Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe groot is het risico op een nucleair incident ?


lewieke

Aanbevolen berichten

Er is al enige tijd wat te doen rond de Belgische kerncentrales. Nu stel ik mij de volgende vragen :

 

- Is België nu zorgvuldiger dan anderen landen en sloten wij de centrales uit algemeen belang of spelen er andere dingen ? De andere gebruikers van dezelfde centrales hielden alles gewoon aan de gang.

- Er was in België weer een incident en een centrale moest een paar dagen geleden een noodstop maken. Uit andere landen hoor je daar nauwelijks iets over, behalve in Frankrijjk waar ook wel regelmatig wat aan de hand is.

 

http://www.hln.be/hln/nl/6756/Kernenergie/article/detail/1679468/2013/08/01/Noodstop-voor-Tihange-2-na-probleem-met-voedingswaterpomp.dhtml

 

Gaat het om puur en zuiver geldgewin of wordt er ook rekening gehouden met de volksgezondheid ?

 

Graag jullie visie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 63
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik denk dat de meesten van ons te weinig algemene kennis hebben van dit soort zaken en dat niemand van ons voldoende inzicht heeft in de plaatselijke situatie om die vraag te kunnen beantwoorden.

 

We hopen natuurlijk allemaal dat de volksgezondheid bovenaan staat... maar of dat altijd zo is durf ik openlijk te betwijfelen :eek:

 

Gr. en suc6, Martin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb weinig vertrouwen in de overheid/genootschap die de controles uitvoert.

 

En indien die centrales slecht onderhouden zijn, er problemen zijn, dan gaan ze het echt niet aan de bevolking vertellen.

Ze geven pas openheid van zaken als het echt niet anders kan, dus als de mensen zelf al kunnen zien/ervaren dat er iets niet klopt.

 

Kijk maar naar Japan, het onderhoud daar gebeurt niet anders/slechter dan in Europa.

De persoon die de teams in de centrale daar aanstuurde, en dus elke dag in die centrale was en blootgesteld aan de straling, is een paar weken na het ongeval gestorven aan kanker.

En de regering daar heeft nog het lef om te zeggen dat het niets te maken heeft met het feit dat hij is blootgesteld aan een dodelijke hoeveelheid straling.

Als een regering over zoiets liegt, waarvan iedereen weet dat het een leugen is, waarover liegen ze dan nog meer?

Alle regeringen wereldwijd zijn zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kerncentrales worden beter gecontroleerd dan conventionelere energiecentrales. En vanwege striktere regels zal er ook sneller een noodstop plaatsvinden.

 

Maar je vroeg om het risico op een nucleair incident, dat is mijns inziens toegenomen.

 

Ik kijk dan naar de dreiging van oorlog, die ik minder stabiel vind dan tijdens de koude oorlog. Ik kijk dan naar de verloren en slechter bewaakte arsenalen en materialen. Ik kijk dan naar de mogelijkheid van terrorisme. Allemaal toegenomen.

 

Er zijn veel afspraken gemaakt in de NPT treaties e.a. Maar een aantal landen wil daar niet aan meedoen, en een aantal opkomende landen kondigt nu al gedeeltelijk aan wat ze ermee zouden doen. De landen met de grote arsenalen hebben bovendien automatische systemen in gebruik die niet te stoppen zijn na activering. Het is een heel gevoelige balans die nu al decennia duurt en het is wachten tot de bom barst. En dan hopen dat het meevalt qua uitwisseling.

 

Geldgewin of volksgezondheid ? Het is de balans daartussen die toelaatbaar wordt geacht door de bestuurders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kijk dan naar de dreiging van oorlog, die ik minder stabiel vind dan tijdens de koude oorlog. Ik kijk dan naar de verloren en slechter bewaakte arsenalen en materialen. Ik kijk dan naar de mogelijkheid van terrorisme. Allemaal toegenomen.

 

Ze hebben genoeg 'toys' om een mooie oorlog te voeren met in elkaar in elk geval:

World-Nuke-Graph-with-Info-122012.png.88864d07a3a5e4dd29dbeb3b914658f3.png

uit: http://ploughshares.org/world-nuclear-stockpile-report of http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_states_with_nuclear_weapons

 

Engste vind ik altijd dat mensenlevens slechts getallen op een scherm zijn voor de mensen die aan de touwtjes trekken en dat het voor hun een groot Stratego of Risk spel is. De politiek kan al niet fatsoenlijk een land runnen en een simpele begroting op orde stellen laat staan dat je ze laat beslissen over dit soort 'weapons of doom' ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is al enige tijd wat te doen rond de Belgische kerncentrales. Nu stel ik mij de volgende vragen :

 

- Is België nu zorgvuldiger dan anderen landen en sloten wij de centrales uit algemeen belang of spelen er andere dingen ? De andere gebruikers van dezelfde centrales hielden alles gewoon aan de gang.

- Er was in België weer een incident en een centrale moest een paar dagen geleden een noodstop maken. Uit andere landen hoor je daar nauwelijks iets over, behalve in Frankrijjk waar ook wel regelmatig wat aan de hand is.

 

http://www.hln.be/hln/nl/6756/Kernenergie/article/detail/1679468/2013/08/01/Noodstop-voor-Tihange-2-na-probleem-met-voedingswaterpomp.dhtml

 

Gaat het om puur en zuiver geldgewin of wordt er ook rekening gehouden met de volksgezondheid ?

 

Graag jullie visie.

 

Doel 1 en 2 zijn in 1975 geopend, met een beoogde gebruiksduur van 25 jaar. Ze hadden dus in 2005 al reeds gesloten moeten zijn. Hetzelfde geld voor doel 3 (1983) en doel 4 (1985). De regering Verhofstad 1 heefd de gebruiksduur voor al deze centrales verlengd naar 40! jaar. Ook Tihange houdt men 20! jaar langer open als bedoelt was. Ook in Belgie staat er dus aardig wat verouderde techniek te pruttelen. Bovendien lekt Tihange II 500 cc tot 2 liter licht radioactief water per dag! En heeft het last van betonrot, op sommige plaatsen tot 30 cm diep!

Volgens het Belgische ministerie van BZ lopen alleen al door doel 903.000 Belgen een nucleair risico. Ze vergeten de Nederlanders dan maar even voor het gemak ....

Wat denk jij, puur en zuiver geldgewin of volksgezondheid????

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

ff een oude topic *bump (en vanwege het feit dat het volgende filmpje zo triest is dat het eigenlijk niet bij humor geplaatst mag worden..)

 

[video=youtube;1Y1ya-yF35g]

 

Samenvatting:

 

Het nucleair arsenaal in de VS wordt beheert door o.a. 'zo'n deur die lijkt op die Cheyenne Mountain (die kennen de meesten vast wel) die kapot is en wordt gehanteerd met een koevoet, software dat staat op floppy disc's zoals deze, door personeel dat o.a. dronken is/net voldoendes scoort op tests waarvan ze antwoorden naar elkaar kunnen smsen en dat af en toe wel is per ongeluk 4 ICBM's onbeheerd anderhalve dag op een vliegveld laat staan...

 

Had ik al gezegd dat de VS zichzelf al bijna 2x heeft opgeblazen met een nucleaire bomb?

 

*Ow en ik geloof me te herinneren dat het password om te lanceren 8x0 was..dus..00000000 om te lanceren..

 

How the hell did we even got this far without blowing this shit up?!:confused:

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lek in kerncentrale bij grens

 

De kerncentrale in het Duitse Lingen is vrijdag gesloten nadat een lek was ontdekt. Het complex ligt niet ver van de Nederlandse grens bij Drenthe en Overijssel.Er werd een verhoogde luchtvochtigheid gemeten, wat kan betekenen dat er koelwater is vrijgekomen. Radioactieve straling is niet ontsnapt, meldt TC Tubantia. Zolang experts op zoek zijn naar het lek, is de kerncentrale gesloten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik mij afvraag waarom die krengen van kerncentrales altijd aan lands grenzen zijn gebouwd. De vier centrales in Nederland staan aan de grens . Een met belgie een met Duitsland twee aan de noordzee .

Die in belgie staan ook aan de grens . Nu lees ik hier een duitsland en bij lewieke in de buurt een in frankrijk.

Is dat als er iets gebeurt een ander land er ook bij te betrekken ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat men bij het bouwen vooral plekken zocht waar ruimte was, dus niet in de steden...en waar weinig mensen ook protesteerden tegen de bouw, dus dunbevolkt gebied.

Verder zijn er ook wel kerncentrales geweest die meer in het land liggen, zoals Dodewaard, maar die is nu gesloten.

Delft, Petten en Wageningen hebben kerncentrale voor onderzoek, niet voor opwekken elektriciteit. Wageningen is nu gesloten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ff een oude topic *bump (en vanwege het feit dat het volgende filmpje zo triest is dat het eigenlijk niet bij humor geplaatst mag worden..)

 

Wat verontrustender is, in mijn ogen, is dat ik niemand heb gehoord over de werkelijke essentie van het filmpje.

 

En voordat we een ellenlange discussie krijgen hier ook het antwoord: het feit namelijk DAT deze zaken naar buiten komen en DAT er over gesproken wordt. Al dan niet als humor.

Er zijn landen zat waar dit soort zaken nl. ook gebeuren en niemand er iets over zegt, denkt en al helemaal niet mag uiten op welke manier dan ook.

In dit opzicht ben ik wel blij met zo'n filmpje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat er een hele waslijst aan ongelukken en bijna ongelukken aan kerncentrales zijn die worden verzwegen. De meeste krengen worden ouder en dan komen de gebreken. Dat is ook zo bij mijn schoonmoeder, dus waarom zou dit niet gelden bij kerncentrales.:p

@FincaInSpanje die van Borsele is de laatste 10 jaar toch stevig gemoderniseerd , oké het reactor vat en de bol zijn oud maar alles wordt constant bekeken ,elk jaar is er een (productie) stop en wordt er onderhoud uitgevoerd , dus die centrale is zeker niet oud .Niet dat ik een voorstander ben van atoomenergie , maar ik vind wel dat je een reeel beeld moet bekijken .

 

Hoe het met andere centrales is gesteld en hoe men daar te werk gaat weet ik niet , de kans op een ongeluk is altijd aanwezig dat wel in wat voor vorm dan ook centrale of bom

en ik denk niet eens aan een echte nucleaire bom , een vuile bom is net zo gemeen en voor terroristen veel makkelijker te krijgen /maken

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik mij afvraag waarom die krengen van kerncentrales altijd aan lands grenzen zijn gebouwd. De vier centrales in Nederland staan aan de grens . Een met belgie een met Duitsland twee aan de noordzee .

Die in belgie staan ook aan de grens . Nu lees ik hier een duitsland en bij lewieke in de buurt een in frankrijk.

Is dat als er iets gebeurt een ander land er ook bij te betrekken ?

 

Goedkope grond

Dun bevolkt

Veel ruimte en beschikking over koelwater (ook om te lozen)

Bij een ongeluk en gunstige wind waait het richting zee ..... of BE:p

 

Er zijn momenteel zo veel oude centrales en hoewel de zogenaamd veilig zijn is het een kwestie van tijd tot ze van ouderdom gaan lekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

allo Lewieke,

 

ik denk dat Fukushima, net als Sellafield, de 3 Miles Island situatie, Tschjernobyl, of ook de twee nucleaire incidenten in de USA vorig jaar (waarvan niemand iets heeft gehorod en onbekend is hoe dat er nu voor staat) laten zien dat de nucleaire industrie, de media en politiek samen een crimineel netwerk vormen wat consequent elk greintje waarheid over feiten en de echte situatie wegmoffeld, bedenkt en verstopt. Het publiek mag niet - nooit - weten wat er allemaal echt gebeurt.

Dat gold bv ook voor een kritisch incident in de nucleaire centrale van Petten in (als ik me goed herinner) 1987. Ik heb destijds de autoriteiten zelf gebeld en informatie gevraagd en werd toen ook al compleet geblokkeerd en afgewimpeld. Het duurde tot - ik geloof - 2013 voordat de overheid officieel toegaf dat er toen een incident plaatsgevonden had.

 

Hetzelfde zal gebeuren - en gebeurt al - met de Belgische centrales.

 

Kernenergie is niet veilig. Er is geen oplossing voor het radioactief afval, en de geschiedenis heeft ondertussen bewezen dat incidenten plaatsvinden die men niet kan overzien, niet kan controleren, en die verstrekkende gevolgen hebben voor vele generaties. In het geval van bv Fukushima heeft dit nu al geleid tot grote sterfte van grote groepen flora en fauna, tot gruwelijke misvormingen en enorme explosie van kanker in Japan, de hele Pacific en de westkust van de USA en Canada. Ook daarover wordt gezwegen.

 

Veel betrouwbare onafhankelijke informatie over deze situaties kun je vinden op http://www.enenews.com of http://www.fairewinds.org

 

groetjes, Branco

Link naar reactie
Delen op andere sites

1961 viel er een MK-43 kernbom uit de lucht in de plaats Goldsboro VS toen een B52G verongelukte.

http://en.wikipedia.org/wiki/1961_Goldsboro_B-52_crash

 

Het is gebeurd in het verleden het zou zo weer kunnen gebeuren de VS en Nederland maken ruzie over wie bij zo incident de troep opruimt. Ook hier in Nederland vliegen toestellen van de 62d Airwing uit VS in C-17s met kernwapens over het grond gebied. ook wordt er geregelmatig heen en weer gevlogen naar kleine brogel, buchel, aviano, en nog wat velden voor onderhoud aan deze wapens. De kernwapens die hier in de koude oorlog lagen zijn naar hun depots vervoerd via speciale vrachtwagens of kwamen per trein aan.

 

Nuclear warhead transporter

 

9088919084_d8f0c0c4eb_o_zps5096ecae.jpg.d25480fe470640931eb38dbb2fba4e91.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...