Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vitamine D tekort


Gast Adriana

Aanbevolen berichten

Gast Adriana

Weet u het nog? de lepel levertraan van vroeger?

Ik kreeg er wel eens 1 van mijn oma. YAK!

 

No way dat ik dat introduceerde in mijn leven.

Wist ik veel.

 

De medische wereld weet wel beter inmiddels hoor.

In Nederland hebben we te weinig zon om ons een heel jaar te voorzien van vitamine d die het lichaam zelf aanmaakt mits er zonlicht op de blote huid schijnt.

Vit.D wordt wel toegevoegd aan boter en het zit in vette vis.

Verder krijgen kleine kinderen tot een jaar of 4 (?) vit a en d.

 

Vitamine D is niet alleen belangrijk voor botten en groei maar sinds een tijdje weten we dat ook ons immuunsysteem Vit D hard nodig heeft.

Ik heb eigen ervaring hiermee opgedaan en ben blij dat ik vit d inneem.

Ik kwakkelde altijd van verkoudheid naar verkoudheid.

Hoesten,snotteren enz.Geen groente of fruit wat me ervan af bracht.

 

Toen leerde ik iemand kennen die na een paar jaar longkanker kreeg en inmiddels daaraan is overleden.

Die persoon hoeste en hoeste en had altijd wel ergens een ontsteking.(oor,neus,keel)

Ik maakte me zorgen om mezelf.en verdiepte me in het onderwerp kanker.

Ontsteking blijkt de januskop te zijn voor kanker.Hoevaker een ontsteking op dezelfde plek hoe meer kans op verkeerde celdeling in dat gebied.

Ik wist dat ik van mijn hoest en verkoudheden af moest zien te komen.

En kwam artikelen tegen over Vitamine D.

Ik heb het uitgeprobeert en ik ben niet meer verkouden!!!!!!

Al enkele jaren nu.

Wat een genot.

Ik koop de vitamine niet bij apotheek of drogist want daar zijn de doseringen te laag.

Ik koop het bij een zaak voor topsporters.

Ik koop het ook voor mijn tante en voor wie maar wilt.

Vitamine D-3 5000IU 2a 3 x per week als er geen zon is.

En met een lagere frequentie inname werkt het ook bij mij.

Nu de zon vollop schijnt, neem ik niks in.

 

Een aanrader voor iedereen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Wat uitstekend werkt is 100.000 IU per 2 maanden. Dus als je dat nu in een keer neemt (dd 9 juli) dan hoef je pas over 2 maanden weer zo'n boost (dus 9 sept).

 

Tegenwoordig zijn we zo bang voor de zon geworden, dat we teveel smeren. Ook de gesluierde mens, heeft ernstige tekorten aan Vit D. Vraag het gewoon aan je huisarts, die kan Colecalciferol voorschrijven, druppels. In de zomer hoeft het niet, maar vanaf oktober wel (voor de echte kantoor bikkels misschien al wat eerder) en doorgaan tot in mei / juni.

 

Om met vette vis 's winters je Vit D op peil te houden moet je TEN MINSTE 3x per week vette vis eten en redelijk wat melk consumeren.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam

Vitamine D3 is ook verkrijgbaar als druppels voor hen die moeite hebben met slikken. Men begint nu pas echt de toegevoegde waarde van Vit. D in te zien. Studies hebben uitgewezen dat het werkingsgebied vele malen groter is dan de reguliere gezondheidszorg wilde aannemen, de compelmentaire gezondheidszorg ziet al langer vit D3 als erg belangrijk. Wellicht dat @Anieta iets meer over vitamine D hier kan berichten

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Adriana Vitamines en mineralen zijn zonder meer van levensbelang voor alles wat leeft !! dus ook voor ons , maar zo vitamines innemen en denken dat je goed doet moet je toch erg voorzichtig mee zijn

want alles zit aan elkaar vast en overal zit een balans tussen !! Ons lichaam is een verschrikkelijk ingewikkeld elektro -chemisch fabriekje en ga je daar zelf in rotzooien dan kun je erg bedrogen uitkomen

Het lijkt mij veel verstandiger om gezond en verstandig te eten want als het goed is krijg je dan alles binnen wat je nodig hebt . Heb je problemen met je gezondheid dan zul je dat toch met een arts moeten overleggen en aan de hand van bloedonderzoeken ed constateren wat er niet goed is en zo eventueel met extra vitaminen en mineralen het verbeteren .

maar zo op jezelf dingen gaan doen is niet slim . er zijn vitaminen die bij overdosis je lichaam gewoon afvoert maar er zijn er ook die te hoog kunnen worden en vervelend kunnen gaan doen !!

Het internet is een interessante bron om aan informatie te komen (maar geloof niet alles wat je ziet en leest !!) maar wees slim en overleg toch ook met je huisarts als er iets je dwars zit of niet vertrouwd !

gr wafels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja , waar zit de waarheid.....

 

Het op eigen houtje overdoseren lijkt me niet gezond.

Als we zouden leven,eten en werken waar we " vandaan" komen dan zijn we een heel eind op de goede weg.

De eskimo's komen in vergelijk met de bosjesmannen altijd zon te kort.Maar ja heb je al ooit een bosjesman een zeeleeuw zien vangen??

 

gegroet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat uitstekend werkt is 100.000 IU per 2 maanden. Dus als je dat nu in een keer neemt (dd 9 juli) dan hoef je pas over 2 maanden weer zo'n boost (dus 9 sept).

 

Tegenwoordig zijn we zo bang voor de zon geworden, dat we teveel smeren. Ook de gesluierde mens, heeft ernstige tekorten aan Vit D. Vraag het gewoon aan je huisarts, die kan Colecalciferol voorschrijven, druppels. In de zomer hoeft het niet, maar vanaf oktober wel (voor de echte kantoor bikkels misschien al wat eerder) en doorgaan tot in mei / juni.

 

Om met vette vis 's winters je Vit D op peil te houden moet je TEN MINSTE 3x per week vette vis eten en redelijk wat melk consumeren.

 

Ik heb dat hier al eens aan onze huisarts gevraagd maar die wil niks voorschrijven als zij het niet nodig vind of niet vind dat het werkt.

Wat kan ik nu het beste doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat hier al eens aan onze huisarts gevraagd maar die wil niks voorschrijven als zij het niet nodig vind of niet vind dat het werkt.

Wat kan ik nu het beste doen.

 

Mijn huisarts is ook erg tegen aanvullende vitaminen. Zij en al haar collega's in de praktijk zullen weigeren het voor te schrijven (is onderling zo afgesproken). Beter zelf kopen bij de apotheek. Dan maar drie keer per week slikken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik slik nu experimenteel D3 5000 IE en magnesium (eigenlijk iets te veel voor de zomer maar OK voor de wintertijd als voornamelijk binnenzitter volgens moderne vitamine D opvattingen) Dit zijn de twee supplementen waar de meeste mensen een tekort aan hebben. Multivitamine moet je mijden.

 

erg goedkoop hier te bestellen: http://www.healthmonthly.co.uk/swanson_high_potency_vitamin_d3?category_id=0&search_string=D3#sthash.HHSC2MKg.dpbs

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan volgens mij beter iets te veel vitamine D binnenkrijgen als te weinig. Wij krijgen in de regel te weinig vitamine D binnen, zeker als je een kantoorbaan hebt.

De tweede helft van het najaar tot en met de eerste helft van het voorjaar neem ik en de rest van de familie altijd extra vitamine D druppels van Dr.Clark. Uitzondering op zonnige dagen dat we ook echt goed zonlicht pakken dan geeft dit meer dan voldoende door de zon. Resultaat: meer energie en geen griep of wat voor een ongemakkelijke ziektes dan ook.

 

Voorjaarszon is goud waard. Pak deze zo veel mogelijk het liefst met zoveel ontbloot lichaam. Hierdoor hoef je in de zomer minder met al die twijfelachtige zonnebrandcremes te smeren, wat eigenlijk vitamine D blokkers zijn.

Ik durf gerust te zeggen dat ik me nooit insmeer. Als de zon te hard gaat dan ga ik de schaduw opzoeken. Zo simpel is het. Geen schaduw in de buurt.... Dan moet je gewoon voldoende kleding of een parasol meenemen.

 

Zo simpel is het.

 

Driehart

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan volgens mij beter iets te veel vitamine D binnenkrijgen als te weinig. Wij krijgen in de regel te weinig vitamine D binnen, zeker als je een kantoorbaan hebt.

De tweede helft van het najaar tot en met de eerste helft van het voorjaar neem ik en de rest van de familie altijd extra vitamine D druppels van Dr.Clark. Uitzondering op zonnige dagen dat we ook echt goed zonlicht pakken dan geeft dit meer dan voldoende door de zon. Resultaat: meer energie en geen griep of wat voor een ongemakkelijke ziektes dan ook.

 

Voorjaarszon is goud waard. Pak deze zo veel mogelijk het liefst met zoveel ontbloot lichaam. Hierdoor hoef je in de zomer minder met al die twijfelachtige zonnebrandcremes te smeren, wat eigenlijk vitamine D blokkers zijn.

Ik durf gerust te zeggen dat ik me nooit insmeer. Als de zon te hard gaat dan ga ik de schaduw opzoeken. Zo simpel is het. Geen schaduw in de buurt.... Dan moet je gewoon voldoende kleding of een parasol meenemen.

 

Zo simpel is het.

 

Driehart

 

Ja @ Driehart vooral goed en veel smeren dan verbrand je niet. Althans dat maken ze ons wijs want het is juist de bedoelingen dat we geen vitaminen binnen krijgen door die dikke laag op onze huid. Stel je voor dat Big Farma brodeloos zou worden..:mad:

Om vit. D binnen te krijgen is het genoeg om met je hoofd en ontblote onderarmen in de zon te zitten, en vooral NIET smeren! En wat jij zegt....op tijd weer uit de zon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat hier al eens aan onze huisarts gevraagd maar die wil niks voorschrijven als zij het niet nodig vind of niet vind dat het werkt.

Wat kan ik nu het beste doen.

 

Vraag in januari eens of hij je Vit D wil bepalen; indien te laag vraag dan om suppletie. Of dok gewoon zelf een tientje aan druppels VitD dan is het ook OK.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan volgens mij beter iets te veel vitamine D binnenkrijgen als te weinig. Wij krijgen in de regel te weinig vitamine D binnen, zeker als je een kantoorbaan hebt.

De tweede helft van het najaar tot en met de eerste helft van het voorjaar neem ik en de rest van de familie altijd extra vitamine D druppels van Dr.Clark. Uitzondering op zonnige dagen dat we ook echt goed zonlicht pakken dan geeft dit meer dan voldoende door de zon. Resultaat: meer energie en geen griep of wat voor een ongemakkelijke ziektes dan ook.

 

Voorjaarszon is goud waard. Pak deze zo veel mogelijk het liefst met zoveel ontbloot lichaam. Hierdoor hoef je in de zomer minder met al die twijfelachtige zonnebrandcremes te smeren, wat eigenlijk vitamine D blokkers zijn.

Ik durf gerust te zeggen dat ik me nooit insmeer. Als de zon te hard gaat dan ga ik de schaduw opzoeken. Zo simpel is het. Geen schaduw in de buurt.... Dan moet je gewoon voldoende kleding of een parasol meenemen.

 

Zo simpel is het.

 

Driehart

 

He nog een niet smeerder! Hoera! Na het zonnen wel insmeren met olijfolie, is een radicalenvanger, minder narigheid en je huid gaat zo mooi glimmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vitamine D is redelijk veilig en studies hebben reeds veel gezondheidsvoordelen van extra vitamine D ontdekt. 1000-2000 IU per dag is een goede dosis.

 

Dit gezegd heb je inderdaad gelijk dat voorzichtigheid geboden is met vitamine supplementatie (vooral bij hoge dosissen). Bijvoorbeeld er zijn studies die een hoger kanker (long, blaas en maag) risico vinden in mensen (vooral rokers) die vitamine E en beta-caroteen supplementen namen (Virtamo et al., 2003; Druesne-Pecollo N et al., 2010; Jeon et al., 2011). Vitaminen zijn ook veel complexer dan dat de meeste mensen denken. Zo zijn er bijvoorbeeld 8 vormen (vitameren) van vitamine E, en deze hebben niet allemaal hetzelfde effect. Meer nog, je kunt van deze 8 vormen nog meer "subvormen" maken. Bijvoorbeeld alpha-D-tocoferol kan komen als een alcohol (alpha-D-tocoferol) of als een ester (alpha-D-tocoferyl acetaat of alpha-D-tocoferyl succinaat). En er zijn studies die gevonden hebben dat alpha-D-tocoferyl succinaat de groei van kankercellen in cultuur afremt maar in dezelfde studie hadden al deze andere vormen van vitamine E geen effect (Prasad et al., 2003).* Interessant is ook dat alpha-D-tocoferyl succinaat zelf niet werkt als een antioxidant wat aantoonde dat vitamine E meer is dan enkel een antioxidant. Ik moet er wel bij zeggen dat alpha-D-tocoferyl succinaat in het lichaam kan omgezet worden tot alpha-D-tocoferol en er dus in vivo wel een antioxidant effect mogelijk is.

 

Conclusie: vitaminen supplementen zijn geen snoepjes. Je moet goed weten met wat je bezig bent. De ene vorm van een vitamine is niet de andere en toxische effecten zijn mogelijk.

 

* Een studie naar het effect van alpha-D-tocoferyl succinaat op kanker in muizen vond geen anti-kanker effect maar wel toxische effecten (Ireland et al., 2008).

 

Virtamo J et al. (2003). Incidence of cancer and mortality following alpha-tocopherol and beta-carotene supplementation: a postintervention follow-up. JAMA 290(4): 476-485.

 

Druesne-Pecollo N et al. (2010). Beta-carotene supplementation and cancer risk: a systematic review and metaanalysis of randomized controlled trials. Int J Cancer 127(1): 172-184.

 

Jeon YJ et al. (2011). Effects of beta-carotene supplements on cancer prevention: meta-analysis of randomized controlled trials. Nutr Cancer 63(8): 1196-1207.

 

Prasad KN et al. (2003). Alpha-tocopheryl succinate, the most effective form of vitamin E for adjuvant cancer treatment: a review. J Am Coll Nutr 22(2): 108-117.

 

Ireland DJ et al. (2008). Alpha-Tocopheryl succinate: Toxicity and lack of anti-tumour activity in immuno-competent mice. Food Chem Toxicol 46(2): 508-512.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een geweldig en hoogst nuttig draadje. Ik heb al eerder iets over Vitamine D geschreven. Zie mijn posting over Calcium-suppletie! De farmaceutische formuleringen van Vit.D in olie (druppels) zijn de beste toedieningsvormen. Gebruik nooit bruispoeders die vitamine D bevatten want vitamine D lost gewoon slecht op in water. Gebruik ook niet combipreparaten van Ca+Mg+Vitamine D. Combipreparaten van Ca+Mg (posting) zijn wel OK want Calcium heeft magnesium nodig om goed te worden opgenomen en omgekeerd. Gebruik en prep dus Vitamine D apart in olie (druppels). Vitamine D is echt voor de prepper een must! Vooral in de wintermaanden. In gesloten verpakking is de formulering in olie in het donker zéér goed. @vheeswijk (huischemicus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zinnig topic dit @Adriana! Je gezondheid is je grootste PREP!. :-)

Sinds een jaar of 3 eet ik super gezond (geen brood, geen suiker, fruit, elke dag rauwkost en gekookte groenten, vlees, etc) en mijn fitheid is zienderogen opgeknapt. Ik zat 5 dagen per week op kantoor, witte huid, vaak verkouden. Nadat ik begon met een natuurlijk vitamine supplement en extra vitamine D ben ik bijna niet meer verkouden geweest, een wereld van verschil!! Ook ben ik bewust meer in de zon gaan zitten zonder te smeren.

 

2 weken geleden heb ik de vitamine/mineralen gehaltes in mijn bloed laten testen, dit omdat ik liever preventief met gezondheid omga, dan achteraf ziekte te moeten bestrijden. Al mijn vitaminelevels waren goed op peil MAAR, tot mijn grote verrassing zaten mijn vitamine D - en mijn magnesium gehalte nu toch nog redelijk laag (nog wel net binnen de normen).

 

Kun je nagaan hoe laag mijn vitamine D gehalte vroeger geweest moet zijn toen ik nog 5 dagen op kantoor werkte en niets slikte. En ondanks dat mijn vitamine D- en magnesium gehalte op dit moment net binnen de range valt, adviseert mijn natuurarts, die ook huisarts is, om toch te kiezen voor een veel hogere dosis vitamine D en ook om extra magnesium in te nemen!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk, kun je met een concreet koopadvies komen?

@Nonkel Jones : Vitamin D-3 drops (in extra virgin olive oil) 4000 IU (per 2 druppels). Serving size: 2 drops. Servings per container: 300 (!). 15 EURO.

http://www.leefbewust.com/webwinkel/vitamine-d/

Opname: verwerking in het "vetcompartiment" van uw bereide maaltijd, In Jus, braadvet, of gebonden soep.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...