Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ik wil leren slachten


Zinzzy

Aanbevolen berichten

Voordat ik allemaal haatdragende reacties krijg wil ik mijn excuses aanbieden voor wie dit ongepast/ongemakkelijk/dieronterend enz vind.

Zelf ben ik een groot dier liefhebber en werk daarom vrijwillig bij de dierenambulance, hier heb ik al een aantal x gezien hoe bij een vogel euthanasie werd toegepast, mooi woord voor in dit geval, koppie omdraaien, omdat het dier teveel pijn had en er niet meer bovenop zou komen. Zelf vind ik het verschrikkelijk om te zien maar ik wil dit soort dingen wel leren.

Als SHTF dan wil ik wel een konijn/cavia/kip/fazant/duif/eend enz kunnen doodmaken, villen en schoonmaken. Ik denk echter dat je het beter een x onder begeleiding kan doen met iemand die er verstand van heeft zodat het dier het minste lijd.

 

Dus wie o wie heeft deze skills en wilt mij dat leren? Graag wel in NL max 150km van Nijmegen/Elst/Arnhem..

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 247
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Als er een workshop komt wil ik me graag opgeven voor de onderdelen houtduif en konijn.

Mijn stelling is dat wat je dood maakt je ook op moet eten. Dus eindigen met een BBQ lijkt mij

Ik zie niet in wat er anders is als we het zelf (goed) doen dan dat het industrieel gebeurd. Dus zinzzy verontschuldigen is wat mij betreft niet nodig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga naar een lokaal restaurant waar ze "wild specialiteiten" op het menu hebben staan. De meeste koks en/of restauranthouders kunnen zelf slachten en slachten doorgaans zelf haas, fazant, duif, gans en eend. Dus even neuzen waar dit soort restaurants zijn en of ze je dit willen bij brengen. Ik weet dat enkele restaurants in de Achterhoek dat ze mensen uitnodigen voor de jacht en het wild in het restaurant slachten (en daarna eten). Wanneer ze dit niet willen dan kunnen ze je wellicht wel meedelen bij welke jagers je kan aankloppen. Als ze hun vlees bij de groothandel kopen dan kan je meteen vraagtekens plaatsen over de versheid van hun producten. :(

 

Of benader lokale jagers, ga niet in je dierenambulance uniform bij ze langs want dan krijg je niets van ze gedaan:D

Hier een link naar de dieren die op dit moment bejaagd worden (seizoen is net begonnen). http://www.hetlnvloket.nl/onderwerpen/vergunning-en-ontheffing/dossiers/dossier/flora-en-faunawet/jagen

 

De eendenjacht is net open en de ganzen afhankelijk van de locatie bijna het hele jaar. Ik ga zelf over 2 week op eendenjacht in Friesland en over ca. 6 week weer naar Duitsland op wilde zwijnen jacht (kan niet wachten). Lekker de diepvriezer vullen met 1e klas vers vlees. NB: Ik jaag wat ik eet - eet wat ik jaag, dus ik knal niet voor de lol een dier af voor recreatie genot. Voor die gene die me voor een dierenbeul aanzien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Zinzzy

 

Misschien moet je even duidelijk maken wat je precies wilt.

Er zijn namelijk nogal wat verschillen.

 

Wil je;

- In het veld ontweiden (schoonmaken van zojuist gevangen wild) ( verwijderen ingewanden en in geval van klein wild vaak ook de pels)

- Thuis (in de tuin of in de schuur) delen van het karkas en uitbenen van de onderdelen.

 

Voor konijnen,hazen en gevogelte is dit vrij eenvoudig en ben je met het schoonmaken in het veld al een heel eind op weg. (overigens kan het pukken van gevogelte nog een flinke klus zijn!)

een heel net filmpje over het plukken en schoonmaken van en kip (dit werkt dus voor alle gevogelte zo)

 

Herten en zwijnen of schapen, geiten en koeien zijn heel veel moeilijker en dat zal je echt van een pro moeten leren. (omdat het risico op het vervuilen van het karkas erg groot is) Kijk

maar voor eens wat voor vakwerk dat is!

 

Wellicht dat @Geert een paar hazen kan meenemen naar de SC in Noord Brabant?

Dan wil ik deze samen met hem wel ontweiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jada ... Zoals eerder beschreven wil ik beginnen met "klein" wild/vee dus kip/konijn/cavia/eend/gans/duif/fazant enz... Varkens runden en schapen wil ik nog even mee wachten dat komt later.. Eerst het kleine als ik dat onder de knieën heb dan het grote "vee/wild"...

"In het veld", zoals jij dat noemt, lijkt me het besten omdat ik denk dat ik daar het meeste van kan leren, stukje jagen erbij...

Maar dat "thuis" lijkt mij voor de eerste x het meest praktische (denk ik), eerst leren slachten/vellen/plukken daarna het stukje wat eraan vooraf gaat, dus het jagen. De 2 onderdelen "jagen" en "slachten/vellen" appart van elkaar in eerste instantie. Als je snapt wat ik bedoel..

Maar als iemand hoe dan ook 1 van deze 2 opties aanbied om te leren doe ik mee....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Direct na het slachten het vlees eten doe je alleen in de overlevingssituaties (waar het hier natuurlijk over gaat). Normaal (wat ik ook doe) is het inderdaad laten besterven/rijpen van het vlees. Dit komt de smaak, kwaliteit en malsheid zeer ten goede. Vooral bij het grotere wild is dit zeer wenselijk. Maar ja waar oefen je voor: overleven of het runnen van een restaurant.:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan @Kungfufox of andere mod dit onderwerp in de goede categorie zetten? (http://preppers.nl/forum/forums/52-Dieren-en-vee)

 

[MOD] Onderwerp; verplaatst :) [/MOD]

 

Overigens wil ik zelf ook wel graag goed leren slachten zoals @Zinzzy aangeeft. Daarbij denk inderdaad ook aan konijn/haas/duif/kip. Hierbij draait het mij persoonlijk vooral om het ontweiden maar als er tijd is zou ik ook uitbenen erbij willen leren. Ikzelf ben ook dierenliefhebber maar zie ook de noodzaak van goed slachten in. Immers als je een konijn schiet straks in een survival situatie dan is het zonde als je het niet zo humaan mogelijk kan doen waarbij je het dier ten volle benut.

 

@stampede Kan me me wellicht een korte post of verwijzing geven hoe jij het 'besterven' aanpakt? Ik ben (zoals velen hier denk ik op het forum) een leek op het gebied van jagen/slachten :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kungfufox , Mormaal (voor wild wat ik in Nederland schiet) dat ontweid en het leeg bloeden doe ik in het veld, geef de restjes aan de hond. Die wil het wel uit de m'n handen trekken, het is ook zijn beloning. Het karkas (met vel en al) neem ik mee naar huis in een grote plastic zak (zo eentje waar je paardenvoer in koopt). Maar ik heb ook een grote plastic bak, die gebruik ik alleen als ik dicht bij huis ben. Eenmaal thuis dan hang ik het karkas op in de schuur en verwijder ik de veren of het vel. Tip, thuis kan je het gevogelte even kort in kokend water dompelen en dan pluk je hem zo kaal. Bij koud weer zo'n beetje rond de 5°C of of (of als de schuur zo koud is) dan laat ik het daar een ½ dag hangen/rusten voor gevogelte en dan gaat ie vacuümverpakt de diepvriezer in of 2 dagen in de koelkast. De ganzen gaan ook nog wel eens de zelfde dag de pan/oven in. Bij hazen (konijnen jaag ik niet) laat ik het 3 tot 4 dagen hangen in de schuur (bij 5°C ongeveer) in een net. Dat net ademt maar laat geen ongedierte (vliegen en zo) door een soort van muskietennet. Hazen hoef je niet perse te laten besterven die kan je gelijk eten maar dan kan het vlees taaier zijn.

 

De wild zwijnen is een heel ander verhaal, deze laat ik vaak lokaal slachten en meteen vacuüm verpakken en of invriezen (een extra luxe), omdat ik het anders niet kan meenemen naar Nederland. Wanneer ik een jacht heb van een week of langer en het is lokaal "verantwoord" dan laat ik het daar 4 tot 7 dagen uithangen (ook in het net). Maar door schade en schande wijs geworden heb ik ooit een FoodSaver "GameSaver" van een bevriende Engelse jager over genomen. Dit ding werkt perfect op de stroomadapter van de auto (sigarettenaansteker). In de VS zweren ze er bij om een GameSaver mee te nemen. Het ter plekke vacuüm verpakken (door je zelf) is een enorm plus punt. Het vlees rijpt door in de zak, het kan wel wat donkerder worden van kleur als je het niet kan koelen. Je komt meestal met 75% van het vlees terug in Nederland. Vaak laat je ook een deel achter voor de gastheer/vrouw.

 

Nogmaals direct eten is mogelijk maar bepaalde wild vooral zwijnen en herten kunnen knap taai worden, maar dat in een noodsituatie totaal ondergeschikt. Ingewanden vlees eet ik nimmer, hier walg ik van en ben er ook een keer doodziek van geweest. Dit risico is mij véél te groot, bij goed gezond wild is dit risico sterk minder maar toch. Trouwens, tijdens het ontweiden "moet" je de ingewanden zo wie zo zeer goed controleren op ziektes en parasieten.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind Zinzzy excuses wel netjes, want we kennen vegan hier die dit aanstoten vinden.

 

Toen ik nog Bandung woonde heb ik heel wat slachterij mee gemaakt. Klein vogeltje heb ik wel eens geslacht, maar het is al heel lang geleden. Ik heb wel heel vaak mee mogen helpen om de kip vast te houden terwijl mn Pa slachtte. Kip in heet water dompelen om de veren makkelijk er af te halen. En ik heb wel eens de huid van de schaap mogen helpen villen.

Ik ga ff slacht filmpje youtuben in het Indo.

;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bandoeng voor het respect voor onze collega Vegan preppers zal ik het kort houden (en hierna verder bij laten). Het is niet mijn intentie om anderen te choqueren. Goed dat je dit ter sprake brengt.

 

@Kungfufox, Ja voor de smaak en malsheid laat je het vlees (m.u.v. gevogelte) rusten/hangen, elke slager/slachter doet dit ook. In New York zijn er zelfs restaurants die het laten beschimmelen (maar daar moet je wel veel ervaring en kennis voor in huis hebben, maar vooral de juiste koelcel).

 

Het belangrijkste is om de ingewanden heel te laten, hiermee voorkom je besmettingen en dat het vlees niet in 1 klap verziekt is. Vooral de gal en blaas heel laten. Een goed mes, techniek en kennis is wel erg belangrijk. Dus een paar keer onder begeleiding dit leren is bijna essentieel. Er zijn de wereld YouTube filmpjes maar dat is zeker niet afdoende in mijn optiek. Ik heb het geleerd als 10 jarige kereltje van mijn opa tijdens de jacht en nog gaat het wel eens mis. Stomweg om dat een paar keer per jaar nog je bij lange na geen expert maakt....Althans niet bij mij.....:D:D:D

 

Een foto van mijn Skinner (Buck Knive serie 103-1), een compacte uitvoering, gemakkelijk mee te nemen, gemakkelijk te slijpen (ook wel te zien denk ik). Ik gebruik geen mes met een Cut-Hook, heb het zo geleerd en het gaat me redelijk goed af. Doordat ie zo compact is kan ik hem gemakkelijk benutten, en er nauwkeuriger mee snijden.

[ATTACH=CONFIG]4880[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jada de jacht op de haas is op sc Brabant nog niet open dus dat is uitgesloten . Met toestemming van de sc organisator kan ik misschien wel voor een paar tamme konijnen zorgen of misschien kippen .

 

Geert

Zelf al vanaf kleins af aan geleerd hoe je kippen, kalkoenen en konijnen moet slachten en schoonmaken (evenals geiten, koeien en varkens) Als het maar snel gebeurd zonder het dier te laten leiden en alles van het dier gebruikt wordt heb ik er geen probleem mee. Hoewel ik zelf liever geen dieren meer eet zou het inderdaad een goede workshop voor Gilze kunnen zijn. Maar vind het wel lastig als ze een paar uur levend in een warme auto moeten zitten om naar Gilze te komen en daardoor te gestrest raken (dan is het vlees meestal ook minder lekker) Ik wil het er natuurlijk wel even met de eigenaar over hebben of het is toegestaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf al vanaf kleins af aan geleerd hoe je kippen, kalkoenen en konijnen moet slachten en schoonmaken (evenals geiten, koeien en varkens) Als het maar snel gebeurd zonder het dier te laten leiden en alles van het dier gebruikt wordt heb ik er geen probleem mee. Hoewel ik zelf liever geen dieren meer eet zou het inderdaad een goede workshop voor Gilze kunnen zijn. Maar vind het wel lastig als ze een paar uur levend in een warme auto moeten zitten om naar Gilze te komen en daardoor te gestrest raken (dan is het vlees meestal ook minder lekker)

 

De camping eigenaar zal hier ook wel een mening over hebben. :o

 

Een dergelijke workshop kun je niet zomaar op elke locatie geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...