Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Vraag] Kippen houden?


Aanbevolen berichten

Hallo iedereen:)

 

ik ben tegenwoordig toch een beetje verslaafd geraakt aan de serie DoomsDay Preppers en hetgene wat ik bij elk prepper gezin terug zie zijn je raad het al: Kippen.

 

Dit zette mij toch aan het denken als het om deze kleine gevleugelde vrienden gaat namelijk:

 

- Hoeveel ruimte heb je nodig voor ongeveer 12 kippen

 

- Wat geef je ze te eten

 

- Hoe herken je de bevruchtte eieren en hoeveel % van de kippen moeten hanen zijn zodat je tenminste hetzelfde aantal houd als je af en toe ook eentje slacht.

 

- Hoe duur zijn ze om aan te kopen en wat kost het om hun onderdak te maken en zijn er dingen waar je hiermee aan moet denken?

 

- Hoe slacht je ze op de meest pijnloze en humane manier?

 

 

Ik zou erg graag wat van het forum horen om te kijken wat er allemaal bij komt kijken en eventuele ervaringen met deze Prepper Dieren, maar natuurlijk ook of het haalbaar is in bijvoorbeeld een woonwijk waar toch buren vaak een probleem zijn.

 

mvg, Myronprps

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Hallo iedereen:)

 

ik ben tegenwoordig toch een beetje verslaafd geraakt aan de serie DoomsDay Preppers en hetgene wat ik bij elk prepper gezin terug zie zijn je raad het al: Kippen.

 

Dit zette mij toch aan het denken als het om deze kleine gevleugelde vrienden gaat namelijk:

 

- Hoeveel ruimte heb je nodig voor ongeveer 12 kippen Hangt ervan af hoe vaak je wilt schoonmaken. Reken 1 m2 voor 2 kippen. Minimaal, Los in de tuin is veel beter.

 

- Wat geef je ze te eten Kippenkorrel, maar daar gaan de eieren mogelijk naar vis van ruiken. Wissel af met gebroken mais of granen, verder ook groente-afval of groen uit de natuur. Dagelijks vers water. Grit, zand om te baden en ongedierte te verwijderen, gebroken eierschaal.

- Hoe herken je de bevruchtte eieren en hoeveel % van de kippen moeten hanen zijn zodat je tenminste hetzelfde aantal houd als je af en toe ook eentje slacht. Heb je een haan dan is alles bevrucht. Als je wilt weten of de eieren vers zijn dompel je ze onder in water. Komen ze los van de bodem dan kun je ze beter niet eten.

 

- Hoe duur zijn ze om aan te kopen en wat kost het om hun onderdak te maken en zijn er dingen waar je hiermee aan moet denken? Tussen de 1 en 10 euro per stuk. Ze hebben een nachthok nodig wat tochtvrij en droog is. Met een stok om op te slapen (hoog) en er moet nestgelegenheid zijn. Ik weet niet hoeveel hout bij jou in de buurt kost.

- Hoe slacht je ze op de meest pijnloze en humane manier? Kop eraf met een scherpe bijl of de keel breken

 

 

Ik zou erg graag wat van het forum horen om te kijken wat er allemaal bij komt kijken en eventuele ervaringen met deze Prepper Dieren, maar natuurlijk ook of het haalbaar is in bijvoorbeeld een woonwijk waar toch buren vaak een probleem zijn. Ik zou zeggen begin met 2 kippen om ervaring op te doen en om te zien wat je buren er van vinden.

 

mvg, Myronprps

 

Zie rood voor antwoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even ter aanvulling . Als je op 1 m2 twee kippen zet krijg je batterij kippen ik heb zes kippen en een haan en lopen op meer dan 50m2 . Das wel ruim . Ik geef nooit korrels enkel graan en maïs en veel groen . Ik sluit delen af van mijn kipperen om gras te zaaien en kool te planten of te zaaien . En vergeet niet af en toe oesterschelp te geven dit om kalk aan te maken en de vertering in de maag te verbeteren .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben 6 kippen en 2 hanen (1 haan is nog jong, zodra ze gaan vechten gaat hij de pan in) loslopen in de tuin (4500m2)

Een probleem is wel dat de kippen de eieren overal in de tuin leggen, en wij ze bijna nooit kunnen vinden.

Maar als het echt moet zetten we gewoon een gedeelte van de tuin af, waar de kippen inkomen.

 

Bij ons krijgen ze mais/granen, groente en oud brood. En voor de rest wat ze zelf kunnen vinden in de tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik wil graag een paar kippies in de tuin. Helaas vind mevrouw Noach ze stinken.

Een collega van me had van die kleine, witte kippen (Ja, ik ben een kippen-NOOP). Volgens haar

stonken ze niet.

 

Aangezien ik in een rijtjeshuis woon is mijn vervolgvraag op deze post: stinken alle kippen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom neem je geen kwartels? Wij hebben o.a. voor de eieren Japanse kwartels lopen. Hun poep is absoluut vast en stinkt dus niet itt tot poep van kippen wat zwart en zacht is en imo nogal stinkt en vliegen aantrekt.

Onze vrouwtjes leggen elke dag een ei. Je kunt bij de albert heijn kijken hoe groot de eieren zijn. En bij problemen zullen mensen minder snel in de gaten hebben dat het een bron van voedsel is.

 

kwartels.jpg.00f14fefe437f320c13497cc7eae3f8c.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn kippen krijgen gebroken graan met mais en legmeel en alles wat overblijft van ons eten (van frietjes tot fruit en groente).

Vaak lopen ze los en anders hebben ze een ren van 7x15 meter.

En dan nog een kippenhok van 1,50 x 3 meter die aan eraan vastzit.

Ik heb 14 hennen en 4 hanen en ja alles huppelt vrolijk bij elkaar.

Geen flauw idee wat mijn rassen zijn,ik krijg veel krijgertjes en de kuikens zijn alleemaal kruiselingen.

Ach ik vind het gezellig en ze leggen goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Noach

 

Als je nooit geen kippen in je achtertuin hebt gehad, hoe kan je vrouw dan weten of ze stinken ?

Waar heeft ze die kennis vandaan ?

Misschien ooit eens bij een slecht onderhouden kippenren gestaan ?

 

Ik weet bijna zeker, als jullie het proberen, dat ook je vrouw het leuk gaat vinden, iedere dag verse eieren !

Als jij het graag wilt, zul je ook de boel goed bijhouden, omdat je niet wilt dat het gaat stinken.

 

Als je je kippen goed verzorgt, dan is de stank van de kippenstront minimaal.

Zoals @Alice al zegt, iedere week verschonen, of om de week en de poep eruit scheppen en om de week schoon hooi is al genoeg.

 

Ze eten alles wat je zelf niet opeet, wat je normaal in de vuilnisbak kiepert.

Gisteren nog, heb ik ze de pellen van de scampi's gegeven, omdat wij ze hier graag gepeld eten, ze vonden het heerlijk, en het is ook nog een goede bron van kalk.

 

Als wij het gras maaien, gaan ook dat niet meer in de groene kliko, maar gewoon in de kippenren, dan vinden ze heerlijk, om te eten, om in te krauwen enz.

Volgens mij werkt dat ook tegen de geur van kippenstrontjes.

 

Drie jaar geleden had ik er ook nog geen kaas van gegeten, nooit kippen gehad, niet op een boerderij opgegroeid of wat dan ook.

Onze kippen zijn nu 2 1/2 jaar, en het is me reuze meegevallen, en ik vind het ook nog steeds erg leuk.

 

Op internet kun je heel veel vinden, en inmiddels heb ik leuk contact met de jongens van de Boerenbond, die geven ook altijd goede tips, en denken mee :D

 

Ga er voor, en laat Mevr, Noach dit ook lezen, hopelijk gaat ze dan overstag, en ik weet zeker dat zij het ook leuk gaat vinden.

Dan doe jij het schoonmaken, kan mevr Noach er lekkere dingen van maken, van die eieren he :)

 

Wij wonen in een buurt, houden daarom geen haan, en ik heb nog nooit klachten gehad over stank, of wat dan ook.

P.S. Ons kippenhok en de ren staat achter in de tuin, niet naast onze achterdeur. We hebben 4 kippen op een ren van 11/12 meter bij 1 1/2 meter.

.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik houd inmiddels al jaren 3 kippen in een hok. Een uitloopren en een nachthok. De ren maak ik 1 x per week met de hogedrukspuit schoon ('s zomers bij warm weer 3 x per 2 weken). Het nachthok controleer ik iedere dag even en ververs eventueel wat stro.

We hebben Loman bruin, deze leggen iedere dag een ei, ook in de winter. Na ongeveer 2 jaar wordt het minder en komt de tijd voor nieuwe kippen.

Onze kippen eten een pluimvoerkorrel (koop ik bij de Boerenbond) en natuurlijk in de zomer vers bladafval uit de groententuin.

We hebben gemerkt dat ze ook gek zijn op walnoten :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@IsaBo hebben jouw kwartels ook nog verschillende zorg nodig dan kippen?

mvg, Mp

 

Ze moeten zo droog mogelijk lopen dus hun hok moet overdekt zijn. Vocht kunnen ze slecht tegen. Het voordeel is dat ze qua oppervlakte weinig ruimte in beslag nemen. Ik ken mensen die ze zelfs in een konijnenhok (op poten) houden. Bij ons zitten ze bij de kleine parkieten en tropen in de voliere.

Verder is het net als kippen. Mocht je dit willen proberen koop dan hommeltjes. Dwz als ze ongeveer twee weken oud zijn. Dan hoeven ze niet meer onder de lamp (wel warm binnen) en je kunt ze nog tam maken. Een niet tamme kwartel is namelijk een ergernis. We hebben nog niet geexperimenteerd met ander voer dan kippenkorrel.

 

Toevoeging: Wij hebben Japanse kwartels. Geen chinese. Die zijn te klein. Voor een echte grote langdurige shtf zijn kwartels niet geschikt. Ze broeden bijv. niet op hun eieren. Die moet je zelf in een broedmachine leggen, maar om te oefenen en voor de lol zijn ze heel geschikt. 5 eitjes maken 1 kippenei. Ze leggen er 240 per jaar per hen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@IsaBo kan het zijn dat dit de Europese kwartel is ,, coturnix conturnix ,, jij weet natuurlijk beter dan ik wat er in uw vogelkooi loopt maar volgens de foto denk ik dat het de Europese kwartel is . Leeft in Vlaanderen en Nederland nog in het wild maar zijn zeldzaam . Ik heb ze vroeger ook gekweekt en niet alleen voor de eieren . Is zeer lekker vlees . Heb je er ook en haan bij ?

 

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert

Volgens de fokker zijn het Japanse kwartels. Hij staat op marktplaats. Woont in Wijchen. Ja er zitten twee hanen bij. Dus de eieren zijn bevrucht. In het voorjaar wil ik er een aantal in een broedmachine leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...