Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vloerbelasting (gewicht van je voorraad)


Freddy

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Schiet me net wat te binnen. Zelf ben ik nog niet zo ver, maar laat zeggen dat je een mooi aantal kasten/schappen vol met eten in je huis hebt staan, bijvoorbeeld in een omgebouwde logeerkamer. Krijg je dan geen problemen met het enorme gewicht?

De vloer is natuurlijk gebouwd op een bepaald gewicht, als je daar overheen gaat dan loop je het risico dat je voedsel opeens in je woonkamer ligt, of erger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

''Om te bepalen of een bouwconstructie sterk genoeg is voor het weerstaan van bepaalde krachten moet voor betonconstructies de NEN 6720 worden gehanteerd. Voor vloeren is een aantal specifieke bepalingen in NEN 6725 opgenomen.''

 

Je zult even moeten kijken naar je woning, is het een houten vloer of betonnen vloer? Is het nieuwbouw of bestaande bouw (bestaande bouw heeft vaak lagere kwaliteitseisen waardoor deze minder te belasten zijn). Ik kan je adviseren om ff in de NEN 6720,6725 maar ook 6702 te kijken om te zien wat de maximale belasting mag zijn. Indien je hier niet uit komt (het is soms best ingewikkelde tekst net als het lezen van wetten) zou ik een professional vragen zoals een constructeur. Je zou daarbij kunnen aangeven dat je er over nadenkt om een groot aquarium te plaatsen. Op forums van aquarium liefhebbers zou je ook veel informatie kunnen vandaan halen met betrekking tot de draagkracht van de vloer. Als een soortgelijke woning een bepaald aquarium van bv 1500liter=1500kg kan dragen op slechts een paar m2 dan kan je zelf wel inschatten dat je voorraad daar niet snel overheen komt :). Wat ik op aquarium forums als MINIMALE belasting heb kunnen vinden is 150-175kg per vierkante meter. Dit is dan ook echt het minimum en je vloer zou veel meer moeten kunnen dragen dan dat...

 

Hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen en als je een concreet antwoord hebt kunnen vinden horen we het graag :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja als je kijkt na een aquarium vol met water of een stelling met 'loze' ruimte tussen blikken en pakken, plus je pakt het een beetje slim aan en verdeeld de blikken/pakken/zakken waardoor je het gewicht verdeeld dan moet het makkelijk kunnen een stelling voor je voorraad. Maar als je twijfelt kan je altijd de woningbouw/aannemer of constructeur raadplegen natuurlijk. Je hoeft niet gelijk over preppen te beginnen maar het feit dat je een kluis of aquarium wenst te plaatsen is toch al doodnormaal? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand die een flink aquarium plaatst, is voor mij meteen een heel goede prepper. De vraag is natuurlijk of hij dat zelf door heeft.

 

Wat denk je zelf Bert ;) Boven 2, beneden 1, gezamelijk 1500 liter water. Daar was idd al over nagedacht. Sterker nog, de filterpomp kan gevuld worden met zeoliet en actieve kool, raad eens wat ik dan heb :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...