Ga naar inhoud
GENEGEERD

Het Prepper Certificaat


Cyberbeer

Aanbevolen berichten

Algemeen

Het behalen van je prepper certificaat klinkt misschien voor sommige vreemd in de oren, maar het is een idee waar ik al een tijdje mee rondloop (voor misschien in de toekomst). Zoals jullie allen weten behalen wij in Nederland velen diploma’s en certificaten voor ons werk of andere zaken. Een diploma of certificaat geeft aan dat je kennis bezit en bekwaam bent (theorie en praktijk) in het uitvoeren van wat je hebt geleerd. Buiten dit, kunnen sommige dit zien als een uitdaging en hierdoor nog meer gemotiveerd raken.

 

Het prepper certificaat

Is een certificaat dat moet worden opgebouwd uit verschillende niveaus met een opbouwende moeilijkheidsgraad. De invulling van het certificaat, zoals de onderwerpen en de skills moeten nog worden ingevuld en in overleg met de preppers van preppers.nl. Er zou dus een vaste groep moeten komen van preppers, die het certificaat gaat samenstellen en vaststellen. Daarnaast nemen zij ook de examens af (als je dat zo zou willen noemen). Dit laatste kan via een speciale meeting.

 

Wat kan je met een prepper certificaat?

Het certificaat is persoonlijk gezien een bewijs voor jezelf dat je over vele skills en kennis bezit (theorie en praktijk). Daarnaast zou het certificaat jou een bevoegdheid kunnen geven op meetings of in een toekomstige community, in het onderwijzen van beginnende preppers, junior preppers of andere doeleinde. Bij bijvoorbeeld survival tochten in groepsverband, zou het ook makkelijk en duidelijk kunnen zijn voor andere preppers. Zij hebben dan een idee welke skills jij bezit en/of kan uitvoeren.

 

Prepper certificaat - Veiligheid Gezondheid en Milieu (VCA)

Wat ook belangrijk is zijn veiligheidsregels. Een soort VCA in een afgeslankte vorm. Deze kennis kan worden toegepast voor jezelf maar ook bij prepper meetings.

 

De niveaus van het certificaat.

Omdat de niveaus van het certificaat door meerdere preppers moet worden samengesteld, heb ik nog niks kunnen invullen (dat laat ik aan jullie over).

 

Prepper certificaat niveau 1 (PC1) – Beginnend prepper

Niveau 1 - S*/ABC

• Nog in te vullen

• Nog in te vullen

• Nog in te vullen

• Nog in te vullen

 

Prepper certificaat niveau 2 (PC2) – Gevorderde prepper

Niveau 2 - S*/DEF

• Nog in te vullen

• Nog in te vullen

• Nog in te vullen

• Nog in te vullen

 

Prepper certificaat niveau 3 (PC3) – Expert prepper

Niveau 3 - S*/GHI

• Nog in te vullen

• Nog in te vullen

• Nog in te vullen

• Nog in te vullen

 

*Skills

 

Beste preppers, of dit levendige idee ooit werkelijkheid zal worden, is maar de vraag. Maar ik zou wel graag jullie mening, ideeën en toevoegingen hierover willen horen. Vind je het idee helemaal niks, dan graag je feedback hierover (op een respectvolle manier).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 168
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Hoi @Cyberbeer,

 

In eerste instantie dacht ik, eeeeh getver, certificaten :confused:, klinkt een beetje eng, we leven al in een wereld waar je niks meer kan zonder het behaalde of verkregen papiertje (diploma's),

waar wat je echt kan, niet eens meer meetelt, zonder dat papiertje.

 

Maar, dat was mijn eerste reactie, en toen ik eens goed verder las, dacht, nou , misschien nog eens zo gek niet.

 

Het schept in ieder duidelijkheid over de skills die iemand bezit.

 

Ben benieuwd hoe het zich verder ontwikkelt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam

Leuk idee, allleen hoe ga je om met de vele verschillende redenen om te preppen?

 

Als ik prep voor een zombie attack zal ik andere vaardigheden willen hebben dan dat ik vrees voor een nuclair disaster. En als ik bang ben dat de dijken het begeven zal ik wellicht ook willen dat ik kan zwemmen, terwijl dat als ik in de Ardennen woon veel minder van toepassing is. Bij een bugout in het bos heb ik ook weer andere skills nodig dan een bugin in mijn bunker.

 

Wat kan ik ermee "winnen"? Het moet in ieder geval meerwaarde hebben toch? Kan ik alleen maar overleven als ik level 3 geheel behaald heb. Ga ik dan niet achteruitleunen omdat me toch niets meer kan gebeuren volgens mijn diploma?

 

Wordt ik -als ik geen perpp diploma's heb- niet toegelaten tot PH?

 

Wie bepaalt of ik goed genoeg ben? Is de allerbeste houtsnijder de maatstaf, of bepaalt een forumprepper die wel een figuurtje kan snijden of ik mijn houtsnijdiploma mag ontvangen.

 

Krijgen we straks geen concurrentiestrijd want jij kunt er niets van omdat je nog geen diploma hebt. Is mijn menig/idee op het forum minder/niets waard als ik niet ben geaccrediteerd?

 

En lijdt die strijd ons dan niet af voor onze basis waarom we überhaupt op dit forum zijn gekomen?

 

Zomaar wat gedachten die door mijn hoofd gaan ;)

 

Hoe zouden onze ongeletterde voorouders geprept hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich een aardig idee. Ik vind het belangrijker om te zien en te ervaren (tijdens meets) hoe kundig iemand is. Tevens draagt dit ook bij aan de vertrouwens band die je opbouwt. Ook zijn certificaten onderhevig aan fraude en bedrog.

Eigenlijk een extra stap zonder enige zekerheid. Als ik zie (IRL) dat iemand met een vuurboog vuur kan maken, dan is dat gewoon zo. Een certificaat is een certificaat en geen kennis op zich. Het wordt haast een log bestuurs orgaan met alle fijne regels en certificaten die we zo verachten?

 

Wist je trouwens dat er ook mensen zijn die kunnen auto rijden zonder rijbewijs? :D

 

Nogmaals; op zich een goed idee, alleen een oplossing voor een probleem dat er volgens mij niet echt is? Mogelijk dat anderen mij op een ander idee kunnen brengen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Ja, goed idee @Cyberbeer. :)

 

Ik zou het dan zien als inventarisatie/checklist van je eigen voorraad, skills en materiaal.

 

Voorraad = zoveel dagen pp voedsel en water.

Materiaal = gereedschap, tenten, waterfilter, BOV, EDC, BOB, noem maar op.

Skills (heel uitgebreid: onder te verdelen in niveau's, te beginnen bij Basic, zoals vuur maken en uitgebreid, zoals ambachten en je bestaande diploma's)

 

BOL - Route - Plan

Groep - Samenwerken - Verzamelpunten

Communicatie

 

Dat soort dingen.

 

Vooral handig om van te voren al aan te geven wat Basic Skills zijn, zodat iedere (nieuwe) prepper zijn/haar lijst af kan werken.

 

Voor elk scenario heb je andere spullen nodig. Daar kan je ook een lijst voor opstellen.

 

Wat mij betreft hoef je een certificaat niet te "halen", maar vul je het zelf in.

"Bevoegdheid" klinkt zo zwaar. Zo hebben we dat nooit gedaan op meetings. Iemand die iets kan, doet het voor.

"Kom maar, ik zal je laten zien hoe je vuur maakt met een firesteel..." enz.

Iemand die ergens verstand van heeft geen een workshop. Geïnteresseerden schrijven zich in.

Dat is nou dat Roulerend Leiderschap, waar we het steeds over hebben.

Daarvoor hoef je niet met een papiertje te zwaaien en geen politie-agent-parkeerwachter-controle-systeem op te zetten.

Gewoon doen.

 

Voor skills kan je het wel certificaat noemen.

Met als klap op de vuurpijl het laatste vakje invullen: demonstratie, of workshop.

Dat is dan het "examen".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer je een verlof aanvraagt krijg je een bezoek van een commissie om te bevestigen "dat het ook allemaal zo is" en om te kijken "wat voor vlees" ze in de kuip hebben.

Volgens mij zou dat dan ook onderdeel moeten zijn van het verlenen van zo'n certificaat. Omdat dat de enige mogelijkheid is om het "zeker te weten".

 

Alleen dan komt OPSEC weer om de hoek kijken en dat we dan "zelf" een stichting of (anderszins landelijk/algemeen) orgaan in het leven moeten roepen.

 

En als ik dan de opmerking van @prepass zie, denk ik ja, dan gaan we in het leven roepen waar we nu eigenlijk een beetje een hekel aan hebben :)

 

Goede vraag, met een hoop vragen als antwoord helaas ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik nu de enige die dit om meerdere redenen compleet idioot vind? Komaan mensen...

 

Ben benieuwd wat er op het certificaat komt te staan.

 

Naam,adres,telefoon nummer,wat je aan spullen hebt,etc etc

Moeten we er ook geen manager voor aan nemen die dit in goede banen kan lijden?

Het word steeds gekker hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry dat ik nogmaals iets wil tikken, maar ik vind het echt een belachelijk idee, sorry.

 

Krijgen we weer een stempel en een regel erbij, die aantoont dat je prepper bent? Iedereen die een gedachte heeft over voorbereiden, die prept, dat is al voldoende in mijn ogen en laat iedereen in zijn of haar waarde.

Wie bepaalt of je slaagt of zakt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ook benieuwd wie gaat bepalen of ik een goede prepper ben?

Ik heb geen fire steel dus afgekeurd volgens de een.

Daar in tegen heb ik 200 liter aansteker benzine maar dat telt niet volgens de uber prepper

 

Ik pas :D en volgens mij heb je het goed voor elkaar. Je prept toch voor jezelf en niet voor mij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooral doen!!!

Dan kan ik degene die met hun prepper certificaatje veters strikken, knopen leggen en/of fikkie stoken interessant lopen te zijn tenminste op afstand herkennen en er een gepaste afstand van houden.

Indien mogelijk vooral draaginsignes invoeren ,dit bevorderd de herkenbaarheid nog een beetje beter,dit ivm de eerder genoemde wegren reactie.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegen de tijd dat je het nodig gaat hebben die certificaten, zijn certificaten en diploma's nutteloos geworden.

 

Wel leuk als hobby en het stellen van doelen, je zal dingen moeten leren die je anders misschien niet had geleerd waardoor je meer allround word dan de ubervisser of eindbaas jager.

Dus op die manier nog best nuttig, ik denk dat ik er wel wat in zie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij komt er dan een concurrentie strijd om steeds hoger op te willen komen . En gaan er graden komen zo als in het leger . Ik ben wel te vinden voor een herkenningsteken onder de preppers wat hun specialiteit is maar een certificaat over wat je kan of moet kunnen neen .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegen de tijd dat je het nodig gaat hebben die certificaten, zijn certificaten en diploma's nutteloos geworden.

 

Wel leuk als hobby en het stellen van doelen, je zal dingen moeten leren die je anders misschien niet had geleerd waardoor je meer allround word dan de ubervisser of eindbaas jager.

Dus op die manier nog best nuttig, ik denk dat ik er wel wat in zie.

 

Ben je dan tegen? Ik begrijp hieruit, dat je wel wil uitbreiden met je skills, maar niets hebt aan de certificaten? klopt dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Cyberbeer: Het plan om certificaten te behalen, lijkt me een hele bureaucratische toestand worden en eigenlijk weinig toegevoegde waarde hebben. Hoe 'goed' iemand als prepper is, hangt van meer af dan alleen skills, mentale gesteldheid en instelling is misschien nog wel belangrijker.

 

Echter, dit zou wel een mooie opzet zijn voor een soort studielijstje. Wat zijn de basis skills die het belangrijkst zijn? Handig voor beginnende preppers of voor mensen om wat gaten te vinden in hun skills.

Afhankelijk van hoe en waarom je prept bepaald uiteraard welke skills het belangrijkst zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat.

De.

Fok.

 

 

Preppen doe je voor SHTF.

 

Iemand hier een cataclysmische gebeurtenis meegemaakt?

 

Nee...? Toetsing wordt dan een probleempje he?

 

Mensen: pak nu je BOB en ga 10km stekkeren. Ga daadwerkelijk trainen.

 

"Je hebt een 7.4 voor je voedselvoorraad! Geslaagd!" Nee. FOUT!

OF je gaat rap dood. OF je gaat minder rap dood. Dat zijn de opties.

 

Begin steeds meer te vermoeden dat dit een geromantiseerde pleziervereniging begint te worden..

 

Magoed. De tijd zal uitwijzen wie praktijkgericht bezig is geweest en wie "slechts" theoretisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van de belangrijkste zaken van een 'Certificaat' is een 'officiële' erkenning en een controle orgaan. In mijn sector (arbeidsveiligheid) betekend een certificaat eigenlijk niets en is er geen zekerheid dat een persoon volgens het certificaat zal handelen.

 

Een samenvatting van skills op papier betekend ook weer niets zonder een erkenning en controle en met welke maatstaf ga je dan meten?

 

Vanaf er een soort van erkenning is geef je jezelf ook bloot en zal het in tijden van crisis eens zo makkelijk zijn voor de autoriteiten om een plan te bedenken bij wie ze wat kunnen gaan halen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot

Mijn mening over post 5 is dat er een rode draad inloopt, dat een beginnende prepper een sprong in het diepe maakt. Hij/zij weet niet waar te beginnen en dan is een helpende hand een uitkomst voor die persoon. Een ieder heeft zijn eigen denkwijze en prept voor hetgene waarvoor die prept.

Ik snap als geen ander dat je niet iets gelijk kan of weet en een voorbeeld is dan ook een toegevoegde waarde en daar zijn die meetings een uitkomst voor. Daar worden workshops gegeven en leer je die persoon persoonlijk kennen. Als 20 personen een vuurtest willen doen zal degene in de zomer en windstil en met de juiste tondel slagen en diegene met wind natte tondel zakken ( waar ligt de grens?) Deze site zegt genoeg, iedereen leert elkaar kennen en informatie wordt uitgewisseld. De praktijk ( waar jezelf de grondlegger van bent) ligt bij meetings. Een ieder is dan gelijk, waar haal je de examinators vandaan?

Als de beginnende prepper iets niet kan leren, omdat en noem maar zelf in, wil niet zeggen dat deze persoon geen toegevoegde waarde is voor deze site ( misschien is deze persoon tandarts?) en lukt het hem gewoon niet om steeds dat vuurtje te maken. Hoort deze persoon er dan niet bij?

Ik zou staan springen om deze persoon in de groep te hebben als SHTF er zou zijn, ik maak dat vuurtje wel voor hem.

Ook als iemand continudiensten draait is het moeilijk om ieder weekend tijd te spenderen om eropuit te trekken en zijn skills op peil te houden , maar wel de moeite neemt om iets aan te nemen en te proberen. Hoe vaak en Hoelang is er nodig om het certificaat te behalen, zijn er herexamens? Hoevaak mag je zakken? 3x en dan over?

Mijn mening en het verhaal van post 5 komt aardig overeen. ( als ik ernaast zit hoor ik dat graag hoor) Beginnende preppers helpen, waar er vragen zijn.

Beginnende preppers helpen op meetings en de praktijk voordoen. Beginnende preppers het zelf laten ervaren om iets te doen. Zien en luisteren.

Das mijn mening Heksenboot, tijd investeren die de ander ook investeert en geen papieren of certificaten ertussen hangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin steeds meer te vermoeden dat dit een geromantiseerde pleziervereniging begint te worden..

 

Magoed. De tijd zal uitwijzen wie praktijkgericht bezig is geweest en wie "slechts" theoretisch.

 

Er is maar 1 examen. Of en wanneer die plaats vindt weet niemand. :o

 

Ondertussen is het op een forum met bijna 2000 leden niet verwonderlijk dat er heel veel verschillen zijn. Je generalisatie is niet op zijn plaats.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...