Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waar betaalbare olie-lantaarn & lampolie


Madeliefje

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast gebruikersnaam

in belgie aan de pomp kun je op verschillende plaatsen petroleum krijgen. Kost rond de €1.10 dacht ik

 

Nadeel van die goedkope xenos ed oliestormlampen vind ik dat ze gaan lekken in de felsrand van het oliereservoir. Kosten weinig en uiteindelijk heb je er ook weinig aan.

 

Ik heb eigenlijk geen idee of zo'n lamp op petroleum werkt of dat deze een paraffine (lamp)olie nodig heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.olielampen.nl/olielampen/stormlampen.html

 

Op deze website staan ook aanwijzingen voor juist gebruik, en je kunt er ook gezuiverde petroleum kopen. Mijn advies is een goed merk te kopen, zoals Feuerhand, Dietz of Petromax. Dan koop je direct iets goeds.

 

Andere website om eens te bekijken: qvist.nl

 

En wat het lekken van olielampen betreft, lees dit eens:

 

http://www.olielampen.nl/downloads/Nader_belicht_stormlampen.pdf

 

Benedictus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ook beetje aan het rondzoeken voor een mooie olielamp. Het valt mij wel op dat er best wat bij komt kijken, die lonten zijn best prijzig, die moeten dan volgens olielampen.nl ook nog jaarlijks vervangen worden.

 

Dan zit je met die dure petroleum, en knoeien, lekken en stinken.

 

Dan zijn de lampen zelf ook nog aardig prijzig.

 

Heel vaak zie ik in de kringloop mooie olie lampen die omgebouwd zijn naar elektrische lamp.

 

Heeft iemand ervaring of je die weer kan terug ombouwen naar een olie lamp?

 

want dan ben je voor een klein bedrag klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ook beetje aan het rondzoeken voor een mooie olielamp. Het valt mij wel op dat er best wat bij komt kijken, die lonten zijn best prijzig, die moeten dan volgens olielampen.nl ook nog jaarlijks vervangen worden. Dan zit je met die dure petroleum, en knoeien, lekken en stinken. Dan zijn de lampen zelf ook nog aardig prijzig.

 

Citaat van deze website: "Bij toepassing van lampolie dient u jaarlijks het lont te vervangen." Bij toepassing van petroleum dus niet.

 

En lont kun je ook per meter kopen, en dan wordt het veel voordeliger. http://www.olielampen.nl/katoenenlont/katoen-vlakpit.html. Uit één meter haal je 8 tot 10 lonten.

 

Petroleum koop ik per doos van 6 flessen, hetgeen neerkomt op zo'n 2 euro per fles. Schoon, veilig en goed op te bergen, en met één fles kun je wel 100 uur een lamp laten branden. Dat komt neer op zo'n twee eurocent per uur. Van knoeien en lekken heb ik zelf geen last (ik gebruik Dietz en Petromax stormlampen). Je moet de lampen niet te vol maken. De geur van petroleum is er een beetje, maar ik vind die zelf niet storend. Ik gebruik mijn lampen zelf ook alleen buiten.

 

Ik vind de lampen zelf niet te prijzig, maar ik kan niet in jouw portemonnaie kijken. Mijn Dietz lampen kostten 18,35 bij olielampen.nl, en mijn Petromax lampen 13,50 bij Qvist.

 

Benedictus

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil 2 of 3 niet te dure olie lantaarns kopen.

Maar ik kan ze nergens vinden.

Prijs circa 10euro per stuk.

 

En waar kan ik het beste petroleum kopen?

Bij de bouwmarkt kost het 4euro per liter.

Das best prijzig.

 

Een goeie olielamp koop je niet voor €10. Basta. Feuerhand maakt degelijke goede stormlampen en die koop ik bij de campingwinkel, bijvoorbeeld bij Roobeek in Alkmaar, voor €21,50. Bever verkoopt ze ook maar dan voor voor €25. Chinese rommellampjes bij Xenos kun je ook kopen maar dan heb je ... rommel. Ze roesten en ze lekken en er zitten waardeloze lonten in. Dat van die lonten die jaarlijks vervangen moeten worden - waar @Ronin Kogaratsu over heeft gelezen - is volgens mij onzin. Ik heb al jaren en jaren van die lampen en nooit lonten vervangen. Bovendien koop ik mijn lont voor slechts een paar Euro per strekkende meter, dat zijn de kosten niet.

 

Petroleum stook ik er niet in, wel witte Lampenolie die bij Jumbo iets van €1,49 kost (zit in een donkerbruine plastic fles). Van @Raycoupe heb ik geleerd dat in die flessen gezuiverde petroleum zit en dat het eigenlijk spotgoedkoop is.

 

Je kunt beter die twee tientjes uitgeven aan één goede olielamp dan aan twee Chinese prullen, geloof me :)

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een goeie olielamp koop je niet voor €10. Basta. Feuerhand maakt degelijke goede stormlampen en die koop ik bij de campingwinkel, bijvoorbeeld bij Roobeek in Alkmaar, voor €21,50. Bever verkoopt ze ook maar dan voor voor €25. Chinese rommellampjes bij Xenos kun je ook kopen maar dan heb je ... rommel. Ze roesten en ze lekken en er zitten waardeloze lonten in. Dat van die lonten die jaarlijks vervangen moeten worden - waar @Ronin Kogaratsu over heeft gelezen - is volgens mij onzin. Ik heb al jaren en jaren van die lampen en nooit lonten vervangen. Bovendien koop ik mijn lont voor slechts een paar Euro per strekkende meter, dat zijn de kosten niet.

 

Petroleum stook ik er niet in, wel witte Lampenolie die bij Jumbo iets van €1,49 kost (zit in een donkerbruine plastic fles). Van @Raycoupe heb ik geleerd dat in die flessen gezuiverde petroleum zit en dat het eigenlijk spotgoedkoop is.

 

Je kunt beter die twee tientjes uitgeven aan één goede olielamp dan aan twee Chinese prullen, geloof me :)

 

Klopt, ik heb jammer genoeg ook de fout wel gemaakt om voor een tientje zo'n chinese vuurtoren te kopen. Mensen op SC's zijn geweest kennen die kleine Meva stormlamp van me wel. Die geeft twee keer zoveel licht en warmte dan zo'n enorme chinees uit de campingshop. Beter 1 goede kopen, dan 2 keer rommel. Als zo'n chinees toevallig een keertje omvalt, is hij geheid stuk, het glaasje is van beroerde kwaliteit, de bescherming er omheen voor de sier/looks.

Wat je helemaal moet vermijden zijn die met zo'n klein rond lontje, puur voor de sier.

 

Lonten hoef je niet te vervangen hoor, gewoon gebruiken tot ze te kort zijn en bij goed gebruik (dus niet leeg laten branden) gaan die erg lang mee. Veel gebruikte maat in compacte stormlampen is de 11/12mm en dat kost maar 1,80 per meter! Als je geen lont meer hebt, kun je onderaan je te korte lont een stukje spijkerbroek of katoenen t-shirt naaien, zodat hij weer in de olie hangt. Kun je de laatste centimeters ook opgebruiken. :p

 

@Benedictus: Lonten kunnen door vochtrestanten in je brandstof slecht gaan werken. Vooral in kachels met hun enorme lont. Bij gebruik van petroleum/kerosine/lampenolie die gemaakt is van zuivere paraffine heb je dit ouderwetse probleem niet, net zo min als zwavel. Zowel Zibro Crystal als de Farmlight lampenolie wordt zo gemaakt.

 

Vroeger waren er flinke kwaliteitsverschillen, tegenwoordig moet je moeite doen om slecht spul te krijgen. Juist bij de ouderwetse petroleumboer krijg je soms oude rommel mee. Het stinkt sowieso meer.

Hier in Drenthe zijn die er nog veel, maar meestal is het een dubbeltje meer dan bij de Jumo. Bovendien is dit petroleum waar wel verontreinigingen in kunnen zitten, dus een stuk ongezonder.

 

Reserve lonten zijn niet zo duur: http://www.mavaka.com/petroleum-lonten-olielamp-art.html

 

- Vroeger legde men de lonten eerst in azijn, daarna drogen en gebruiken. Het principe daarachter is me niet geheel duidelijk, maar ik hoor het van alle oudjes in de buurt. Wellicht dat @vheeswijk een idee heeft.

- Ook gooide men wel zout in het tankje, maar dat was om het water in de petroleum vast te houden, want water zuigt makkelijker en sneller op in katoen dan petroleum en dan gaat je lamp/kachel slecht branden en spetteren. Dit is dus absoluut niet meer nodig en kan ook voor versnelde roestvorming leiden.

- Toevoegen van vluchtiger brandstof bv terpentine hoor je ook wel van, maar ik kan geen verschil merken in helderheid van m'n lampen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
http://www.olielampen.nl/olielampen/stormlampen.html

 

Op deze website staan ook aanwijzingen voor juist gebruik, en je kunt er ook gezuiverde petroleum kopen. Mijn advies is een goed merk te kopen, zoals Feuerhand, Dietz of Petromax. Dan koop je direct iets goeds.

 

Andere website om eens te bekijken: qvist.nl

 

En wat het lekken van olielampen betreft, lees dit eens:

 

http://www.olielampen.nl/downloads/Nader_belicht_stormlampen.pdf

 

Benedictus

 

Weer wat geleerd, thanx. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Roeten de lampen hard? invb plafond.

 

Olielampen moet je eerst een paar minuten met een heel klein vlammetje op temperatuur laten komen. Daarna kun je de vlam groter draaien. Als de lucht in de lamp voldoende verwarmd is krijg je trek in de lamp (bij goede lampen dan), waardoor de lamp gelijkmatig en efficient brandt en bijna niet roet.

 

Benedictus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zondag een oude stormloop gekocht op een rommelmarkt . Voor een euro . Een paar weken terug er een paar gekocht van het Belgisch leger voor 3 euro het stuk .die zijn nagel nieuw zitten nog in het vet . Heb er een van in de ka rma gestoken op SC Vlaanderen .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Roeten de lampen hard?

invb plafond.

 

Je moet het lont even inbranden. Bij een nieuw lont zeker, maar ook tussendoor af en toe.

 

Bij een nieuwe lamp/lont, maak je het lont alleen nat met petroleum, aansteken, normale vlammetje instellen en dan op laten branden. Hierdoor brandt je lont netjes recht af t.o.v. de lamp. Het beetje as bovenop het zwarte wegblazen of vegen. Dan krijg je (na bijvullen) een mooie schone en heldere verbranding.

 

Wil je een keertje doen omdat het lont/vlam niet meer mooi recht is, laat dan gewoon de lamp leegbranden, verder, zie hierboven.

 

Nooit helemaal vol gooien je lamp en bij aansteken even op redelijk kleine vlam laten warm worden (zoals al is gezegd).

 

Heb je een goeie lamp/lont, schone olie en de boel goed ingebrand en de vlam niet te hoog, dan heb je geen roet. Bij het uitdraaien van de lamp krijg je dus wel een heeeel klein beetje roet en geur. Daar komt eigenlijk alle aanslag boven in de lamp van, na lang gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er hier 2 van bestelt.

Verzending gratis.

http://www.klettersteigshop.nl/feuerhand-stormlamp.html

 

goeie keus & mooie prijs, vind ik ... Feuerhand gebruiken wij ook al jaren, dezelfde dus. Geeft mooi helder licht, en de lont en glaasjes zijn zeer ruim verkrijgbaar.

 

Mocht je ooit roet moeten weghalen van de schoorsteen of het glas: beetje roet op een vochtige katoenen lap en vegen... als laatste een vochtige 'schone' katoenen lap er over. Mooi schoon zonder krassen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...