Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ganzen moeten het loodje leggen


Flos

Aanbevolen berichten

380.000 ganzen moeten het loodje leggen in Nederland .

De komende vijf jaar moeten jagers in Nederland 380.000 grauwe ganzen schieten . De populaire is zo groot met toenemende schade aan de landbouwgewassen als gevolg . Men wil streven naar een maximum populatie van 100.000 ganzen . Indien er geen maatregelen getroffen worden, zou de populatie in Nederland groeien tot bijna drie miljoen vogels . Dat heeft onderzoeksinstituut Altera Wageningen berekend . Verschillende partijen waaronder natuur- en landbouworganisaties, hebben afgesproken dat het aantal ganzen over vijf jaar met twee derden moet zijn afgenomen . De organisaties sloten daarvoor het zogeheten Ganzenakkoord .

 

Graag jullie mening

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Gestoofde ganzenbout met groenten

Bereidingstijd: meer dan 2 uur | Menugang: hoofdgerecht

 

 

Ingrediënten

 

Voor 4 personen: 4 ganzenbouten, boter, 150 g spekblokjes, ½ kleine koolraap, ¼ knolselderij, ½ winterwortel, 3 stelen bleekselderij, olie, 1 witte ui (gesnipperd), 3 appels in stukjes, 7 dl appelcider, gevogeltebouillon, 2 laurierbladeren, ½ eetlepel tijm (fijn gesneden), ½ eetlepel rozemarijn (fijn gesneden), 1 knoflook teen in plakjes gesneden, peper en zout, whiskey (indien gewenst), zo nodig aardappelzetmeel.

 

Bereiding

 

De ganzenbouten rustig in boter bakken voor een mooie egale kleur. Niet te heet bakken. Het spek uitbakken in een koekenpan. De koolraap, knolselderij, winterwortel en bleekselderij in dobbelsteentjes snijden (circa 1,5 x 1,5 cm).

 

De groenten samen met de gesnipperde ui en de kruiden kort aanbakken met wat olie in een grote pan voor een mooie kleur. Het uitgebakken spek en de ganzenbouten toevoegen en afblussen met cider. Zo nodig wat aanvullen met gevogeltebouillon. Kruiden en knoflook toevoegen.

 

Op een laag vuur het geheel zachtjes stoven tot het vlees bijna van het bot valt. Dat kan wel een paar uur duren (de tijd hangt af van de bouten). Het beste is om af en toe even te voelen met mes of vork. Aan het eind van het stoven de appels in stukjes toevoegen en de laurier en takjes kruiden eruit halen.

 

Dan voorzichtig de ganzenbouten uit het vocht halen. Het stoofvocht verder op smaak brengen met peper en zout (en eventueel een beetje whiskey). Eventueel afbinden met wat aardappelzetmeel, maar oppassen dat het niet te glazig wordt.

 

 

Serveertip

De groenten serveren naast de ganzenbouten en presenteren met de saus.

 

Bron: Ganzenbord 2011 - CLM, Elmar Gerekink, Restaurant Elmar, Amsterdam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat word dan voornamelijk ganzen eten als SHTF ...

 

Maar serieus, het heeft 2 kanten.

Enerzijds denk ik laat de natuur zijn gang gaan, maar dat is iets waar de mens al eeuwen zich niet aan kan houden.

Anderzijds die gewassen waar ze het over hebben is ons eten dus snap dat wel...

 

Ben een groot dier liefhebber en vind niet dat men onrecht aan wat voor dier dan ook aan mag richten, een andere gepaste oplossing vinden is misschien beter... Maar ja, wat voor oplossing??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat de boeren hier graag mopperen over loslopende en vliegende ganzen. Liever niet op mien veld !!

 

Maar ze gebruiken ze ook weer als waakhond-vervanger.

Zelf heb ik niet voldoende inzicht om te weten hoe het staat met populaties, ik zie en hoor er wel meer dan genoeg overvliegen.

 

Kan me voorstellen dat er teveel zijn en dat het lastig is, ik hoop wel dat ze dan globaal gaan kijken wat de beste oplossing is voor die ganzen. En niet alleen maar met een paar landen die belang hebben bij vermindering van het aantal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amber er is een verschl tussen tamme (witte) ganzen en wilde ganzen... Ik vind het erg knap als jij een boer weet te vinden die grauwe ganzen inzet als waakhond...

 

Hoe dan ook, die ganzen moeten dood, dat is nu eenmaal de natuur. Dan blijven er twee keuzes over: natuurlijke vijand introduceren, of jagers hunwerk laten doen. Ik ben helemaal voor de natuur zijn werk laten doen, maar daarvoor is Nederland helaas veel te druk bevolkt.

 

Danblijven er nog steeds twee keuzes over: de mensen populatie omlaag brengen of de ganzenpopulatie... Ik denk dat als we het eerste voorstellen de jagers daar enige... laten we zeggen tegenstand... tegen zullen bieden, dus laat ze die ganzen maar schieten.

 

It's for the best.

 

lekker recept trouwens, ga ik morgen eens maken denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het punt is dat men altijd een oplossing bedenkt die het symptoom bestrijd en nooit de oorzaak zoekt en aanpakt en wat dat afschieten betreft , dat geldt niet enkel voor ganzen maar

allerlei vogels en andere dieren :(. @niki de mensen populatie omlaag brengen lijkt mij een hele slimme keuze . Het is enkel dat maakt je niet populair , niemand wilt eraan en allemaal

weten ze wel een reden te bedenken dat het niet moet .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het punt is dat men altijd een oplossing bedenkt die het symptoom bestrijd en nooit de oorzaak zoekt en aanpakt

 

Vertel, vertel! Moeten de weilanden van de boeren worden omgeploegd en moeten ze hun akkers braak laten liggen? Of bedoel je dat Nederland eigenlijk weer één oerbos moet worden? Hoe stel jij je het terugbrengen van de grootte van de bevolking in grote lijnen voor? China als voorbeeld nemen?

 

Wat mij betreft verdwijnen er 380.000 ganzen naar exclusieve restaurants én voedselbanken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam

En what about de herten en everzwijnen in oa de Veluwe? Ook die zijn er door de menselijke bescherming en het ontbreken van natuurlijke vijanden op plaatsen in veel te grote getalen. Moeten we een vaak tienvoudige te grootte populatie maar aan het lot overlaten met als gevolg dat veel dieren sterven door het verkeer of een gebrek aan voedsel of zijn we "humaan" en passen we de populatiegrootte aan aan het leefgebied. Of zorgen we dat beer, wolf en linx weer een habitat hebben in NL en laten we de natuur weer zichzelf reguleren?

 

We hebben als mensheid ingegrepen in de natuurlijke cyclus en daar moeten we ook maar de consequenties van dragen. Laten we datgene wat de natuur ons geeft (het gedode wild) met respect behandelen en ook volledig gebruiken. If you kill it, grill it.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nonkel Jones ik ben geen bioloog en heb ook geen interesse in een verhitte discussie over het wel of niet .......

Mijn standpunt is dat dit soort dingen gewoon signalen zijn dat het niet goed is en gaat , Gewoon maar die beesten afschieten druist in tegen mijn

gevoel en geweten ,want het laat zien dat we totaal geen respect hebben voor alles wat leeft !. Punt is wel dat Moeder Natuur ons geheid terug pakt geloof me

gr will

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nonkel Jones ik ben geen bioloog en heb ook geen interesse in een verhitte discussie over het wel of niet .......

Mijn standpunt is dat dit soort dingen gewoon signalen zijn dat het niet goed is en gaat , Gewoon maar die beesten afschieten druist in tegen mijn

gevoel en geweten ,want het laat zien dat we totaal geen respect hebben voor alles wat leeft !. Punt is wel dat Moeder Natuur ons geheid terug pakt geloof me

gr will

 

het gaat juist steeds beter met de natuur daarom zijn er zoveel ganzen herten en zwijnen maar er zijn geen natuurlijke vijanden want die worden niet terug gezet omdat mensen het niet prettig vinden om een aangevreten hert te zien

maarja de natuur is 2 ledig prooi en jager zonder de natuurlijke jager loopt de prooi populatie ook volledig uit de hand

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ganzen, beste @12gauge, hebben, doordat ze bij voorkeur in het open veld foerageren, op de vos na in Nederland eigenlijk vrijwel geen natuurlijke vijanden. Het is de overdaad aan voedsel dat voor het probleem zorgt, ganzen zorgen voor enorme schade aan gewassen en weilanden.

 

Dat de oorzaak van het ontbreken van natuurlijke vijanden van herten te vinden zou zijn in het feit dat mensen het niet prettig vinden een aangevreten hert te zien, is fundamenteelloos geklets. Van Kooten en De Bie zouden het gelul van een dronken aardbei noemen.

 

Niet om je op het hart te trappen, echt niet want daarvoor waardeer ik je teveel, maar mensen zoals jij die niet echt weten hoe het er in de natuur - en wat ervan over is - toegaat, en er desondanks een mening over denken te hebben, vormen m.i. een deel van het probleem omdat ze de discussie verlammen en daadkracht doen afnemen. Om het nog maar niet te hebben over lui die het verschil niet kennen tussen een wilde- en een tamme gans, maar toch zo nodig boeren schofferen. Boeren die soms schades hebben van vele tienduizenden euro's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ze geen natuurlijke vijand hebben komt omdat de meest voorkomende ganzen in gevoerd zijn uit Noord-Amerika en Canada . De bij ons voorkomende ganzen komen uit 14 families en 2 geslachten . Anser (waar de inheemse grauwe gans tot behoort ) en de Branta's (waar de meest voorkomende Canadese gans tot behoort ) onder het geslacht branta komen er 4 soorten voor . De Canadese gans de brand gans de roodhalsgans en de rotgans . Deze soorten zijn in de 17 eeuw in Groot-Brittannië geïntroduceerd . In 1927 voor het eerst opgemerkt in de lage landen .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ze geen natuurlijke vijand hebben komt omdat de meest voorkomende ganzen in gevoerd zijn uit Noord-Amerika en Canada . De bij ons voorkomende ganzen komen uit 14 families en 2 geslachten . Anser (waar de inheemse grauwe gans tot behoort ) en de Branta's (waar de meest voorkomende Canadese gans tot behoort ) onder het geslacht branta komen er 4 soorten voor . De Canadese gans de brand gans de roodhalsgans en de rotgans . Deze soorten zijn in de 17 eeuw in Groot-Brittannië geïntroduceerd . In 1927 voor het eerst opgemerkt in de lage landen .

 

Geert

 

Een stukje gratis geschiedenis!! Mooi!! Ik hou nu al van je Geert ik wil alles van je leren ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door niet eenduidig beleid in nederland (per provincie verschillend) is het erg moeilijk de populatie te beheren.

Daarnaast laten ze het ook geregeld uit de hand lopen door het beheer op ganzen te verbieden, met dit als gevolg.

Gewoon de ganzen in heel nederland door jagers laten beheren. Niet moeilijk doen en dan is alles in de hand te houden.

Prima, eerlijk en heerlijk stukje vlees. Gewoon op een verantwoorde manier uit de natuur oogsten dus.

 

Veel nederlanders denken dat het allemaal natuur is, maar vergeten dat Nederland cultuurlandschap heeft. Elke m2 in Nederland moet op een een of andere manier onderhouden worden.

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vertel, vertel! Moeten de weilanden van de boeren worden omgeploegd en moeten ze hun akkers braak laten liggen? Of bedoel je dat Nederland eigenlijk weer één oerbos moet worden? Hoe stel jij je het terugbrengen van de grootte van de bevolking in grote lijnen voor? China als voorbeeld nemen?

 

Wat mij betreft verdwijnen er 380.000 ganzen naar exclusieve restaurants én voedselbanken.

 

Ik dacht toen ik jong was ook dat men in China gek was met hun 1-kind politiek, nu begin ik echter te geloven dat de Chinezen (gedwongen) vooruit waren op hun tijd. Teveel of te weinig dieren van een soort zijn altijd onze fout, zo simpel is het, als je het natuurlijke evenwicht verstoord (onze specialiteit), dan krijg je problemen.

Er wordt niet gesproken over mensen doden, enkel voor zorgen dat we in de toekomst verminderen of op zijn minst stagneren. Of stel jij voor dat we binnen 30 jaar elkaar gaan opeten mss, want veel meer zal er niet meer te vinden zijn dan...

We leven nu al boven onze stand, wordt tijd dat dat genivelleerd wordt en ik zie daar zelfs heel weinig keuze in, zal van moeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haai,

 

Laat ik voorop stellen dat ik hier het fijne niet van weet dus niet even een duidelijk standpunt kan geven. Er word aangegeven dat er veel schade toegebracht word aan de landbouw. Zijn daar cijfers over? Ik kan ze namelijk niet vinden...?

 

Ik vind het belangrijk dat als er zoveel ganzen afgeschoten gaan worden, deze wel gebruikt worden. Niet achteloos op een berg gooien en laten wegrotten. Deze vogels zijn gewoon te eten, dus dat moet dan ook gebeuren als je het aan mij vraagt. Zo zijn de veren en botten ook weer bruikbaar. Want als het dan moet, dan ook alles gebruiken.

 

Al met al een moeilijke kwestie. Weetje wat het is, uiteindelijk zijn er aanleidingen die hiertoe leiden. En daar zullen mensen een groot aandeel in hebben.

 

Groetjes,

 

Appelflapje

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Thanks! Daar was ik naar opzoek. Uitgaande dat de cijfers kloppend zijn op pagina 16 en 17 zie ik het probleem wel. Ik vind afschieten een "zware" maatregel. Liever zie ik andere oplossingen, echter kan je een groep ganzen niet vragen te vertrekken naar een ander gebied.

 

Ik snap het, maar ik heb er een heel dubbel gevoel bij.

 

Groetjes,

 

Appelflapje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je nu toevallig een van die duizenden ganzen te pakken krijgt hoe weet je of je een jong exemplaar of een oude rakker in uw handen kreeg .

Een combinatie van volgende tips kan wijzen op een jong exemplaar (tot 3 jaar )

. de kleurcontrast ( buik en borst , vlek op de wang ) zijn minder uitgesproken

. De vliezen tussen de tenen scheuren gemakkelijker

. De beenderen en het kraakbeen zijn brozer , de vleugels , de luchtpijp of de bovenkant van de bek kan je zonder veel moeite breken .

 

Geert

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je nu toevallig een van die duizenden ganzen te pakken krijgt hoe weet je of je een jong exemplaar of een oude rakker in uw handen kreeg .

Een combinatie van volgende tips kan wijzen op een jong exemplaar (tot 3 jaar )

. de kleurcontrast ( buik en borst , vlek op de wang ) zijn minder uitgesproken

. De vliezen tussen de tenen scheuren gemakkelijker

. De beenderen en het kraakbeen zijn brozer , de vleugels , de luchtpijp of de bovenkant van de bek kan je zonder veel moeite breken .

 

Geert

 

Kijk, dat zijn nuttige tips!

 

Zelf wel eens op de koffie gekomen met een te oude fazant die niet meer fatsoenlijk gaar te krijgen was. :o

 

Tip nummer 1 vergt alleen wat observatie voor de andere twee moet je eerst de ervaring opdoen. 'k Zal eens opletten als ik weer een stel ganzen zie....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...