Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat te doen met al die courgette's


Raycoupe

Aanbevolen berichten

Courgette's zijn heel leuk en makkelijk om te kweken. Weinig last van ongedierte, groeit als een tierelier en elke dag zie je de vruchten aanzienlijk groter worden. Het werkt zelfs in bakken.

 

Resultaat, in korte tijd heel veel courgette's. Nu vind ik ze hartstikke lekker gevuld met een gehaktmengseltje in de oven, of in stukjes door de pasta saus, maar dat komt ook na een tijdje je neus uit.

Invriezen of wecken is een optie, maar ik hou niet zo van slappe courgette. Courgette soep heeft mij ook nooit kunnen bekoren, dus dat invriezen is ook geen optie voor mij.

 

Al mijn overschot courgette's uit eigen tuin en die van m'n vader, komen terecht bij zijn buurvrouw. Zij maakt ze in op zuur, zonder te wecken en ze zijn dan minimaal een jaar houdbaar, waarschijnlijk veel langer.

 

Laatst heb ik daar van drie verschillende recepten courgette's in 't zuur geproefd en 1 recept stak met kop en schouders boven de rest uit. Ik vond het nogal zoet, maar dat ik uiteraard aan te passen door minder suiker te gebruiken.

 

Nodig:

1kg courgette's

2 uien (rood of wit of gecombineerd)

60 gram zout

0,5 liter inmaakazijn

400 gram suiker (als je behoorlijk zoetig zuur wilt, anders een stuk minder)

1 theelepel selderijzaad

1 theelepel mosterdzaad

1 theelepel geelwortel poeder

1/3 theelepel mosterd poeder

 

Werkwijze:

De groenten in stukken snijden (redelijk grof, ook afh. van persoonlijke smaak)

Zout erover strooien, door elkaar husselen en twee uur laten trekken

Mengsel maken van inmaakazijn en kruiden, dit aan de kook brengen en de suiker toevoegen (proeven om te bepalen hoe zoet of zuur je het wilt hebben)

Zout van de groenten afspoelen en in het azijn/kruidenmengels 15 a 20 minuten laten koken (als je het wat korter doet, blijft het steviger)

 

Afvullen in schone potjes (oude schoongemaakte groentenpotjes, etc, gewoon je oude glaswerk) en op de kop wegzetten.

 

Na een paar weken zijn de kruiden lekker er doorheen getrokken en heb je zoet/zuur voor bij de stamppot oid.

 

Uiteraard kun je ook nog paprika of andere stevige groenten toevoegen en wat spelen met de kruiderij.

 

Dit recept is ook heel bruikbaar voor augurken en komkommers.

 

Veel plezier!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Met gemengde gevoelens denk ik terug aan de vakantie in Zweden, 1988. Mijn ouders hadden gehoord dat groente erg duur is in Zweden (klopte ook, heb komkommers per decimeter verkocht zien worden in plaats van per stuk). De hele tuin stond vol met enorme courgette planten, dus je begrijpt, de vruchten daarvan gingen met zijn allen mee op vakantie. Knackebrod met geraspte courgette als ontbijt, courgettesalade tussen de middag, 's avonds courgette met rijst... Tien, vijftien jaar heeft mijn courgettetrauma geduurd.. Inmiddels weet ik dat deze groente best lekker kan zijn (mits met mate!), mijn voorkeur gaat uit naar gegrilde courgette (in schijfjes/plakken op de BBQ of in een grilpan, met wat olijfolie en peper en zout). Overigens zijn gefrituurde courgettebloemen ook erg lekker (dan heb je later in het seizoen wat minder van die enorme fallussymbolen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker recept, maar een kleine toevoeging, je geeft aan dat elk potje prima is en dat je ze op de kop moet weg zetten. Dit betekend dat de deksel dan onder het zuur komt. Metalen deksels kunnen hier niet tegen! Houd hier aub rekening mee!

 

Je hebt inderdaad ook wel potten met volledig plastic deksel, bv Nutella.

 

Die buurvrouw had ze in gewone conserven potten, dus zo'n metalen deksel met plastic liner.

 

Zou dat niet genoeg zijn? HAK verkoopt zo zijn rabarber in pot en ook augurken en andere zuurwaren zitten in zulke potten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...