Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoeveel knopen?


carismo

Aanbevolen berichten

Er bestaan tientallen knopen maar is het eigenlijk wel nodig om ze allemaal te kennen?

 

Ik heb gemerkt dat ik slechts klein aantal knopen regelmatig gebruik en volgens mij zijn die genoeg om ze te gebruiken wanneer het nodig is.

 

- snel lossende knoop

- zelf aantrekkende knoop

- overhandse knoop

- dubbele overhandse knoop

- prusik knoop

- daisy knot chain (zelf aantrekkende knoop in ketting)

- cobra weave

 

Graag jullie mening hierover.

Hoeveel knopen zijn volgens jou voldoende?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast ancestral-viking

paalsteek , mastworp enkel en dubbel,platteknoop ,trompetsteek,te veel om op te noemen ligt er helemaal aan wat je gaat knopen hoe je het gaat knopen welke touwsoorten etc etc ....... vergeet de oude wijven knoop niet LOL :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

paalsteek , mastworp enkel en dubbel,platteknoop ,trompetsteek,te veel om op te noemen ligt er helemaal aan wat je gaat knopen hoe je het gaat knopen welke touwsoorten etc etc ....... vergeet de oude wijven knoop niet LOL :)

 

Ja deze knopen inderdaad. En de hechtknoop. Mijn vader was zeeman, als je zelf dan ook nog bij de zeeverkenners zit....touw splitsen etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed topic, ik ken maar een paar knopen, heb hier eigenlijk nooit over nagedacht. Zou basiskennis moeten zijn, maar ik heb helaas nooit op scouting gezeten en thuis is me dit ook nooit geleerd. Ik zal me hier binnenkort eens in gaan verdiepen.

 

Welke knopen kan ik het beste het eerste leren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb er al eens eerder naar gehint... Mooie oefenkost voor een SC of druilerige herfst middag...

 

Een tiental knopen kennen lijkt me zat... Mijn stelling was (en is) kan je ze ook buiten je zicht? Of achter je rug, met 1 hand, als je moe bent, haast hebt en in de zeikregen?

 

We plannen voor het slechtste niewaar?... ;-)

 

Goed pad, zonnig spoor...

Link naar reactie
Delen op andere sites

voorbeeld de timmersteek of wikkeling link

Er bestaan tientallen knopen maar is het eigenlijk wel nodig om ze allemaal te kennen?

 

Ik heb gemerkt dat ik slechts klein aantal knopen regelmatig gebruik en volgens mij zijn die genoeg om ze te gebruiken wanneer het nodig is.

 

- snel lossende knoop

- zelf aantrekkende knoop

- overhandse knoop

- dubbele overhandse knoop

- prusik knoop

- daisy knot chain (zelf aantrekkende knoop in ketting)

- cobra weave

 

Graag jullie mening hierover.

Hoeveel knopen zijn volgens jou voldoende?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed topic, ik ken maar een paar knopen, heb hier eigenlijk nooit over nagedacht. Zou basiskennis moeten zijn, maar ik heb helaas nooit op scouting gezeten en thuis is me dit ook nooit geleerd. Ik zal me hier binnenkort eens in gaan verdiepen.

 

Welke knopen kan ik het beste het eerste leren?

 

Mastworp en paalsteek, daar heb je al heel veel aan.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige knopen hebben blijkbaar verschillende benamingen :-)

 

 

De mastworp heeft een andere omwenteling dan de single prusik beide heel nuttig een tarp ridgeline is ook een soort prusik

 

De paalworp is diegene ik bedoel met de zelf-aantrekkende, maar ik doe em nog net iets anders en sneller.

 

De siberian hitch is de quick release dat ik bedoelde.

 

Ook een goede is de tuck in handle wrap om een handvat te maken maar deze is ook dubbel te doen om langs beide kanten van een kling dezelfde verdikking te bekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@carismo @Heksenboot als jullie interesse in knopen hebben hier wat leesvoer

hier kun je dat Ashley Book of Knots downloaden (wel de kleine kortste download link gebruiken )

is 130 Mb aan knopen lees ze :rolleyes:

gr will

http://monsterdl.com/pdf_ebooks/11797-the-ashley-book-of-knotspdf.html

 

Dank je Wafels, altijd leuk.

Een echt boek heb ik ook al en een professionele knopen-cursus (dienst-tijd).

 

Op SC Flevo van @Vempain en @JamHard nog een opfris-cursus gehad, met wat nieuwe truuks (scheerlijn-knoop). :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 4 maanden later...

@bot mes dat klopt en ook of touw /koord droog of nat is , maar touw als een prolypropyleen ed mijdt ik toch wel naast dat het glad is is het kwalitatief ook niet zo goed (het enigste voordeel

dat het heeft is het is goedkoop en drijft . Het grootste probleem bij knopen is dat het het touw verzwakt zodat men vroeger voor elke toepassing en knoop ontwierp

zo is de timmermanssteek een knoop (steek) waarbij het touw bij hijswerk het sterkste blijft

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om te beginnen moet je je afvragen waarvoor je een knoop wilt gebruiken.

 

Je hoeft niet alle knopen te kennen om je in de meest voorkomende situaties te kunnen redden.

 

Om 2 touwen aan elkaar te maken is een platte knoop goed.

om een touw aan aan een vast object zoals een een boom vast te maken is een mastworp goed.

 

Er zijn nog 10000 andere knopen te bedenken maar als je deze twee kent, kan je 95% van alle situaties aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...