Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat eten we vanavond?.......Kraai!


Lovetea

Aanbevolen berichten

Ik heb de hele dag zitten twijfelen of ik het zal vertellen maar toch besloten te doen,want Kraai (ja die zwarte vogels) is heel erg goed te eten(of nou ja dat merk ik dadelijk hahah)

Mijn man ging gisteren schade bestrijden in het mais,dat werd veroorzaakt door de kraaien.Op dat moment dat ik thuis biestenpap aan het koken en brood aan het bakken was viel het blad De jager in de brievenbus:).

ik blij en begon meteen te bladeren en stuitte op een artikel over kraaien eten.

Ik begon meteen al van ''ja waarom niet?Toch zonde dat het wordt verspild als je het goed kan eten'':D Ik vind het altijd zonde dat je wat schiet niet kan gebruiken en probeer altijd er iets uit halen,desnoods veren of wat te kluiven voor de katten en honden.

Maar goed,ik zag de recepten en ik begon echt trek te krijgen.Manlief heb ik meteen gebeld die meteen begon "'ja schat waarom niet?Vroeger deden ze het ook en het is perfect vlees''

Dus zo gezegd en gedaan kwam manlief gisteren thuis met 5 kraaien waar ik de borstjes uit van heb gesneden en heerlijk heb ingekruid en in de ontbijtspek gerold.Het is niet veel maar wel leuk om mee te beginnen.

Ik kan als men interesse heeft de recepten overtypen?:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

De duiven jacht is in Vlaanderen nu zo een 35 a 40 jaar in trek daarvoor werd de duif amper bejaagt omdat die weinig of geen schade Deed aan landbouwgewassen . Maar de kraai werd wel geschoten omdat hij onder de predators hoort en namelijk de recht bekken . Kraai is zeker perfect eetbaar . Al vind ik nog aan de bittere kant . Graag hoor ik jou recept .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kraai is een beschermde diersoort. Heeft iemand overigens een recept voor de bereiding van ooievaar?

 

Niet als hij schade toebrengt:)

En we hebben er flink van geleden ze hebben een groot stuk na de gort geholpen.

Ik zal vanavond de recepten overtypen.

 

En ik vond het best lekker.

Ik heb het samen met gebakken aardappelschijfjes en sla op tafel gezet.

Kinderen vonden het ietsie minder maar ik vermoed dat het komt omdat het kraai is en ze dat nog in gedachten hadden.

Maar ze hebben hun stukje op en voor hun had ik ook een paar stukken gans erbij gedaan en dat ging er ook goed in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet als hij schade toebrengt:)

En we hebben er flink van geleden ze hebben een groot stuk na de gort geholpen.

Ik zal vanavond de recepten overtypen.

 

En ik vond het best lekker.

Ik heb het samen met gebakken aardappelschijfjes en sla op tafel gezet.

Kinderen vonden het ietsie minder maar ik vermoed dat het komt omdat het kraai is en ze dat nog in gedachten hadden.

Maar ze hebben hun stukje op en voor hun had ik ook een paar stukken gans erbij gedaan en dat ging er ook goed in.

 

Had het Jagertje ook ontvangen en mijn mond viel mij open: kraaien eten... Had er nog nooit van gehoord. Ik gooide ze altijd weg en dacht dat ze niet eetbaar waren...

Misschien toch een keer proberen (al blijft het diep in mijn hoofd een vogel die niet te eten is...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had het Jagertje ook ontvangen en mijn mond viel mij open: kraaien eten... Had er nog nooit van gehoord. Ik gooide ze altijd weg en dacht dat ze niet eetbaar waren...

Misschien toch een keer proberen (al blijft het diep in mijn hoofd een vogel die niet te eten is...)

 

Ik heb bijna alles geschoten en klaar gemaakt wat er in mijn streek loopt vliegt of kruipt . En kraai kwam er nog van de beste uit . Zo schoot ik eens een meeuw ( jaren terug ) plukt die maakt deze schoon . Klontje boter in de pan goed laten bruinen de gekruide meeuw er in met een paar charlotten er bij . Net voor ze gaar was kwam mijn toenmalige vriendin binnen . En vroeg terwijl ze naar het deksel van de pot greep ,, schat welke vis maak je klaar ,,

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hen nog nooit kraai gegeten. Wel duif en fasant, welke beiden heerlijk kunnen smaken als je ze op de juiste manier bereidt.

@Lovetea, ben erg benieuwd naar je recept voor kraai: we hebben er hier genoeg (zwermen met jonge kraaien die elk broeidsel in de weiden weten te vinden: geen fasanten-kuiken, of hazen-jong die het hier overleeft :().

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was laatst nog in het nieuws:

 

Restaurant De Pronckheer in Cothen mag geen spreeuwen meer op het menu zetten, schrijft het AD. Als dat toch gebeurt, moet de provincie ingrijpen. Dat antwoordt staatssecretaris Sharon Dijksma op vragen van de Partij voor de Dieren, die schande spreekt van het serveren van de vogeltjes...

http://www.ad.nl/ad/nl/5596/Planet/article/detail/3500997/2013/08/30/Dijksma-Spreeuwen-moeten-van-menukaart.dhtml

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahahah nee Kauwen schiet ik echt niet,mijn jachtakte is mij heilig en ook voor mijn man.

Maar zoals beloofd het recept zoals hij in het blad ''De Jager'' staat.

Ik heb dus ook een paar stukken ganzenborst op dezelfde manier gedaan en dat zèèr goed te eten:D

Ik had wel wat langer gegrild want ik vond 2 minuten te kort maar soms vind men het wel goed.

Ik had geloof ik 3 minuten à 4 minuten per kant en de gansook zoiets,de gans had ik trouwens op dezelfde maat gesneden als de kraaienfilets.

 

Gegrilde kraaienborst (voor 4 personen)

 

12 kraaienfilets,ontbijtspek,4 takjes Tijm,takje rozemarijn,halve geraspte citroenschil,sap van 1 citroen,100ml olijfolie

voor de saus:100 gram warme boter,sap en geraspte schil van citroen,1 theelepel kappertjes,20 gram fijngehakt peterselie,1 fijn gehakt takje tijm,1 fijn gehakt taskje rozemarijn,1 fijngehakte teentje knoflook en zout en peper na eigen smaak.

 

Bereiding:

Kraaienfilets bestrooien met zout en peper,omwikkelen met ontbijtspek,Gedurende 24 uur in de koelkast marineren in deolijfolie met de tijm,rozemarijn,geraspte citroenschil en citroensap.

Gril op 250 graden voorverwarmen,kraaienfiltes gedurende 2 minuten op elke kant grillen.

Ondertussen de ingrediënten voor de saus in een klein pannetje mengen.De gegrilde borsten in de saus leggen,enkele minuten laten trekken en daarna eet smakelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had het Jagertje ook ontvangen en mijn mond viel mij open: kraaien eten... Had er nog nooit van gehoord. Ik gooide ze altijd weg en dacht dat ze niet eetbaar waren...

Misschien toch een keer proberen (al blijft het diep in mijn hoofd een vogel die niet te eten is...)

 

ja maar dat had ik ook maar eigenlijk waarom niet? Ik bedoel het is een aaseter maar goed het varken vreet ook wat weg en een kip.......die van mij vreten echt werkelijk alles en leggen heerlijke eieren en smaken verrukkelijk in de pan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nonkel Jones,

 

Klopt. maar de kraai maakt veel schade bij oa boeren en kan daarom zogenaamd beheerd worden door jagers.

De jagers kunnen de binnengehaalde dieren dus beter consumeren dan in de kliko doen.

 

Alle dieren zijn in Nederland beschermd. Behalve diverse soorten ratten en de huismuis. Daarnaast zijn diverse soorten bij mensen thuis of op de boerderij gekweekte/ontstane soorten niet beschermd.

 

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bijna alles geschoten en klaar gemaakt wat er in mijn streek loopt vliegt of kruipt . En kraai kwam er nog van de beste uit . Zo schoot ik eens een meeuw ( jaren terug ) plukt die maakt deze schoon . Klontje boter in de pan goed laten bruinen de gekruide meeuw er in met een paar charlotten er bij . Net voor ze gaar was kwam mijn toenmalige vriendin binnen . En vroeg terwijl ze naar het deksel van de pot greep ,, schat welke vis maak je klaar ,,

 

Geert

 

'k Kan me er iets bij voorstellen, meeuw. Reigers stinken ook enorm naar niet al te verse vis, ook weinig aantrekkelijk om in de pan te gooien. :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Hallo,

 

Ik ben een student van Bos- en Natuurbeheer en ik ben voor een schoolopdracht een ondernemingsplan aan het schrijven. Mijn onderwerp is: vlees van door schadebestrijding gedode dieren verkopen. Dit vlees wordt op dit moment bijna altijd vernietigd. Ik wilde ook kraaienvlees gaan verkopen, alleen heb ik hier een vraag over. Mijn vraag luidt: hoeveel gram vlees zit er aan één kraai?

Hopelijk kunnen jullie mijn vraag beantwoorden.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Ik ben een student van Bos- en Natuurbeheer en ik ben voor een schoolopdracht een ondernemingsplan aan het schrijven. Mijn onderwerp is: vlees van door schadebestrijding gedode dieren verkopen. Dit vlees wordt op dit moment bijna altijd vernietigd. Ik wilde ook kraaienvlees gaan verkopen, alleen heb ik hier een vraag over. Mijn vraag luidt: hoeveel gram vlees zit er aan één kraai?

Hopelijk kunnen jullie mijn vraag beantwoorden.

 

Alvast bedankt!

@Koning123, ik denk dat men je daar vast antwoord op wil geven als jij je eerst even voorstelt in de voorstelplek op het forum. Verder leuk bedrijfsconcept!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...