Ga naar inhoud
GENEGEERD

Eigen Easy To Make Wormenbak.


MyronPrps

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen:)

 

ik heb deze week mijn eigen wormenbak gemaakt en wou het toch even delen met het DIY subforum, het is een hele simpele wormenbak die je zelfs in geval van nood op het dak je auto kan vastbinden en meenemen naar je bol;)

 

Ik begon met de deksel te maken aangezien dit het enige echte "werk" is, de deksel zijn eigenlijk vier latjes aan elkaar vastgeschroeft en hier met een heleboel nietjes 2 vuilniszakken overheen spannen je zou het met een kunnen doen maar ik vond twee er toch iets steviger uitzien.

 

[ATTACH=CONFIG]4721[/ATTACH]

 

ik heb de deksel net iets groter gemaakt dan de bak zodat deze er makkelijk overheen valt, de bak is voor €8 gekocht bij de hornbach en is van kunststof zodat deze in weer en wind zich goed houd. Ik heb in de bodem 6 hele kleine gaatjes geboort zodat de "wormenthee" erg makkelijk in mijn opvanger drupt en de wormen er niet uitkunnen.

 

Hierna heb ik aarde, bodemverbeteraar, versnipperde krant en half gecomposteerde moestuin resten erin gedaan en in een hoekje van de tuin de bak weggezet.

 

Hier nog het eindresultaat:

 

[ATTACH=CONFIG]4722[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]4723[/ATTACH]

 

als er nog tips of op/aanmerkingen zijn of misschien vragen lees ik ze graag:)

 

Met Vriendelijke Groet, Mp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hoe vang je de wormenthee op ? Ik begrijp dat er gaatjes in de bak zijn maar daarmee heb je de thee nog niet opgevangen, komt er nog een opvangbak onder ? Kan je de thee mengen met water en er de planten met de gieter 'voeden' ? @MyronPrps Welke wormen gebruik je ? Waar haal je die ? Is zo een bak winterbestendig of vriezen alle wormen dood ? Ik zie'm nog niet in mijn keuken staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke ik heb er een opvang bak onder met een paar kleine houtjes zodat het er ook echt in kan druppen, ja ik meng het met water want wormenthee puur kan soms nog wel eens te sterk zijn en dan verbranden je wortels wat ik vaak doe bij een gieter van 10L is 1/4 wormenthee en 3/4 water je kan ditzelfde systeem voor compost gebruiken, mensen denken vaak dat compost alleen in je aarde mengen het beste is en dat juist niet zo omdat door de regen de voedingsstoffen van de compost steeds verder in de grond wegtrekken wat dus het beste is als je compost klaar is om het beetje voor beetje in een grote emmer te doen met heel veel water hierdoor kun je je planten de hele zomer door blijven bemesten en weet je ook zeker dat ze alle voedingsstoffen opnemen dit is vaak niet het geval bij normale compost en zo kun je je compost ook velen malen beter verspreiden.

 

mvg, Mp

Link naar reactie
Delen op andere sites

@larik wormen houden een winterslaap en dan staat de bak als het ware stil, tijdens de winter zal ik ook de gaten gaan dichten met hooi en hooi rondom de bak leggen zodat de temperatuur toch wat constanter blijft, in de warmere maanden zijn de wormen volop bezig dus zou je met het vervoeren daar wel rekening mee moeten houden en als je lang reist er dus ook wat meer voedsel ingooien.

 

Als je het interessant vind raad ik het zeker aan want het is als het ware een groente afval bak want alles wat overblijft van bijv. je moestuin kan erin, zo gooi ik vooral de aardbeien in die opgegeten worden erin en daar zijn de wormen erg blij mee maar zo is ook de wormen thee en compost wat ze produceren erg goed voor je moes en siertuin en dit alles binnen een vierkante meter.

 

mvg, Mp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er moeten luchtgaten in de zijkanten. Die plak je af met muggeziftmateriaal zodat er niks uitvalt maar er wel lucht in kan.

Dat zijn toch compostwormen en geen gewone regenwormen hé?

 

Je kan nog anders werken.

Onderste bak de opvangbak. Dan je eerste bak wormen en hun voeding. Als die zo goed als vol zit er een bak bovenop zetten met hun voeding in. De wormen kruipen er automatisch in want die willen dat eten en je eerste bak is klaar voor gebruik.

Wel gaten in de bodem maken of ze kunnen er niet in. Die moeten dan groot genoeg zijn. Geen nood, zolang ze voldoende voeding hebben en er zitten niet te veel wormen in, zullen ze niet naar de opvangbak kruipen.

Van het teveel aan compostwormen neem je een handjevol, steek je in een mooi pakje, met wat voeding bij en je stuurt het naar mij. :p

Een goede wormencompostbak ruikt niet en kan je perfect in je keuken houden, ook in de winter (al zou ik het zelf niet echt in mijn keuken willen maar er zijn andere plaatsen) Het zou zonde zijn om je keukenafval niet tot wormencompost te verwerken omdat het winter is.

 

Voor sommigen vieze uitwerpselen, voor tuiniers is't goud ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

ik zou toch de mogelijkheid eens gaan bekijken of je geen bak binnen kan houden, dan kan je het hele jaar door je afval kwijt, heb je het hele jaar door compost en percolaatproductie en je wormen vinden het ook prettiger. zo buiten is het in de winter doorgaans te koud, dan vriezen ze dood, ook met wat stro tegen de bak. en in de zomer in de zon wordt het erg warm onder zo'n vuilniszak. Zeker omdat er ook geen luchtgaten inzitten. wil je het toch buiten doen adviseer ik je om toch iets degelijkers te bouwen met de mogelijkheid van een goede isolatie, het liefste beschut onder een struik of zo dat de bak uit wind, zon en regen staat en ik zou ook meer gaten in de bodem boren en een 2e bak eronder als afvalbak voor het percolaat. Je hoeft niet bang te zijn dat de wormen eruit kruipen. Goeie eerste poging, ben benieuwd naar de foto's van deDIY wormenbak 2.0.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
@Pr3parator ik gebruik de wormen nu voor de wormenthee en als de bak te vol zit met wormen gooi ik ze in de tuin om ook de moestuin vol met wormen te krijgen.

 

mvg, Mp

compostwormen (Eisenia Foetida) hebben meer voeding nodig dan ze uit de gewone moestuin grond kunnen halen. Voor het aanvullen van je moestuinwormen zal je echt op de regenwormen moeten wachten of informeren bij een viswinkel (al hebben die eerder juist de compostwormen als levend aas).

Link naar reactie
Delen op andere sites

leuk om over deze variant te lezen. Wij gebruiken weer andere beesten om van al ons organisch afval af te komen: kakkerlakken. Maar dan weer niet als doel om daadwerkelijk compost te verkrijgen. Wel is het zo dat deze dieren vrijwel kurkdroog te houden zijn en absoluut geen stank veroorzaken en er is vrijwel geen onderhoud of controle nodig, alles gaat vanzelf. Op citrus na verorberen ze vrijwel alles en het nageslacht wordt verkocht als voederdieren voor reptielenhouders. Maar ik ga mij ook zeker eens verder verdiepen in de wormenbak!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

Als je ook je (on)kruid en gras wil composteren, kun je een warmte bak maken. Ik gebruik een oude regenton, onderop en bovenop de inhoud een oud kleed om het spul te laten broeien. Op die manier heb je volgend jaar geen ongewenste onkruidzaden in je tuin. Omdat de ton op tegels staat, kunnen er niet vanzelf wormen in komen. Die heb ik vandaag gehaald bij een hengelsportzaak. ben benieuwd of ik de foto nu wel kan verkleinen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, deze foto is normaal.

De compostbak informatie staat ook al op het forum. http://preppers.nl/forum/threads/6660-Eigen-Easy-To-Make-Wormenbak?highlight=wormenbak

Er is ook een topic met hoe je een goede bak maakt met drie lagen en informatie welke wormen je nodig hebt

 

@netuyas kan dit bericht aan bovenstaand wormenbaktopic vastgemaakt worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...