afdruk op de aarde, heb ik een hoop over gelezen.

Gigantische lappen grond die ze rijp maken voor de sojateelt.

95% van de soja is genetisch gemanipuleerd.

 

Respect voor ieder z'n denkwijze maar ik blijf gewoon eten wat ik altijd eet, alles.

 

Greener

 

Misschien dan ook eens lezen waarvoor die lappen grond rijp gemaakt worden:

 

En 85% van die soja en mais is bestemd als voedsel voor de veeteelt, wat de dieren te veel doet herkauwen en nog meer CO2 doet uitstoten.

 

Het is net voor de veeteelt dat soja en mais genetisch gemanipuleerd werd. Ze hebben ook eerst geprobeerd om dierlijke resten te verwerken om kosten te besparen (opgedrongen kanibalisme aan herbivoren :confused: ) en dan schrikken dat dieren beginnen te schuimbekken en niet meer op hun poten kunnen staan.

 

Een ander belangrijk punt wat niet onbelangrijk is voor de prepper: de hoeveelheid water er nodig is voor 1kg afgeleverd product

 

1 kg rundvlees: 15.500 liter water

1 kg schapenvlees: 6.100 liter water

1 kg kaas: 5.000 liter water

1 kg varkensvlees: 4.800 liter water

1 kg geitenvlees: 4.000 liter water

1 kg kip: 3.900 liter water

1 kg rijst: 3.400 liter water

1 kg sojabonen: 1.800 liter water

1 kg graan: 1.300 liter water

1 kg maïs: 900 liter water

1 kg appelen: 700 liter water

1 kg appelsienen: 500 liter water

1 kg aardappelen: 500 liter water

 

bron http://www.dagenzondervlees.be/nl-BE/faq/water_land_verbruik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...