Ga naar inhoud
GENEGEERD

wat vinden jullie het beste? locatie, voertuig of tas


janvanloon

Aanbevolen berichten

ik zit al even met die vraag en dacht ik ga het eens op het forum gooien.

Veel van de preppers hebben een

- uitgebreide voorraad thuis staan ( maar wat als er brand is of je kunt niet naar huis )?

- een vast locatie waar ze heen gaan ( maar bij een ramp ben je niet alleen, geraak je daar en ben je daar alleen )?

- een uitgebouwd voertuig ( wegen kunnen versperd geraken )?

 

ik zelf ben als bushcrafter en survivalist meer het type van:

een basis kit bij je, thuis een bug out tas en hup... ik ben weg de natuur in, het opzoeken van afgelegen plekken. omdat ik vind dat je dan het meeste kans hebt...

dit is mijn persoonlijke mening dus daarom stel ik de vraag aan jullie, wat vinden jullie het beste?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@janvanloon - Ik ben het met je eens... ik zelf had een vaste locatie op het oog. maar ben daar vanaf gegaan om mobiel te blijven.

 

Ik merkte dat ik me daar beter bij voel.

Ook heb ik mijn BOB drastisch aangepast. hij is kleiner, lichter en handiger geworden met de nadruk op de items die het moeilijkste te maken zijn zoals: Mes, kookpan, naald, touw en vuur.

Tevens voor het Hunter/zelfverdediging heb ik aan aantal punten aan gepakt.

 

kennis is belangrijker dan materiaal, de "wil" is belangrijker dan kennis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het allerbeste? Dat is niet haalbaar, dan wordt het fantasie. Denk aan gigantische bunker, twee leopard tanks als BOV, onderzeeër als backup, voor tien jaar voor dertig man eten op de plank....etc.

 

Haalbaar, of reëel, is een andere vraag. Voor de meesten is dat dan een auto, fietsen erbij als BOV, planken voor je ramen om je BIL te versterken, dozen voedsel en wat jerrycans water en brandstof, een BOB voor de gezinsleden. Of begrijp ik je vraag niet goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik prep een beetje voor alle drie de scenario . Ik heb een bol wat eigenlijk niet veel voor stelt . Heb een aanhanger klaar staan en nog twee die ik kan laden . Ben bezig aan een BOB voor heel de groep . Voor mijn BIL is het zowat op punt al kan het altijd beter .

Eigenlijk ben je nooit klaar . Steeds komt er iets nieuws bij .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik bedoel dus echt: veel mensen maken hun huis tot een burcht met voedsel en water voor jaren... maar bij een brand / ramp, uit je huis gezet worden bij een ramp enzovoorts dan ben je daar niets meer mee... hetzelfde met een auto of aanhanger waar je alles hebt insteken, ben je daar iets bij als de wegen afgezet zijn...

daarom dus die vraag wat jullie het beste vinden.

ik heb een kleine rugzak klaarstaan en een grote. ik kan beide afzonderlijk gebruiken ( de kleine is de lichtere versie van de grote ), en zowel ik als vrouwlief ken het gebruik van de inhoud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik bedoel dus echt: veel mensen maken hun huis tot een burcht met voedsel en water voor jaren... maar bij een brand / ramp, uit je huis gezet worden bij een ramp enzovoorts dan ben je daar niets meer mee... hetzelfde met een auto of aanhanger waar je alles hebt insteken, ben je daar iets bij als de wegen afgezet zijn...

daarom dus die vraag wat jullie het beste vinden.

ik heb een kleine rugzak klaarstaan en een grote. ik kan beide afzonderlijk gebruiken ( de kleine is de lichtere versie van de grote ), en zowel ik als vrouwlief ken het gebruik van de inhoud.

 

 

En waar loop je dan heen als het een crisis op wereld nivo is?

Konijnen en vee en dergelijke zijn binnen 1 maand niet meer te vinden

Zit je dan in je tentje met de kou en met honger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En waar loop je dan heen als het een crisis op wereld nivo is?

Konijnen en vee en dergelijke zijn binnen 1 maand niet meer te vinden

Zit je dan in je tentje met de kou en met honger.

 

binnen een maand alle konijnen opgegeten? pff in 1950 net na de 2e wereld oorlog was de konijnen populatie het hoogst. er kwamen er 5 tot 600 van 1 jachtveld af per dag.

 

De populatie is zich goed aan het herstellen, dan heb je de ganzen en ander wild nog.

 

ik denk wel voor een poosje genoeg voor degene die ook daadwerkelijk kan jagen

Link naar reactie
Delen op andere sites

binnen een maand alle konijnen opgegeten? pff in 1950 net na de 2e wereld oorlog was de konijnen populatie het hoogst. er kwamen er 5 tot 600 van 1 jachtveld af per dag.

 

De populatie is zich goed aan het herstellen, dan heb je de ganzen en ander wild nog.

 

ik denk wel voor een poosje genoeg voor degene die ook daadwerkelijk kan jagen

 

Maar toen hadden we geen 17 miljoen mensen in Nederland wonen die allemaal een konijn willen hebben.

In 1950 waren we bezig met de opbouw van Nederland.

In 1943 tot 1945 was er geen levend dier meer veilig voor de mens inclusief honden en katten.

Wat denk je dat honger winter betekent,toen aten ze bloembollen omdat er geen ander voedsel was.

Tevens stookte de mensen vloeren en deuren op uit hun huis omdat er geen bomen meer waren in de omgeving

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

binnen een maand alle konijnen opgegeten? pff in 1950 net na de 2e wereld oorlog was de konijnen populatie het hoogst. er kwamen er 5 tot 600 van 1 jachtveld af per dag.

 

De populatie is zich goed aan het herstellen, dan heb je de ganzen en ander wild nog.

 

ik denk wel voor een poosje genoeg voor degene die ook daadwerkelijk kan jagen

 

ja, mee eens

Link naar reactie
Delen op andere sites

viper en kyser: dat is dus de vraag :cool:

een bug out bij je thuis vol eten... ben je niet veilig in een bewoonde buurt... bij een echt ramp word je ontruimd door de regering dus heb je ineens niets meer. als ander punt hierbij... een ramp en de hele straat ruikt naar fritten of wat dan ook... waar komen de mensen die niets hebben kloppen denk je?

een locatie ergens... leuk maar bij een ramp ( zoals jullie zeggen over het jagen ) zal ik jou in een bos zien en zal ik je zeker volgen om je voorraad te pikken... kwestie van wie overleeft... niet?

daarom vind ik een bug out tas, waarmee ik kan: jagen, planten verzamelen, water koken, shelter maken, vuur maken... het leukste

Link naar reactie
Delen op andere sites

viper en kyser: dat is dus de vraag :cool:

een bug out bij je thuis vol eten... ben je niet veilig in een bewoonde buurt... bij een echt ramp word je ontruimd door de regering dus heb je ineens niets meer. als ander punt hierbij... een ramp en de hele straat ruikt naar fritten of wat dan ook... waar komen de mensen die niets hebben kloppen denk je?

een locatie ergens... leuk maar bij een ramp ( zoals jullie zeggen over het jagen ) zal ik jou in een bos zien en zal ik je zeker volgen om je voorraad te pikken... kwestie van wie overleeft... niet?

daarom vind ik een bug out tas, waarmee ik kan: jagen, planten verzamelen, water koken, shelter maken, vuur maken... het leukste

Wel er eens over nagedacht dat ik iemand uit lach met een pijl en boog of een rambo mes?

Ook jij ben eetbaar ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel er eens over nagedacht dat ik iemand uit lach met een pijl en boog of een rambo mes?

Ook jij ben eetbaar ;)

 

laten we het zinnig houden????

 

de ene prepper heeft een bunker de andere een atlasshelter,,, de ene prepper heeft een berret .50 de andere een aardappel schilmesje.. de ene prepper kiest een BIL de ander een BOL... enz. enz. enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel fijn voor je, maar kijk naar de beginpost en lees waar ik antwoord op geef.

Daar word kennis niet genoemd, dus dan ga je offtopic.......

 

Nee, sorry ik ben nog on topic :o - als ik moet kiezen wat ik belangrijker vind is dat de kennis. neemt niks in beslag, blijf je erg mobiel mee en gaat je leven lang mee. daarna komt je mes.

 

dus een (vast)locatie is er mee gemoeid, een voertuig niet maar een tas weer wel in zekere zin. :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar toen hadden we geen 17 miljoen mensen in Nederland wonen die allemaal een konijn willen hebben.

In 1950 waren we bezig met de opbouw van Nederland.

In 1943 tot 1945 was er geen levend dier meer veilig voor de mens inclusief honden en katten.

Wat denk je dat honger winter betekent,toen aten ze bloembollen omdat er geen ander voedsel was.

Tevens stookte de mensen vloeren en deuren op uit hun huis omdat er geen bomen meer waren in de omgeving

 

in bepaalde delen van het land, in de steden kun je niet genoeg produceren

het probleem was niet eens het eten zelf de verspreiding uit de gebieden waar wel eten was

hoeveel mensen hebben niet hun erfstukken verpatst in het oosten voor een zak piepers?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Het beste bestaat niet want dan moet je in de toekomst kunnen kijken.

 

Ook heeft eenieder zijn voorkeur, mogelijkheden en beperkingen.

Dus het is vooral afstemmen op al die zaken en zorgen voor backup en alternatieven.

 

Ik ben geen fan van een bugout.

Tenzij dat betekent dat je naar BOL gaat die beter is dan je huis (locatie, voorzieningen, verdedigbaarheid enz ) en dan spreek ik dus van een bugin...

 

Een vaste locatie met zoveel mogelijk spullen is voor mij een basis.

Je moet water opvangen of een put/bron hebben.

Je zult eten moeten verbouwen.

Een dak boven je hoofd.

Een veilige plek om te slapen.

Verdedigbaar.

Enz enz.

 

Als eenling of kleine groep kan mobiel zijn voordelen hebben vooral als je tegenover een overmacht komt te staan.

Dan ben je sneller en is vluchten verbergen je enige kans.

Daarnaast moet je beseffen dat je elke dag in gevecht zult zijn om voedsel, water, onderdak enz enz voor elkaar te krijgen.

En veel bv dat onderdak zal nooit in de buurt komen van een vast verblijf.

 

Met een grote groep, of met kinderen, ouderen, zieken enz is mobiel een redelijke ramp.

 

Dus vandaar mijn voorkeur voor bugin, een bugout indien nodig is dan ook nog mogelijk, hoop je....

 

 

Het gaat altijd om kansen vergroten risico's verminderen.

Hoe specifieker je probleemstelling hoe specifieker je voorbereiding hoe inflexibeler je vaak bent.

 

 

Mijn stelling is vertrekken uit je vaste locatie, zonder nieuwe bestemming, BOL, die beter is als je vaste locatie, is vragen op extra problemen.

Dit doe ja mi dus pas als laatste optie.

 

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...