Ga naar inhoud
GENEGEERD

Is het nu een haas of is het een konijn


Flos

Aanbevolen berichten

Omdat ik al een paar misverstanden heb gelezen over hazen en konijnen wil ik even het verschil duidelijk maken .

HAAS , Lepus europaeus

Bouw

Gestalte , langgerekt en gespierd lichaam , 60 tot 70 cm

Ogen , steeds open klaar met geel oranje irisveld zijdelings van de kop ziet bij dag en bij nacht . Oren , lepels genaamd lang met zwarte brand rand . Bovenlip , gespleten ( hazenlip ) . Poten , ook lopers genaamd . Voorpoten slank met sterk handwortel 4 van de 5 tenen raken de grond . Achterpoten zijn langer dan de voorste sterk gespierd met 4 tenen . Haar , kop gestreept bruingrijs tot zwart . Rug bruingrijs met zwarte haarpunten . Zijde roodbruin . Buik wit . Staart zwart .

Gedrag

Is streek gebonden leeft op ongeveer 30 ha. Niet in groepsverband . Slaapt met ogen open in een leger of pot waar zijn lichaam net inpast hij maakt er meerdere . Ligt steeds met de neus in de wind . Bij gevaar drukt hij zich diep in zijn leger . Vlucht met grote snelheid of sluipend steeds met de staart neergedrukt . Met een snelheid tot 80 km/u .

Voedsel

Uitsluitend plantaardig . Gras klaveren erwten bonen kool granen enz. Drinkt zuiver water .eet eigen uitwerpselen .

Voortplanting

Rammeltijd van half december tot eind augustus de moer werpt 3 tot 4 maal per jaar 2 tot 6 jongen na een draagtijd van 42 dagen . De jongen worden behaard en ziende geboren . 80% haalt de eerst maand niet .

Gewicht

Bij geboorte ongeveer 125 gr. Volwassen tot 4 kg .

Ouderdom

Max 7 tot 8 jaar doorgaans 4 tot 5 .

 

STRAKS HET KONIJN

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

KONIJN oryctolagus cuniculus

Bouw . Vergeleken met de haast kleiner en meer gedrongen volwassen 38 tot 45 cm .

Boven lip . Niet gespleten .

Poten of lopers . Voor , sterk gespierd ( holengraver ) . Achter korter .

Haarkleur boven kant van he lichaam ros naar de nek toe . Buik , wit -grijs . Anaalstreek , wit . Staart , zwart .

Gedrag . Konijnen leven in groepsverband in een welbepaalde zone , zelden verspreid over meer dan 20 ha .centraal bevinden zich gangen en holen (pijpen) . Zij vormen een konijnen berg of bouw .voor deze verkiezen ze bermen kanten hopen stenen . Zandgrond is hun voorkeur .

Hiërarchie . Deze word in de groep bepaald door de wet van de sterkste . Konijnen voeden zich tussen valavond en zonsopgang ze rusten en slapen bij dag .konijnen vertoeven dicht bij hun woonplaats .

Bij gevaar , trommelen de konijnen met hun achterpoten op de grond om hun soortgenoten te waarschuwen . En zal met een vlucht van 40 km/u naar het dichts bijzijnde hol lopen . In een open weide recht lijnig bij achtervolging zigzag steeds met de staart om hoog . Voedsel het konijn is niet zo kieskeurig als de haas doch eet het zelfde voedsel maar liefst iets sappige . Drinkt zelden .

Rammeltijd . Van februari tot eind August 4 tot 8 worpen per jaar van 2 tot 12 jongen . De jongen worden naakt en blind geboren . Na een dracht tijd van 32 dagen . De jongen worden onder de grond geboren in een wentelpijp in droog gras bladeren en buik haar .

Gewicht bij geboorte 40 tot 50 gr. Volwassen 1 tot 1, 7 kg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over maten en gewichten bestaan nogal wat verschillende meningen in de literatuur, vreemd genoeg.

 

@Geert: Bedoel je schoongemaakt gewicht of het levende dier?

 

Volgens wikipedia weegt een wild konijn tussen de 1,2 en 2,5 kilo, een haas tussen 2,5 en 7,0 kilo...

 

Ik heb er overigens niet bijzonder veel ervaring mee. Konijn vind ik niet lekker, toen ik nog een auto had, vond ik ook nooit meer dan een stuk of vier hazen per jaar.

 

Deze roadkill woog meer dan 5 kilo:

IMG_0511.jpg.74749528a0eeddd717d95a34b693d2a1.jpg

 

Prive foto van 28-02-2005, 't was een ouwe taaie, bijna doormidden gereden. Voorbouten, halve rug en 1 achterbout waren nog eetbaar, de rest beurs en blauw.

De vuilniszak waar hij op ligt, was 100x60cm. 't Formaat verschil met een konijn is nogal fors.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...
Ssse noemde mij vroeger haas ss ss, ik denk omdat ik sssso hard kon lopen.:p

 

Van de langere poten wist ik wel, maar de rest is prima info.

 

@Geert maar nu het smaak verschil, kun je daar iets over zeggen?

 

Dat is een andere boterham . Aan gezien dat je over kleur en smaak niet kan discussiëren . Je kan een haas klaarmaken als konijn en omgekeerd . Hazenrug is het neusje van de zalm . Op het been kleuren in de pan gekruid met peper en zout 20 min in de oven op 180gr en je kan het snijden met een lepel . (Als je een jong dier hebt natuurlijk )

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...