Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welke smartphone, provider en OS als prepper?


Anvil

Aanbevolen berichten

Het is weer zover!... M'n abonnement gaat aflopen en m'n provider komt alweer aan m'n kop zeuren of ik wil verlengen en welke telefoon ik daarbij hebben wil...

Nu ben ik al een jaar of acht zeer merktrouw aan Blackberry en heb die toentertijd zelf uitgezocht, maanden voor de eerste "goeiemoggel" reclame ooit in nederland te zien was... Ik wist dat ik er een wilde hebben, dat het in de USA al jaren goed werkte en dat die dingen veel meer konden dan andere telefoons (toen!)...

Ik ben dus zeker een early-adapter van de smartphone geweest. En ik ben jaren trouw gebleven aan Blackberry vanwege het ongelovelijk stabiele OS, de realtief goede beveiliging en de technische superioriteit van de toestellen (en het qwerty toetsenbord natuurlijk)

 

Nou is het smartphone landschap in die tijd aardig veranderd, mijn Torch 9800 voelt inmiddels als een stuk antiek met als grootste ergernis de beperkte opslag, RAM en trage processor als je veel dingen tegelijk doet. Daarnaast heeft het eigen en zeer complexe OS van Blackberry het moeilijk maakt om apps te schrijven en ontwikkelaars het vaak links laten liggen....

 

Nu heeft BB weer 2 nieuwe telefoons op de markt... Die erg goed ontvangen worden met het nieuwe OS 10... Maar bij degene die het meest "moderne smartphone" is, ben ik m'n qwerty toetsenbord kwijt (en kan ik dus net zo goed een andere nemen) en degene die nog wel een hard toetsenbord heeft, heeft ook een dusdanig klein scherm, dat het zich niet echt een smartphone mag noemen...

Daarnaast heeft het bedrijf genoeg problemen en zoekt zelfs naar overname opties... En afhankelijk van wie daar instapt, gaat de integriteit en beveiliging natuurlijk gelijktijdig de deur uit...

 

Ofwel, ik overweeg lanzaam om een ander merk smartphone te nemen... Maar als ik dat doe, gaat er in het "prepper-deel van mijn brein" gelijk een belletje af dat roept, maar welke dan? En waarom?

 

Ik ben geneigd om als ik om me heen kijk, direct voor een samsung te kiezen... Erg snel, makkelijk in gebruik, technisch prachtig, hoop fijne apps enzo... Maar ik zit niet te wachten op een OS dat gemaakt is door 's-werelds grootste data verzamelaar...

 

I-phone lijkt me een belachelijk idee, o.a. om dezelfde reden... Daarnaast zijn de telefoons slecht van kwaliteit, kan de batterij er niet uit rukken als ik wat vitaals te bespreken heb waarbij vadertje staat niet persee mee hoeft te luisteren... Heb niets van Apple en wens eigenlijk ook geen software van ze te draaien teneinde m'n telefoon te kunnen bedienen...

 

Nokia draait voor zo ver ik weet Windows als OS wat natuurlijk ook z'n problemen oplevert...

HTC is minder spul en draait ook Android...

 

En zo hebben ze allemaal wel wat... Daarnaast zijn een hoop van die dingen erg kwetsbaar! Ik zie niets dan gebarste schermen om me heen... Maar ik schaf als allereerste altijd een goeie cover aan, dus dat zit wel snor...

 

De hamvraag is dus, wat is de beste telefoon voor een prepper?!....

Als we de volgende criteria aanhouden:

-wat is goed beveiligd, moeilijk op in te breken/afluisteren?

-wat stuurt niet per definitie al je data naar google of een andere cloud?

- wat is er stevig genoeg om 2 jaar mee te gaan, zonder dat alles barst en breekt (dus niet te dun en gewoon mobiel formaat en geen enorm scherm dat hyper plat en kwetsbaar is)

-beetje batterylife is ook wel wenselijk

-kan wel alles dat je van een smartphone mag verwachten...

 

Denk dat dit een vraagstuk is waar iedere prepper zich even over achter z'n oor mag krabben als het vervangingsmoment daar is...

En natuurlijk weten we allemaal dat er niets helemaal veilig en onverwoestbaar is, maar met welke combinatie kom je het verst?

 

Ben momenteel trouwens een zakelijke klant van vodafone al 8 jaar...

 

Hoor het graag...

 

Goed pad, zonnig spoor....

Anvil

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb een samsung met leder.hoesje en barst, bied dus geen garantie.

3e smartphone inmiddels, batterij is bij elke avonds leeg. (2 samsung en 1 sony)

Verder kan ik er weinig over zeggen ivm desinteresse erin. Apps en spelletjes vervelen mij gauw, bellen whats appen en ditjes en datjes opzoeken verder is het maar zozo beetje een verplichting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je nog even uit kan houden is de ubuntu smart phone beschibaar met een opensource OS.

ik draai op mijn laptop al jaren zeer tevreden ubuntu en heb hoog gespannen verwachtingen

 

Hmmm... Ik heb tot november, dus kan ze nog even aan het lijntje houden... ;-)

 

Heb je een linkje naar wat concrete info hierover?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm... Ik heb tot november, dus kan ze nog even aan het lijntje houden... ;-)

 

Heb je een linkje naar wat concrete info hierover?

 

De ubuntu is in het financiering stadium, kan dus nog twee drie jaar duren.....sony Z is waterdicht, android, veel geheugen. Batterij altijd een issue. De smartphone met de beste batterij is van Motorola, maar niemand biedt die bij zijn abonnementen aan....los kopen is €400-500. Google is your friend....best smartphone 2013....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mag hopen dat preppers naast hun smartphone nog een simpel mobieltje met alleen bel en sms functie hebben, want deze zijn niet alleen veel degelijker (Die van mij heeft al weer twee keer de toilletpot overleeft na drogen op de verwarming), maar gaan veel langer mee op 1 accu lading.

 

Voor 25 euro heb je een simlockvrije GSM met 620 uur (=25+ dagen) standby tijd: http://www.kijkshop.nl/product/130316/samsung-e1180-simlockvrij/

 

Smartphones heb je ook in 'outdoor' varianten, iedere merk heeft zo wel z'n modelltje, misschien daar eens naar kijken. Voorbeeldje: http://gadgets4everybody.nl/android-telefoons/1565-5-inch-robuuste-android-smartphone-.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mag hopen dat preppers naast hun smartphone nog een simpel mobieltje met alleen bel en sms functie hebben, want deze zijn niet alleen veel degelijker (Die van mij heeft al weer twee keer de toilletpot overleeft na drogen op de verwarming), maar gaan veel langer mee op 1 accu lading.

 

Voor 25 euro heb je een simlockvrije GSM met 620 uur (=25+ dagen) standby tijd: http://www.kijkshop.nl/product/130316/samsung-e1180-simlockvrij/

 

Smartphones heb je ook in 'outdoor' varianten, iedere merk heeft zo wel z'n modelltje, misschien daar eens naar kijken. Voorbeeldje: http://gadgets4everybody.nl/android-telefoons/1565-5-inch-robuuste-android-smartphone-.html

 

Ik heb naast m'n reguliere mobiele device een veldtelefoon beschikbaar, is nog EMP Proof ook......kan je van een "smart"phone niet zeggen....:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb naast m'n reguliere mobiele device een veldtelefoon beschikbaar, is nog EMP Proof ook......kan je van een "smart"phone niet zeggen....:D

 

Ik neem aan dat je zo'n ouderwetse veldtelefoon van het leger bedoeld? Tja, simpelheid troef, dus zal het lang doen, alleen naar een andere GSM bellen wordt wat lastig. ;)

In geval van een EMP, ligt het GSM netwerk plat, dus dat die mobiele telefoons niet EMP proof zijn is niet zo belangrijk. :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe des te meer is het van belang als "alles eruit ligt" nog te kunnen communiceren......is niet iets wat direct hoeft te gebeuren maar op de lange termijn en tactisch gezien is het een zeer zinvolle aanschaf..... En ik heb het dan niet over één veldtelefoon natuurlijk.....je kijkt vooruit en plant hierop natuurlijk......:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga ten alle tijden voor android telefoons!

 

Van welk merk de GSM zelf komt, vind ik niet eens zo heel belangrijk. (Android == Linux).

Als je complete vrijheid wilt dan zorg je ook dat je telefoon 'geroot' is. Hiermee heb je volledige controle over je eigen telefoon. Let wel, je kan in een 'gerootte' telefoon ook meer kapot maken!

 

Als je zorgt dat je van je belangrijkste en voornaamste apps de APK bestanden lokaal bewaard, kun je deze ook blijven gebruiken en herinstalleren na een internet-shutdown.

 

Ik ben zelf momenteel aan het experimenteren met een eigen telefoon netwerk op basis van VOIP. Ik heb applicatie op mijn pc draaien die dit faciliteert en waarmee ik nummers kan toewijzen aan accounts;

 

1000 = Server

1010 = gsm1

1020 = gsm2

 

2525 = voicemail

etc...

 

Binnen mijn LAN netwerk werkt dit al prima en ben ik inmiddels toe aan het tweaken van de gegevens en instellingen. Om het buiten mijn LAN ook te laten werken ben ik nog druk doende samen met de ontwikkelaar van deze applicatie.

GSM op 3G Router VOIP Server GSM1 op LAN (WIFI)

De verbinding komt al wel tot stand, er is enkel geen geluid tussen de externe en interne partij.

 

Als ik dit volledig werkend heb kunnen geïnteresseerden hier ook een verbinding op krijgen als ze dit leuk vinden.

Let wel! in deze applicatie komen de IP nummers van de deelnemende partijen.

Dit kan voor sommigen een reden zijn om hier niet aan deel te nemen ivm OPSEC. via dit ip nummer is namelijk je woonplaats te achter halen (niet op straat niveau overigens).

 

Als je dan op dit netwerk zit aangesloten kun je elkaar via een VOIP app of instellingen via de Android software bellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de CAT B 15, een robuuste smartphone op android, dual sim, water en stofdicht, schokbestendig

 

Mijn vorige smartphone heb ik idd met te rooten kapot gekregen, dus toch beetje opletten als je hier amateur in bent.

 

Een aan te raden app, die ik vell gebruik is back country navigator, een gps app, met nauwkeurige kaarten, ideaal bij het wandelen

De kaarten kunnen via wifi gedownload worden zodat je de app ook kan gebruiken als je geen mobiel internet hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Land-Rover-S8-Low-Cost-Sonim-Car-Phone-2-0-Inch-Screen-Shock-Proof-Dust-Proof.jpg.93962cd57c006832d5f3a6569edb06a2.jpg

 

Waterdicht, shockproof, werkt van -30 tot +50 GPS etc en alles erop :). Echte bokito-telefoon en een hondslelijke ding. Maar goed hij gaat wel een stuitertje hier en daar overleven denk ik.

 

Qua afluisteren kan je net zo goed overstappen op postduif want het maakt met al die telefoontaps niet echt meer uit welke provider/telefoon je hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen enkele mobiel voldoet opzich zelf..

 

Ik gebruik een Iphone 4s, in super dikke rubberenhoes. ik heb meer van apple. Prima APPS, goede batterij.. Prima voor dagelijks gebruik.. T-Mobile als provider, familybundel, (dat bespaart me ongeveer 100 euro per maand..)

 

Daarnaast heb ik een Sonim toestel met T-mobile pre-paid.. zonder allle smart functies. eigenlijk alleen voor noodgevallen, waterrijke omgevingen en werk. Dit toestel zit in de zelfde familybundel.

 

Wil ik privacy gaan beide toestellen uit in stalenkist..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjonge jonge en hoeveel kosten die dingen ? Ik heb n simpel ding van Samsung dat nog werkt als je parachute per ongeluk niet open gaat, wat wel praktisch is want dan kan je na de landing snel nog even de hulpdiensten bellen. Intussen een jaar of vijf oud, onbreekbaar, spatwaterbestendig en toen 69€ voor bestaald. [ATTACH=CONFIG]4806[/ATTACH]

Alles wat ik nodig heb zit er op. Radio, MP3, camera, led lamp, wekker, gaat oneindig lang mee zonder laden (ik schat een dag of tien).

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

image.jpg.e2b4e3edda964141072daa7b132eb679.jpg

 

Nuff said.

 

Ik heb nu een kekke aaifoon 4S. Kansloos bij een SHTF. Damn, ik had in de bergen op vakantie al niet eens meer bereik. Blikjes, of een bedrade veldtelefoon, of een "bakkie".

 

Sorry hoor, maar ik vind dit een dom topic. Wat krijgen we hierna? "Welke föhn is het beste voor een Prepper?".

 

*Mompelt iets over prioriteiten*

Link naar reactie
Delen op andere sites

image.jpg.e2b4e3edda964141072daa7b132eb679.jpg

 

Nuff said.

 

Ik heb nu een kekke aaifoon 4S. Kansloos bij een SHTF. Damn, ik had in de bergen op vakantie al niet eens meer bereik. Blikjes, of een bedrade veldtelefoon, of een "bakkie".

 

Sorry hoor, maar ik vind dit een dom topic. Wat krijgen we hierna? "Welke föhn is het beste voor een Prepper?".

 

*Mompelt iets over prioriteiten*

 

En daar maakt @Johnny BravoNL weer eens heel charmant een wijze opmerking. Inderdaad, wat móet je met dat spul na een shtf? Ik heb eens in een stad vastgezeten door een zware storm en op een groot station zonder treinen gestaan in de sneeuw. In beide situaties waren de mobiele netwerken in no time overbelast. Die netwerken functioneren net als onze supermarkten: ze hebben nét genoeg draagkracht voor gemiddeld gebruik, niet meer. Heb je een calamiteit of ramp dan raken ze overbelast. En na Teotwawki krijgen ze geen stroom meer en heb je niets aan die zooi

De logica van onafhankelijke mobiele communicatiemiddelen - porto's, 27mc - begint voor mij steeds duidelijker te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zucht... Natuurlijk is dit geen vraag over een stuk post-shtf aparatuur...

En ja, ik heb een set prachtige TN-6 veldtelefoons, en porto's enz.

Maar we hebben nog geen shtf en in het dagelijks leven staan veel preppers, ik iig wel, ook graag stil bij het OPSEC vs practisch gebruik vraagstuk..

 

Moet zeggen 2e simpele burn-foon is wel een goed plan... Zat al in m'n kop en heb er ergens een ouwe voor klaar liggen... Maar kan idd geen kwaad om dit naar een operationeel stadium te tillen...

 

En als je een beetje met me meeleest @johnny Bravo weet je inmiddels wel dat ik er 1 ben die ook, grondtekens, spoortekens, knopenspraak, semafoor en morse beheerst en post-shtf prima uit de voeten kan, ook zonder fohn... ;-)

Alleen laat ik me, net als velen pre-shtf in deze overdaad van technologie en een veelheid keuzes, nog wel eens verneuken... En aangezien hier een breed publiek en vele techneuten rondhangen voor wie het OPSEC vraagstuk in vele facetten van het leven een gewogen factor is, is het nog niet zo raar dat ik deze vraag hier eens stel... Als is het maar om mensen aan het denken te zetten...

 

Anvil

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zucht... Natuurlijk is dit geen vraag over een stuk post-shtf aparatuur...

En ja, ik heb een set prachtige TN-6 veldtelefoons, en porto's enz.

Maar we hebben nog geen shtf en in het dagelijks leven staan veel preppers, ik iig wel, ook graag stil bij het OPSEC vs practisch gebruik vraagstuk..

 

Moet zeggen 2e simpele burn-foon is wel een goed plan... Zat al in m'n kop en heb er ergens een ouwe voor klaar liggen... Maar kan idd geen kwaad om dit naar een operationeel stadium te tillen...

 

En als je een beetje met me meeleest @johnny Bravo weet je inmiddels wel dat ik er 1 ben die ook, grondtekens, spoortekens, knopenspraak, semafoor en morse beheerst en post-shtf prima uit de voeten kan, ook zonder fohn... ;-)

Alleen laat ik me, net als velen pre-shtf in deze overdaad van technologie en een veelheid keuzes, nog wel eens verneuken... En aangezien hier een breed publiek en vele techneuten rondhangen voor wie het OPSEC vraagstuk in vele facetten van het leven een gewogen factor is, is het nog niet zo raar dat ik deze vraag hier eens stel... Als is het maar om mensen aan het denken te zetten...

 

Anvil

 

Ik ben niet zo technisch, wél praktisch en een budgetprepper. In de situaties die ik eerder beschreef - treinverkeer plat door sneeuw, zware storm - had ik het meest aan een simpele mobiele telefoon met een goede batterij waar ik sms-berichten mee kon versturen. Toen gewone telefoongesprekken al lang niet meer mogelijk waren, kwamen sms'jes met enige vertraging nog wel aan.

Het hele gedoe met kwetsbare smartphones is aan mij niet besteed, ik heb twee jaar zo'n ding gehad en het is waardeloos. Als je hem het hardst nodig hebt, namelijk in een shtf-situatie doet ie het niet wegens overbelasting van het netwerk. Als je OPSEC wilt zijn dan laat je zo'n ding gewoon thuis. Mijn Nokia uit het stenen tijdperk staat uit en zit in een blikken doosje. Alleen als ik hem wil gebruiken gaat ie aan. Simpel OPSEC en goedkoop!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...