[ Advertentie ]
Investeren in solar power? Koop de populaire en kwalitatief hoogwaardige Goal Zero zonnepanelen, power packs en accessoires in de Prepshop.nl.
Als je via deze link koopt, ondersteun je tevens ons forum. Dank voor je support!

Pagina 3 van de 12 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 115
    SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jul 2013
    En de link tussen uitwerpselen en verwarming of wil je gedroogde drollen gaan stoken ?

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    May 2012
    Ik vond gisteren nog zo'n sluipverbruiker, de electrische close-in boiler in m'n keuken. In een uur of 4 was er 0,2 kWh verbruikt volgens m'n meter terwijl ik geen warm water in die periode gebruikt had. Ik zit dus zo op 400 kWh per jaar om 24/7 warm water in de keuken beschikbaar te hebben, terwijl ik dat vrijwel alleen voor de afwas gebruik. Ik ga dat ding maar alleen aanzetten zodra ik warm water nodig heb, dan maar wat langer wachten op warm water.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jul 2013
    [MENTION=182]dR3[/MENTION]

Je kan de boiler extra isoleren, daardoor is er minder warmteverlies op hem vervangen door een toestel met kleinere inhoud. Een eenvoudige oplossing is er en tijdschakelaar tussen te zetten zodat de boiler enkel warmt op de ogenblikken dat er warm water nodig is. 's Middags en/of 's avonds ? Dan hoeft het toestel alvast niet de hele dag of nacht te warmen.

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Das inderdaad een goede [MENTION=2429]lewieke[/MENTION], mogelijk zijn er ook tijdschakelaars dat je in het weekend de hele dag de boiler aan kan laten staan en overdag eigenlijk alleen maar in de avond en mogelijk ochtend (al gebruiken wij eigenlijk nooit warm water in de keuken morgens).

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jul 2013
    [MENTION=2436]Schatkist[/MENTION]
    Die dingen zijn per minuut 2 weken lang programmeerbaar. Wel even kijken bij aankoop dat het vermogen van de timer groot genoeg is.

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Jul 2013
    [MENTION=2429]lewieke[/MENTION], ik heb zelf geen boiler, maar vond het een erg goede tip!

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jul 2013

Aanpassing boiler

Intussen ga ik weer een stapje verder in het ontwikkelen van onze energie-onafhankelijkheid. PV panelen hebben we al. Onze elektriciteitsproductie hebben we dermate onder controle dat we zelfs op jaarbasis een overproductie hebben. Vanzelfsprekend wordt er meer elektra geproduceerd in de zomer dan in de winter. Dat is een potentieel probleem, want zodra de regelgeving wijzigt en er gewerkt wordt met slimme meters, riskeren we niet vergoed te worden voor onze inspanningen (en investering) als we energie terugleveren op het net. Het is de bedoeling om ons verbruik van elektriciteit en het moment van productie dichter bij elkaar te brengen.

Om dit te realiseren

- laden we de batterijen van onze elektrische fietsen overdag. Alleen hebben die fietsbatterijen te weinig vermogen nodig.

- maken we gebruik van olieradiatoren in het tussenseizoen. Als er maar een beetje verwarming nodig is, verwarmen we elektrisch en krijgen we zo een lagere gasrekening.

- bouw ik mijn bestaande verwarmingsinstallatie om.

Ik heb op de flens van de inspectieopening van mijn boiler een schroefstuk laten lassen in 6/4". Dit laat me toe om een natte elektrische weerstand te monteren op die flens. Met die natte weerstand, voorzien van thermostaat, wil ik de warmwaterbereider 120l verwarmen in de periodes dat er veel zonne-elekriciteit geproduceerd wordt. Op deze manier verbruiken we onze overproductie ťn kunnen we de boiler gedurende enkele maanden uitschakelen, wat dan weer gas bespaart - dat we moeten aankopen.

Bijlage 5836

Ons gasverbruik op jaarbasis bedraagt momenteel 14500 kwh. Door deze maatregel zal ik wellicht 1500 ŗ 2000 kwh aan gas kunnen besparen. Dat lijkt niet spectaculair maar het betekent wel 15% van ons gasverbruik. De kostprijs voor die hoeveelheid gas is ongeveer 200Ä.

De aanpassing aan de boiler kost me 200Ä voor de weerstand en pakweg 100Ä voor bekabeling, afwerking, aanpassing van de schakelkast en plaatsing van extra zekering. Om te vermijden dat ik mijn eigen verwarmingsinstallatie verknoei heb ik een identieke installatie op de kop getikt (op het internet) voor 50Ä.

Momenteel krijg ik de schroefdraad op de flens niet dicht. Deze probeer ik deze week te dichten met een speciale pasta. Als dit goed afloopt ťn ik ook de anode weer gemonteerd krijg, dan gaan we weer een stapje verder in het streven naar onze energie-onafhankelijkheid. Dan wil ik een zonneboiler assembleren en aansluiten op mijn bestaande verwarmingsinstallatie. Ook dit wordt een hele uitdagen. Met deze installatie wil ik mijn gasverbruik met 7000 kwh laten dalen. Meer info over de stand van zaken volgt.

Survivor
    Ingeschreven
    Apr 2013
    Besparen op warm water doe ik met een wtw tussen de douche en de afvoer. Hiermee geeft het warme afvoerwater wat de put in loopt haar warmte af aan het koude aanvoer water. Hierdoor heb je minder heet water nodig. Daarnaast gebruik ik een zonneboiler op het dak voor warm water. Naam:     wtw1.JPG
Bekeken:  344
Groote:   10,0 KB Naam:     wtw2.JPG
Bekeken:  357
Groote:   10,2 KB

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Je kunt heel eenvoudig al heel wat besparen op gas\elektra en water. Op de boot deed ik dat al standaard om water uit te sparen. Even snel onder de douche om nat te worden, dan kraan uit, inzepen, wassen, dan kraan weer aan en afspoelen. Zo kun je gemakkelijk douchen\wassen met 10 liter water.

Zelfde doe ik in Spanje. Ik zet een keteltje water op en doe deze in een 10 liter gieter. Dan aanmengen met koud tot de gewenste temperatuur. Gieter over je kop heen met 1\3 van je water, inzepen, wassen en dan afspoelen met de rest. Werkt voor mij prima.

De gemiddelde douchebeurt is 40-60 liter warm water verbruik, dus als je al 25% korter onder de douche staat, dan win je al.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FincaInSpanje Bekijk Berichten
    Je kunt heel eenvoudig al heel wat besparen op gas\elektra en water. Op de boot deed ik dat al standaard om water uit te sparen. Even snel onder de douche om nat te worden, dan kraan uit, inzepen, wassen, dan kraan weer aan en afspoelen. Zo kun je gemakkelijk douchen\wassen met 10 liter water.

Zelfde doe ik in Spanje. Ik zet een keteltje water op en doe deze in een 10 liter gieter. Dan aanmengen met koud tot de gewenste temperatuur. Gieter over je kop heen met 1\3 van je water, inzepen, wassen en dan afspoelen met de rest. Werkt voor mij prima.
    Voor mezelf zou dat niet eens een probleem zijn. Met een vrouw en een dochter in huis wordt het een ander verhaal. En eerlijk ? Preppen is voor mij niet hetzelfde als afstand doen van alle modern confort. De bedoeling is een aanvaardbare levensstandaard aan te houden, niet om terug te keren naar het stenen tijdperk. Maar wel respect voor jouw keuzes - die duidelijk niet de mijne zijn.

Vergelijkbare onderwerpen

1. Hoe bereik jij financiele onafhankelijkheid/veiligheid?
    Door Sneard in forum Survival Algemeen
    Reacties: 35
    Laatste Bericht: 25-05-15, 14:23
  2. Werken aan energie-onafhankelijkheid: Verwarming
    Door lewieke in forum Vuur, verwarming en energie
    Reacties: 114
    Laatste Bericht: 12-03-15, 09:05
  3. Werken aan energie-onafhankelijkheid: Auto.
    Door lewieke in forum Vuur, verwarming en energie
    Reacties: 57
    Laatste Bericht: 18-07-14, 17:21
  4. Zo moeten werken
    Door Bushmaster in forum Koffiecorner
    Reacties: 2
    Laatste Bericht: 09-01-13, 20:32
  5. onafhankelijkheid
    Door roodborstje in forum Voorstelronde
    Reacties: 23
    Laatste Bericht: 13-11-12, 09:41

Labels voor dit Bericht