Ga naar inhoud
GENEGEERD

Noodsignaal in edc, bob of medical bag?


appelflapje

Aanbevolen berichten

Haai,

 

Ik zit na te denken hoe je het beste, in echte nood, in een omgeving zichtbaar kan zijn bij zowel dag als nacht. Mijn eisen:

 

-Bruikbaar in elke weersomstandigheid.

-Het moet toepasbaar zijn ook als je zelf gewond bent.

-Het moet veilig op te bergen zijn zolang het niet nodig is.

-Het liefst is het een bekend noodsignaal.

 

Ik ben uitgekomen op fakkels en lichtkogels. Dit omdat deze vorm van signalering bij veel mensen (voor zover ik weet) een bekend nood teken is.

 

En dan niet de standaard fakkel of lichtkogel, maar een SOLAS fakkel of lichtkogel. Het punt is dat SOLAS (International Convention for the Safety of Life at Sea) gekeurde artikelen getest zijn.

En zijn ook te gebruiken ná dat ze nat zijn geworden/geweest. Daarbij zijn zowel fakkels (+-€9) als lichtkogels (+-€30) niet héél duur.

 

Ook al zijn dit soort middelen potentieel gevaarlijk aangezien je toch te maken hebt met explosieven, lijkt mij dit toch een veilig nood signaal om te gebruiken mocht je in een nood situatie zitten waarin je geen bereik hebt, geen telefoon bij je hebt, geen radio bij je hebt, geen mensen bij je in de buurt zijn enz.

 

Ik heb dit zelf nog niet getest. Dingen die ik mij afvraag zijn bijvoorbeeld, mocht je een lichtkogel in je bob gooien, en je tas dondert op de grond, kan deze lichtkogel dan af gaan in je tas? Hetzelfde geld overigens voor de fakkels....

 

Dit is iets waar ik mij nog verder in wil verdiepen. Daarbij weet ik zelf niet of ik zoiets in mijn tas zou steken.

 

Wat denken jullie hiervan en hebben jullie hiervoor wellicht een andere oplossing?

 

Een fijne regenachtige avond,

 

Appelflapje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik weet niet waar je heen wilt met je BOB maar in Nederland kun je bijna nergens meer dan 5 kilometer lopen zonder das je huizen en/of mensen tegenkomt. Het lijkt me zonde van het geld en de ruimte in je BOB, maar dat is natuurlijk voor iedereen een persoonlijke afweging.

Als je van plan bent lange tochten te maken in dunbevolkt gebied (Alpen, Scandinavie of verder weg) raad ik je aan een satelliet melder of emergency beacon mee te nemen. De kans op hulp is dan vele malen groter dan met een lichtsignaal.

Ik heb overigens wel lichtkogels liggen maar die echt nog nooit meegenomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt er dan in ieder geval al meer nodig. Want wat als iemand je lichtkogel of fakkel niet ziet?

 

Ik zou het houden op andere zaken. Denk aan fluitje, zaklamp met sos-functie en zorgen dat je een groot vuur kan ontsteken.

 

Zaklamp+vuur hebben meerdere doeleinden dus dat is altijd positief. Het fluitje kan je gebruiken in nood en misschien zelfs om wat afleiding te zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke vraag !

 

Ik ben namelijk in 99% van de gevallen bezig om te vezinnen hoe ik voorkom dat ik gezien wordt cq opval :o

Goede zaklamp is iets wat altijd nodig is en ook hier voor bruikbaar is.

Een seinspiegel is een goed dag alternatief als de zon schijnt.

 

En ik vind je voorstel een goede aanvulling op deze twee !

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Appelflapje,

 

De SOLAS fakkel en lichtkogels gaan niet zomaar af en kan je gewoon veilig in je BOB doen, er zijn speciale handelingen nodig om deze te activeren.

 

Alleen hou er rekenig mee dat de lichtkogels heel gevaarlijk kunnen zijn in bebouwde gebieden omdat een hoop van de SOLAS kogels gemaakt zijn om door te branden in het water na landen dus ook na landing op iemand zijn dak.

 

Het enige probleem is dat ze een verloopdatum hebben en als ik het goed heb is die 5 jaar, daarna kunnen ze niet meer garanderen dat ze naar behoren werken.

 

In een SHTF zouden ze zeker handig kunnen zijn aangezien ander middelen misschien niet meer werken zoals GPS of GSM, maar het kan natuurlijk ook tegen je werken omdat ook mensen met minder goede bedoelingen het kan zien.

 

Ook voor een situatie om aan te geven dat het niet veilig is voor bijvoorbeeld de rest van de familie kunnen ze heel gemakkelijk zijn.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@f150 @wodan @Alex @Kans @BlazerNL thanks voor jullie reacties :)

 

Wat ik niet had geschreven is dat dit meer gaat om een "laatste optie" middel. Nadat je alles al geprobeerd hebt. Wat f150 zegt is inderdaad waar, in NL zijn bijna overal huizen vlak bij. Daarbij zijn er makkelijkere manieren van signaleren met geluid en licht. Die ik dagelijks bij mij heb.

 

Ik ben er zelf niet helemaal over uit wat ik er nou van moet vinden :p

 

Groetjes,

 

Appelflapje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik niet had geschreven is dat dit meer gaat om een "laatste optie" middel. Nadat je alles al geprobeerd hebt. Wat f150 zegt is inderdaad waar, in NL zijn bijna overal huizen vlak bij. Daarbij zijn er makkelijkere manieren van signaleren met geluid en licht. Die ik dagelijks bij mij heb.

 

Ik ben er zelf niet helemaal over uit wat ik er nou van moet vinden :p

 

Groetjes,

 

Appelflapje

 

5km is natuurlijk wel een flink eind als je in het donker, in de regen, gewond in het bos ligt en alleen nog kan kruipen. Aan een zaklamp, spiegel of fluitje heb je dan niet veel. Als je geen telefoon bij je hebt (of tel is stuk, batterij leeg) dan wordt signaleren lastig. Voordeel van een lichtkogel tov een fakkel is dat de lichtkogel van een veel grotere afstand zichtbaar is. Maar ik vraag me dan af wie die lichtkogel toevallig ziet, en vervolgens ook nog op onderzoek uitgaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wild Rover die zag ik ook voorbij komen, maar met een brandtijd van +-7 seconden maximaal lijkt dit me niet echt een zinnig, zeker voor de prijs van €66 euro. Aan de andere kant heb je wel weer meerdere schoten...

 

Heb net geupdate. Die andere heb ik iets te groot voor de bob. Heb hem meer als signalering voor bij de bol om aandacht te krijgen indien nodig. Had zo iets van beter mee verlegen dan om verlegen. Boys will be boys :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen hou er rekenig mee dat de lichtkogels heel gevaarlijk kunnen zijn in bebouwde gebieden omdat een hoop van de SOLAS kogels gemaakt zijn om door te branden in het water na landen dus ook na landing op iemand zijn dak.

 

Tevens handig als zelfverdediging.. Zon lichtkogel (+/- 25mm fosforpatroon) brand dwars door iemand heen.

Maar alle gekheid op een stokje, lichtkogels en seinpistolen vallen onder de wapen&munitie wetgeving en zijn niet zomaar vrij te krijgen. Het in het bezit hebben van een seinpistool vereist een vergunning conform het bezit zoals een echt vuurwapen. (iets dat je een hoop poespas, geld en jaarlijkse leges kost)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar alle gekheid op een stokje, lichtkogels en seinpistolen vallen onder de wapen&munitie wetgeving en zijn niet zomaar vrij te krijgen. Het in het bezit hebben van een seinpistool vereist een vergunning conform het bezit zoals een echt vuurwapen. (iets dat je een hoop poespas, geld en jaarlijkse leges kost)

 

Heb je hiervoor een bron? Heb je het over NL of België?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je hiervoor een bron? Heb je het over NL of België?

 

http://www.nu-zeilen.nl/zeiltermen/seinpistool/

http://www.watersportalmanak.nl/nieuws/94236-een-staartje-vuurwerk

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_wapens_en_munitie#Categorie.C3.ABn_voor_wapens

 

Sowieso in NL is een vergunning vereist. Voor BE durf ik dit niet te zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Interessant, ik vroeg me dat af omdat bij dit product staat dat er geen vergunning nodig is. Zou die vergunning alleen nodig zijn bij een seinpistool met losse patronen ofzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam

En dan zie je overdag of 's nachts een flare. Wat doet de gemiddelde NL mens dan?

 

Ik denk niets want hier zijn we in het algemeen helemaal niet op in het de hoogte van het bestaan van zo'n noodteken dus reageren we er wellicht niet eens op.We kijken erna, vragen ons af welke jongere nu weer een geintje uithaalt en als de flare gedoofd is gaan we weer verder met ons leven. Hetzelfde met speigeltjes en andere noodtekens zoals die in de diverse survivalprogramma's worden getoond. Lijken me onzinnig in onze urban omgeving. Een fluitje lijkt me nog de beste toepassing.

 

Of ben ik nu te pessimistisch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gebruikersnaam als het goed is meldt je dat , mensen in heb binnenland wonen die kennen het misschien niet zo'n rode kogel die in de lucht zweeft ,

maar mensen aan de kust die wat bekend zijn met de scheepvaart die melden dat. Er zijn bijvoorbeeld bedrijven die cursussen geven voor redding op

zee en die schieten ook wel van die noodsignalen af maar die melden dat altijd netjes van tevoren wanneer ze dat gaan doen en waar .

Als je zo'n fakkel s'avonds in een straat afsteekt beloof ik je dat de hele straat komt kijken ;) ook in het binnenland

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gebruikersnaam als het goed is meldt je dat , mensen in heb binnenland wonen die kennen het misschien niet zo'n rode kogel die in de lucht zweeft ,

maar mensen aan de kust die wat bekend zijn met de scheepvaart die melden dat. Er zijn bijvoorbeeld bedrijven die cursussen geven voor redding op

zee en die schieten ook wel van die noodsignalen af maar die melden dat altijd netjes van tevoren wanneer ze dat gaan doen en waar .

Als je zo'n fakkel s'avonds in een straat afsteekt beloof ik je dat de hele straat komt kijken ;) ook in het binnenland

gr will

 

De noodsignalen die voor oefeningen worden gebruikt zijn altijd WIT! Echte noodsignalen zijn ROOD!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk denk ik dat er niet één noodsignaal is dat altijd werkt, maar dat er veel verschillende (lichtgewicht) opties zijn om de aandacht te trekken als dit nodig is.

Waarvan misschien gewoon 'help' roepen wellicht wel de duidelijkste is, omdat de gemiddelde persoon volgens mij niet op of om kijkt van wat vuurwerk, een fluitje etc.

 

Denk ook aan het maken van een vuursignaal (volgens mij zijn drie vuren een internationaal signaal om hulp), rook, bij instorting slaan op metalen buizen enzovoort. Per situatie is een ander middel gewenst.

 

Bij (fluit)geluid zijn er helaas niet echt algemene regels behalve het internationale noodsignaal (3 keer kort, 3 keer lang, 3 keer kort, per minuut herhalen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 4 maanden later...

Die Nico http://www.bootschappen.nl/nico-signal.html moet je 'laden' en zelfs dan zitten er twee safeties op. Een schuifje en een pin dus die gaat niet in je tas af. Of 't handig om mee te nemen in NL weet ik niet.

 

Reden waarom ik hier even reageer:

 

Ik vond dit in een compartimentje van een oud survivalmes:

 

Noodsignalen.jpg.de4f228c27fde30b6832a1e74ad83997.jpg

 

Is dat nog steeds actueel? En is er een handiger overzicht van? Dit papiertje is zo groot als een rizla'tje ongeveer en raak je natuurlijk aan alle kanten kwijt. Laat staan dat je 't ergens in je portomonee of achterzak kunt vinden in een noodstituatie en ook nog kunt lezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...