Ga naar inhoud
GENEGEERD

Grote hoeveelheid oude zaden goedkoop?


lewieke

Aanbevolen berichten

Ik maakte net een praatje met de buurman. Ik gaf hem een kropje van mijn krulsalade, daar was hij blij mee en we kwamen op het onderwerp tuinieren uit, logisch ook. Nu blijkt dat bij zijn schoonouders nog een gigantische hoeveelheid zaden zou liggen, nog van de handel in granen die enkele jaren geleden werd opgegeven. Alle zaadzakjes zijn voorbij de THT datum naar zijn zeggen. Hoeveel precies, daar heb ik geen idee van, welke zaden precies weet ik ook niet maar het gaat echt om winkelhoeveelheden.

 

Hoelang zouden die dingen kunnen bewaard blijven en mag ik daar eventueel nog iets voor bieden nadat ik ze gezien heb ? Of gooien ze die meuk maar in de vuilnisbak. Zou het lonend zijn ? Of zijn er eventueel mensen die zouden kunnen interesse hebben ? Misschien preppers die wat krap bij kas zitten of bij wie het minder uitmaakt of die zakjes nu helemaal, gedeeltelijk of zelfs helemaal niet kiemen. Ik geloof dat er een flinke kans is dat ik die tegen een habbekrats of misschien wel voor n lekkere fles wijn te pakken krijg.

 

Graag een reactie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Nee, zulke groene vingers heb ik nog niet. Maar bovenal de ruimte niet. niet voor granen.

Ik lees wel steeds de vorderingen van jullie en anderen, erg leuk !

 

In mijn vorige huis heb ik wel een flink veld vol groentes (wortels, uiten, aardappels, bonen en meer) en later wintertarwe gehad.

Maar alle kennis over wat te doen kwam niet bij mij vandaan, ik luisterde en voerde uit.

Zit nu te spelen met idee een klein kasje op te zetten, maar dan gevuld met kruiden.

 

Eigenlijk moet ik maar weer eens verhuizen, bedacht ik me vandaag. Maar ik zit helaas nog wel even vast op de (huur)plek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kan een kiemtest doen.

Je plant bv in een oude eierdoos 20 zaadjes, goed opletten echt maar 1 zaadje per vakje. en dan kijken wat er uit komt. Dan kan je uitrekenen welk percentage van het zaad nog kiemt.

Dit is heel gewoone procedure bij kweekers.

Als de kiemkacht wat af neemt zaai je op de koude grond gewoon 4 zaadjes per plek. Of je kiemt het in de vensterbank voor, zodat je het in de grond zet. Dan weet je ook zeker dat het goed komt.

Zaden over de HTH geen probleem, kiemkracht neemt af maar zeker de eerste 5 jaar mits koel, droog en donker bewaard geen enkel probleem.

Daarna gewoon kiemtesten doen.

Dus als je het voor niets of weinig kan kringen gewoon lekker dien. Wel even opletten of het planten zijn waar je weer zaden van kan drogen die kiemkracht bezitten. Anders heb je een tijdelijke oplossing in handen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke: Meestal kiemt oud zaad ook nog prima. Wellicht geen 100% maar voordat je onder de 80% duikt ben je echt een tijd verder. Verschilt wel per soort, maar ik had met slecht bewaarde hennepzaadjes van 25 jaar oud weinig problemen.

 

Ben benieuwd wat voor zaden het zijn, welke soorten planten dus.

 

Grootste probleem voorzie ik in de distributie, tenzij je wat kunt uitdelen/door verkopen tijdens een SC.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als we nu eens voor de preppers een eigen zadenbank zouden aanleggen ? Je krijgt gratis zakjes, je kweekt er mee, neemt wat zaadjes van de nieuwe planten en je bezorgt wat zakjes terug van de gewonnen zaden. Het volgende jaar krijg je opnieuw zakjes, enzovoort. Zo krijgen we verse zaden, hebben we een zadenbank én zo goed als gratis zaad. Meer dan een postzegel en een enveloppe zal het niet kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of een kistje vol meesleuren en wisselen bij een meeting.

 

Is dit er nog niet dan ?

Wat ik mij altijd afvraag, ik heb hier een paar zakken potgrond opgeslagen, voor het geval de bodem vervuild zou raken.

Hoort dat niet automatisch ook bij zaden preppen ? Of denk ik dan te ver ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...