Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Vraag] Preppen: Wat is Prio nr 1?


bot mes

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
@bot mes: Water en voedsel.. maar ok, dat staat niet in je lijstje.

 

Dan 1: tuinieren, 2: mes slijpen, daarna hout bewerken en touw maken. Lassen zal wel niet veel meer gebeuren, heb je bakken met stroom voor nodig of speciale gassen.

 

in tijden van nood ;)

 

http://www.chaosboyz.nl/rubriek/techniek/techlassen.htm

 

*IK BEN NIET VERANTWOORDELIJK VOOR JULLIE FUCK UPS BIJ DE UITVOERING*

 

accu's kun je opladen met een zonnepaneel natuurlijk

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@bot mes: Water en voedsel.. maar ok, dat staat niet in je lijstje.

 

Dan 1: tuinieren, 2: mes slijpen, daarna hout bewerken en touw maken. Lassen zal wel niet veel meer gebeuren, heb je bakken met stroom voor nodig of speciale gassen.

 

Lassen kan met knalgas: water ontleden (hydrolyse) met zonnepanelen, o.i.d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt natuurlijk van de situatie af, de vraag gaat blijkbaar wel echt over het beheersen van vaardigheden, dus als je op een BOL zit waar de voedsel en watervoorziening wel geregeld is voor een tijdje zou ik zeggen, slijpen, niet alleen messen, maar als je al je werktuigen scherp kan houden is dit al heel wat,

mes , bijl , beitel ( met een botte beitel ga je niet veel houtbewerking doen )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bekijk de hiërarchische behoeftenpiramide van Maslow maar eens goed.

Van onder naar boven (van prio 1 naar prio 5):

- lichamelijke behoeften

- behoefte aan veiligheid en zekerheid

- behoefte aan sociaal contact

- behoefte aan waardering en erkenning

- zelfontplooiing

 

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Piramide_van_Maslow.png

 

Voor een SHTF situatie gelden, denk ik, vooral nummer 1,2 en 3.

 

Alle skills die je voor deze behoefte nodig denkt te hebben, kun je alvast gaan oefenen.

 

Noach

 

 

O ja.... tegenwoordig is er nog een 6e laag, die voor veel mensen helaas zelfs ónder 'lichamelijke behoeften' komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je vraagt welke zaken belangrijk zijn binnen een levenstyle.

 

Bij een levens style is het doel belangrijker dan de vraag hoe. Meeste zaken eat je op noemt zijn zaken waarin ervaring telt. Je kan dit niet haasten. Dus waarom 1 ding kiezen? Wissel het af, doe waar je zin in hebt en wat jij acht nodig te hebben. Ik leer elke dag wel iets bij op verschillende vlakken. Maar met tv kijken en niks doen leer je niks.

 

Doen is key.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Sorry maar naar mijn mening zit iedereen er naast. Prio nr 1 is kennis. Eetbare planten, medicinaal gebruik er van, kennis van jacht, houtbewerking, alles wat genoemd werd. Oefenen is uiteraard het beste maar als je er al alleen al over gelezen heb is dat een stap in de goede richting. Het is leuk als je weet hoe je je mes moet slijpen maar als je er nix mee kan... tja... Onthou het aub. MAAR oefen alles aub. Het zou je leven kunnen redden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opvallend dat veel mensen hier water en eten als prio1 hebben.

 

Een mens kan 3 dagen zonder water maar nog geen 3 miliseconde zonder warmte, nu zal het geen 0 graden Kelvin worden maar vuur maken is bij mij altijd prio 1.

 

Vuur geeft warmte, zodat je niet dood vriest, het maakt dat je met simpel afval als en blikje/petfles/stuk papier of plastic in Nederland ongelimiteerd drinkbaar water hebt.

 

Daarnaast wat @arris zegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opvallend dat veel mensen hier water en eten als prio1 hebben.

 

Een mens kan 3 dagen zonder water maar nog geen 3 miliseconde zonder warmte, nu zal het geen 0 graden Kelvin worden maar vuur maken is bij mij altijd prio 1.

 

Vuur geeft warmte, zodat je niet dood vriest, het maakt dat je met simpel afval als en blikje/petfles/stuk papier of plastic in Nederland ongelimiteerd drinkbaar water hebt.

 

Daarnaast wat @arris zegt.

 

Als ik in de woestijn ben of op een warme dag in NL, heb ik liever wat water ipv een fikkie. Zelfs in de winter red ik het nog wel alleen in shorts en t-shirt bij -10C. Oke, lekker is het niet maar ik overleef het zeker...ook langer dan 2sec.

Waar komt jou verhaal vandaan als ik het vragen mag? Ik snap het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@prepass ik geloof graag dat je langer als een paar seconden zonder warmte kan ;) maar toch is vuur heel erg belangrijk en een schuilplek/ beschutting tegen de natuur elementenis nog belangrijker .Dit zijn de prioriteiten die je overal ziet : 3 minutes without air , - 3 hours without a regulated body temperature (shelter) - 3 days without water - 3 weeks without food

naast vuur om je te verwarmen heeft het nog andere belangrijke functies ook ( maar dat weet jij ook wel :p ) ik denk dat @Vladimir die miliseconden een beetje verkeerd gekozen heeft ;)

Tevens zijn dit de eerste primaire behoeften , als iets langer duurt dan even wordt het weer een ander vehaal en als het nog langer duurt gaan we het hebben over lang termijn surival :o

gr will

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...