Ga naar inhoud
GENEGEERD

Check je droge voorraad !


Kans

Aanbevolen berichten

Zo dat was even aan poten.

 

Ik was fussili aan het bijvullen.

Toen zag ik dat mijn vochtvangers het, te, goed doen.....

Het zakje was doorweekt en er waren zelfs druppels op de bodem van het tonnentje terrecht gekomen...

 

Dus droogmaken en nieuw zakje droog korrels erin.

Toch maar evn wat meer tonnetjes gechecked.

Fussili en spagetti hetzelfde alle drogzakjes hard tot doorweekt!

 

Het ergste waren de spagetti die in een kartonnen verpakking zat.

Blijkbaar trek de lucht ontvochtiger al het vocht aan, verzadigd en gaat het vocht afgeven aan de kartonnen verpakking..

 

Het ziet er niet uit, het lijkt wel alsof er water is gegenereerd, vermoedelijk neemt de spagetti en fussili normaal zoveel vocht op dat als het op een punt samenkomt, in de vochtvanger, deze verzadigd.

 

Even voor de duidelijkheid de tonnetjes zijn droog en de spullen komen gewoon uit de winkel en zijn dus niet nat als ik ga verpakken.

 

Hoop dat @vheeswijk hier wat licht op kan werpen?

 

Rijst was beter verpakt, dikker plastic, en daar waren de droogzakjes nog droog.

Verbazing bij de snoep tonnentjes, ook daar was de vochtvanger redelijk nat, niet doorweekt maar veel natter dan verwacht.

 

De melkpoeder en aardappelpoeder waren de zakjes nog kurkdroog, deze zaken zijn dan ook in stevig aluminiumzakjes verpakt, geen zorgen.

 

Dus let op bij de pastas, ik vermoed dat het van belang is deze na een hele droge dag, 10-20% luchtvochtigheid , pas in de luchtdichte berpakking te doen!

Blijkbaar bevatten deze anders zoveel vocht dat een simpele vochtvanger te weinig capaciteit heeft.

Is natuurlijk het beste bij alle zaken die je droog wil bewaren..

 

Mijn droogzakje:

Ik koop de ontvochtiger per kg en maak dan zelf kleine zakjes.

Ik pak een vel keukenrolpapier maak een hoopje in het midden en wel zoveel dat ik daarna de vier punten nog goed kan dichtvouwen en mbv een binddraadje, die van de vuilniszakken, nog kan dichtdraaien.

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Je vocht vretende zakjes in een bekertje zetten ipv op de hangen is wel zo veilig dunkt me...

 

Ja dat klopt, maar het lijkt me dat de luchtvochtigheid ( of totale vocht gehalte) in een afgesloten ton gewoon te hoog is als er vocht in het bekertje komt te staan?

 

Grt,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ofwel zit er veel vocht in de lucht (zou me verwonderen) ofwel zit het in je voedsel (meeste kans).

Het even drogen in een oven op 110°C is een gedacht voordat je het opbergt.

 

Maar ik vraag me af of je niet beter goed kan uitkijken naar hoe er normaal wordt verpakt en hoe lang dat het dan bewaard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is de vraag waar ik mee zit...

Als ik die pasta gewoon in de kast had gezet was er niks aan de hand geweest.

Nu is op zijn minst de verpakking verpest, ik denk de inhoud niet..?

 

Dus dan doe ik iets geheel verkeerd, extra moeite om iets korter houdbaar te maken, dat was niet de bedoeling.

Ik vraag me af of in dit geval de pasta niet beter zonder droogkorrels had opgeslagen kunnen worden in mijn tonnetjes...

Hmmm die kartonnen verpakking was toch echt gewoon nat!

Het zal een combinatie van relatief natte pasta zijn geweest met een temperatuur stap, van warmer naar kouder, in combinatie met de vochtvanger die het vocht concentreerde op een plek?

 

Blijf het vreemd vinden, het is naar mijn gevoel net iets teveel vocht, maar die tonnetjes zijn goed waterdicht dus ik geloof niet dat er extra vocht van buitenaf bij is gekomen....

 

En nog een detail:

De zakjes die tegen karton lagen daar waren de droogkorrels compleet verwenen, papier van de zakjes was nog intact..

Ik vermoed dat dat iets te maken heeft met het karton contact.

Mischien nog iets waar @vheeswijk het antwoord op weet?

 

En als die korrels in het karton getrokken zijn is da pasta dan nog bruikbaar?

 

Tja vragen vragen.

 

K a n s

 

 

Ofwel zit er veel vocht in de lucht (zou me verwonderen) ofwel zit het in je voedsel (meeste kans).

Het even drogen in een oven op 110°C is een gedacht voordat je het opbergt.

 

Maar ik vraag me af of je niet beter goed kan uitkijken naar hoe er normaal wordt verpakt en hoe lang dat het dan bewaard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemd maar waarom zet je geen luchtvochtigheidsmeter op een aantal plekken? Meten=weten.

Ik heb een redelijke voorraad (moet ook wel voor zo'n gezin) en hou de luchtvochtigheid via airco's strak op orde.

 

Nou details laat ik even achterwegen...

Daarom verpak ik in waterdichte tonnen, ik wil niet afhankelijk zijn van een airco of zo.

Al zou het dak van mijn huis afwaaien en een dag/week binnen regenen dan wil ik nog steeds 99% kunnen gebruiken!

 

Grt

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou details laat ik even achterwegen...

Daarom verpak ik in waterdichte tonnen, ik wil niet afhankelijk zijn van een airco of zo.

Al zou het dak van mijn huis afwaaien en een dag/week binnen regenen dan wil ik nog steeds 99% kunnen gebruiken!

 

Grt

K a n s

 

Eens. Ik heb rijst/pasta/meel/suiker ook in waterdichte boxen. Blik/glas/schoonmaakartikelen/cosmetica echter niet en ik vind het plezierig als die spullen tijdens de zomer niet in 32 graden hoeven te staan. Maar wat doet de hygrometer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat klopt, maar het lijkt me dat de luchtvochtigheid ( of totale vocht gehalte) in een afgesloten ton gewoon te hoog is als er vocht in het bekertje komt te staan?

 

Grt,

K a n s

@Kans : Goede tip van @wodan ! Dat beetje vocht wat er uit lekt trekt overigens nog steeds water uit de lucht aan! Gebruik ook méér calciumchloride. De capaciteit van van calciumchloride is anders te klein.

Link naar reactie
Delen op andere sites

[.....]

Ik was fussili aan het bijvullen.

Toen zag ik dat mijn vochtvangers het, te, goed doen.....

[....]

Dus droogmaken en nieuw zakje droog korrels erin.

Toch maar evn wat meer tonnetjes gechecked.

Fussili en spagetti hetzelfde alle droogzakjes hard tot doorweekt!

 

Het ergste waren de spagetti die in een kartonnen verpakking zat.

Blijkbaar trek de lucht ontvochtiger al het vocht aan, verzadigd en gaat het vocht afgeven aan de kartonnen verpakking..

 

Het ziet er niet uit, het lijkt wel alsof er water is gegenereerd, vermoedelijk neemt de spagetti en fussili normaal zoveel vocht op dat als het op een punt samenkomt, in de vochtvanger, deze verzadigd.

[....]

Rijst was beter verpakt, dikker plastic, en daar waren de droogzakjes nog droog.

Verbazing bij de snoep tonnentjes, ook daar was de vochtvanger redelijk nat, niet doorweekt maar veel natter dan verwacht.

[.....]

De melkpoeder en aardappelpoeder waren de zakjes nog kurkdroog, deze zaken zijn dan ook in stevig aluminiumzakjes verpakt, geen zorgen.

 

Dus let op bij de pastas, ik vermoed dat het van belang is deze na een hele droge dag, 10-20% luchtvochtigheid , pas in de luchtdichte berpakking te doen!

Blijkbaar bevatten deze anders zoveel vocht dat een simpele vochtvanger te weinig capaciteit heeft.

[....]

@Kans :

 

  • Je ziet hoe fanatiek calciumchloride is als het op drogen aankomt.
  • Geen zorg: Calcium chloride is niet giftig ! Pasta gewoon afspoelen of calciumchloride gewoon meekoken. Gedraagt zich als zout.
  • Voor de tonnetjes (welk materiaal?) heb je te weinig droogmiddel gebruikt.
  • Karton is 100% vocht-doorlaatbaar! Het trekt gewoon het water van de omgeving weg. De toepassing van calciumchloride in papier-, nonwoven-, en kartonnen verpakkingen is taboe. Meer nog: zelfs karton bevat veel water. Daar kom je wel achter als je karton in gesmolten kaarsvet (>110 ` Celcius) doopt: Dan schuimt het karton (stoom). Zo maak ik zelfs mijn tinder-cards. Géén karton, hoe dik ook gebruiken als verpakkingsmateriaal in combinatie met droogmiddelen.
  • De rol van de verpakking wordt duidelijk met de ervaringen van rijst, melkpoeder en aardappelpoeder.
  • Ik heb geen problemen met pasta's. De elleboog-macaroni zit bij mij in glas (lege wijnflessen).
  • Veel hand-droge voedingsmiddelen bevatten nog veel water maar dit water is heel goed 'gebonden' aan het voedsel. Lees vooral deze post!
  • Een nadeel van calciumchloride is dat het kan vervloeien, vooral als je er te weinig van gebruikt. Een voordeel is dat het niet giftig is en dat je kunt zien dat de droogcapaciteit te gering is of de verpakking gewoon vocht doorlaat (karton) net zoals het papier waarin het droogmiddel is in verpakt.
  • Het droogsysteem 'genereert' echt geen vocht. Het vocht dat zich uit in vervloeïen komt ergens vandaan: óf uit het product of dwars door de verpakking heen (karton, papier, dunne folieën).

 

Ik ben graag geïnformeerd over de verpakkingen van de producten. Ook van de snoepjes.

m.v.g.,

Link naar reactie
Delen op andere sites

[.....]

Hmmm die kartonnen verpakking was toch echt gewoon nat!

Het zal een combinatie van relatief natte pasta zijn geweest met een temperatuur stap, van warmer naar kouder, in combinatie met de vochtvanger die het vocht concentreerde op een plek?

[....]

En nog een detail:

De zakjes die tegen karton lagen daar waren de droogkorrels compleet verdwenen, papier van de zakjes was nog intact..

Ik vermoed dat dat iets te maken heeft met het karton contact.

Mischien nog iets waar @vheeswijk het antwoord op weet?

 

En als die korrels in het karton getrokken zijn is da pasta dan nog bruikbaar?

 

Tja vragen vragen.

 

K a n s

@Kans : Zie ook mijn post. Eigenlijk heb ik verzuimd in mijn postings over droogmiddelen de verpakking te bespreken. Het feit dat de calciumchloride is vervloeid vooral tegen het karton aan en zelfs in de kartonnen verpakking is getrokken laat zien dat het karton de boosdoener is. Ik betreur dat je nu extra werk hebt om het een en ander te redden. Iedereen let bij de toepassing van zuurstofadsorbers op de juiste verpakking, maar de verpakking is voor vochtvreters even belangrijk. Gelukkig is géén voedsel verloren gegaan, alleen verpakkingen. Nogmaals lees mijn postings. Voor tonnetjes (hoeveel liter?, welk materiaal?) moet je gewoon meer gebruiken. Leg eens een schoteltje met een beetje droog calciumchloride in de keukenvensterbank voor 2 dagen en zie hoe fanatiek dit spul is. Of in een kartonnen verpakking! Overigens hoef je snoep niet met droogmiddelen te verpakken. Het 'confijt' zichzelf.

En Ja (!) de pasta is nog bruikbaar.

vheeswijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi zolang we maar leren, een paar kg pasta is hier geen ramp...

 

De snoepjes zitten in normale/origineele platic verpakking.

Ik vermoed dat de drop nog het meeste vocht zal bevatten, daarnaast heb ik vooral harde zoetwaren erin zitten...

Ik gebruik de welbekende 'kanotonnetjes" die witte met rode deksel, ik heb die in veel maten van klein tot 25-30 liter.

Ik zal zodra ik mijn weegschaal heb eens wegen hoeveel calcium chloride mijn zakjes bevatten.

 

Dat is goede info die anderen dan ook kunnen gebruiken.

Eea is dus geheel afhankelijk van de hoeveelheid, wat en hoe droog/nat hetvis als je het verpakt.

CC in combinatie met karton dan moet je er dus op letten dat het, verzadigde, CC niet in contact kan komen met het karton.

Dus bv in een bekertje in de ton of iets dergelijks.

Een andere oplossing is voldoende CC gebruiken zodat jet niet verzadigt, ik moet dan nog eens een meetign doen hoeveel je nodig hebt voor bv een tonnetje van 30 liter gevuld met relatief vochtige pasta, dus verpakken na een paar vochtige dagen,.

 

De beschreven hoeveelheid is dus voldoende voor gemiddelde producten die gewoon in plastic verpakt zijn.

 

Bedankt @vheeswijk voor al je reacties, PM enz!

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...