Ga naar inhoud
GENEGEERD

Werken aan energie-onafhankelijkheid: Auto.


lewieke

Aanbevolen berichten

Je las misschien al de vorige topics verwarming en elektriciteit. Sommige tips lijken uit de doos van Tante Kaat te komen. Wij maken er gebruik van. Auto, dat is lastiger maar het gaat om behoorlijk veel geld. Om die drastisch te verminderen is een flinke mentaliteitswijziging nodig. Sinds 1 jaar proberen we ons gedrag te veranderen. Stilaan lukt het. We reden vroeger ongeveer 30.000 km per jaar, nu nog 14.000. Gehalveerd dus, maar niet zonder moeite.

 

Het begint bij de aankoop. Is je auto aan vernieuwing toe, welke koop je dan ? 7 jaar geleden intussen wilde ik graag een kleine Jaguar, het leek wel te passen bij me, stijlvol, leuk, mooi, tot je gaat rekenen. Dat deed mijn vrouw me voor. Snif.

 

Het is dus een Renault Mégane Break geworden. Met kleine motor, Euro 3 nog, zonder roetfilter, dat kan nu niet meer. Alleen gaan die dingen snel stuk en kosten een fortuin. De auto heeft een 1.5l motor maar is bijzonder zuinig. 4.2l op lange trajecten. 5 l in stadsverkeer. Echte liters, nagemeten. Om het wat beeldend voor te stellen. Bij vertrek thuis rijden we in 1 ruk naar Andorra en we raken net tot aan de eerste pomp in Andorra. Ter illustratie. Bij de keuze liet mijn vrouw zich leiden door :

- aankoopprijs

- belasting op in bedrijfstelling

- verkeersbelasting

- verbruik.

 

Bij SHTF rijdt dat ding net zo goed op huisbrandolie (liefst Total Ultra - komt dichtst bij de specificaties van diesel), mag niet. Kan wel.

 

Ook nog een tweede auto, een benzine, 14 j oud. Slokop, voor rond de kerktoren.

 

Minder rijden dus. Pf. Planning.

 

1/ We combineren transporten, afhalen van de kids in combinatie met winkelen.

2/ We kopen grotere hoeveelheden levensmiddelen en drogisterijproducten, 2x per maand en vermijden hierdoor impulsaankopen.

3/ Planning. We leggen de agenda's bij elkaar en plannen het transport. De eerste keren is dat lastig, daarna wordt het gezin het gewoon.

 

Ook technisch kan je wat doen.

4/ Controleer wekelijks je bandendruk. Een klein compressor is wel gemakkelijk. Je bespaart 10% verbruik.

5/ Pas je rijstijl aan.

- Gebruik cruisecontrol als je die hebt of hou een constante snelheid aan.

- Mijd plots accelereren of afremmen, anticipeer.

- Gebruik ventilator en mijd airco, hang bescherming voor de ramen van de kids tegen de zon.

- Geen imperiaal of fietsendrager op de auto als het niet nodig is.

- Geen open ramen terwijl je rijdt.

- Ga voor 100 km/h ipv 120 km/h

-

 

Ook echt minder rijden of anders verplaatsen.

 

6/ Bereken eens hoeveel je autoreis kost.Verbruik, tol, bekeuringen, onderhoud, bandenslijtage, ... . Weet je zeker dat dit de beste manier van reizen is. Tegenwoordig vliegen we naar onze bestemming met een low cost maatschappij. Je wint bovenstaande én je hebt meer vakantietijd want minder reistijd, je geeft minder uit onderweg én je hoeft niet ongepland ergens (meestal duur) uit te slapen. Je wint al snel een paar duizend kilometer. Klinkt een beetje dubbel, ik weet het, voor ons werkt het wel, vast niet voor iedereen.

7/ Vlaanderen is niet echt een fietsland. Ik ben geen echte fietser, ik zie er een beetje tegen op zeker als het regent of in de winter, of met tegenwind. Toch investeerde ik in een elektrische fiets. Je verhoogt je snelheid, je vergroot je actieradius, je rijden wordt aangenamer en je stinkt niet als een buffel als je ergens aankomt. Zo vind ik fietsen wel aangenaam, meestal. Ik fiets naar mijn werk, 5000 km/jaar en krijg als beloning een fietsvergoeding van 0.15€/km. 750€ winst te verhogen met de uitgespaarde autokosten (slokop 5000 km à 10l/100km à 1.5€/l = 750€ benzine + onderhoudskost en slijtage). Flinke winst dus.

8/ Ook recreatief nemen we vaker de fiets, of voor boodschappen in de stad of voor de ontspanning van de kids. Als je genoeg fietst hoef je na je werk niet ook nog te sporten in een veel te dure fitnessclub.

9/ Ook mijn echtgenote gaat - bij mooi weer - af en toe met de fiets werken. Alle kleintjes helpen.

 

10/ We zijn nu op het punt gekomen dat de tweede auto niet meer echt nodig is. Ik denk er nog even over na (start in alle omstandigheden, heeft nog weinig waarde, is in prima staat, comfort, ...) maar wellicht gaat ie er uit. Besparen we ook nog verzekering en belastingen.

 

11/ We reizen meer met de trein. Soms. Omdat de spoorwegen ongelooflijk slecht georganiseerd zijn. De bus vind ik al helemaal een ramp.

 

12/ Een enkele keer meerijden met een collega of heel soms een liften zou ik wel doen. Dat laatste vertel ik niet aan de kids omdat ik liever niet wil dat ze dat doen.

 

Vind je deze post interessant ? Geef dan een plusje, dan werk ik dat thema nog wat verder uit.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 57
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik heb een Dacia overwogen omdat die ongelooflijk eenvoudig in elkaar zitten. Tests wezen uit dat het een van de meer betrouwbare auto's is omdat er zo weinig elektronica in zit. Ook de 4x4 Duster lijkt prima. De prijs is heel schappelijk alleen vond ik persoonlijk, zijn het niet de modernste motoren. Ze zijn minder zuinig dan de modellen van Renault, leg er maar eens de technische fiches naast. Zuinigheid vinden we momenteel belangrijker dan vermogen. Naar verwachting zullen de brandstofprijzen nog veel sterker gaan stijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.ppo.nu is een aardig forum over zonnebloemolie conversies voor diesel autos.

Voor het geval je een wat oudere diesel hebt. Anders niet aan beginnen. HDI en TDI vergeet dit maar.

Check even wat voor een soort dieselpomp je hebt. Een lucas (zit in veel franse autos) dan voorzichtig aan.

wat ik doe om de auto in conditie te houden is 1:500 2-takt olie bijmengen. Sinds de zwavel uit de diesel is verdwenen gaan veel injectoren en pompen stuk door gebrek aan smering.

Bij oudere autos kan je ook een liter zonnebloem olie per tankbeurt bijmengen voor de smering.

 

Voor nu,

hou ik goed mijn verbuik bij. Bij onverklaarbare verhoging gelijk op zoek naar een oorzaak.

- ff auto op krikken en kijken of er een rem aan loopt (remklauwen gangbaarmaken, of trommels schoon maken)

- injectoren inspuitbeeld (laten) controleren (afhankelijk van de km stand) kunnen verslijten en gaan "piesen" geeft hoger verbruik en kan je zuigers laten inbranden

- uitlijning van de banden (je kan er voor kiezen met minder of geen toespoor te gaan rijden, nadeel is dat je actief na de bocht je auto weer recht moet sturen, voordeel minder slijtage)

- stuurstang geometrie correct

wel is jammer dat de meeste dingen niet makkelijk zelf meer zijn te controleren.....

 

Bij turbo auto's en indirect ingespoten diesels, bespaar NIET op olieverversen en olie filters.

Dat is korte termijn besparen, de olie wordt in die gevallen zwaar belast en verliest smerende/koelende werking.

 

Longlife, veel autos gaan 30 tot wel 100k km mee voor dat ze nieuwe olie krijgen. Pas daarmee op. Ik heb al diverse malen hele slechte olie gezien bij deze onderhouds schema's.

bedenk dat een kapotte turbo 1000+ euro kost......

 

zet stop/start uit, het is voor turbo's slecht om na (zware) beslasting de motor gelijk uit te zetten. Dan draait deze nog door maar wordt niet gesmeerd.

Laat de motor altijd even stationair draaien voor je em uit zet.

Kost een paar cc brandstof maar houd je auto in een betere conditie

 

mijn Landcruiser a.k.a. taliban tank draaid al 306.000 km en start altijd

Als range extender kan ik LPG bijmengen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dacia,

ontwikkeld voor landen met minder goede infrastructuur. Staan wat hoger op de wielen en de vering is aangepast voor slechter wegdek.

Als ze in roemenie heel blijven....

Zeer voordelig in aanschaf voor pariculieren in nederland. Zakelijk niet intersant wegens (relatief) hoge fiscale bijtelling.

Bewezen renault techniek is een voordeel

Volgens mij kan je voor het voordeel in aanschaf mega veel brandstof kopen.

 

De Duster 4x4 is zowiezo zwaarder en complexer en geen echte 4x4.

een 4x4 heeft geen visco diff, en en diff lock tussen de voor en achter wielen.

visco koppelingen werken niet als je in de modder of water staat door de afkoeling.

De Duster 4x4 valt voor mij dus af.

De andere DACIA's prima wagens waar je iedereen mee uitlacht

Link naar reactie
Delen op andere sites

o shit, ga ALS JE BLIEFT harder dan 100 rijden, jouw teller wijkt af (die van iedereen trouwens)

als jij zogenaamd "100" rijd loop je een partij irritaties bij vrachtwagens op te wekken omdat je rondom mijn kruissnelheid op cruisecontrol je auto iets laat afzakken en weer corrigeert

enig idee hoe fucking irritant dat is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vrachtwagen mag 90. Mijn teller wijkt 3km af, maar ik rij dan ook niet op de teller maar op de snelheid van de gps. Als je met bussen rijdt mag je 100. En nee, ik ga niet harder rijden. Wil je trouwens weten hoe vaak ik Zuid-Europese chauffeurs met hun voeten op het dashboard, rustig telefonerend zie rijden ? @12gauge

 

 

@ET phone home Het zou stom zijn om maar 3/4 op huisbrand te rijden. Als je gevat wordt kost het evenveel als 4/4 op huisbrand rijden. Total Ultra benadert best de eigenschappen van gewone diesel en is ook geschikt voor fijn afgestelde motoren. Aangezien ik jaren in de brandstoffensector werkte ken ik de regelgeving ter zake. De eerste bekeuring kost in België 500€ als je gesnapt wordt. Bij herhaling ben je geruïneerd. Bovendien werk ik in overheidsdienst waardoor ik mijn job kwijtraak bij strafrechterlijke veroordeling. Het is een keuze die ieder voor zich maakt. Ik doe het -voorlopig- niet, de dag dat ik niet anders kan, zal ik geen ogenblik aarzelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vrachtwagen mag 90. Mijn teller wijkt 3km af, maar ik rij dan ook niet op de teller maar op de snelheid van de gps. Als je met bussen rijdt mag je 100. En nee, ik ga niet harder rijden. Wil je trouwens weten hoe vaak ik Zuid-Europese chauffeurs met hun voeten op het dashboard, rustig telefonerend zie rijden ? @12gauge

 

 

 

het leuke van veel moderne auto's is dat de kilometer teller groot genoeg is om die vanuit een vrachtwagen te zien en af te lezen

dan rijd ik 90 op de geijkte klok en dan komen ze je echt amper en krap voorbij terwijl ze echt 100 op de teller hebben staan

en wat die platkoppen in een vrachtwagen doen kan ik niks aan doen, als je dat ziet moet je 112 bellen en de politie het op laten lossen

Link naar reactie
Delen op andere sites

De GPS gaat correcter dan de km teller, dus gebruik ik die. Maar ik begrijp je wel. Waar ik het dan weer van krijg, zijn de vrachtwagens die tegen 89 en 91 km/u elkaar voorbij gaan, en zo tijdens de spits 10 km lang twee rijstroken bezet houden. Ook de chauffeurs mogen best wat hoffelijker zijn. Anderzijds weet ik ook dat auto's altijd nog snel even moeten tussen voegen en de remafstand van vrachtwagens verkeerd inschatten. Ik heb zelf een C-rijbewijs en reed tot voor enkele maanden geregeld met een 26t.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn Landcruiser a.k.a. taliban tank draaid al 306.000 km en start altijd

Als range extender kan ik LPG bijmengen ;-)

 

 

Kijk :) Dat LPG bijmengen wil ik nog wel eens meer over horen, sloop je dat er weer uit voor de APK?

Ik rijd in een oude transit mk5 2.5di non-turbo, zo mogelijk nog eenvoudiger dan een Landcruiser of Defender (alhoewel een Defender 130 HCPU

Ik zou ook wel eens voorzichtig willen experimenteren met bijmengen van gas. Mogelijk eerst op mijn oude hatz 1 cyl d iesel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Vandaag een bijkomende -in mijn ogen drastische- stap gezet naar energie-onafhankelijkheid. Onze tweede autootje is na 15 jaar trouwe dienst verkocht. Het dingetje was nog in prima staat, startte altijd en met pijn in het hart is 't er uit. Dit levert het volgende op : verkoopprijs 1000€ (kassa!), besparing onderhoud 100€/jaar, verzekering 284€/jaar, brandstof 480€/jaar, verkeersbelasting 179€/jaar. We willen meer trajecten combineren, beter plannen, meer fietsen, in geval van nood doen we een beroep op anderen/taxi. Ook ons gedrag op het vlak van transport wordt aangepast. De reden van verkoop : benzine is te duur, te gevaarlijk voor opslag. We hebben onze autokilometers in 3 jaar tijd gereduceerd van 30.000 naar 15.000. Op naar de volgende stap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dacia,

ontwikkeld voor landen met minder goede infrastructuur. Staan wat hoger op de wielen en de vering is aangepast voor slechter wegdek.

Als ze in roemenie heel blijven....

Zeer voordelig in aanschaf voor pariculieren in nederland. Zakelijk niet intersant wegens (relatief) hoge fiscale bijtelling.

Bewezen renault techniek is een voordeel

Volgens mij kan je voor het voordeel in aanschaf mega veel brandstof kopen.

 

De Duster 4x4 is zowiezo zwaarder en complexer en geen echte 4x4.

een 4x4 heeft geen visco diff, en en diff lock tussen de voor en achter wielen.

visco koppelingen werken niet als je in de modder of water staat door de afkoeling.

De Duster 4x4 valt voor mij dus af.

De andere DACIA's prima wagens waar je iedereen mee uitlacht

 

 

De dacia 4x4 is in NL ook 13.900 euro geweest, mogelijk kun je nog een 2e hand vinden uit de eerste lichting. Ik denk echter dat die mensen die dat toen hebben gekocht nu winst maken op hun auto.

 

Tegenwoordig moet je voor de 4x4 al een luxe uitvoering nemen, krijg je troep als airco en meegespoten onderdelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

We hebben nu net 1 maand een auto minder. Al bij al valt het wel te doen. We moeten een beetje meer plannen, wat meer op elkaar afstemmen. Er worden nu ietwat meer kilometers afgelegd met de overblijvende auto, wat ook logisch is. Zelf rijd ik nu vooral met de fiets (nou ja, elektrisch), een omgebouwde mountainbike.

 

Het gaat redelijk goed op een paar akkefietjes na. Ik heb twee spaken gebroken door slecht op een stoeprand te landen. Ik had de spaken liggen maar het afstellen van het wiel viel behoorlijk tegen. Een fietsenmaker heeft me voor een vriendenprijsje geholpen. Intussen heb ik in 1 maand ongeveer 650 km afgelegd. Ook voor mijn conditie is het goed. Ik ben intussen 4 kg afgevallen (door het fietsen en door een beetje te letten op voeding en alcoholgebruik).

 

Besparing tot nog toe :

- Ik kreeg 1000€ voor de auto

- Terugstorting verzekering 125€

- Terugstorting saldo verkeersbelasting 65€

 

Fietsvergoeding werk-thuis : 20x30km = 600*0.15€= 75€

 

Nadelen : Met het mindere weer heb ik al een paar keer een nat pak gehad. Ik voorzie op het werk in reserveschoenen, hemd, trui, broek. Intussen kocht ik een regenbroek en extra regenjas.

 

Het vraag een mentaliteitsaanpassing maar we redden het wel. De volgende maanden wil ik nog enkele fietsen ombouwen en zo ons hele gezin mobiel maken met elektrische fietsen. Snelheid, comfort en een redelijke prijs voor je vervoer. Wat wil een mens nog meer. Bij SHTF zullen wij ons weinig moeten aanpassen voor transport en zijn we nog nauwelijks afhankelijk van olie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Intussen zijn onze autokilometers nog verder teruggedrongen door :

 

- beter plannen van onze trajecten en combineren. Een boodschap combineren met een ritje muziekschool voor de kids.

- dichter bij huis te gaan winkelen. We hebben sinds enkele maanden een filiaal van onze favoriete discounter (Colruyt) op minder dan 100m van onze woning.

- minder aan 'joy-riding' te doen. We overleggen zorgvuldig voor we aan een groter traject beginnen.

- we vermijden extra kilometers door het gebruik van GPS en vermijden zo omwegen.

 

Momenteel komen we uit op 1000km/maand. Rekening houdend met het woon-werk verkeer van mijn echtgenote (25km/dag à 20 werkdagen =500 km/maand) lijkt dit het punt waarbij het moelijk wordt om nog lager te gaan. Temeer omdat mijn echtgenote nu 2 halve dagen vrij heeft ipv 1 hele dag. Dat maakt per maand 100 km extra omdat ze een dag extra naar het werk moet.

 

Ook het project 'elektrisch' fietsen loopt wat vertraging op. Ik moet er dringend eens werk van maken om te zorgen voor meer elektrische fietsen. Ik overweeg om een soort 'poolfiets' te voorzien voor noodgevallen die ook onze kinderen kunnen gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Intussen zijn onze autokilometers nog verder teruggedrongen door :

 

- beter plannen van onze trajecten en combineren. Een boodschap combineren met een ritje muziekschool voor de kids.

- dichter bij huis te gaan winkelen. We hebben sinds enkele maanden een filiaal van onze favoriete discounter (Colruyt) op minder dan 100m van onze woning.

- minder aan 'joy-riding' te doen. We overleggen zorgvuldig voor we aan een groter traject beginnen.

- we vermijden extra kilometers door het gebruik van GPS en vermijden zo omwegen.

 

Momenteel komen we uit op 1000km/maand. Rekening houdend met het woon-werk verkeer van mijn echtgenote (25km/dag à 20 werkdagen =500 km/maand) lijkt dit het punt waarbij het moelijk wordt om nog lager te gaan. Temeer omdat mijn echtgenote nu 2 halve dagen vrij heeft ipv 1 hele dag. Dat maakt per maand 100 km extra omdat ze een dag extra naar het werk moet.

 

Ook het project 'elektrisch' fietsen loopt wat vertraging op. Ik moet er dringend eens werk van maken om te zorgen voor meer elektrische fietsen. Ik overweeg om een soort 'poolfiets' te voorzien voor noodgevallen die ook onze kinderen kunnen gebruiken.

 

Fietsen is natuurlijk gezonder, maar een bromscooter is ook heel zuinig. Bij mooi weer kan je vrouw op de scooter naar haar werk en gebruik je nog gee liter benzine per dag hiervoor.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fietsen is natuurlijk gezonder, maar een bromscooter is ook heel zuinig. Bij mooi weer kan je vrouw op de scooter naar haar werk en gebruik je nog gee liter benzine per dag hiervoor.;)

Er zijn zelfs elektrische scooters...op te laden met zonne-energie. Nog zuiniger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dacht ik ook eerst aan, maar 50 kilometer actieradius is best veel op dit moment.

Ze zijn er wel.

 

Over de QWIC Emoto 87 elektrische scooter:

"Eindigen we met de QWIC, de scooter die deze test zou moeten winnen op basis van zijn opgegeven actieradius. Tot nu toe had geen enkele elektrische scooter de opgegeven actieradius ook daadwerkelijk gehaald. Dus 130 km zagen wij niet echt gebeuren. Maar wat bleek. De QWIC Emoto 87 doorbrak daadwerkelijk de 100 km grens met een eindscore van 103 km.

http://www.qwic.nl/nl-NL/blog/48-qwic-e-scooter-absolute-testwinnaar.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn zelfs elektrische scooters...op te laden met zonne-energie. Nog zuiniger.

 

Ik heb momenteel een elektrische 'fiets' die vlotjes 40 km per uur rijdt en een afstand van 30 km overbrugt. Ik krijg er ook fietsvergoeding voor. In principe mag het ding niet op de openbare weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
Toch maar weer een Hummer kopen dan...

 

Die worden tegenwoordig voor een prikkie aangeboden.:p

http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/modelauto-s-1-18/m813108852-hummer-6-5-l-turbo-diesel.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

 

On topic. Het is logisch en te verwachten dat de subsidie van de elektrische opladers gaat, zodra er redelijk wat zijn gebouwd. Nu gaan ze er gewoon weer een nieuwe melkkoe van maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...