Ga naar inhoud
GENEGEERD

Slijpen van keramische messen


kwakster

Aanbevolen berichten

Enige tijd geleden kwam een bevriende kok met dit keramische mesje aanzetten, een kleine santoku met een lemmet van zirconium oxide.

Nadat hij het een tijd gebruikt had was het toch wat botter geworden, dus had hij het mesje naar Knivesandtools gebracht om te laten slijpen, maar daar presteerden ze het om het mes nog botter te maken dan het al was; de "snede" was over vrijwel de gehele lengte gechipt.

 

Een beetje beteuterd kwam hij bij mij met de vraag of ik er nog wat aan kon doen.

Ik heb het mes vervolgens eerst licht convex geslepen met 15 micron diamantpasta op het slijpwiel van mijn Paper Wheels, en daarna een beetje verfijnd met 6 micron diamantpasta op het polijstwiel.

De snede is nog steeds niet zo scherp als een goed stalen mes (daarvoor moet e.e.a nog wat verder verfijnd worden), maar ik denk dat de kok er voorlopig wel weer mee uit de voeten kan.

 

GEDC5055.jpgGEDC5057.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Een nicht van me is een fervent hobbykok, en dit zwarte keramische mes (gemaakt door Kyocera) is lange tijd een van haar favorieten in de keuken geweest.

Door veelvuldig gebruik (niet altijd op een geschikte ondergrond) alsmede het los bewaren in een lade tussen een aantal stalen messen (!) was het niet alleen erg bot geworden, ook zaten er flink wat (micro) chips in de snede en was de punt afgebroken.

Dit is het mes zoals het er uit zag toen ik het ontving.

(als je 2 x op de foto's klikt kun je de chips in de snede goed zien zitten)

 

GEDC6137.jpgGEDC6138.jpg

 

GEDC6142.jpgGEDC6143.jpg

 

Dit is het mes na het slijpen.

Ik heb de fabriekssnede ietwat uitgedund tot een beduidend fijner gepolijste & licht convexe snede van +/- 25 graden inclusief, en met de scherpte zit het ook wel goed: de snede is hairwhittling (enkel richting de haarwortel), en kan met gemak enkellaags toiletpapier slicen (gesplitst 3-laags)

 

GEDC6144.jpgGEDC6145.jpg

 

GEDC6152.jpgGEDC6154.jpg

 

GEDC6155.jpgGEDC6156.jpg

 

Specificaties:

 

Totale lengte: 28,0 cm

Lemmetlengte: 14,8 cm

Lemmetdikte: 1,84 mm

Lemmettype: saber-hollow

Dikte achter de snede: 0,4 mm

Nieuwe slijphoek: +/- 25 graden inclusief & licht convex

 

What is the difference between a black ceramic blade and a white ceramic blade ?

 

A black (HIP) blade is made out of a black zirconium oxide and offers extra durability.

This type of blade goes through an extra firing process called a "hot-isostatic press," creating a tighter weave between the ceramic molecules, thus creating a tougher blade.

The white ceramic blade is also made out of zirconium oxide but does not go through this expensive sintering process.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Hoi @kwakster, je hebt een vaardigheid tot kunst verheven. Knap. :)

 

Vraagje.

Ik heb een keer geprobeerd een terracotta pot (keramisch dus) door te slijpen met een metaalschijf. Dat ging dus niet. (Had is niet verwacht, eerlijk gezegd).

Steenschijf erop: fluitje van een cent.

 

Dus de samenstelling is aangepast aan het te bewerken materiaal.

Zou dat bij slijp materiaal ook zo zijn, of is diamant-pasta gewoon universeel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @kwakster, je hebt een vaardigheid tot kunst verheven. Knap. :)

 

Vraagje.

Ik heb een keer geprobeerd een terracotta pot (keramisch dus) door te slijpen met een metaalschijf. Dat ging dus niet. (Had is niet verwacht, eerlijk gezegd).

Steenschijf erop: fluitje van een cent.

 

Dus de samenstelling is aangepast aan het te bewerken materiaal.

Zou dat bij slijp materiaal ook zo zijn, of is diamant-pasta gewoon universeel?

@Heksenboot:

 

Bij doorslijpschijven is de samenstelling absoluut toegesneden op het door te slijpen materiaal, zowel qua slijpmiddel als qua binding.

Voor zandsteen en beton gebruik je bijvoorbeeld ook verschillende diamantschijven (waarbij het verschil in de binding zit), en voor staal heb je weer wat anders nodig.

Diamantslijpmiddel bestaat eveneens in verschillende variaties; mono-kristallijn en poly-kristallijn, pasta's of spray's.

Ik gebruik overigens diamantpasta van 3M afkomstig uit de electronica industrie (chip productie)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@kwakster dat is mooi werk kwakster , maar is het niet slimmer als men leert hoe je met zo'n mes omgaat :D (voorkomen is beter dan genezen :rolleyes: )

want als het goed is duurt het erg lang voordat zo'n mes bot wordt , tenminste met snijden . Het in een lade gooien waar andere metalen messen

liggen alsmede het in afwaswater gooien waar andere metalen voorwerpen liggen , en het juiste gebruik van een goed snijplankje is een must :rolleyes: alsmede bijvoorbeeld een houten blok om je mes apart in te zetten

als je zo'n mes correct behandelt blijft het erg lang scherp .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels; je hebt natuurlijk helemaal gelijk, en daarom heb ik ook al een educatief gesprekje gehad met de eigenaresse omtrent de omgang met messen in het algemeen en met keramische messen in het bijzonder.

Daarbij krijgt ze van mij een degelijk messenblok, zodat ik er van uit ga dat het wel weer een tijdje zal duren voordat ze mijn diensten opnieuw nodig heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot:

 

Bij doorslijpschijven is de samenstelling absoluut toegesneden op het door te slijpen materiaal, zowel qua slijpmiddel als qua binding.

Voor zandsteen en beton gebruik je bijvoorbeeld ook verschillende diamantschijven (waarbij het verschil in de binding zit), en voor staal heb je weer wat anders nodig.

Diamantslijpmiddel bestaat eveneens in verschillende variaties; mono-kristallijn en poly-kristallijn, pasta's of spray's.

Ik gebruik overigens diamantpasta van 3M afkomstig uit de electronica industrie (chip productie)

 

Okee, thanx. Ga ik me in verdiepen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een paar YouTube clipjes van het slicen van toiletpapier met dit zwarte keramische mes, steeds in toenemende graad van moeilijkheid.

De eerste clip toont het slicen van een normaal velletje 3-laags toiletpapier, in de tweede clip heb ik 1 laagje verwijderd en slice de overgebleven 2 laagjes tegelijk, en in de laatste clip gebruik ik alleen dat ene verwijderde laagje.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 1 jaar later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...