Ga naar inhoud
GENEGEERD

Een moestuin voor groentjes


Flos

Aanbevolen berichten

Het is misschien niet het jaargetijde om een moestuin te starten maar ik zal een paar tips geven voor beginners .

Velen dromen van een een moestuin maar weten niet hoe te starten of hebben er de plaats niet voor .

Een moestuin is voor iedereen weg gelegt rijk of arm jong of oud iedereen kan het leren zelf Michelle Obama heeft er een achter het witte huis .

Stap 1 begin klein

Denk even na voor je je moestuin opstart . Wil je liefst groenten kweken die niet zo courant verkrijgbaar zijn ? Of wil je net klassiekers zoals courgettes sla en worteltjes ? Wil je veel tijd doorbrengen in je tuin, of niet ? Als tuinieren een echte opdracht wordt, is de motivatie nel zoek . Begin daarom liever klein .

Stap 2 kies de beste plek

Een moestuin maak je het best in een zonnigste tuin . Uit de wind en de schaduw . De grond moet onkruidvrij , goed waterdoorlatend en vruchtbaar zijn .als het nodig is , kun je organische mest of compost door de grond mengen . Orienteer je moestuin bij voorkeur op de noord zuidas . Het kan handig zijn je moestuin op te splitsen in 2 of 3 delen .een kruidentuintje en wat slasoorten dicht bij het huis , de groentetuin dicht bij de watertoevoer , en de fruittuin ergens achteraan .

Stap 3 denk in hokjes

Voor een volwaardige moestuin maak je het best eerst een ontwerp in vakken , van elkaar gescheiden door smalle paadjes van bijvoorbeeld baksteen of stoeptegels . De vakken kunnenafgeboord worden met hout . Lage schermen van vlechtwerk of lage haakjes . Buxus is hiervoor niet zo een goede keuze , omdat die water en voedsel voor de groenten wegneemt en bovendien nogal war snoeiwerk vraagt . Kies liever voor lavendel , rozemarijn of bieslook .

STRAKS HET VERVOLG

  • Leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

VERVOLG

stap 4. Selecteer en combineer

Een goeie vuistregel bij het kiezen van de groenten, plant of zaai geen te grote hoeveelheden van een soort . Ook al is broccoli in uw gezin de favoriet , te veel van hetzelfde gaat snel vervelen . Heb je geen groene vingers , kies dan voor gemakkelijke soorten zoals courgettes wortelen lenteuitjes radijsJesse erwten verschillende soorten snijbiet bonen peultjes ...... Ook de paarse vitelotteaardappel en truffelaardappel zijn gemakkelijk zelf te kweken . Heb je wat meer ervaring ? Dan kun je de moeilijkere soortenzoals bloemkool, tomaten witloof en knolselderij proberen . Niet alle groenten , kruiden en fruit houden van elkaars gezelschap . Dille houdt niet van venkel , selder niet van peterselie. Andere combinaties versterken elkaar dan weer en houden ziekten op een afstand . Radijs bij sla ok komkommer , wortel bij ui . Prei of rozemarijn bij bieslook of peterselie, spinazie bij aardbeien , aubergine bij bonen .... Ook bloem beschermen groenten en kruiden tegen ongedierte . Afrikaantjes houden aaltjes weg van knolgewassen, bonen , sla of bleekselder , goudbloem verjagen mieren.

Stap 5 Ga ondergronds

Fruit koop je als jonge struikjes of boompjes om te planten . Groenten kruiden kun je bijna allemaal zaaien . Maak hiervoor een ondiep geultje inde grond en strooi er de zaadjes dun in uit . Bedek met aarde en geef water . Met sproeien op de gieter . Zodra je de eerste echte blaadjes ziet , kun je uit dunnen , haal de zwakste exemplaren weg , net als de plantjes die in elkaars staan . Te veel gedoe ? Stop dan gewoon plantjes in de grond . Maar in beide gevallen geldt . Vergeet het etiket niet , zodat je weet wat je waar hebt geplant . Meestal stop ik het zakje waar de zaadjes hebben in gezeten half in de grond bij het gezaaide groente .

Stap 6 hou het netjes

Re is geen onderkomen aan , de strijd tegen het onkruid is een van de belangrijkste klussen . Tussen de rijtjes haal je het weg met een schoffel of een hark . Doe dit op eendroge , zonnige dag zodat afgehakte onkruid meteen verdroogd .inde rij kun je alleen wieden met de hand . Dit doe je bij voorkeur na een regenbui . Goeie plantjes die je per ongeluk hebt los getrokken , kun je dan weer snel in de grond duwen . Water geven is alleen nodig inteelt droge periodes , en wat vaker op zandgrond . Zet je volle gieter op een zonnige dag een paar uur in de zon , zodat je plantjes niet schrikken van het koude water .

WORDT VERVOLGT

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervolg

Tijdens de winter maanden raakt uw moestuin leeg . Bedek de lege plekken met mulchlaagje . Stro , hooi , afgevallen bladeren , grasmaaiers stalmest ... Dit beschermd de grond niet alleen tegen onkruid , maar ook tegen uitdroging afkoeling erosie en dicht slibben . In het vroege voorjaar (feb maart ) haal je de mulchlaag weg of spit je die onder .

Nog een paar tips .

Zo zaai je goed .

Maak de grond voor het zaaien los en onkruidvrij . Zaai vooral niet te dicht op elkaar . De zaaiperiode op de zakjes is een richt lijn waarvan je een paar weken kan vanaf wijken als het te nat is of te koud . Zaden mogen 7 keer hun dikte in de grond . Om tijd te winnen kun je sommige soorten binnen in huis of in een warme kas voorzaaien .

Lekker en mooi .

Sla twee vliegen in een klap door te kiezen voor groenten en fruit die er mooi uitzien , of eetbare bloemen . ( daar heb ik zelf weinig ervaring mee ) . Warmoes met felrode of gele nerven , rode pluksla , artisjok , rode biet , protonen , salie , enz .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een tip voor gezinnen met jonge kinderen . Laat uw kinderen mee helpen in de moestuin . Zo was ik al bezig als ik een jaar of vier was . Kinderen doen graag grote mensen dingen . Laat ze mee helpen bij het zaaien en planten . Ook bij het onderhoud ze zullen de planten zien groeien en zullen trots op zichzelf zijn daar aan te mogen mee werken . Laat ze ook zonnebloemen planten of maïs ze zullen versteld staan van hoe groot die planten worden . Laat ze ook mee helpen bij het koken of het wekken drogen dan leren ze al spelend belangrijke zaken zo heb ik het ook geleerd . Al zat er bij mij toch een beetje een verplichting achter .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast morningglory

Mooi stukje.

 

Nog een kleine toevoeging van wat mij aangeleerd is. Als je bij stap drie je tuin hebt onderverdeelt in hokjes. Plant dan niet elk jaar dezelfde gewassen op dezelfde plek maar wissel dit af (wisselteelt) Dit voorkomt dat de grond uitgeput raakt en voorkomt ziektes in je tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

TOEVOEGING

Hou bij het inplannen van je groenten rekening met voor- en nateelten om te vermijden dat de bedden lang 'leeg' liggen.

Bijvoorbeeld:

Vroege aardappel staat van 3-4 tot 7 op het bed (poten in maart = afdekken)

Voor 'vroege aardappel' kan je Veldsla (8->3), Winterpostelein (8->3), Kervel (8->4), Pastinaak (7->3) zaaien. Kolen ook maar die halen heel wat voeding uit de grond en niet geschikt om voor aardappelen (ook een veelvraat) te telen.

Na het oogsten van je vroege aardappel kan je Princesseboon, Herfstprei, Winterprei, Zomerradijs, Sla, Pastinaak, Rammenas, Witte raapjes, Zomerpostelein, Andijvie, Zurkel, Wortelen of groenbemester zaaien (en nog meer)

En zo staat er altijd wel wat te groeien ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een tip voor gezinnen met jonge kinderen . Laat uw kinderen mee helpen in de moestuin . Zo was ik al bezig als ik een jaar of vier was . Kinderen doen graag grote mensen dingen . Laat ze mee helpen bij het zaaien en planten . Ook bij het onderhoud ze zullen de planten zien groeien en zullen trots op zichzelf zijn daar aan te mogen mee werken . Laat ze ook zonnebloemen planten of maïs ze zullen versteld staan van hoe groot die planten worden . Laat ze ook mee helpen bij het koken of het wekken drogen dan leren ze al spelend belangrijke zaken zo heb ik het ook geleerd . Al zat er bij mij toch een beetje een verplichting achter .

 

Geert

 

Mooie post Geert. Zelfs ik krijg zin om een moestuintje te beginnen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor deze informatie! Heel blij mee.

Ik kan de knop niet vinden dat ik je post ook 'helpful' vind.

Daarom 'excellent' gegeven..

 

O lees net dat ik eerst 10 berichten moet hebben voor ik je 'helpful' mag noemen - geeft niet ik vind je toch al helpful!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor deze informatie! Heel blij mee.

Ik kan de knop niet vinden dat ik je post ook 'helpful' vind.

Daarom 'excellent' gegeven..

 

O lees net dat ik eerst 10 berichten moet hebben voor ik je 'helpful' mag noemen - geeft niet ik vind je toch al helpful!

 

Anne ga een langs de voorstelronde . Dan leren we u ook kennen en heb je gelijk een postje bij .

 

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu 15 August voor bij is het halfoost feest bij de boeren ( landbouwers ) val in een moestuin niet veel meer te planten al zijn er nog een paar die het redden voor de winter . Pluk sla , veldsla en raidijs als je het zaait waar bijna geen schaduw komt . Maar dit wilt niet zeggen dat het werk voorbij is in de moestuin . De voorbereiding voor de winter kan al beginnen . De bedjes die vrij komen kan je al bedekken met stalmest . Of groen bemesting zaaien (dit heb ik zelf nog niet gedaan in de moestuin maar het is best mogelijk . Als je deze zomer brandnetels had of distels of paardenzuiring en die plaatsen zijn of komen vrij van vruchten en groenten . Kan je eens wat dieper graven om de wortels er volledig uit te halen zo heb je er volgend jaar minder last van . Ook paarde bloem is zo iets al is het een plant waar je veel kan mee aanvangen een paar tussen uw sla of peterselie is niet prettige . Ook stekken kan beginnen jong scheuten van bessen struiken af knippen met een snoeischaar en in een hoekje in uw tuin in de grond stoppen . Dit in vochtige en goed bemeste grond . De stekjes gaan zelf wortel aan maken . Niet volgend jaar maar zeker het jaar er op heb je nieuwe bessen planten dit kan met veel soorten struiken ook gedaan worden vb . Buxus .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede post @Geert. Wat is in deze periode nog te planten?

 

Ook heel wat. Merk het verschil tussen planten en zaaien.

Keukenraap nu zaaien, oogsten tot in december

Veldsla zaaien tot eind september, oogst tot in maart

Herfstpinazie zaaien tot half september, oogsten oktober.

Winterspinazie zaaien in september om te oogsten in Maart/april

Winterspinazie in kas (serre voor de Vlamingen) zaaien in oktober, november, december om te oogsten van januari tot maart/april

Vroege prei planten in september om te oogsten in mei/juni. Bij strenge vorst bescherming aanbrengen en die verwijderen overdag.

Knoflook planten in september/oktober om te oogsten in Augustus soms al juli.

Witte raapjes 'sneeuwbal' nu zaaien om te oogsten in november (vind ik zachter van smaak dan de keukenraap)

Rammenas nu nog zaaien om te oogsten in november (ik heb ronde Rammenas, niet die lange)

Ik heb net nog mijn winterboerenkool geplant, IETS te laat maar dat zou moeten goedkomen.

Ik dacht dat je nog Winterandijvie kon uitplanten ook.

En verder nog wat @Geert al zei

 

Nog aanvullingen? Fruitbomen planten bijvoorbeeld.

En vooral op je lege bedden een groenbemester, een lading stalmest, een laag onbedrukt/ongebleekt karton + compost... Gewoon zien dat ze zo veel mogelijk bedekt zijn.

Wintertarwe kan je zelfs nog in januari zaaien als ik me niet vergis.

Let wel op om geen stikstofrijke groenbemester te zaaien op het bed waar volgend seizoen planten komen die veel minder stikstof nodig hebben zoals bijvoorbeeld radijzen. Daar komen nooit radijzen aan maar enkel blad. Boontjes hebben dat ook niet nodig, die produceren zelf stikstof en je zou veel blad en weinig boon kunnen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert, mijn tuintje ligt op het oosten dus alleen in de ochtend enkele uren zon. Is ie wel geschikt dan. :confused:

En hoe weet ik of de grond vruchtbaar is?

 

Ik wilde al beginnen, maar jij geeft me wel een extra zetje.

Eigenlijk wilde ik beginnen met aardappelen telen, binnenshuis in een zak/koker. Dus erg ruimtebesparend.

Gelezen hier ergens op het forum, lijkt me een leuk experiment. :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@CrossbowClan om een moestuin rendabel te maken moet hij zoveel mogelijk uren zon hebben . Om uw grond vruchtbaar te maken moet je bemesten . Grond dat opgevoerd is of waar vroeger bos was is over het algemeen mager . Hoe zanderig wurging grond is des te meer moet je bemesten en wateren .

Als uw tuin op de oost west as licht wilt dit nog niet zeggen dat het een slechte plaats is maar uw opbrengst zal iets minder zijn .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

@CrossbowClan om een moestuin rendabel te maken moet hij zoveel mogelijk uren zon hebben . Om uw grond vruchtbaar te maken moet je bemesten . Grond dat opgevoerd is of waar vroeger bos was is over het algemeen mager . Hoe zanderig uw grond is des te meer moet je bemesten en wateren .

Als uw tuin op de oost west as licht wilt dit nog niet zeggen dat het een slechte plaats is maar uw opbrengst zal iets minder zijn .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank u voor de info. :cool: @Geert

 

Ik zal eens in de gaten houden welk stukje de meeste uren zon heeft, hoewel dat natuurlijk ook verandert tijdens het jaar.

Mijn tuin ligt tussen allemaal huizen, dus zal zandgrond zijn denk ik.

 

Is dit een nieuw bouw wijk of eerder oudere huizen ? Wat heeft er vroeger geweest ? Was het weiland of bos ? Of zee ?

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...