Ga naar inhoud
GENEGEERD

Cavia's als vee


Communicator

Aanbevolen berichten

Ik kwam zojuist een interessant idee tegen. Cavia's als live stock. Ze fokken als konijnen, en schijnen naar varkensvlees te smaken. Buiten het feit dat het enorm schattige beestjes zijn en mijn kinderen me waarschijnlijk nooit meer aan zouden kijken, zou dit een reële toepassing zijn in ons kikkerlandje?

 

Ik zou hier wel een leuk hok voor kunnen bouwen en zo een stuk of 20 guinea pigs kunnen houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 101
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

De The Nature Conservancy adviseert ook om je veestapel te vervangen door cavia's vanwege ecologische voordelen. Miller: "They were encouraging people to switch from cattle to guinea pigs," Miller says. "Guinea pigs don't require the land that cattle do. They can be kept in backyards, or in your home. They're docile and easy to raise."

http://www.npr.org/blogs/thesalt/2013/03/12/174105739/from-pets-to-plates-why-more-people-are-eating-guinea-pigs

Is er ergens een restaurant in Nederland waar je ze kunt bestellen? Eigenlijk ben ik wel benieuwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@f150 ik dacht dat men deed vanwege overvallen van stropende bendes in delen van Afrika , zodat de mensen niet gelijk hun

hele veestapel kwijt raakte. Een koe of geit en zo kan je moeilijk verbergen maar een cavia is een klein beestje .

Mijn broer heeft ze gegeten in Zuid Amerika schijnt niets mee te zijn , het is daar gewoon een voedselbron en wordt al heel lang gegeten daar

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat roept een leuke vraag bij me op:

 

Wat is het ultieme dier?

 

Geiten qkoorts (zomaar voorbeeld)

Maar denk ook aan genetische afwijkingen, resistent tegen ziekten, verhouding tussen wat ze eten en wat ze opleveren ( sorie het klinkt hard?), oppervlakte die ze nodig hebben, wat eten ze, enz enz?

 

We kunnen dan ook een uitwisseling opzetten om teveel inteeld te voorkomen.. (Voor de dieren he, alhoewel dat zou voor onszelf ook wel gelden?)

 

Vermenig... Uhmm prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ze ook houden te bescherming van konijnen en kippen . Ze jagen ratten weg . Ook de bunzing is er bang van .

 

Geert

 

Was dat maar waar. ik dacht ook dat dat werkte, maar heb snachts cameras geplaatst in een varkensstal met cavia hokken, de ratten liepen er gewoon overheen, en probeerde de hokken in te komen.

 

Beter gebruik je katten geur tegen ratten

Link naar reactie
Delen op andere sites

De The Nature Conservancy adviseert ook om je veestapel te vervangen door cavia's vanwege ecologische voordelen. Miller: "They were encouraging people to switch from cattle to guinea pigs," Miller says. "Guinea pigs don't require the land that cattle do. They can be kept in backyards, or in your home. They're docile and easy to raise."

http://www.npr.org/blogs/thesalt/2013/03/12/174105739/from-pets-to-plates-why-more-people-are-eating-guinea-pigs

Is er ergens een restaurant in Nederland waar je ze kunt bestellen? Eigenlijk ben ik wel benieuwd.

 

[ATTACH=CONFIG]4799[/ATTACH]

 

 

lijkt wel een beetje op een biggetje haha, eet smakelijk

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Doomsday heeft gelijk. Er zit weinig vlees aan cavia's. Zeker niet aan de Nederlandse. De peruviaanse cavia, Cuy genoemd zit wat meer aan, maar of dat opweegt tegen wat ze zelf aan voer nodig hebben?

 

Als je een man bij de vrouwtjes houdt kun je elke drie maanden een nestje verwachten van tussen de 2 en 6 jongen (meestal 3 a 4) maar de moeder zal zulke intensieve veeteelt niet zo lang volhouden. Afhankelijk van de verzorging kan er toch ook een fikse uitval zijn van dieren van elke leeftijd dus of het loont om ze voor het voedsel te fokken in ons klimaat. Grote twijfels bij deze caviafokker. Zeker omdat de vleescavia (de Cuy) een stresskip is.

 

Dan is er ook nog de feel good factor. Ik weet niet hoe het bij jullie is maar ik ben een boer die niet eet wat ze niet kent. Bij honger moet je misschien wel maar een kippetje gaat dan gemakkelijker naar binnen.

Mocht je het toch willen, een tip. Eén mannetje bevrucht veel vrouwtjes. Eet alleen de jonge mannen en laat de dochters in leven om nieuwe jongen te krijgen. Zet nooit mannen en vrouwen door elkaar heen. Dat wordt vechten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat roept een leuke vraag bij me op:

 

Wat is het ultieme dier?

 

Geiten qkoorts (zomaar voorbeeld)

Maar denk ook aan genetische afwijkingen, resistent tegen ziekten, verhouding tussen wat ze eten en wat ze opleveren ( sorie het klinkt hard?), oppervlakte die ze nodig hebben, wat eten ze, enz enz?

 

We kunnen dan ook een uitwisseling opzetten om teveel inteeld te voorkomen.. (Voor de dieren he, alhoewel dat zou voor onszelf ook wel gelden?)

 

Vermenig... Uhmm prep ze,

K a n s

 

Voor het ultieme dier voor preppers kun je denk ik het beste naar het verleden kijken in deze contreien: Kippen, geiten en konijnen dus en eventueel kun je ook denken aan eenden en kalkoenen.

 

Koeien en varkens vergen veel kwalitatief hoogwaardig voer, vergeleken bij bovengenoemden en zijn een stuk lastiger door de winter te loodsen.

Je hebt liever geen dieren die mee eten van het voedsel wat je zelf kunt verteren.

 

My 2 cents.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was dat maar waar. ik dacht ook dat dat werkte, maar heb snachts cameras geplaatst in een varkensstal met cavia hokken, de ratten liepen er gewoon overheen, en probeerde de hokken in te komen.

 

Beter gebruik je katten geur tegen ratten

 

In de konijnenhokken bij mijn ouders zaten er altijd cavia om het ongedierte weg te houden . Dacht dat het werkte .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gasmasker. De Vlaamse reus is bij mijn weten niet heel geschikt voor consumptie, deze 3 rassen in ieder geval wel:de Californiër, de Witte Nieuw-Zeelander en de Witte van Dendermonde. Heeft dan te maken met de vlees/been verhouding.

Maar de Vlaamse reuzen en de Lotharingers schijnen toch ook veel door particulieren gehouden te worden voor consumptie.

 

Ach, alles met meer dan twee poten zal best smaken als je honger hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijn is lekker, gans een goede waakhond en kippen leggen eieren. Voordeel van kippen is wel dat net als varkens ze eten alles... zelfs jawel kip.

Toch ondanks de grote lijken mij ezels ook erg nuttig. Ook die kun je melken en vooral als pakezel gebruiken als je je moet verplaatsen. Of een stap verder een paard kan mij verplaatsen ook als ik gewond ben. En een flinke homp vlees mocht het echt noodzakelijk zijn.

 

Maarja of je de juiste keuze maakt weet je pas zeker wanneer het zover is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gasmasker. De Vlaamse reus is bij mijn weten niet heel geschikt voor consumptie, deze 3 rassen in ieder geval wel:de Californiër, de Witte Nieuw-Zeelander en de Witte van Dendermonde. Heeft dan te maken mevt de vlees/been verhouding.

Maar de Vlaamse reuzen en de Lotharingers schijnen toch ook veel door particulieren gehouden te worden voor consumptie.

 

Ach, alles met meer dan twee poten zal best smaken als je honger hebt.

 

Vlaams reuzen zijn perfect eet baar . Alleen worden ze niet massaal gekweekt om in een supermarkt te verkopen . De konijnen zijn namelijk te groot . Een gemiddelde Nederlander houd van kleinere porties . Omdat konijnen vlees in Nederland vrij duur is . Toch duurder dan in Vlaanderen .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...