Ga naar inhoud
GENEGEERD

Werken aan energie-onafhankelijkheid


lewieke

Aanbevolen berichten

Je kent het wel, dat gevoel, als de rekening van gas of electriciteit weer in de bus valt, als je je rekeningstand controleert en vaststelt dat benzine en diesel een steeds grotere hap uit je netto besteedbaar inkomen nemen. Maar kunnen we dat oplossen ? En hoe pak je dat aan ?

 

Dat is een problematiek die me al jaren bezighoudt. De reden is eenvoudig. Al jaren betalen we in Vlaanderen te veel aan intercommunales die lokale politici royaal voorzien van zitpenningen. Gelegaliseerde corruptie dus. De klant betaalt de rekenening. En of ik daarmee akkoord ga ? Nee dus.

 

Maar nu ? Je wil er ook echt iets aan doen. Hoe kan je snel en veel besparen in verschillende stappen ? Ik ben er zelf al jaren mee bezig. Er is nog ruimte voor verbetering maar de laaghangende vruchten zijn al geplukt. Een klein overzichtje van de maatregelen die je zelf kan nemen en die snel renderen. Verwarming is de grootste slokop, dus daar starten we. De volgende is elektriciteit. Een overzichtje van de maatregelen die ik zelf nam en waardoor we weinig energie nodig hebben.

 

Elektriciteit

 

- Controleer geregeld het verbruik van je koelkast en vriezer. Heel vaak zijn oudere apparaten slokoppen. Oudere, nog werkende apparaten zet je maar beter voor een prikje op een zoekertjes site. Je krijgt er nog wat voor en je vervangt het ding door een energiezuinig apparaat. Zo een metertje om je apparaten te meten kost pakweg 15€. Controleer je verbruik over een week en reken na hoeveel energie het apparaat verbruikt. Je gaat adh het normverbruik bij nieuwe toestellen na hoeveel een nieuw toestel verbruikt. Hiermee reken je uit hoe snel je je investering terugverdient. Is dat minder dan 3 jaar, gewoon doen. Een tip, kijk op je energiefaktuur wat de prijs is van 1kwh elektriciteit. Je neemt je totaalbedrag en deelt het door het aantal kwh dat je verbruikte.

Investering : energiemeter 15€, eventueel nieuw apparaat. Rendement : Besparing elektriciteit 20 à 30%.

 

- Soms heb je in je vriezer lege vakken. Als je de vrieskast/-kist dan opent, verlies je snel veel koude. Ook koude is energie. Om de energie langer vast te houden én om langer autonoom te kunnen zijn bij SHTF vullen we de lege vakken op met vrieselementen die je kan kopen voor koelboxen. In deze periode koop je die dingen tegen ongeveer 1€. Voordeel : je slaat koude op, je vrieskast blijft langer koud bij stroomuitval. Rendement : beslist aanwezig maar moeilijk te berekenen. Heb je die paar euro niet over, dan kan je eventueel ook gesloten piepschuim dozen vullen met water en laten bevriezen.

[ATTACH=CONFIG]4948[/ATTACH]

 

- Koelkast. Elke keer als je koelkast open gaat verlies je koude. Is ze bijna leeg, dan verlies je er nog meer. Plaats wat extra drankflessen, brikverpakking of ja, zelfs bierflesjes in de koelkast, die houden de koude beter vast. Heb je al een vrieskist, dan heb je geen extra vriesvak nodig, dat beïnvloedt sterk het verbruik van je koelkast. Even meten met je energiemeter of ie nog niet aan vervanging toe is.

 

- Vaatwasser : Je hebt de temperatuur van je boiler al naar beneden gebracht. De grootste kost van een vaatwasser is het opwarmen van water. Heb je een warmwaterbereiden op gas of stookolie, sluit de wateraansluiting van je vaatwasser aan op het warmwaterkraantje. Water verwarmen met aardgas is veel goedkoper dan verwarmen met elektriciteit. (Tot 4x). Zelfs apparaten die niet voorzien zijn op warmwatertoevoer kunnen aangesloten worden op het warme kraantje op voorwaarde dat de temperatuur van je toegevoerde water niet extreem warm is. Zelf doe ik dat altijd. En ja je spoelt dan ook met warm water maar dat weegt niet op tegen de besparing. Is het water niet voldoende warm, dan warmt je vaatwasser alsnog bij. Investering : 1 aansluitkraantje. Besparing : 3/4 elektr. per beurt.

 

- Wasmachine : Indien mogelijk, zie boven. Bij ons niet voorzien.

 

- Sluipverbruik : computer, gsm, tv, surround systeem, recorder, digicorder, ... . Allemaal met een lampje. Sommige kan je zelfs niet uitschakelen. De stekkers zijn niet altijd bereikbaar. Een afstandbediend stopcontact is de oplossing. Voor je gaat slapen druk je alle knopjes van je afstandsbediening uit en alle apparaten worden zonder stroom gezet. Investering : 20€ voor 3 stopcontacten, besparing 5 à 10% van alle elektriciteitsverbruik, levensduur ? Als je geen stommiteiten uithaalt onbeperkt.

 

[ATTACH=CONFIG]4943[/ATTACH]

 

- Vervang, in de ruimtes waar je vaak komt, gloeilampen zo veel mogelijk door led verlichting. Tegenwoordig bestaan er powerleds die bijzonder weinig verbruiken en toch aangenaam licht leveren. Bespaar niet op de kwaliteit van de lampen en koop merkproducten. Zelf ondervonden door scha en schande. Ook de klassieke spaarlamp is goed en kost relatief weinig. Mijd halogeenspots. Mijd evengoed veel transfo's. Er bestaan spots op 220v. Je hebt minder energieverlies zonde transfo. Mijd traditionele schijnwerpers in de tuin of buiten, vervang ze door energiezuinige alternatieven.

 

Je kan de investering in stapjes uitvoeren volgens je budget of je besparing herinvesteren in nog meer besparing. Deze maatregel is vooral zinvol bij vaak gebruikte ruimtes of bij grote lampvermogens. Het lampje op zolder zou ik niet onmiddellijk vervangen. Die kost haal je er nooit uit. Goedkopere lampen hebben een beperkte levensduur en leveren niet eens hun investering op. Bij spaarlampen gaat de starter vaak stuk. Noteer de datum van ingebruikname op de fitting, dan weet je als ze stuk gaat of je een goede aankoop deed of niet. Zo leer je uit je ervaringen en hou je meer budget over.

 

 

Investering : lamp 4 à 12 €, rendement : 75 à 90% minder verbruik. Een voorbeeld van dergelijke energiezuinige lampen. http://www.groenestroomshop.nl/catalogsearch/result/?q=power+led&gclid=CKLehJvamLkCFUIV3god9kQAnQ

 

-Droger. De droogkast werkt met warmtepomp, enkel in de winter gebruikt. Bij warm weer gebruiken we een vernuftig apparaat dat bijzonder energiezuinig is.

[ATTACH=CONFIG]4945[/ATTACH]

Ik heb nog wel een pak meer tips, die ik aanvul als ik wat interesse zie. Geef eens een plusje als je deze post interessant vond.

 

- Tv werd vervangen door Led tv. Al de randapparatuur verbruikt vrij veel, dus vandaar de afstandsschakelaar. Het vorige toestel was op en aan vervanging toe. Ook pc's worden vervangen door laptops. De zuiniger schermen verbruiken minder. 's Avonds gaan ze uit de stekker.

 

Andere investeringen die we deden :

 

-Dankzij de gunstige regeling in Vlaanderen plaatsten we zonnepanelen. Het net wordt gebruikt als buffer. Wat je te veel produceert gaat op het net om terug op te nemen op een later ogenblik. Bij de investering gingen we uit van fiscale en economische argumenten, en natuurlijk vinden we groene energie toch een must.Het was een flinke investering en intussen heeft de overheid wel contractbreuk gepleegd, maar al bij al was het op alle vlakken een interessante oefening. We opteerden voor kwaliteitspanelen (duurdere dus) van Japanse oorsprong (kwaliteitsgarantie), geleverd door een groot concern (garantie) en geplaatst door een stabiele onderneming (garantie). Intussen is 80% van de plaatsers of verkopers over de kop gegaan. Het bedrijf waaraan ik kocht én de producent bestaan nog. Achteraf gezien een goede keuzen.

 

Verbruik : We verbruiken 3500 kwh stroom, we produceren 4000 kwh en we krijgen 500 kwh van de leverancier. Dit betekent grofweg een overschot van 1000 kwh/jaar.

 

Optimalisering : We opteerden voor dit vermogen omdat we vermoeden dat de 'gratis stroom' binnenkort wordt afgeschat en het vermogen van de panelen in de loop der jaren afneemt. We proberen onze stroom op te souperen, liever dan hem gratis op het net te zetten, temeer daar we sinds dit jaar een forse vergoeding zullen betalen voor het gebruik van het net.

 

Nadeel : door de regeling zijn we afhankelijk van het net. Is er geen stroom op het net, dan krijgen we ook geen stroom van de panelen. Er bestaan backup-systemen maar die zijn prijzig, niet erg efficiënt en hebben een relatief beperkte levensduur dankzij de batterijen.

 

Gebruik van de stroom : Overtollige stroom gebruiken we om olieradiatoren te gebruiken op de studeerkamer van de kinderen ipv cv, we laden de elektrische batterijen van de fietsen (samen 0.8 kwh) en ik ben begonnen met een project waarbij ik mijn gasboiler wil voorzien van een elektrische weerstand waardoor ik in de zomer de cv helemaal kan uitschakelen zonder comfortverlies. Het lijkt onzinnig om water te verwarmen met elektra, maar dat is het niet omdat de stroom toch 'over' is. Voorlopig nog.

 

Zonneboiler

 

 

Eenmaal het bovenstaande project is afgerond wil ik een zonneboiler gaan bouwen. Enkele bouwelementen zijn al aangekocht. Zodra ik enkele technische problemen opgelost krijg, ga ik verder met dat project waardoor in principe de gas-cv uitgeschakeld zal kunnen worden van april tot eind september. Dit zou een besparing moeten opleveren van ca 300€/jaar. Het project zal ongeveer 1000 à 1300€ gaan kosten. Zonder rekening te houden met de tijdsinvestering. Hierdoor zou mijn gasverbruik met 30 à 40% moeten afnemen en komen we weer een stap dichter bij energie-onafhankelijkheid.

 

Auto

 

Hierover schrijf ik nog een ander stukje.

 

Ik heb nog wel een pak meer tips, die ik aanvul als ik wat interesse zie. Geef eens een plusje als je deze post interessant vond. Kijk ook eens bij de tips verwarming.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 114
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

wij hebben spectaculair bespaard door de droogmolen weer te gaan gebruiken ipv de wasdroger als het weer en de planning het toelaten.

Eerst ging eigelijk alles zonder nadenken de droger in..... electrisch.

 

En neem zonnepanelen. dat levert een enorme bewustwording op. Dus je maakt zelf energie en bespaard waardoor je dubbel vooruit gaat.

In ons huishouden werd ik al snel de energie nazi genoemd omdat ik bv het licht achter iedereen zijnhaar kont uit zette.

Dat doe ik niet mee, daar draai ik er een spaarlamp/ledlamp in. Om de boel niet te frusteren dus ook weer niet te ver gaan heb ik inmddels geleerd

 

@lewieke helaars, wat jij gedaan hebt zo ver zijn wij ook, ik zie zonder comfort verlies geen mogelijkheden meer om verder te besparen....

1600 kwh

900 kuub gas

voor 2 persoons huishouden in een 1903 huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of hier aan is gedacht; maar een andere handige methode is om niet je gehele huis te verwarmen. S'avonds in de winter b.v. alleen de woonkamer volledig, en aangrenzende ruimtes tot +/- 15 graden zodat je niet teveel warmteverlies hebt als je een deur open doet. Op de slaapkamer kun je dan een extra deken op je bed gooien om s'nachts warm te blijven.. Van de logeerpartijtjes bij mijn grootouders weet ik nog dat ik onder zo'n 4 lagen stof lag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen die nog een oude beeldbuis TV hebben en deze regelmatig aan hebben staan, schaf een plat LED scherm aan.

M'n vorige TV verbruikte 550watt, m'n huidige 120watt.

 

Idem geld voor de pc monitor. 'k Had een hele grote, 350 watt, m'n huidige platte schermpje is maar 31 watt.

 

De standbystand van deze schermen is ook maar 1 watt, is de moeite niet meer om de stekker eruit te trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb geen wasdroger, ik maai me gras met en grasmachine die op manuele kracht werkt. hoe noemt zo iets eigenlijk ? je kent het wel je duuwt het verder en dan gaan er messen draaien. ik heb geen vaat wasser. ik brand redelijk veel kaarsen en gebruik amper het licht (overal spaar lampen) ik heb wel een wasmachine maar ook een bak voor de handwas s'nachts gebruik ik een lantaarn ipv het licht als ik naar het wc moet wc staat buiten en moet ik doorspoelen met een emmer (regenwater dus)

 

mvg MD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Superzuinig leef je. Prima zou ik zeggen, als je je daar goed bij voelt. Wij willen graag een beetje modern comfort tegen een betaalbare prijs. Dat lukt vrij aardig. Dat van die toiletten en regenwater doen we ook, alleen gaat dat gewoon met de automatische pomp en hebben we er verder geen omkijken naar. Met een kaars naar toilet en de hele zwik in de fik steken, nee dank je wel. @Mecanical Dog

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.zekervanzon.nl/index.php/zonnepanelen-leasen-financieren-zekervanzon-pakketten.html

 

Volgens mij is dit wel een mooi aanbod

Gr redskull

 

Verstuurd van mijn C6603 met Tapatalk

 

Die kende ik nog niet, maar eigenlijk verbaast het me niet dat je nu ook zonnepanelen gespreid kan afbetalen. Het nadeel is natuurlijk dat je meer betaald, maar als je zo'n installatie niet in 1x kan betalen kun je wel al eerder gaan besparen op je energierekening. Ik zou wel goed rondkijken/opletten, meestal ben je met dat soort betaaloplossingen duurder uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ga ook na buiten voor de wc ,wij hebben zon hout huisje op een gat.als de put vol is ,goie wij wat as en kalk erop,na een paar jaar heb je prima mest.wij spoelen niet en goieen ook geen wc papier erin. om de zooveel jaar verplaast je het huisje en graaf je een nieuwe put.ik heb nu allerlei zonnenlampjes op de pad na de plee.zie er best mooi uit s avonds. veder hebben wij emmer voor als je s'nachts niet na buiten willen. dat gieten wij op de compost.ik leef met alleen wat zonne energie en wij hebben nu alleen maar vriezer en ijskast erop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

- Soms heb je in je vriezer lege vakken. Als je de vrieskast/-kist dan opent, verlies je snel veel koude. Ook koude is energie. Om de energie langer vast te houden én om langer autonoom te kunnen zijn bij SHTF vullen we de lege vakken op met vrieselementen die je kan kopen voor koelboxen. In deze periode koop je die dingen tegen ongeveer 1€. Voordeel : je slaat koude op, je vrieskast blijft langer koud bij stroomuitval. Rendement : beslist aanwezig maar moeilijk te berekenen. Heb je die paar euro niet over, dan kan je eventueel ook gesloten piepschuim dozen vullen met water en laten bevriezen.

 

Goede tip. Evt ipv koelblokken plastic flessen met water.

 

Nadeel : door de regeling zijn we afhankelijk van het net. Is er geen stroom op het net, dan krijgen we ook geen stroom van de panelen. Er bestaan backup-systemen maar die zijn prijzig, niet erg efficiënt en hebben een relatief beperkte levensduur dankzij de batterijen.

 

Het enige prijzige aan het loskoppelen van het net zijn de batterijen, aangezien die een vrij beperkte levensduur hebben. Toch zou je eens moeten kijken wat je nu kwijt bent qua jaarlijkse kosten voor de aansluiting op het net en de bijbehorende belasting. Ik ben volgens mij iets van €250 per jaar kwijt, met 5 jaar is dat €1250 Vraag is dan wat de levensduur v/d batterijen is, en de prijs. Eventueel kun je proberen je energie gebruik zoveel mogelijk overdag te doen, dat scheelt qua capaciteit batterijen die je nodig hebt. Op regenachtige dagen kun je dan misschien niet tegelijk stofzuigen & koffiezetten & wassen, maar daar is vast mee te leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tractie Accu OpzS Solar 910

Voltage : 2V

Capaciteit : 910Ah (C120)

Gewicht : 50kg

Afmetingen (lxbxh) : 206x145x666mm

Prijs: € 400,00

Prijs exclusief btw

 

en daar heb je er minstens 6 van nodig, dan zit je weer op 12 v

dat is 600 kg,

 

ong

life flooded tubular plate batteries

Design life: >20 years at 20ºC, >10 years at 30ºC,

>5 years at 40ºC.

Cycling expectancy of up to 1500 cycles at 80% depth of d

ischarge.

Manufactured according to DIN 40736, EN 60896 and IEC 8

96-1.

Low maintenance

Under normal operating conditions and 20ºC, distille

d water has to be added every 2 – 3 years.

Dry-charged or ready for use electrolyte filled

The batteries are available filled with electrolyte

or dry-charged (for long term stocking, container tra

nsport or

air transport). Dry charged batteries have to be fil

led with diluted sulphuric acid (density 1,24kg/l @ 2

0ºC).

The electrolyte may be stronger for cold- or weaker

for hot climates.

Learn more about batteries and battery charging

To learn more about batteries and charging batteries

kijk even naar de data sheet voor de andere modellen en de specificaties

Dit is een willekeurige leverancier.....

 

http://www.stroomwinkel.nl/download/Datasheet/datasheet%20-%20opzs%20batteries%20-%20rev%2002.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een backup systeem waarmee je van het net kan afkoppelen is momenteel niet toegelaten in België en Nederland. Het systeem bestaat en heet sunny backup van sma, Bovendien zijn er veel omzettingsverliezen van omvormer 220v naar batterijen 12/24v, van batterijen weer naar 220v, elke keer ongeveer 10% omzettingsverliezen. Het probleem in de winter blijft. Dan is er te weinig zonlicht voor productie overdag en dan heb je alsnog stroom van het net nodig. Ik heb geen zin om me helemaal gek te maken met iets dat niet haalbaar is noch financieel, noch ecologisch.

 

Wat ik wel als mogelijkheid zie is een kleine set batterijen die me zouden kunnen toelaten wat lampen op 12v/24v te laten branden, eventueel wat kleinere apparaten op 24v. Daarvoor is alleen een inverter en een batterij nodig. Voor de lampen kunnen gewone spots op 12v of 24v gebruikt worden zonder transfo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ga ook na buiten voor de wc ,wij hebben zon hout huisje op een gat.als de put vol is ,goie wij wat as en kalk erop,na een paar jaar heb je prima mest.wij spoelen niet en goieen ook geen wc papier erin. om de zooveel jaar verplaast je het huisje en graaf je een nieuwe put.ik heb nu allerlei zonnenlampjes op de pad na de plee.zie er best mooi uit s avonds. veder hebben wij emmer voor als je s'nachts niet na buiten willen. dat gieten wij op de compost.ik leef met alleen wat zonne energie en wij hebben nu alleen maar vriezer en ijskast erop.

@Mrsjones, Het is niet verstandig om menselijke uitwerpselen als mest te gebruiken, zie hieronder.

http://www.kijkmagazine.nl/nieuws/waarom-gebruiken-we-geen-mensenpoep-als-mest/

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mrsjones, Het is niet verstandig om menselijke uitwerpselen als mest te gebruiken, zie hieronder.

http://www.kijkmagazine.nl/nieuws/waarom-gebruiken-we-geen-mensenpoep-als-mest/

 

Menselijke uitwerpselen kunnen inderdaad vervelende parasieten bevatten. Daarom moet je menselijke uitwerpselen altijd DUBBEL composteren voor de zekerheid. Dan is het probleem met vervelende bacteriën en parasieten verholpen.

 

Er is echter nog een probleem en dat is eentje van deze tijd. We slikken zoveel medicijnen en eten zoveel rotzooi, dat menselijke uitwerpselen bijna chemisch afval zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik vond gisteren nog zo'n sluipverbruiker, de electrische close-in boiler in m'n keuken. In een uur of 4 was er 0,2 kWh verbruikt volgens m'n meter terwijl ik geen warm water in die periode gebruikt had. Ik zit dus zo op 400 kWh per jaar om 24/7 warm water in de keuken beschikbaar te hebben, terwijl ik dat vrijwel alleen voor de afwas gebruik. Ik ga dat ding maar alleen aanzetten zodra ik warm water nodig heb, dan maar wat langer wachten op warm water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dR3

 

 

Je kan de boiler extra isoleren, daardoor is er minder warmteverlies op hem vervangen door een toestel met kleinere inhoud. Een eenvoudige oplossing is er en tijdschakelaar tussen te zetten zodat de boiler enkel warmt op de ogenblikken dat er warm water nodig is. 's Middags en/of 's avonds ? Dan hoeft het toestel alvast niet de hele dag of nacht te warmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...