Ga naar inhoud
GENEGEERD

Keyser No Nonsense Mes


Keyser Suze

Aanbevolen berichten

Lieve Prep Vriendjes,

 

Ik ben aan het bekijken bij wat metaal bedrijven in de buurt, of het mogelijk is voor een schappelijk bedrag een flink kapmes annex bijl te laten maken. Mijn idee is zes millimeter dik, totale lengte 40-50 cm, geslepen en gehard. Geen afgewerkt handvat, maar plaats voor paracord handvat.

 

Veren staal roest wel, maar is goedkoop en redelijk goed hard te maken, zonder angst voor breuk bij rammen.

 

Vraag:

1. Interesse?

2. Reële prijs wat je ervoor wil geven?

3. Design adviezen?

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Lieve Prep Vriendjes,

 

Ik ben aan het bekijken bij wat metaal bedrijven in de buurt, of het mogelijk is voor een schappelijk bedrag een flink kapmes annex bijl te laten maken. Mijn idee is zes millimeter dik, totale lengte 40-50 cm, geslepen en gehard. Geen afgewerkt handvat, maar plaats voor paracord handvat.

 

Veren staal roest wel, maar is goedkoop en redelijk goed hard te maken, zonder angst voor breuk bij rammen.

 

 

 

Vraag:

1. Interesse?

2. Reële prijs wat je ervoor wil geven?

3. Design adviezen?

 

1. Interesse altijd !

2. Reële prijs is moeilijk te noemen....De Esee junglas is 214 eurootjes inclusief schede dus liefst goedkoper :)

3. ESEE Junglas® Machete is een no nonsense mes/bijl ontwerp dat zich al aardig bewezen heeft.

 

Note: Waarom ga jij laten maken als jezelf zulke mooie messen in elkaar knutselt ?

 

 

esee-group-photo.jpg.5197ed40388164c28024c8270c5a4751.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Als we ze voor 99 cent in de prepshop zetten lopen ze ook als een dolle ;-)

 

1. Interesse

 

O yeah.

Een mes van 6 mm dik veren-staal, voor 1 euro..... niet aan te slepen. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

probeer anders een mooie kukri te maken? een echte stevige? die dingen van kukhuri house zijn wel echt zeggen ze, maar chippen als je ze in een boom ramt.

 

die san mei versie van coldsteel lijkt mij super, maar die kost een vermogen.

 

Een goede variant lijkt mij super.

 

Ook een bowie model heeft zich bewezen

 

Een barong, of golok lijkt mij ook super cool.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje off-topic reactie maar toch;

Vroeger,ja ik word al wat ouder gnagna,hadden we in het dorp een hoefsmid,die maakte z'n messen om paarden te bekappen zelf,en reken maar dat dit soort messen wat te verduren kregen door het bekappen van die zanderige paarden hoeven,hij vertelde dat de beste messen werden gemaakt van de sabels die gebruikt waren door het Nederlandsch Indische leger.

Ook maakte hij hier schoffels van,die zo scherp bleven dat ze 5 jaar niet geslepen hoefden te worden.

Dus mocht je ooit zo'n sabel tegen komen en er een goede bestemming voor zoeken,maak er dan een machete,mes en misschien nog een schoffel van ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel interesse en denk in eerste instantie aan bedrag tussen 80-120 €.

 

Vragen, overwegingen, suggesties (allemaal persoonlijk natuurlijk):

 

-persoonlijk vind ik 40 cm totaal meer dan zat, zou eerder aan 30-35 denken. Je houdt dan een lemmet over van 18-22 cm en dat is naar mijn mening voor het verwerken van hout blokken meer dan voldoende, anders moet je een bijl nemen en tegen een Cold Steel machete moet je niet willen concurreren lijkt mij. Ik heb meer baat bij een goed stevig survival mes.Daarnaast zou ik het willen kunnen vervoeren in een rugzak, dus gewicht en afmetingen zijn dan ook van belang.

-paracord voor het handvat is prima maar graag wel ook gaten erin om later zelf een handvat te kunnen plaatsen en een gat voor een lanyard, daarbij ga ik er van uit dat het mes full tang zal zijn.

-de "rug" van het mes moet mooi scherp zijn afgewerkt (90 graden) voor firesteel en andere toepassingen, ik neem aan dat het verenstaal een hoog carbon gehalte heeft.

-aan wat voor lemmet design denk je? Zie plaatje hieronder, ik prefereer S1, S3 en de bovenste van S4 (bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Blade)

-en dan natuurlijk de "grind", full flat, hol geslepen, skandi, convex?

 

Knife_blades_S_series.svg.png.7f8aeaafb880860825bdeb42d4986388.png

 

Dat zijn zo de eerste gedachten die in mij opkomen, ik vind het een heel leuk idee en het lijkt mij erg leuk om een vrijwel uniek "custom" mes te hebben.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel interesse en denk in eerste instantie aan bedrag tussen 80-120 €.

 

Vragen, overwegingen, suggesties (allemaal persoonlijk natuurlijk):

 

-persoonlijk vind ik 40 cm totaal meer dan zat, zou eerder aan 30-35 denken. Je houdt dan een lemmet over van 18-22 cm en dat is naar mijn mening voor het verwerken van hout blokken meer dan voldoende, anders moet je een bijl nemen en tegen een Cold Steel machete moet je niet willen concurreren lijkt mij. Ik heb meer baat bij een goed stevig survival mes.Daarnaast zou ik het willen kunnen vervoeren in een rugzak, dus gewicht en afmetingen zijn dan ook van belang.

-paracord voor het handvat is prima maar graag wel ook gaten erin om later zelf een handvat te kunnen plaatsen en een gat voor een lanyard, daarbij ga ik er van uit dat het mes full tang zal zijn.

-de "rug" van het mes moet mooi scherp zijn afgewerkt (90 graden) voor firesteel en andere toepassingen, ik neem aan dat het verenstaal een hoog carbon gehalte heeft.

-aan wat voor lemmet design denk je? Zie plaatje hieronder, ik prefereer S1, S3 en de bovenste van S4 (bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Blade)

-en dan natuurlijk de "grind", full flat, hol geslepen, skandi, convex?

 

Knife_blades_S_series.svg.png.7f8aeaafb880860825bdeb42d4986388.png

 

Dat zijn zo de eerste gedachten die in mij opkomen, ik vind het een heel leuk idee en het lijkt mij erg leuk om een vrijwel uniek "custom" mes te hebben.

 

Mooie post. Het idee van de gaten inclusief lanyard gat had ik ook, kun je eventueel hout makkelijk bevestigen. Ik weet dat hoe meer bewerkingen, hoe duurder. Dat geldt ook voor de staalsoort. Zelf heb ik twee belachelijk grote messen, erg zwaar, 8 mm dik. Ik zal deze iets korter en dunner maken denk ik als ik dit zo lees.

De idee voor punt zou bij mij S7 zijn of Tanto. Vlak of liefst hol geslepen.

 

Ik hoop snel wat van de metaal bewerker te horen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie post. Het idee van de gaten inclusief lanyard gat had ik ook, kun je eventueel hout makkelijk bevestigen. Ik weet dat hoe meer bewerkingen, hoe duurder. Dat geldt ook voor de staalsoort. Zelf heb ik twee belachelijk grote messen, erg zwaar, 8 mm dik. Ik zal deze iets korter en dunner maken denk ik als ik dit zo lees.

De idee voor punt zou bij mij S7 zijn of Tanto. Vlak of liefst hol geslepen.

 

Ik hoop snel wat van de metaal bewerker te horen.

 

Ik ben absoluut geen grote kenner of ervaringsdeskundige maar ben wel al wat jaren geïnteresseerd in messen en zodoende heb ik een en ander opgepikt.

 

De hol geslepen messen zijn met name goed om te "slicen", dus meer subtiele bewerkingen en voedsel bereiding. Het type mes dat jij voor ogen hebt moet juist robuust zijn en bij hol geslepen haal je meer staal weg. Vlak geslepen is dan een betere keuze: makkelijk te slijpen, sterker en het is een wig vorm wat helpt bij splijten. Een tanto punt is erg sterk maar minder geschikt voor penetratie en je mist mogelijk de "belly" bij ook weer subtielere snijtoepassingen. De S7 lever wel een hele sterke punt op. Overweeg nog eens de S3, meer belly, meer penetratie en toch nog een stevige punt.

Ik denk dat een vlak geslepen lemmet met convex geslepen snijkant waarschijnlijk het sterkst is (maar convex is wel weer moeilijker slijpen). Dat is wel een voordeel van de tanto, slijpt wat makkelijk omdat je alleen rechte stukken hebt.

Overigens zullen er sowieso gaten nodig zijn in het handvat, je wilt de paracord toch ook goed kunnen zekeren?

 

Dit vind ik overigens een behoorlijk verhelderend filmpje dat gaat over mes (design) keuze:

 

 

En het vervolg:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar gaten voor een full tang lijkt me inderdaad wel handig zoals @AWOL aangeeft (wellicht 2 extra voor gebruik als eventuele speer?). Maak hem ook vooral niet te groot maar 'handzaam'.

 

Voor mijn gevoel heb je namelijk zoiets in gedachten:

home-made-tracker-knife-21419013.jpg.47968d6fc1ab01e2bd7f0e36d110ee2f.jpg

 

Maar zoiets lijkt me veel praktischer:

show-knives-026.JPG.a3d69f867d540c5b971945add76f03db.jpg

img20130306192519.jpg.9a86f8b0a946d2f6b36e7ec8ef479530.jpg

 

Persoonlijk (hier gaan we weer ) heb ik liever geen zaagblad op de rug van het mes maar gewoon vlak voor firesteel gebruik en verder ook gewoon non-serrated. Wellicht kan je een voorbeeld toevoegen van wat je in gedachten hebt? Een modelontwerp? @Keyser Suze

 

(Damn je was me net voor met je bericht hierboven)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik. Dus groter dan een Mora 'mag wel', maar niet zo fors als dat 'zwaard' dat ik zag op de SC waar ik kort bij was.

 

Hou er ook rekening mee dat een Mora echt van een hele andere orde is dan het mes dat @Keyser Suze nu oppert. De Mora is geschikt voor lichtere kamp werkzaamheden en lichte houtbewerking, al is het maar vanwege de lengte van het lemmet maar met name omdat de Mora niet full tang is. Met veerstaal,30-40 cm van 6 mm dik heb je wel een serieus capabel mes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lieve Prep Vriendjes,

 

Ik ben aan het bekijken bij wat metaal bedrijven in de buurt, of het mogelijk is voor een schappelijk bedrag een flink kapmes annex bijl te laten maken. Mijn idee is zes millimeter dik, totale lengte 40-50 cm, geslepen en gehard. Geen afgewerkt handvat, maar plaats voor paracord handvat.

 

Veren staal roest wel, maar is goedkoop en redelijk goed hard te maken, zonder angst voor breuk bij rammen.

 

Vraag:

1. Interesse?

2. Reële prijs wat je ervoor wil geven?

3. Design adviezen?

 

1. Ja

2. Paar tientjes max, moet toch goedkoop kunnen? Slijpen lijkt mij het meest tijdrovend, wellicht kan 1 van onze messenmakers tijd opofferen tegen een schappelijke vergoeding?

3. Zie bovenstaande posts, simpel model graag. Ik heb liever een punt die niet afbreekt in een nat blok hout, dan een punt waarmee je een muis kunt ontleden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

probeer anders een mooie kukri te maken? een echte stevige? die dingen van kukhuri house zijn wel echt zeggen ze, maar chippen als je ze in een boom ramt.

 

die san mei versie van coldsteel lijkt mij super, maar die kost een vermogen.

 

Een goede variant lijkt mij super.

 

 

 

Ook een bowie model heeft zich bewezen

 

Een barong, of golok lijkt mij ook super cool.

 

Een goede kukri met een goede sheat is top. Ik had mijn ogen eerst gericht op een kabar potbelly. Geen echte kukri maar wel een mooi ding. Maar las dat die ook chipt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een goede kukri met een goede sheat is top. Ik had mijn ogen eerst gericht op een kabar potbelly. Geen echte kukri maar wel een mooi ding. Maar las dat die ook chipt.

 

Kies dan voor een goedkope barong machete van coldsteel.. ook ongeveer zon blad vorm van het lemmet. en die kukri machete van cs is onverwoestbaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje off-topic reactie maar toch;

Vroeger,ja ik word al wat ouder gnagna,hadden we in het dorp een hoefsmid,die maakte z'n messen om paarden te bekappen zelf,en reken maar dat dit soort messen wat te verduren kregen door het bekappen van die zanderige paarden hoeven,hij vertelde dat de beste messen werden gemaakt van de sabels die gebruikt waren door het Nederlandsch Indische leger.

Ook maakte hij hier schoffels van,die zo scherp bleven dat ze 5 jaar niet geslepen hoefden te worden.

Dus mocht je ooit zo'n sabel tegen komen en er een goede bestemming voor zoeken,maak er dan een machete,mes en misschien nog een schoffel van ;-)

 

Volgens mij doel je op de Klewang. Die zijn nog wel eens te vinden op Marktplaats http://www.marktplaats.nl/a/verzamelen/militaria-tweede-wereldoorlog/m713664244-nederlandse-klewang-mooie-staat.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr. Cold Steel heeft de Nederlandse Klewang als uitgangspunt genomen voor de 1917 Cutlass http://www.coldsteel.com/Product/88CS/1917_CUTLASS.aspx en dat is een leuk mes kan ik je vertellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...