Ga naar inhoud
GENEGEERD

Energie op wekken met de wind .


Flos

Aanbevolen berichten

Stel de shtf is uitgebroken . Al een paar maand is er geen stroom .

Alle benzine pompen staan droog . En de grote brandstof depots worden bewaakt door de overheid of door bendes .

En ik heb generators op benzine . Die hebben me al die tijd uit de nood geholpen .

Nu moet ik mijn laatste 20 liter benzine aan spreken . En ik zou van een van de generators een windmolen willen bouwen .

Ik heb een mast een hoek overbrenging en alle losse materiaal van kogel lagers tot assen bouten en moeren .

Ook het gereedschap ontbreekt mij niet .

Maar ik heb geen wieken . En een overbrenging om het juiste toerental te bereiken .

Is dit mogelijk ?

Hoeveel toeren moet mijn generator draaien ?

Van wat kan ik wieken maken ?

Heb ik er 2 .3 of lukt het met 4 ?

Hoelang moeten ze zijn ?

Dit zijn dingen die nu door mijn hoofd flitsen .

Ik wil me daar op voorbereiden . Nu het nog kan .

Graag jullie hulp .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Voor 50Hz wisselstroom is een toerental van 3000 of 1500 rpm gewenst (dat hangt af van het aantal polen in de generator). Volgens mij is dat toerental moeilijk te bereiken cq constant te houden met een windmolen. Een wasmachine motor biedt meer mogelijkheden. Mij hangt bij dat hier een goed topic op dit forum aanwezig is om een wasmachine motor te gebruiken. Op circuitonline kun je ook veel informatie vinden.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
Je kunt toch kijken welk toerental je aggregaat draait? Of in ieder geval heb je daar 'een paar maand' de tijd voor gehad.

Verbrandingsmotor van je aggregaat af schroeven. Achterwiel uit je fiets slopen en tandwiel op de ingaande as zetten. Ketting leggen en spannen van je generator en fietsen maar.

 

En jij denk dat het je dan lukt om het aggregaat snel genoeg te laten draaien+ dat je lang genoeg kunt trappen om voldoende laadstroom te genereren om de verbrandingsmotor te vervangen c.q om voldoende laadstroom op te wekken dat je fysieke inspanning zich ook loont. :mad:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert

Als het snel en goedkoop moet uit een materiaal dat overal verkrijgbaar is, dan zou je dikke pvc buizen kunnen gebruiken om de wieken gewoon met een metaalzaag uit te zagen. Dat lijkt me best haalbaar, goedkoop en licht.

 

[ATTACH=CONFIG]5236[/ATTACH]

 

Ja dat staat in een van de links ook . Maar met pvc buizen met een hele dikke wand dikte . Die heb ik nog niet gezien . Ik zat te denken 2 of 3 in elkaar lijmen .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is nogal een verschil of je net als je aggregaat netjes 220 wilt/moet hebben, of zoals een zonnepaneel het nogal mag fluctueren?

 

Een simpele oplossing om zelf een windmolen te knutselen die rechtsreeks 220 levert zal niet makkelijk lukken omdat je een constant vermogen moet kunnen leveren en dat ook snel moet kunnen aanpassen aan je belasting en dat lukt dus niet makkelijk.

Dus lossen ze dat met electronica op.

 

Maar windenwrgie gebruiken kan wel makkelijk, denk aan een waterpomp op wind energie, als je opbrengs wat mag varieeren dan is een directe mechanische aandrijving van een pomp door windmolen heel goed te doen.

Dan kun je ook aan simpele, minder efficiente, windmolens denken als fietswielen met houten bladen, enz enz.

 

Als je electricitiet wilt opwekken met wind energie is dat ook niet moeilijk zolang je maar de electronica hebt die de wisselende input kan omzetten naar bv 220 of een accubank kan opladen waarmee je weer 220 kunt maken.

 

Die electronica is wel te vinden alleen het blijft een relatief ingewikkelde en niet zo effectieve en dure oplossing ben ik bang.

En als je geld gaat investeren waarom dat niet de beschikbare oplossingen windmolen zonnecellen enz aanschaffen?

 

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

En jij denk dat het je dan lukt om het aggregaat snel genoeg te laten draaien+ dat je lang genoeg kunt trappen om voldoende laadstroom te genereren om de verbrandingsmotor te vervangen c.q om voldoende laadstroom op te wekken dat je fysieke inspanning zich ook loont. :mad:

 

Nee natuurlijk niet.

Maar je blijft wel lekker op conditie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben geen electro expert dus graag commentaar van iemand die het wel is op het volgende:

 

Als je de generator aanzet kost je dat x liter brandstof per uur levert 220v op en een bepaald vermogen.

Stel je heb heb stroom nodig voor een aantal dingen, maar je heb nog vermogen over, kan je dan niet een 220->12v travo er aan hangen en dan een accu laden? later kan je deze stroom weer terug krijgen met een 12v->220v.

Je krijgt hierdoor meer stroom uit je brandstof en de accu kan je ook als buffer gebruiken tussen je generator en je apparaten als je zelf gaat knutselen.

 

Misschien sla ik de plank hier helemaal mis en weet ik waarom ik geen elektricien ben geworden :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben geen electro expert dus graag commentaar van iemand die het wel is op het volgende:

 

Als je de generator aanzet kost je dat x liter brandstof per uur levert 220v op en een bepaald vermogen.

Stel je heb heb stroom nodig voor een aantal dingen, maar je heb nog vermogen over, kan je dan niet een 220->12v travo er aan hangen en dan een accu laden? later kan je deze stroom weer terug krijgen met een 12v->220v.

Je krijgt hierdoor meer stroom uit je brandstof en de accu kan je ook als buffer gebruiken tussen je generator en je apparaten als je zelf gaat knutselen.

 

Misschien sla ik de plank hier helemaal mis en weet ik waarom ik geen elektricien ben geworden :o

 

In principe kan dat wel.

Tel alle vermogens op, die de apparaten, inclusief de lader gebruiken. Dat moet binnen het effectieve vermogen (wat hij werkelijk levert) van de generator blijven.

En je kan ook gewone batterijen laden, of een accu op een druppel-lader aansluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ook vertikaal denken. dit lijkt mij zelf makkelijker omdat je dan geen hoeken hoeft te overbruggen, en geen rekening hoeft te houden met de windrichting:

 

Kijk naar dit voorbeeld:

Afb041.jpg

 

Hier zie je inderdaad rioolbuis in 3 stukken gezaagd over de lengte. hoe het verder werkt met de overbrenging, weet ik helaas niet.

 

Ik ben zelf al héééél lang van plan om zelf zoiets eens te bouwen.

 

Zou het niet geweldig zijn om dit als een samenwerkingsproject ergens op te starten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert met een windmolen 220 volt wisselspanning met 50 Hz opwekken is erg moeilijk , niet zozeer de spanning maar de 50 hz aanhouden is erg complex omdat je wieken

nagenoeg geen vast toerental draaien . Het is dus veel logischer om een 12 , 24 of 48 volts accu te laden met een windmolen te laden en van daaruit hetgeen je wilt gebruiken

van daaruit te voorzien van stroom (12 volt gelijk of 220 volt via een omvormer wat je wilt , waarbij je moet begrijpen dat de omvormer weer naar 220 volt dus wel weer verlies geeft)

Je wilt een windmolen bouwen , dan zul je eerst moeten weten wat de nominale windsnelheid in je regio is want dat bepaald hoe groot je molen moet gaan worden

Verder wil je een horizontale as of verticale as windmolen bouwen ?? Wil je gaan voor high Tech of low tech ?? welke materialen heb je of wil je hebben ervoor ??

Plus je moet goed voor ogen houden dat in een shtf situatie zo'n molen ongeveer hetzelfde is als een grote vlag met een uitnodiging erop hier is wat te halen

althans dat is mijn idee erover , dus als je zoiets gaat maken dan zou ik een onopvallend iets kiezen wat je misschien zelfs omhoog en omlaag kunt doen .

mocht je meer info over windmolens willen pm je me maar ik heb er genoeg over .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het zo allemaal op een rijtje zet ben ik beter af met een windmolen op 12 of 24 volt . Dan zou ik gaan voor 24 volt , omdat 24 dichter bij 220 ligt dan 12 volt . Nu kan ik uit een moderne vrachtwagen een dinamo gebruiken ? Of zijn die zo computer gestuurd dat dit niet meer lukt . En dan zou ik beter voor een verticale as gaan . Omdat die niet windrichting gevoelig is . En dan moet ik ook nog ergens een omvormer zien te bemachtigen die genoeg wattage heeft .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het zo allemaal op een rijtje zet ben ik beter af met een windmolen op 12 of 24 volt . Dan zou ik gaan voor 24 volt , omdat 24 dichter bij 220 ligt dan 12 volt . Nu kan ik uit een moderne vrachtwagen een dinamo gebruiken ? Of zijn die zo computer gestuurd dat dit niet meer lukt . En dan zou ik beter voor een verticale as gaan . Omdat die niet windrichting gevoelig is . En dan moet ik ook nog ergens een omvormer zien te bemachtigen die genoeg wattage heeft .

 

Geert

 

24 volt vrachtwagen alternator heeft 1000 toeren nodig. Windmolen geeft 300. Dus er komt nog een poelie bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...