Ga naar inhoud
GENEGEERD

Eten in je BOB / 72-hour Bag


Aanbevolen berichten

ik ben bezig met het in elkaar zetten van een 72 hours bag en ik wil graag weten wat voor soort eten je precies nodig hebt (welke voedingsstoffen)en hoeveel, en dan het liefst ook zo goedkoop en lang houdbaar mogelijk, dus bijvoorbeeld geen dure gedroogde maaltijdpakketten maar ook geen fruit dat heel snel rot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
ik ben bezig met het in elkaar zetten van een 72 hours bag en ik wil graag weten wat voor soort eten je precies nodig hebt (welke voedingsstoffen)en hoeveel, en dan het liefst ook zo goedkoop en lang houdbaar mogelijk, dus bijvoorbeeld geen dure gedroogde maaltijdpakketten maar ook geen fruit dat heel snel rot.

 

In mijn optiek heeft voor 72 uur voedsel geen hoge prioriteit.

Je kunt gemakkelijk drie dagen zonder voedsel.

 

Toch is het voor je functioneren belangrijk om brandstof binnen te krijgen.

 

In mijn BOB (72 uur) zit;

2 MRE (veldrantsoen)

1 pakje hartkeks

1 pakje fruitkeks

Oploskoffie

Thee

Oploslimonade

Oploschocolade

1 pakje Noodles

3 Bouillonblokjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een pakketje samenstelt met minstens 5000 calorieën dan kan je al ff voort.

 

Cashewnoten bevatten ruim 600 cal per 100 gram (lidl cashewnoten 500gram voor minder dan 6 euro en je hebt al meer dan de helft dan wat je nodig hebt.) Voeg daar een paar graanrepen aan toe, een blikje bonen in tomatensaus (kan je koud ook eten), wat druivensuiker, een paar bouillonblokjes en je bent eten voor minder dan 15 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn optiek heeft voor 72 uur voedsel geen hoge prioriteit.

Je kunt gemakkelijk drie dagen zonder voedsel.

 

Toch is het voor je functioneren belangrijk om brandstof binnen te krijgen.

 

In mijn BOB (72 uur) zit;

2 MRE (veldrantsoen)

1 pakje hartkeks

1 pakje fruitkeks

Oploskoffie

Thee

Oploslimonade

Oploschocolade

1 pakje Noodles

3 Bouillonblokjes

 

natuurlijk kun je zonder eten voor drie dagen, maar ik reken er op dat ik mijn 72 hours bag alleen gebruik als ik moet vluchten, en ik vlucht alleen als mijn eigen huis niet meer veilig is.

op dat moment zal ik ergens naar een andere veilige plek moeten gaan en onderweg zorgen dat ik optimaal functioneer(in bijvoorbeeld verdediging, schuilplaats bouwen, enz.)

en daarvoor heb ik de juiste hoeveelheid voeding nodig.

dankzij alle aardige mensen die mij hiermee hebben geholpen(u en de rest dus) en zullen gaan helpen zal ik dit vast wel voor elkaar krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eten omje warm te houden in koude tijden of als het warm is verbrand je ook weer meer.

Daarbij eten heb je niet nodig, behalve als je moet presteren en nadenken. En dat moet je tijdens een shtf.

Voor jezelf zorgen is ongelooflijk belangrijk, maar daarom prep je toch ook? Dus neem iets meer dan genoeg eten mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
natuurlijk kun je zonder eten voor drie dagen, maar ik reken er op dat ik mijn 72 hours bag alleen gebruik als ik moet vluchten, en ik vlucht alleen als mijn eigen huis niet meer veilig is.

op dat moment zal ik ergens naar een andere veilige plek moeten gaan en onderweg zorgen dat ik optimaal functioneer(in bijvoorbeeld verdediging, schuilplaats bouwen, enz.)

en daarvoor heb ik de juiste hoeveelheid voeding nodig.

 

Dan is 72 uur in mijn opinie wat weinig. Zoals eerder genoemd is 72h meer bedoeld om weer thuis/bij je stockpile te komen als bv SHTF uitbreekt en je bent op je werk (aan de andere kant van NL).

De bug out bag zou veel meer calorieen moeten bevatten want je vertrekt naar een wellicht onbekende bestemming en wilt graag zo lang mogelijk overleven op de inhoud van je tas. Zeker als jij schrijft schuilplaats bouwen want daaruit begrijp ik dat je eerst nog eens moet kijken/nadenken waar je die kunt of wilt maken en 24 uur is zo voorbij als je geen gericht doel hebt.

In mijn BOB zitten ook meer overlevingsgear dan in mijn get home bag, want met die ga ik ervan uit dat ik in max 3 dagen te voet zoveel mogelijk afstand moet overbruggen. Shelter bouwen is dan mijn minste zorg, ik wil zo snel mogelijk weer "thuis' komen (en dan daar mijn bobtas ophalen ;) )

 

En zeker kun je 3 dagen zonder eten, vergis je er alleen niet in dat je energieniveau laag wordt en er dus ook niets meer uit je handen (of voeten) komt. 3 dagen zonder eten op de bank liggen kan ik wel, maar 24 uur zonder eten (alleen wat water) en dan ook de gehele dag fysiek bezig zijn betekend voor mij wel dat ik merk dat mijn "reservelampje" aan het branden gaat doordat de rugzak zwaar wordt en de passen moeizamer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn beleving moet je proberen zo comfortabel mogelijk te eten in deze tijd. Hierop bereid je je nu voor, als door die voorbereiding je in de eerste tientallen uren al een energie gebrek oploopt...

 

Ik heb 3x3 maaltijden, 3x snack en 6x warm drinken. Afgezien van de energie waarde, is het moraal belangrijk om hoog te houden. Dus bereid je goed voor een zorg voor voldoende voeding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 mre's zelf samengesteld per persoon

potje pindakaas/stroop

oploskofie/thee/suiker/melk

oploslimonade

hartkeks repen gedroogd fruit

salamiworsten/kruiden/2 tenen knoflook en olie

soep/chocolademelk/druivensuiker/snoep

Dit alles samengesteld voor 2 volwassenen en 2 kinderen.( voor de kinderen extra poeder om pap te maken)en vitaminetabletten. Ze zijn in de groei en jong, dus zij zullen extra brandstof nodig hebben.

Als ik alleen zou gaan of moeten zit dit toch standaard in de tas met wat visgerei en valletjes mocht dat nodig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal, een tijdje terug heb ik al eens foto's geplaatst van mijn aangepaste rantsoenen in mijn BOB. Ik kwam erachter dat ik er toch nog niet tevreden mee was, voornamelijk omdat ik niet wist hoeveel calorieen ik in mijn rantsoenen had hoelang ze nog houdbaar zijn en het gewicht ervan. Kortom ik ben weer bezig met opnieuw mijn rantsoenen aan te passen in mijn BOB.

 

Oorspronkelijk had ik Britse 24 uurs rantsoenen, omdat deze in doosjes zitten zijn ze lastig mee te nemen in mijn BOB. Vandaar dat ik ze los heb gemaakt en elk in een eigen tasje heb gedaan die ik later rationpacks ben gaan noem. Natuurlijk ben ik toen al een beetje gaan uit sorteren wat er in zat, tenslotte heb ik geen koffie ofzo nodig als ik geen koffie drink.

 

Afgelopen week ben ik weer wezen uitsorteren, ik heb de oorspronkelijk Hoofdmaaltijden (ontbijt,diner en toetje) verwijderd, ik vond het irritant want er stond geen informatie op zoals: hoe het op te warmen en hoeveel calorieen erin zitten.

Deze maaltijden heb ik vervangen door Adventure Food maaltijden, maar wederom bekroop mij de angst dat ik mogelijk te weinig calorieen zou hebben om 3 dagen te overleven. Daarom heb ik besloten 2 maaltijden extra in te pakken in plaats van 3 ontbijt maatijden en 3 diner maaltijden heb ik er nu 4 van elk.

 

Helaas heb ik nog twijfels over hoe ik dat allemaal moet verwerken in mijn 3 rationpacks, aangezien ik geen ruimte heb voor een 4e rationpack. Vandaar dat ik mij afvroeg: Hoe doen de anderen dat??

 

Dus zouden jullie eens foto's kunnen plaatsen van hoe jullie je eten in je BOB hebben ingepakt en voor hoelang jullie eten meenemen??

 

Zo zagen mijn rationpacks er voorheen uit:

(ik zeg voorheen, omdat nu alles los ligt en ik nog opzoek ben naar een betere configuratie.)

[ATTACH=CONFIG]4421[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]4422[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]4423[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]4424[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]4425[/ATTACH]

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen foto's maar wel het volgende:

 

4x MH en/of Be-Well gevriesdroogde maaltijden

4x zakje studentenhaver

4x Bever of ander merk Hartkeks

2x blikje makreel in tomatensaus oid

Overal waar ik ruimte over heb, prop ik muesli repen

1x chorizo of salami worst

Geen limonade poeders, gewoon water.

8x oploskoffie

 

Samenstelling varieerd afhankelijk van jaargetijde. In de winter neem ik geregeld wat meer mee. Onder andere BP-5 en chocolade repen. In de zomer doen die choco repen het niet zo goed met die warmte...... :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jouw rationpacks zien er goed uit prepper53,

 

Ga dan ook jou rationpacks idee gebruiken om zelf eten te verdelen.Ook de inhoud van jou bob eten ga ik als inspiratibron gebruiken,waarvoor dank.

 

Mijn tip zou zijn om ze per complete rationpack in een mylar zak te doen met oxygenabsorbers zodat alle lucht eruit word gehaald en je een compacte,waterdichte pack krijgt en waarschijnlijk kun je dan

de 4e rantsoen verdelen over je 3 packs en hou je dezelfde buitenmaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een afzonderlijke tas met eten in . Er zitten 2 gevechtsransoenen in van het Belgisch leger met een aan vulling van wat zakjes thee en biscuit koeken ook een extra zakje rijst en soep . Uit ervaring weet ik dat dit meer dan voldoende is voor 3 dagen .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Mijn BOB is voor een kortdurende situatie zoals plotselinge evacuatie, woningbrand, etc. 3 dagen zal het dus waarschijnlijk niet worden en heb dus ook weinig eten bij:

 

-Datrex 2400 Kcal rantsoen

- 2 snickers

- rolletje dextro's

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben bezig met het in elkaar zetten van een 72 hours bag en ik wil graag weten wat voor soort eten je precies nodig hebt (welke voedingsstoffen)en hoeveel, en dan het liefst ook zo goedkoop en lang houdbaar mogelijk, dus bijvoorbeeld geen dure gedroogde maaltijdpakketten maar ook geen fruit dat heel snel rot.

 

NOODLES!!!!!!!!!!!!!!!!! :p

 

Ik zweer bij dit spul lang houdbaar erg lekker en klein.

 

hartkeks is ook perfect. ik ben alleen geen fan van spullen die lang moeten koken voordat het klaar is zoals rijst, pasta en dergelijke. dit levert het probleem op dat het energie verspild (van je zelf, je vuur en water) vriesdroog spullen zijn goed zoals cupasoep, noedels, vriesdroog pasta gerecht/rijst gerecht. deze zijn snel klaar en na dat het water gekookt is hoef je het niet langer te laten koken. ook zijn ze zeer licht om mee te nemen en nemen ook nooit veel ruimte in beslag...

 

verder zou ik ook gedroogde worst meenemen zoals jerky, Drentse metworst en dergelijke. qua vitaminen zou ik gewoon bruistabletten of pillen nemen (let wel dat je zorgt dat er zo minmogelijk boven de 100% komt.. ik heb Bruistablet "trekpleister Mulitvitaminen&mineralen oranje tube" en pillen "Kruidvat Mulit-vitaminen&mineralen At/m Z bordeauxroden potje) ook is het handig om studenten haven mee tenemen.

 

en zo kan ik doorgaan om je tas te vullen maar dan heb je een idee. ik weet niet wat je lekker vind en dat is in een BOB zeer belangrijk voor je moraal..

 

Hope it will help..

 

G.R.

D.S.101

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn BOB is voor een kortdurende situatie zoals plotselinge evacuatie, woningbrand, etc. 3 dagen zal het dus waarschijnlijk niet worden en heb dus ook weinig eten bij:

 

-Datrex 2400 Kcal rantsoen

- 2 snickers

- rolletje dextro's

 

eeehhh????.... let wel dat het altijd langer kan... de vuist regel voor een BOB is 72u niet 24u... voor je zelf is het altijd handig om iets meer te hebben dan je noodzakelijk acht.

 

je zal je zelf voor je kop slaan als je honger krijgt en niks meer heb... of hoe H. Simpson zal zeggen: "..... doh!!! mmmmmh.... porc..." :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...