Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vissen voor beginners


Dreutel

Aanbevolen berichten

Sinds kort probeer ik af en toe te vissen. Als de nood aan de man is, lijkt dat me de manier om proteïnen te bemachtigen, en daarom wil ik deze skill oefenen. Tot nu toe vallen de vangsten tegen, maar ik heb veel opgestoken van deze site: http://www.abc-sportvissen.be/paginas%20basistechnieken/basistechnieken.htm

 

In Nederland eten we voornamelijk zeevis, maar in crisis zal een witvis als voorn of baars vast wel smaken. De Chinezen eten immers ook alles, Heeft iemand hier ervaring mee? Paling, snoek, snoekbaars, en ijsselmeerbot staan bekend om hun smakeljkheid.

 

:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Vissen is echt niet zo moeilijk.

 

Koop een vaste hengel, koop kant en klare vislijn met daaraan het kleinste dobbertje en het kleinste haakje dat je kunt vinden. Zoek daarna aan de waterkant een visser die je een paar kneepjes wil uitleggen, zoals hoe diep je het aas legt en hoe je een voerplekje maakt. Alleen door te doen leer je en krijg je al snel de slag te pakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaren terug ging ik vissen in Frankrijk en de paling smaakte soms ook naar diesel ik ben er niet dood van gegaan . De manier van vissen is voor elke vis soort anders wat de lijn dikte betreft maar ook de haak keuze en het aas . Ik was eens in een vakantie park aan het vissen en ik kon niets vangen terwijl mijn buur man de éne voren na de andere boven haalde . Op het eind van de dag vertelde met welk aas hij viste . En ik schrok gewoon brood . De dag daarop had ik meer geluk .

 

Geert

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast morningglory

Ik heb beide nog nooit gegeten, maar heb wel mensen gehoord die ze bakken in zonnebloem olie nadat zo door wat bloem zijn gehaald of zelfs frituren. Recepten zijn makkelijk te vinden op internet en is afhankelijk van je smaak en welke producten je in huis hebt.

Hier een filmpje hoe je een baars kan schoonmaken, zelf deze methode nog nooit gezien maar werkt wel lekker snel (

)

 

Mijn tip zou zijn om een paar x met een ervaren vissen mee te gaan. In de praktijk leer je meer dan dat je ooit op een forum zal doen. Mocht je niemand kennen die vist informeer eens bij de lokale vis vereniging die organiseren weleens intro dagen.

 

Wat je ook kan doen is een keer gaan vissen bij een lokale forelvijver. Je kan hier alles huren en je mag de gevangen vis aan het eind van de dag meenemen. Er zijn altijd wel een paar oude rotten aanwezig die je naast vissers latijn ook je de tips en trucs zullen vertellen. Mocht je met een aantal mensen te gelijk zijn. Dan kan je ook relaxt een vijver afhuren voor jou en je groep (nieuw familie uitje misschien ;-). Beetje onnatuurlijk zo vijver maar je krijgt wel het gevoel van vissen en hoe er mee om te gaan. Wel zelf een koelbox, mes, slag apparaat etc etc mee nemen.

meer info: http://www.deforelvisser.nl/wordpress/?page_id=9945

 

In een shft situatie is de hengel misschien niet de meest effectieve methode, maar op deze manier krijg je wel een gevoel waar de vissen uithangen en kan je ervaringen op doen met het doden, schoonmaken en bereiding van vis.

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip: ga in de schaduw zitten. Bind wat cola of bier bij elkaar met een touw en gooi het in het water. Touw natuurlijk vastbinden aan de kant. Wacht, wacht, wacht, wacht nog langer en bingo. Heb je geen vis dan heb je in ieder geval iets kouds te drinken.

 

Mijn kinderen hebben wel eens snoek gevangen. Ik heb het klaargemaakt maar ze vonden het naar grond of aarde smaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snoek maak je viskoekjes van.

Snoekbaars kan je heerlijke filet van maken (Betaal je een vermogen voor in een restaurant)

Baars bakken in de olie je hoeft ze niet te ontschrubben

Voorn moet je drogen of roken.

Braasum (slijmjurk) is een delicatesse in Polen ik vind ze te vies om vast te pakken dus weet ook niet hoe je ze moet klaar maken.

Karper vooral de jonge karper(knolletje) kan je bakken of roken.

Palling roken en als het dikke zijn lekker bakken.....wel even schoon laten zwemmen!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf heb ik als kind een poging gedaan om te vissen samen met het buurmeisje. we waren misschien 8/9 jaar oud.

( wij vulden regelmatig het eten aan thuis door langs de boer te gaan op onze tochtjes en dan thuis te komen met een hoop groentes )

Niemand die het ons leerde Dus de keren dat we per ongeluk beet hadden konden we op 1 hand na tellen.

Het klinkt op zich wel interessant om toch weer eens een poging te gaan doen om het te leren.

 

Nu moet ik denken aan de boeken van Dik Trom , Daar was een hoofdstuk in over hoe ze een gat sloegen in het ijs en volgens mij met een schepnet of een sikkel de paling zo uit het ijs wisten te wippen .

De paling was versuft door de kou waardoor dat makkelijk ging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je wilt leren vissen, begin dan gewoon simpel. Een goedkoope vaste hengel van 6 meter kost een tientje. Langer is niet handig, heb je meer kwaliteit nodig.

Paar kant en klare lijntjes en wat onderlijntjes (dunnere lijn) wat je gaat geheid de boel een paar keer kapottrekken.

 

Op zich is vissen niet zo moeilijk, maar klakkeloos wat in het water gooien werkt niet. Beetje ervaring helpt je het water 'te lezen', dus waar potentieel vis zou zitten. Wat kennis van weersinvloeden en veel experimenteren met het aas.

Tip, kijk om je heen wat er rond vliegt en kruipt en prik dat eens aan je haak. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een kanaal voor en naast het huis lopen, ik ben van plan er gewoon een visnet in te spannen, aan de onderkant verzwaren met lood zodat het net op de bodem ligt en het gedeelte dat boven het water uitsteekt aan een boom of zo vast maken.

En na een paar uur er weer uithalen.

 

Het net en lood heb ik al liggen, ik heb het alleen nog nooit geprobeerd.

Zal ook wel niet mogen, maar na shtf zijn er toch geen wetten meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meest efficiente vismethode is denk ik met elektriciteit. Deze methode wordt ook gebruikt door onderzoekers (met ontheffing!) om te kijken wat er zoal rondzwemt.

In Amerika gebruiken ze er wel van die oude telefoons voor, die je eerst moet opdraaien voor gebruik. Twee draden in 't water en alles komt bovendrijven. Wat je niet meeneemt, komt weer bij en zwemt verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koop een kruisnet. Gooi deze uit in en kanaal of vijver, even wachten , inhalen en met een beetje mazzel heb je een paar (kleine) vissen

Dit moet je op meerdere plekken proberen voor een goed rendement. Vroeger werd dit gedaan om kleine vissen te vangen om als aas te gebruiken voor de vangst op snoeken etc.

 

voordeel : je hoeft helemaal niets te kunnen en te leren.

nadeel : het is illegaal en je krijgt een vette boete, dus alleen doen nadat het nieuwe stenen tijdperk is aangebroken .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...